Mistä se johtuu etten löydä kokopäivätöihin nuorta tyttöä?
Olen yrittänyt hakea kotiimme hoitajaa kolmelle lapsillemme 1300e kk palkalla (lisäksi tarjoaisimme bussikortin ja ateriat). Työtä olisi 25-45h/viikko riippuen työajoista.
Vaatimuksena olisi vastuullisuus, kokemus lapsista ja halu olla lasten kanssa sekä ajokortti (kerhokuljetusten vuoksi).
Kun mietin niin itse olisin 10v aikaisemmin parikymppisenä sinkkuna ollessani ottanut paikan heti vastaan.
Mielestäni olosuhteet olisivat hyvinkin kohtuulliset.
Nyt en itse löydä mistään ketään joka olisi valmis tulemaan töihin.. :(
Kommentit (104)
nyt on pakko mennä. jos jollakulla on vielä sanottavaa niin käyn yöhemmin vilkaisemassa ketjua.
Miehellä on vissiin sitten hyvän puoleiset tulot kun eihän tuolla sun palkalla mitenkään pysty maksamaan tarjoamaanne palkka+ työnantajamaksuja yms.
Itse en lähtisi työhön josta ei saa palkallista kesälomaa, en olisi lähtenyt edes nuorena. Tuosta palkasta kun ei saa kovin kummoista päivärahaakaan työttömyysajalta. Ja vielä kun laskee omavastuuajan työttömyyden alkuun ei liiemmin olisi varaa pitää lomaa.
Toivottavasti löydätte hoitajan kuitenkin :)
Sieltä meidän yksityinen pph oli löytänyt ensimmäisen hoidettavansa ja minä löysin hänet lähipuistosta. Siellä on pitkät listat 'etsitään lastenhoitajaa' ilmoituksia.
Minusta tarjoamasi palkka kuulostaa ok:lta, mutta en tiedä nykynuorista ollenkaan. Tuota luokkaa meinasin itsekin tarjota, jos vuoden kuluttua etsin hoitajaa taaperolla ja kohta syntyvälle vauvalle. Tosin me asumme Helsingin keskustassa, joten uskoisin hoitajan löytyvän??
Toinen asia, joka mulla vielä enemmän mietityttää on se, jaksaako sitä alkaa kauhaan sumplimiseen, säätämiseen ja varahoitopaikkojen järjestelyyn. Kun hoitajan kotiin palkkaamisessa olisi aina riski, että on jonkinlainen 'erikoisviikko' menossa joka viikko.
Ap, onko teillä päin kerhoja, leikkipuistotoimintaa ym ym ettei tarvitsisi yksin omalla takapihalla kökkiä lasten kanssa?
38. olen ottanut selvää työnantajamaksuista koska olen ollut kelaan yhteydessä ja lasketuttanut tukien määrän + maksut. 39. lomakorvaus on työnantajan ja työntekijän välinen asia kun on kyse tämän kaltaisesta työsuhteesta.
Älä vaan palkkaa ketään, se tulee kalliimmaksi kuin olet kuvitellutkaan. Lisäksi kun sinulla ei näytä olevan minkäänlaista kokemusta työsuhteen pelisäännöistä riitaudut takuulla työntekijäsi kanssa ja maksat entistä enemmän korvauksia. Viimeiseksi, on naurettavaa edes kuvitella että kannattaisi palata töihin sairaala-apulaiseksi ja palkata tilalle kotiin hoitaja lapsille. Ihan oikeasti, realiteetit hukassa.
*Kelalla ei ole mitään tekemistä työnantajamaksujen (=palkan sivukulujen) kanssa.
*lomakorvaus on lakiin kirjoitettu asia työsuhteessa, ns. perhepäivähoitajat eivät ole työsuhteessa lapsiaan hoidettavikseen antaviin perheisiin.
jos teidän seudulta löytyisi joku yhden lapsen äiti jolle voisit viedä katraasi hoitoon?
