Sunnuntain hesarin jutussa maininta "lasten määrä alkaa olla statussymboli"
Jutun otsikko oli tyyliin "Kolme niitä olla pitää" eli lapsia. Eli kuulemma miehille nykyään lasten lukumäärä on eräänlainen statussymboli - kolme lasta tarkoittaa sitä että perheellä on siihen varaa, tarpeeksi iso asunto, tarpeeksi iso auto jne. Ja jutun toimitusjohtaja-äiti kertoili että hänen lääkäri- ja juristi-ystävättärillään on lähes kaikille ainakin kolme, muutamalla jopa neljä lasta.
Onko Helsingissä tosiaan näin?? Tai muualla Suomessa? Meillä päin kyllä ei, kaksi lasta tuntuu olevan edelleenkin se normi, jopa hyvätuloisilla. Meillä on neljä lasta, mutta ollaankin monien paikallisten mielestä vähän outoja, minä (ikuinen) kotiäiti ja mies yrittäjä, ja lapset on hankittu tasan muilla motiiveilla kuin miksikään elintason ulkoiseksi merkiksi!
Kommentit (124)
eikä IKINÄ ole käynyt mielessäkään, että statuksen vuoksi. Älytöntä...
Nykyään on vallalla koti- ja perhekeskeisyys.
että lasten määrä olisi statussymboli. Ko. perheen vanhemmathan lähinnä ihmetteli, että miksipä ei... ja että neljä olisi jo liikaa, kun ei mahdu samaan autoon.
Sen sijaan talossa alkaa olla ahdasta...
koska akateemisuudesta huolimatta olen ollut useamman vuoden lasten kanssa kotona (tosin en enää) ja muutenkin vietämme vapaa-ajan pääosin perheen kesken ja kotosalla, mutta näköjään omani onkin ihan huono "suoritus" ;)
73, tai sitten et tiedosta ehkä kaikkea. Nykyään on vallalla koti- ja perhekeskeisyys.
kerrotko mikä auto teillä on?
terveisin neljännestä kuumeileva :)
Trendi näkyy ihan selvästi täälläkin, eikä asuta pk-seudulla. Asutaan alueella missä asuu suht varakasta ja koulutettua väkeä, ja lähes joka talosta löytyy se 3-4 lasta. Harvassa ovat ne kaksilapsiset perheet.
2 lasta näyttäisi olevan yleisin lapsiluku mun tietämissä perheissä, jokunen 3 lasta tai 4 lasta kyllä löytyy
... mutta käytännössä elämä voi olla aika haasteellista vähemmälläkin lapsiluvulla. Parisuhde on vauva-aikaan aika kateissa, myös lapset ovat erilaisia ja toiset tarvitset enemmän huomiota kuin toiset.
Meillä on kolme lasta ja olen isänä ja miehenä onnellisempi kuin koskaan. Rakastan vaimoani ja lapsiani. On yhteistä taivalta ja kokemuksia paljon kertynyt.
Nuorempana elämä oli epävarmempaa ja päämäärättömänpää. Nyt kun on perhe, ei tarvitse ihmetellä mitä tekisi, vaan työn lisäksi päivät kuluu täyttäessä vaimon ja lasten tarpeita. Ja tämä on parasta mitä tiedän!
Viihdytään tosi hyvin yhdessä, perheenä.
"yksi lapsi on statussymboli, uravanhemmat ei halua lapsia jarruksi vaan tekevät sen yhden vanhoille päiville hätävaraksi" =)
Meillä on kolme lasta ja eipä siinä kyllä mitään statussymboliikkaa ole vaikka me molemmat vanhemmat olemme DI. Ihan siksi on lapset tehty, että meistä kolme tuntuu sopivalta. Kaksi oli liian vähän ja tuntui liian helpolta ja neljättä ei just nyt jaksettaisi. Eilen kyllä mies jo ehdotteli neljättä mulle, mutta katsotaan ja harkitaan.
