KOSKA tää rasittava vaihe lapsen kanssa loppuu?!?
Poika on nyt ihan vähän yli 2 v.
Toisaalta tosi ihana ja suloinen, ja toisaalta tosi RASITTAVA KAKARA.
Esimerkiksi tänään tapahtunutta: raahannut penkkejä/tuoleja pöytien viereen, jotta on päässyt kiipeilemään, ja kaatoi aamulla esimerkiksi täyden kahvipannullisen keittämääni kahvia lattialle (no onneksi ei päällensä) sillä aikaa kun kävin vessassa.
Kiipesi myös toisen pöydän ääreen, jossa oli neulomistarvikkeitani ja sai purettua neulepaidan etukappaleesta miltei puolet!
Päivällä lapsi oli salaa hakenut jääkaapista hillopurkin ja nyt on sitten sohva aika nätin näköinen..
Kiipesi keittiönpöydälle ja kun makoili siinä ja ilmeisesti heilutteli jalkojaan, onnistui potkaisemaan kukkamaljakon lattialle.. vedet ja kukat, kaikki.
Ison kukan kaatoi makuuhuoneestamme, mullat lattialla ja ruukku säpäleinä.
Ja nytkin tätä kirjoittaessa piti pitää tauko, koska mukula oli hakenut jääkaapista maitopurkin ja kaatoi sen olohuoneen pöydälle sekä matolle ja kävin siivoamassa sotkun...
Oikeesti, ihan pirun rasittavaa! Ihan kokoaikaa EN VAAN PYSTY kulkemaan tämän mukulan perässä ja vahtimaan (niinkuin ilmeisesti pitäisi tehdä jotta välttyisi sotkuilta ja vahingoilta) koska on kuitenkin kaikkea muutakin mitä pitää tehdä.
MILLOIN tämä loppuu, niin että mukula tajuaa kiellot ja myös muistaa ne, ja muutenkin ymmärtää olla tekemättä tuollaista typerää sotkua?!
Kommentit (163)
absoluuttinen totuus. Ja kaikki lapset kasvaa siinä nollakäyrällä. Tasan.
Mutta jos lapsi ei saa nukkua tarpeeksi, jää aivot silleen kivasti kehittymättä. Tuo kakara vaikuttaa siltä, että jo nyt on vaurioita
Ihmeellistä syyllistämistä. Normaalilta lapselta kuulostaa, mutta sinulta kysytään nyt vain pinnaa. Meillä on ollut tuollaista samanlaista esikoistytön kanssa, ja se väheni siinä parin vuoden iän jälkeen vähitellen. Nyt hän on 3,5 ja vaikka uhmailee ja sotkee joskus niin tuollainen meno on vain paha muisto. Ja nyt kuopuspoika on 1 v 10 kk ja hän vuorostaan tekee koko ajan juuri tuollasta samaa tuhoa.
En ole vaivautunut komentamaan tai kulkemaan perässä kauhean paljon, mutta olen tehnyt kodista lapsiturvallisen, enkä koskaan jätä mitään särkyvää käsille. Tiedän, että aikanaan menee ohi. On helpompi opettaa tapoja, kun se taaperon sekoiluvaihe on ohi. En kestäisi sitäkään, että koko ajan pitäisi olla kieltämässä ja komentelemassa, ja näyttäisi, että ihan kilttejä ja hyvin sopeutuvia lapsia näinkin tulee. Luulen, että monet noista kurin huutelijoista ovat niitä, jotka käyttävät tukkapöllyä. Tai sitten heillä on tosi hissukat lapset.
Ja tosiaan, toiset on ihan yksin niiden lasten kanssa... Väillä vaan on sellaista että ne illan omat hetket on käytettävä kodin hoitoon ja ihan vaan pakosta pärjättävä 7-8 tunnin yöunilla.
Meillä ei ole yhtä ainutta lapsilukkoa, koska vuokra-asunnon keittiön kaappeihin sellaisia voi ruuvata kiinni.
Ihme neuvoja ap on saanut mm. ettei kotitöitä saa tehdä lapsen hereillä ollessa, jos on ehtiväinen lapsi. Itse ainakin tiedän miten nopeasti lapsi kiipeää pöydälle. Ei tarvitse olla kuin ottamassa jotain uunista niin johan on lapsi pöydällä ja maljakko lattialla.