Maksa kunnon liksa, niin saat myös työntekijän. Saman rahan saa tekemättä mitään. Ja hei, maailman muuttuu! Sä olet vanha akka nyt ja yhteiskunta on muuttunut ja vaikka sä teit aikanas ilmaista työtä, kenenkään ei nykyään onneksi tarvii tehdä.
pitää kotiapulaisia. Mun vanhemmat asui rivitalossa ja melkein kaikilla oli kotiapulainen.
Äitini oli verovirastossa töissä ja on koulutukseltaan ekonomi. Hänen koko nettopalkkansa meni kotiapulaisen palkkaan ja sen sivukuluihin. Ilmeisesti päiväkoteihin ei tuolloin otettu kuin vähävaraisten tai yksinhuoltajien lapsia.
Ennen vanhaan ei ollut tukia, joita saa, jos palkkaa kotiapulaisen. Nykyelämä on luksusta.
Ryhdy ennemmin itse yksityiseksi hoitajaksi ja ota yksi hoitolapsi. Saat n.500e siitä nettona käteen ja hoidat omat lapsesi kotona etkä menetä kotihoidontukeakaan. Tai ota joku yö/vklopputyö. Ihan järjetön toi suunnitelmasi minusta.
mieti nyt joku nuori 19v-22v joka haluaa opiskella jatkossa lastentarhanopeksi tms saisi hyvää työkokemusta
verotuskaan ei ole järin suuri nuorella ja tollu palkalla
kuinka moni saa monen vuoden työkokemuksen jälkeen liki samaa palkkaa, kun lasketaan ne edut mukaan
ja työ mukavaa ja helppoa
mutta mä en ymmärrä miten sairaala-apulaisen palkalla palkataaan ketään
siis kertokaas saako hoitajan palkkaamiseeen tukea niin paljon ?
jos niin mitä ?
ehdotan ap:lle et olet khh tuella kotona, koska saat silloin itse lapsesi hoitaa
khh tuen lisäksi saat rahaa kun teet nss kekkoja, eli sairaala-apulaisen työtä esim viikonloput kun ukkosi kotona vastaavast hoitamas lapsia
näin minä olen tehnyt jo kahdesti, eli khh tuki ja sit v
kaikki viikonloput töissä ja ukon lomat yms
eli näin sain itse hoitaaa lapset kotona, ja ukko hoiti silloin kun minä ne pari päivää töissä viikosta
ja kyllä, näin lapsemme saivat olla terveinä ja onnellisina kotona
ja joo sain kuukudessa saman verran käteen kuin jos olisin ollut työssä koko päiväisenä, sillä matkamenot ja lapsen hoitomaksut korkeat, kuin ei hoitopaikkaa tarvittu säästin sen noin 230e hoidosta, ja noin 50 e matkoista,
eli mieti tarkkaaan, mikä kannattaa rahallisesti
suomessa verotus menee kurjasti, mitä enempi tienaat sen enempi menee veroja ja käteeen jää liki sama kuin pienemmällä tulolla
tämän olen ihan itse todennut ja laskenut ja nähnyt
ter onnellinen mamma
työtarjous, että ei ihme jos halukkaita ei ole. Ap kuitenkin vaatii ajokorttia, joten täysi-ikäinen pitää olla. 15-16v voisin jotenkin kuvitella suostuvan tuollaiseen. Itsekin olen hoitoalalla ja tiedän miten vaikeaa on saada työntekijä oikeisiinkin töihin (oikeine palkkoineen, ilta- yms. lisineen...).
Ota itsellesi hoitolapsi kun sulla on siitä kerran kokemustakin. Ja lisäksi etsit työpaikan, jossa voit tehdä pelkkää viikonloppua, jolloin miehesi voi hoitaa lapset. Tulosi: kotihoidontuki+ pph palkka 500e+ viikonlopputyön palkka, eli huomattavasti enemmän kun 1400e-verot-hoitajan palkka, jolloin jäät selvästi maksajaksi mennessäsi töihin.