Nämä lapsiluvut menee vähän vuosikymmenittäin. Olen syntynyt -70- luvulla ja silloin oli "normaalissa" perheessä aina 2 lasta, mieluiten 1 tyttö ja 1 poika.
Mun luokkakaverin perheessä oli neljä lasta ja niitä pidettiin outoina, ajateltiin, että ne on varmaan jotain superköyhiä, kun on niin paljon lapsia :)
Lisäksi muistan, että yhdessä meidän sukulaisperheessä oli silloin -70- luvulla kolme lasta. Perheen äiti muisti aina sanoa, että kolmas oli vahinko ja siksi hän syntyi perheeseen. Tosin tuo "vahinko" kuulemma johtui siitä, että lääkäri oli sanonut hänelle, että imetys on riittävä ehkäisy (vaan eipä ollut =)) ja kakkosen ja kolmosen ikäero on heillä 11kk. Mahtoi tuntua kuopuksesta kivalta.
80-luvulla. Silloin oli muotia hankkia vain yksi lapsi, juuri tuosta syystä.
ole, se on VW Transporter, pikkubussi. Tuonne sopii hyvin jopa tavaraakin kyytiin (vielä 7-hengen porukalla, kun niitä takimmaisia penkkejä ei tarvita vaan voi kääntää pois.)
kerrotko mikä auto teillä on?
terveisin neljännestä kuumeileva :)
kun pystyy elättämään ja varustamaan ja itseltä hyvältä tuntuu? On hieman ristiriitaista, että tälläkin palstalla toisaalta mollataan perheitä, joissa on monta lasta ja raha tiukassa ja sitten taas perheitä, joissa on useampi lapsi ja rahaa elämiseen. Enpä usko, että ihmiset lapsia statussymboleiksi tekevät vaan siksi, että elintaso on noussut ja pystytään huolehtimaan useammankin lapsen tarpeista.
ei jutun pariskunta lapsia statussymboliksi hankkinut, sanoivat vain, että olivat mielellään saaneet kolme lasta, kun se kerran oli taloudellisesti mahdollista. Olisitko kauhistellut, jos joku sanoisi, että hankittiin vain yksi, kun se oli taloudellisesti mahdollista?
luoja, tuo on varmaan idiooteinta mitä ole kuullut. Ja ihmiset vielä esiintyivät tuossa jutussa omilla nimillään?
vaan tuon samaisen jutun lopussa oli maininta tässä statussymbolin asemasta ja siitä, että etenkin korkeastikoulutetut miehet saattavat lasten lukumäärää nykyään statussymbolina pitää. Käsittääkseni ap ei missään vaiheessa edes väittänyt, että haastateltava perhe näin olisi sanonut.
Mutta muuten tämä on ollut minusta hyvä mielenkiintoinen viestiketju. Meilläkin päin on paljon 3-4 lapsisia perheitä ja usein juuri varakkaimmissa perheissä. Onko sitten tosiaan niin, että nykyään moni perhe oikeesti haluaa useamman lapsen, jos se on taloudellisesti mahdollista? Vai onko kyseessä joku trenfi?
Kyllähän rahaa pitää olla enemmän mitä enemmän on lapsia.
vaikka onkin vaativasta työstä huolimatta hyvin perheorientoitunut. Mies ei tosin olekaan mikään statushakuinen persoona, meillä on ihan tavallinen talo ja perusautot. Ei katumaastureita tms. :)
Itsekään en halua kolmatta lasta, olen aina ajatellut että kaksi olisi ideaali määrä, ja siltä tuntuu nytkin. Lapset jo kouluiässä.
t. kahden äiti
joilllekin se rahan puutekaan ei ole este.
88, eihän ne ole toisensa poissulkevia juttuja. Kyllähän rahaa pitää olla enemmän mitä enemmän on lapsia.
Perheissä on järjestään 3 lasta tai paljon enemmän. Minusta ainakin tuntuu siltä... ei juuri nyt tule ketään mieleen, jolla olisi vain kaksi.
71