KOSKA tää rasittava vaihe lapsen kanssa loppuu?!?
Poika on nyt ihan vähän yli 2 v.
Toisaalta tosi ihana ja suloinen, ja toisaalta tosi RASITTAVA KAKARA.
Esimerkiksi tänään tapahtunutta: raahannut penkkejä/tuoleja pöytien viereen, jotta on päässyt kiipeilemään, ja kaatoi aamulla esimerkiksi täyden kahvipannullisen keittämääni kahvia lattialle (no onneksi ei päällensä) sillä aikaa kun kävin vessassa.
Kiipesi myös toisen pöydän ääreen, jossa oli neulomistarvikkeitani ja sai purettua neulepaidan etukappaleesta miltei puolet!
Päivällä lapsi oli salaa hakenut jääkaapista hillopurkin ja nyt on sitten sohva aika nätin näköinen..
Kiipesi keittiönpöydälle ja kun makoili siinä ja ilmeisesti heilutteli jalkojaan, onnistui potkaisemaan kukkamaljakon lattialle.. vedet ja kukat, kaikki.
Ison kukan kaatoi makuuhuoneestamme, mullat lattialla ja ruukku säpäleinä.
Ja nytkin tätä kirjoittaessa piti pitää tauko, koska mukula oli hakenut jääkaapista maitopurkin ja kaatoi sen olohuoneen pöydälle sekä matolle ja kävin siivoamassa sotkun...
Oikeesti, ihan pirun rasittavaa! Ihan kokoaikaa EN VAAN PYSTY kulkemaan tämän mukulan perässä ja vahtimaan (niinkuin ilmeisesti pitäisi tehdä jotta välttyisi sotkuilta ja vahingoilta) koska on kuitenkin kaikkea muutakin mitä pitää tehdä.
MILLOIN tämä loppuu, niin että mukula tajuaa kiellot ja myös muistaa ne, ja muutenkin ymmärtää olla tekemättä tuollaista typerää sotkua?!
Kommentit (163)
Mutta mitä väliä sillä muiden käsittämisellä on? Ei se vaikuta siihen, että lapsesta on huolehdittava riittävän hyvin. Ja jos on vilkas lapsi, niin sellainen lapsi vaatii niin paljon vahtimista, ettei tuollaisia vaaratilanteita pääse jatkuvasti syntymään.
Äidin on oltava äiti sille omalle lapselleen eikä lukea kasvatusoppaista, että keskimäärin lapsi uskoo, kun sitä kieltää lapsen tasolta. Jos ei usko, niin ei se oikeuta äitiä heittämään hanskoja tiskiin. Vilkkaan lapsen kanssa on käytettävä sellaisia keinoja, jotka toimivat sen lapsen kanssa. Ja hyviä vinkkejä on tullutkin jo vaikka kuinka paljon. Toivottavasti ap ymmärtää ottaa niitä myös käyttöön.
Eihän kyse ollut siitä osaako lapsi purkaa sitä neuletta. Vaan siitä, että sanoit itse, että purki melkein koko etumuksen. Ja siinä taas on niin paljon purkamista, ettei pieni lapsi ole voinut purkaa sitä ihan hetkessä, kun sellaisessa hommassa menee aikuiseltakin tovi. Joten lapsen on täytynyt silloin olla jonkin aikaa itsekseen ilman valvontaa.
Jos on tuollainen lapsi, niin ei sitä voi jättää pitkiksi ajoiksi itsekseen.
No sinähän se aloitit vänkäämään, ettei muka pysty purkamaan nopeasti neuletyön etupuolta, tai puolia siitä, kuten sanoin.
Väännetäänkö nyt sitten ratakiskosta.. olin neulonut kummitytölleni (vauva vielä) neulepuseroa. Eli etukappale ei ollut järin suuri.
Poika on vetänyt pitkän puikon pois, jolla työ on ollut, ja kiskonut lankaa neuleesta kiinni pitäen, jolloin neule kyllä purkaantuu, ja nopeasti. Turha siellä huudella, enköhän mä itse tiedä kun sen koin :)
ap
Meillä on parivuotiaat tuplapojat ja kaikkea tosiaan ehtii tapahtumaan, jos ei ehdi vahtimaan (hiljaisuus on perheessämme AINA paha merkki :)).
Meillä osa kodin ovista on aina poikien valveillaollessa lukossa. Pojat ovat tosi reippaita ja innokkaita apulaisia kaikissa kotihommissa. Tyhjentävät tiskikonetta, ojentelevat pyykkejä koneesta, huiskivat rätin kanssa siivotessa ja yleensä imurissakin on kiinni kolme imuroijaa. Omillaan ollessa keksivät aina kaikenlaista, mutta työllistäminen pitää poissa pahanteosta.
yleensä niihin aikoihin kun pienemmäinen on täyttänyt kolme. Kyllähän siinä vielä riittää vauhtia ja vaarallisia tilanteita, mutta enää ei lapsella ole tarvetta tyhjennellä keittiön kaappeja yms..