(kuten ap kirjoitti) "muutamista satasista" niin en lähtisi noin "vaikeaan" järjestelyyn.
Miehesi voi lapsia hoitaa välillä (=kun olet töissä) ja se anoppi on myös varalla jos te molemmat samaan aikaan töissä jne. niin hae jotain muuta työtä.
MIKSI sitoutua "oikeaan työhön" ja maksaa kalliisti hoitajalle muutaman satasen takia?!?!
Tee mielummin niin, että hanki itsellesi jotain työtä josta saat sen muutaman satasen kuussa ja hoida itse lapset kotona miehesi kanssa.
Esim. muutamia mitä tulee mieleen: jos olet hoitoalalla keikkahommat, kerro henkilöstövuokrausfirmalle tilanteesi että tietävät milloin pääset töihin (esim. viikonloppuisin ja iltaisin jos mies silloin vapaalla).
Tai hanki vaikka joku siivouskohde itsellesi: moni toimisto ym. siivotaan viikonloppuisin tai iltaisin ---> jos mies tulee esim. klo 17 kotiin sinä menet töihin klo 18.00. ja pääset klo 21.00 maissa (monissa siivouskohteissa saa itse päätää milloin työt tekee, esim. siivous on sovittu perjantai-illaksi mutta itse voi valita siivoaako kohteen pe. iltana vai viikonlopun aikana koska toimistolla ei ketään ole v-loppuna. Tietenkään et saa tuplapalkkaa jos sunnuntaina menet, mutta työssä on joustua eli saa itse päättää milloin käy siivoamassa piakat jne.)
Tai ota teille 1-2 lasta hoitoon ---> pph:na saat palkkaa ja voit olla lastesi kanssa kotona.
Mainosten jakoa en ehdota, koska siitä ei rahaa saa, mutta entä lehden jakaminen? Lehdet jaetaan yöllä (=miehesi on kotona?) joten voisit tehdä sitä ja lapset olisivat kotona. Riippuu alueesta kuinka paljon aikaa menee, ja joillain aluilla voi myös vähän itse vaikuttaa haluaako tehdä lyhyemän vai pidemmän vuoron jne.
Oikeesti, vkonloput kiinni ja palkka on HUONO. Mä olen työpaikalla, jossa on lähes 100 naista töistä ja oikeesti, autokoulujen hinnat ovat pompsahtaneet omista ajoista tosi korkealle ja nykyään on normaalia että kortti saadaan esim ylioppilaslahjaksi, johon osallistuu vanhemmat, isovanhemmat jne. Itse säästin osan yhden kesän kesäduunirahoista ja sain koulun itse maksettua. Siihen aikaan kun jo 16 vuotias sai valita työpaikkansa.
Nyt ei yhtään oteta huomioon sun palkkaasi vaan se mitä sinä vaadit ja tarjoat ja oikeesti, tohon työhön nähden sun palkkatarjous on vaatimaton.
Voithan sä kokeilla sitä au pairia, mutta Suomi itsessään ei ole mikään ykköspäästä ja sitten jos asutte vielä jossain Lahden perähikiällä, tuskin hirveesti tunkua on.
Mene työkkäriin ja tee sinne ilmoitus. Voit saada jonkun, mutta älä hirveesti ihmettele, jos joku ei teillä sitä kahta vuotta sitten olekaan.
Mun tuttu, he ottivat kolmeen pekkaan hoitajan, hoitajalla yksi muksi ja tämä hoitaja on itse n 22 vuotias, alan ammattilainen. Lapset olivat 2 kk, kun laski ettei tämä kannata. Liikaa duunia, liian raskasta ja ennen kaikkea liian pieni palkka, kun vanhemmat eivät raaskineet maksaa kuin 400 euroa vaikka hoitaja jousti tosi paljon hoitoajoista, siis lapset olivat 07 - 21 .00 välillä hoidossa.