Jaksamista ap:lle. Mä sanoisin että elämä helpottaa siin 2,5-3v. välillä. Mä laitan meidän kuopuksen 2-v. välillä pinnasänkyyn, jotta saan esim. ruuan tehtyä valmiiksi. Vaarana on tietenkin, että ekan kerran kiipeää sieltä pois...
osittain.Jotkut jopa kyselee, etkö voisi NUKKUA VÄHEMMÄN!Miksi ihmeessä ap.n kannattaisi nukkuakin liian vähän rasittavan päivän jälkee? Ja ei kai sille lapselle sitäkään pidä opettaa, että äiti kulkee koko ajan perässä vahtimassa ja siivoamassa eikä sillä ole mitään muuta tekemistä. Voisitkohan kädestä pitäen sotkutilanteessa laittaa "ikäänkuin lapsen siivoamaan itse sotkemansa". Ei hän sitä vielä osaa tehdä mutta älä päästä liian helpolla "vain viemällä pois". Voi olla väärä neuvo mutta tulipahan tällanenkin mieleen. Meillä nuorimmainen aika vilpertti ja kaikenlaista oon kokeillut, myös kunnolla suuttumista, olipa se sitten oikein tai ei.
mutta poika osaa avata sen näppärästi alhaalta :O tuolien kaataminen ei auta mitään, poika osaa kyllä nostaa ne pystyyn ja siirtää mihin ikinä haluaakaan, ja tehdä sen vielä niin hiljaa ettei sitä kuule. kaikki mahdolliset kaapinovet on kyllä köytetty kiinni. Kukkia pöydällä ei yleensä ole, mutta tottakai nyt kun sain äitienpäiväruusut vähän etukäteen, niin lattiallehan ne sitten heti päätyivät.. ap
ja jääkaapissa lapsilukko (ikeasta saa...), kaikki lapsen liikuteltavissa olevat tuolit ovat meidän makuuhuoneessamme ja työhuoneessa, jotka on molemmat ovet kiinni ja lukittu. Kaikki yhteiset tilat ovat avaria, tyhjiä, siivottuja ja riisuttuja. Pöytäpinnat tyhjiä. Tosin eipä sillä, mulla ei edes olisi aikaa neulomiseenkaan ;)
vaan ihmetyttää että oikeestiko aikuinen ihminen välttämättä tarvitsee joka yö 9-10 tuntia yöunta jotta on nukkunut sen verran että jaksaa.
ovat vanhat ovet, niissä vain kahvat (joten lapsi saa ne helposti auki)...
Olen joskus ajatellut, että pitäisi hommata jonkinmoinen pari metriä x pari metriä häkki (jossa myös katto ja pohja!) ja lukollisella ovella.. sinne vaan mukula lelujensa kanssa aina toisinaan :D (no, en ole tosissani)
Pinnasängyssä lapsi ei ole pysynyt enää aikoihin, kiipeää yli, on tosi ketterä!
ap
katsoin uniaiheisen dokumentin, jossa todettiin nykyajan lasten keskimäärin nukkuvan liian vähän. Liian vähän nukkuvat lapset diagnosoidaan helposti adhd-lapsiksi ja heitä hoidetaan sen mukaan.
Summa summarum:
ylivikkaat lapset voivat hyvinkin olla univajeesta kärsiviä lapsia, univajetta siis seuraa ylivilkkaus, joka ei ole sama kuin adhd!
kuin 9-10 tuntia, ja itseasiassa nukunkin aina vähemmän kuin tuon, mutta olen TODELLA huonouninen, eli mun pitää olla SÄNGYSSÄ noin kauan, jotta tulen sitten nukkuneeksi sellaiset 8 tuntia yössä, toisinaan vähemmänkin.
Eli nukahtamiseen menee lähes poikkeuksetta tunnin verran, ja jos yöllä herään johonkin kolahdukseen, muksun ääntelyyn tms. menee taas pitkä aika ennenkuin saan jälleen unen päästä kiinni.
Sukuvika...
Ja siis mielummin kuitenkin nukun hyvin, koska taipumusta väsyneenä ärsyyntyä muksuun sitten niin paljon että tulee huudettua ja äkäiltyä ja hermostuttua vähän liikaakin.
ap
koska kai se sitten nukkuisi pidempään jos olisi univajetta?
Lapsi saa nukkua aamulla niin pitkään kuin tahtoo, ei ole meteliä eikä pakollisia herätyksiä, mutta silti herää aina nukuttuaan sen max. 11 h.
Eikä päiväunille suostu nukahtamaan enää millään. Trust me, olen kokeillut.
ap
ja 2-vuotiaan pitää kyllä nukkua vielä päiväunet.
Tuo lapsihan käy ihan ylikierroksilla. Ulkoiletko lapsesi kanssa aamupäivisin?
nuku millään, mutta monilla on tossa 2v ja sen jälkeen myös vaihe että päikkäreille meno on tosi hankalaa mutta nukkuu kuitenkin kun saa vaan rauhoittumaan. Meillä esim meni 45min-tunti kun taisteltiin. Pari kk oli tuollaista ettei meinannut nukahtaa, mutta nyt kohta 3v ja nukahtaa vartissa ja nukkuu joka päivä ja myös yöllä ihan hyvin.
sotkea sohvankin...?