Helpoimpia ovat yleensä olleet koulun aloittat lapset .. kunnes murkkuikä pukkaa päälle, mutta ei sekään kaikilla hankala ole :)
joka tulee jääkaapin ulkopuolelle, toinen puoli oven päälle ja toinen puoli sinne jääkaapin kylkeen. Kysy vaikkapa lastentarvikeliikkeessä. Prismassakin on muutamia lapsilukkoja, mutta enpä nyt tässä muista onko juuri tuota mitä tarkoitan.
Ja vaikka mies on vuorotyössä, niin kai sillä on joskus vapaatakin. Yövuorolainenkin nukkuu aikansa, mutta herää sitten kyllä ja voi ennen seuraavaa vuoroa tehdä jotain siinä välissä. Olla edes omien lastensa kanssa muutaman minuutin vuorokaudessa. Eikä joka päivä tarvi imuroida, onhan sun miehellä vapaapäiviä, onhan. Jos ei ole, niin soittakaa nyt jo ammattiliittoon tai työsuojelupiiriin.
Ja noita kasvatusvinkkejä olen minä ja moni muukin tässä ketjussa jo antanut. Mutta lisään vielä, että et tietenkään tee mitään väärin kieltäessäsi lasta silloin kuin aihetta on. Sulla on ihan hyvä toimintamalli tuossa tilanteessa. Mutta kuten tänään huomaat, niin tuo yksin ei tuo toivottua tulosta. Siihen tarvitaan ympärille vielä paljon muuta vaivannäköä, jota tämä ketju on pullollaan. Nyt sä vaan olet niin hermostunut, ettet pysty vastaanottamaan hyviä vinkkejä. Vedä vähän henkeä ja lue tämä ketju uudelleen avaralla mielellä.
Meillä on sellaisia, olisko peräti Ikeasta hommattuja, ovien reunoihin kiinnitettäviä blokkareitA, jotka kuvittelisin voitavan kiinnittää myös jääkaapin oveen, mitään kahvaa ei tarvita. Joskaan en usko tämän tiedon nyt tuovan kauheasti apua ap:n tilanteeseen. Lapset on tosiaan niin erilaisia, etten millään voi käsittää vanhempia, jotka rinta rottingilla kehuskelevat omilla kasvatusmetodeillaan tajuamatta lainkaan sitä, ettei se mikä puree yhteen tepsikään välttämättä toiseen, varsinkaan vähääkään vilkkaampaan tapaukseen...
T. 29
Meillä on 3 ehtiväistä poikaa ja kyllä kotia on pitänyt järjestellä. Eli mistään kukkamaljakoista en vielä edes haaveile, tosin kuopus on jo hiukan yli 2 v eli kauaa ei enää siihen mene :) Kaikki hajoava (kuten se sun neule) pitää nostaa jonnekin kirjahyllyn päälle tms. ulottumatomiin... on vähän rojuisen näköisiä nuo hyllynpäälliset! No jääkaappi on hankalampi homma mutta siihen pyrkisin virittelemään jonkun sulkimen jos lapsi jatkuvasti menee sinne. Kyllä se kohta helpottaa.
Eihän kyse ollut siitä osaako lapsi purkaa sitä neuletta. Vaan siitä, että sanoit itse, että purki melkein koko etumuksen. Ja siinä taas on niin paljon purkamista, ettei pieni lapsi ole voinut purkaa sitä ihan hetkessä, kun sellaisessa hommassa menee aikuiseltakin tovi. Joten lapsen on täytynyt silloin olla jonkin aikaa itsekseen ilman valvontaa.
Jos on tuollainen lapsi, niin ei sitä voi jättää pitkiksi ajoiksi itsekseen.
No sinähän se aloitit vänkäämään, ettei muka pysty purkamaan nopeasti neuletyön etupuolta, tai puolia siitä, kuten sanoin.
Väännetäänkö nyt sitten ratakiskosta.. olin neulonut kummitytölleni (vauva vielä) neulepuseroa. Eli etukappale ei ollut järin suuri.
Poika on vetänyt pitkän puikon pois, jolla työ on ollut, ja kiskonut lankaa neuleesta kiinni pitäen, jolloin neule kyllä purkaantuu, ja nopeasti. Turha siellä huudella, enköhän mä itse tiedä kun sen koin :)
ap
riippuu myös langasta. Jotkut neuleet purkautuvat suurinpiirtein itsestään jos puikon vetää pois :/ (nimim. kokemusta on).
Outoa yleensäkin alkaa kinaamaa tuommoisesta. Mun sympatiat on ap:n puolella :)
Ihan kun omasta pojastani lukisin. Meillä siis myös hyvin ehtiväinen ja hyvän mielikuvituksen omaava poika. Esim. jouluna kävin vessassa pesemässä kädet niin oli jo sillä välin ehtinyt kävellä keittiön pöydällä sulamassa olleiden taikinalevyjen päällä. HUOH! Nyt on kolttoset loppuneet miltei kokonaan, poika nyt 2v 8kk. Ja onneksi niin sillä kohta syntyy toinen rasavillipiltti tuhoja tekemään. Jaksamisia sulle! ;)
Niin ainakin väitit aikaisemmin! Ensin oli kiinnyt ties minne ja ihan hetkessä teki pahojaan,
Vai sittenkin sai olla rauhassa ainakin 15 min ennen kuin vaivauduit paikalle?