45. miehelläni ei ole hyvät tulot. vain n. 1400/netto.
kela maksaa hyvin tukea jos kotiin tulee hoitaja työsuhteeseen ja perheen kokonaistulot alittavat 3400e/kk perheen koon ollessa 5 henkeä.
ajattelin tuon loman suhteen niin että en voi tarjota palkallista kesälomaa mutta voin järjestää niin että esim. kolme kertaa vuodessa on viikon palkallinen loma.
46. meillä on onneksi anoppi joka voi hoitaa joka tulee paha paikka. hän lupasi tukea täysillä työhön menoani.
lähistöllä (0,5km) on puisto ja saman matkan päässä löytyy mukava metsikkö jossa lapset viihtyvät hyvin. lisäksi meillä on oma pika 1700 neliötä josta löytyy hiekkis ja keinut.
kerhoja täällä järjestetään neljä vuotta täyttäville 2h/kerta per viikko ja 4-5v lapsille 3h/kerta per viikko. lisäksi täällä on kahdesti viikossa parin tunnin perhekerho.
47. ensimmäisenä vaihtoehtona oikeastaan pidän sitä että hoitaja voisi toimia yksityisenä perhepäivähoitajana kodissamme. kulukorvauksena tarjoaisimme sen bussikortin koska muuta hän ei tavitse sillä hän käyttäisi työssään meidän kustantamiamme välineitä ja kiinteistöä.
46/48. sitäkin olen miettinyt mutta toistaiseksi ei ole tullut vastaan.
49. vanha akka? 25? huh.
kyllä sanoisin että tuolla palkalla nimenomaan joku tulisi sillä laskin juuri työtunnit ja sen perusteella TUNTIPALKKA olisi 11-14e. vapaapäiviä olisi kuukaudessa 8-14, riippuen vuoroistani.
50. ikärasisti? puhun siksi nuorista ihmisistä koska tiedän kokemuksella että kolmen pienen lapsen hoitaminen on rankkaa. tosi ottaisin vanhemmankin mielelläni jos löytäisin sellaisen henkilön joka olisi avoimin mielin valmis tällaiseen työsuhteeseen.
51. jos elettäisiin ennenvanhaan niin minun kannattaisi olla kotona ja hoitaa lapsia. tulisimme varmasti hyvin toimeen mieheni palkalla koko perhe koska siihen aikaan normaali perhekoko oli 3-6 lasta joita äiti hoiti kotona ja isä maksoi perheen elannon. silloin esim. puusepän palkka riitti perheen elatukseen mutta nyt on toisin. mieheni palkka ei mitenkään riitä yksin vaikka saankin kotihoidontukea.
58: työtä ei olisi lainkaan viikonloppuisin.
viikolla työtä olisi esimerkiksi ma-pe joka toinen viikko klo 14-16 ja joka toinen klo 6.30-16.
Ja jos hän toimisi esimerkiksi yksityisenä perhepäivähoitajana hän tienaisi 1400e ja maksaisi YELiä 111e/kk ja veroja tämän yli jäävästä osasta 13%.
Mun mielestä ihan hyvä diili osa-aikaisesta työstä.
au pairia en ottaisi koska hän ei voisi täyttää tarpeitamme työaikojen suhteen ja minusta se olisi riistoa palkan suhteen.
Maksatte vain kunnallisen hoitomaksun, mutta saaatte hoitajan kotiin. Teidän tuloilla kunnalliset hoitomaksut ei ole paljon mitään.
62. miten tuo kolmiperhepäivähoito toimii käytännössä? eikö se ole niin että hoito tapahtuu vuorotellen eri kodeissa? entä kun meillä on 3 lasta ja 4,5 on kattoraja yhtä hoitajaa koden?
41. jää huomaamatta.
nyt saan 360e käteen kuussa.
töissä saisin 1100e/kk josta maksaisin hoitomaksua tukien päälle n. 300e/kk.
laske siitä.