Kyllä mun nyt vähän täytyy ihmetellä kuinka kauan 2-v on yksin jos kaiken ton ehtii tehdä ilman että aikunen ehtii väliin.
Kyllä mä meidän vilkkaan (oikeasti vilkas, ihan toista maata kuin meidän 2 aiempaa reipasta lasta) kuopuksen ehdin pysäyttää viimeistään kun on jääkaapilla.... Ei sieltä hillopurkkien kanssa mihinkään mennä! Tai ainakaan ehditä hillolla sohvaa sotkea ilman että jo olisin vieressä...
tosin esikoinen on jo päälle 10-vuotias joten kaikki on hyvin jo unohtuntu (paitsi ettei se ihan näin "kauhea" ollut)
Ei tää toka vaan nukahda millään päikkäreille, kyllä on tunti taisteltu, toisinaan enemmänkin. Ei ole edes väsynyt että olisi unille laittaminen itkua ja huutoa, vaan iloisesti vaan pulputtaa kaikenlaista (en vastaile) tai sitten touhuaa siinä sängyssä kaikenlaista tai jos pidän kiinni, sitten kyllä huutaa ja huutaa tosiaan vaikka tunnin tai ylikin, mutta ei nukahda.
Ja joo, ulkoillaan kyllä.
Josta tuli taas mieleen, että lievästi rasittavaa kirjoittaa samoihin kysymyksiin samat vastaukset moneen kertaan.. onhan tää tietty jo pitkä ketju, uudet vastaajat eivät varmaan jaksa lukea kokonaan läpi ennen vastauksiaan/kysymyksiään, mutta tuo ulkoilukin oli jo sanottu ainakin kerran.
ap
lapsi avaa jääkaapin oven (saa sen auki tuosta noin vain) ja otti hillopurkin (purkissa ei ollut kantta!) ja kiikutti sen olkkarin sohvalle ja on kumonnut siihen.
Ihmeellistä kyseenalaistamista täällä, olettaako osa että valehtelen :D
Yksi tivasi pitkään neuleen purkautumisesta ja toinen ei usko että hillopurkin voi kumota sohvalle pienessäkin ajassa...?
ap
Ap kirjoitti klo 21 ja kirjoitus piti keskeyttää kun mukula haki maitoa jääkaapista ja kaatoi sen matolle...
Eli lapsi kukkuu iltamyöhään. Ja tässä tapauksessa ainakin oli ilman valvontaa, koska ap todistetusti istui koneella...
Eli aiemminkin jo kirjoitin, että vilkasta lasta vahditaan, koko ajan. Ei silloin siivoilla ja istuta koneella kun kyseinen lapsi on hereillä. Valitettavaa, mutta sitä se äitinä olo on!
(Meidän vilkas vajaa parivuotias nyt jo nukkuu... mutta päivä on ollut varsin intensiivinen ja siivoukset hoidettu kun muu perhe kotiutui, ei sitä lapsen kanssa saa tehtyä, oikeesti)
Mutta jos lapsi ei saa nukkua tarpeeksi, jää aivot silleen kivasti kehittymättä. Tuo kakara vaikuttaa siltä, että jo nyt on vaurioita
Mun samanlainen 2v nukkui aikoinaan vain yöunet 11-12h, on nyt 6v ja sai esimerkiksi koulukypsyystestistä ja KEHUsta täydet pisteet. vauhtia riittää edelleen mutta luojan kiitos istuu välillä lukemassa tunninkin ja maalaa mielellään. Toist lapsen nyt vaan ovat uteliaampia ja ehtiväisempiä kuin toiset. Kyllä minäkin tunnen matelevia pienokaisia ja en käsitä mitä heidän äitinsä valittavat.
hvyä neuvo, mutta kuten sanoin, mies on vuorotöissä ja esim. sellaisina viikkoina kun on yötyössä (yövuoro 12 h, laillista tai ei, on perheensä firmassa joten ei ole ihan niin "tarkkaa") ja kun 12 h työvuoron lisäksi laskee työmatkat, suihkun, syömiset, niin mies ei tosiaankaan ehdi tehdä minkäänlaista kotityötä, vaan lopun ajasta nukkuu jotta jaksaa taas seuraavan yövuoron.
Tietysti päivävuoroissa helpompaa, mutta ei se auta että yövuoroviikkoina pystyisin olemaan tekemättä MITÄÄN kotityötä.
Ja siis kuten äsken sanoin, lapseni nukkuu noin 10-11 h yössä, ja itse 9-10 tuntia, joten illalla en käytä sitä 1-2 tuntia enää siivoamiseen, minkä saan itse huoahtaa ja elpyä päivän kolttosten siivoiluista.
ei kai tässä tosiaan voi muuta tehdä kuin odottaa, että aika kuluu.
ap