Väännä vaikka ratakiskosta, mutta itse olet oman helvettisi tehnyt - ja minusta on ihan oikein, että sinulla on vaikeaa!
Ja on 2v?
Ihan mielenkiinnosta: miksi olet sellaisen tavan opettanut? Tuossa iässä kun aivot tarvitsevat unta.
Eli jos ei nuku päiväunia niin nukkuu noin 12 tunnin yöunet - sinä aikana ehtii kyllä siivoamaan!
Niin ainakin väitit aikaisemmin! Ensin oli kiinnyt ties minne ja ihan hetkessä teki pahojaan,
Vai sittenkin sai olla rauhassa ainakin 15 min ennen kuin vaivauduit paikalle?
Väännä vaikka ratakiskosta, mutta itse olet oman helvettisi tehnyt - ja minusta on ihan oikein, että sinulla on vaikeaa!
Kuten jo aiemmin sanoinkin, että tarkoititko tosiaan oikeasti SEKUNTIA, ja myönsin että ei mulla nyt tosiaan vessassa sekuntia mennyt, meni ehkäpä minuuttikin tai jopa yli, (en kellota wc käyntejäni) mutta mitään lehtiä en sinne jää lueskelemaan :D
ap
Tuo vai se, että on aivan sairaan pahat raivarit, jotka kestää kaksi-kolme tuntia. Sellainen meidän juuri 2v täyttänyt on.
ja itse nukun 9-10 tuntia.
Nyt poika jo nukkuu, mutta en minä tosiaan jaksa alkaa tällaisien päivien jälkeen enää kymmenen jälkeen illalla sitten käyttämään sitä 1 (tai parhaimmassa tapauksessa kahta) vapaatuntiani siivoamiseen.
ap
Ei tässä mitään kasvatusmetodeita tarvita vaan lapsen perässä on kuljettava ihan koko ajan. Ei siinä muukaan auta. Sun on oltava paikalla kieltämässä silloin kun alkaa tapahtua, ei silloin kun vahinko on jo tapahtunut (jopa kenties jo 5min aiemmin). Yksinkertaisesti ei vaan voi imuroida, ripustaa pyykkiä, olla koneella tms ellei lapsi pysy vieressä tai nuku. Näin teen itsekin, ja olen siis lasten kanssa yksin, eli ei kelpaa selitykseksi miksei onnistu.
Ja niinkuin joku jo sainoikin senkin että jos ei nuku päikkäreitä niin kyllähän sitten nukkuu yöunia sen verran että ehtii illalla asioita tekemään rauhassa. Eikä meilläkään lasta kiinnosta "auttaa äitiä" joten hommat on tehtävä yksin silloin kun lapsi nukkuu. Esikoinen olikin ihan toista maata, puuhaili kiltisti yksin tai auttoi äitiä. Joten vähän yllätyksenähän tuli että tällaistakin voi olla ja toden totta ei ole kivaa mutta minkäs teet.
miksi et katso lapsesi perään? Tuollaista tuhoa ei saa aikaan kuin lapsi, joka on paljon itsekseen ilman valvontaa.
2v:n unentarve on neuvolan lappusten mukaan vähintään 12 tuntia
on aivan samanlainen.. Ymmärrän ap sinua täysin. Meidän lapsellemme riittää oikeasti 5 sek. vahtimatta, niin jokin kolttonen on jo ehtinyt tapahtua.
Lapsi ulkoilee 2-5h per päivä, että energiaa saa purkaa. En usko, että kukaan vanhempi oikeasti on joka ikinen sekunti lapsensa kanssa, että tuskin se yrittämisen puutetta on, että lapsi on ehtiväinen.
jotka saa sellaiseenkin jääkaappiin jossa ei ole kahvaa laisinkaan? Jääkaapin yläreunassa on vaan sellainen pieni kolo, josta jääkaappi avataan (ja muksu avaa sen työntämällä sormensa jonnekin alareunan tiivisteen väliin). Kerrothan, jotta osaan etsiä oikeanlaista.
Ja meillä on mies vuorotöissä, mitä luulet miltä meillä näyttäisi, jos sellaisen viikon aikana, kun mies on yöllä töissä ja nukkuu päivät, en siivoaisi laisinkaan...?
Lapseni ei nuku enää juuri päiväunia, joten en voi tehdä kotitöitä päikkäreiden aikana.
Ja olen oikeasti kiitollinen, jos sanot mitä teen väärin kun lastani kasvattaessani kiellän häntä pahanteosta kuten edellä jo kuvasin, eli kun lapsi tekee jotain kiellettyä, menen heti lapsen luo, laskeudun hänen tasolleen, katson silmiin ja sanon tiukasti "EI SAA (tehdä mitä ikinä tekeekään)" toistan kiellon pari kertaa ja vien mukulan pois siitä paikalta.
Mitenkäs sinä kiellät ja kasvatat?
Jaa vinkkisi, niitähän mä täällä odotan.
ap