Sunnuntain hesarin jutussa maininta "lasten määrä alkaa olla statussymboli"
Jutun otsikko oli tyyliin "Kolme niitä olla pitää" eli lapsia. Eli kuulemma miehille nykyään lasten lukumäärä on eräänlainen statussymboli - kolme lasta tarkoittaa sitä että perheellä on siihen varaa, tarpeeksi iso asunto, tarpeeksi iso auto jne. Ja jutun toimitusjohtaja-äiti kertoili että hänen lääkäri- ja juristi-ystävättärillään on lähes kaikille ainakin kolme, muutamalla jopa neljä lasta.
Onko Helsingissä tosiaan näin?? Tai muualla Suomessa? Meillä päin kyllä ei, kaksi lasta tuntuu olevan edelleenkin se normi, jopa hyvätuloisilla. Meillä on neljä lasta, mutta ollaankin monien paikallisten mielestä vähän outoja, minä (ikuinen) kotiäiti ja mies yrittäjä, ja lapset on hankittu tasan muilla motiiveilla kuin miksikään elintason ulkoiseksi merkiksi!
Kommentit (124)
Mulla ei ole aavistustakaan eikä edes kiinnosta kuinka monta lasta työkavereillani on. Tila-autot parkkipaikoilla lähinnä vituttaa kun niiden viereen jää niin vähän ovenvaraustilaa.
Jonku Ferrari urheiluauton kyllä huomaan parkkiksella, jos sellainen sinne joskus eksyy.
Mä olen aina luullut että kolmas lapsi tehdään, jotta tuet jatkuu... Olen myös ihmetellyt miten ihmiset jaksaa niitä pikkuräkänokkia.
Mun mieheni on TODELLA ylpeä siitä, että hänellä on 3 lasta ja hän on yhden isäpuoli. Hän haluaisi vielä yhden, sitten olisi 5. Kuulemma hyvä luku :)
Jutun otsikko oli tyyliin "Kolme niitä olla pitää" eli lapsia. Eli kuulemma miehille nykyään lasten lukumäärä on eräänlainen statussymboli - kolme lasta tarkoittaa sitä että perheellä on siihen varaa, tarpeeksi iso asunto, tarpeeksi iso auto jne. Ja jutun toimitusjohtaja-äiti kertoili että hänen lääkäri- ja juristi-ystävättärillään on lähes kaikille ainakin kolme, muutamalla jopa neljä lasta.
Onko Helsingissä tosiaan näin?? Tai muualla Suomessa? Meillä päin kyllä ei, kaksi lasta tuntuu olevan edelleenkin se normi, jopa hyvätuloisilla. Meillä on neljä lasta, mutta ollaankin monien paikallisten mielestä vähän outoja, minä (ikuinen) kotiäiti ja mies yrittäjä, ja lapset on hankittu tasan muilla motiiveilla kuin miksikään elintason ulkoiseksi merkiksi!
mieheni on siis mielestäni ihan hyvätuloinen - keskijohtoa. Meidän monille perhetutuillamme on 3-4 lasta - kyse hyvin toimeentulevista, menestyneistä ihmisistä. Lapset on tosin "tehty" usein pitkällä välillä, eli esim. 25v, 32v, 38v ja 43v.
Tunnen monia perheitä, joissa on kolme tai useampi lapsi, mutta joissa vanhemmilla ei kuitenkaan ole lainkaan aikaa lapsilleen.
tuttavapiirissä vain harvalla on enempää kuin kaksi lasta, yleensä useamman lapsen vanhemmat ovat vähemmän koulutettuja ja huonotuloisempia kuin yhden, kahden lapsen vanhemmat. Nämä toiset siis lääkäreitä yms. ammatiltaan ja löytyvät sieltä "rikkaiden" listoilta, olisi varmasti varaa useampaankin lapseen ja asunnot & autot riittävän suuria jo valmiiksi, mutta eivät halua enempää lapsia. Ehkä osalla on tarve tuollaiseen, mutta en ole täällä Espoossa huomannut statuslapsi-perheitä.
ja asutaan maaseudulla Pohjanmaalla. 3-lapsisia perheitä on paljon. Elin lapsuuden samalla alueella, ja silloisista perheistä lähes jokainen oli 2-lapsinen.
Kuten joku muukin muisteli, 70-luvulla taidettiin hankkia 2 lasta, isompilapsinen perhe oli vähän kummajainen.
Mies on töissä erittäin miesvaltaisessa työpaikassa, ja hyvin tiedetään montako lasta kenelläkin on. Että kyllä lapsiluvulla jotain miehistä merkitystä on.
se olla niinkin, että nykyään taantuman aikana tehdään lapsia jos ei ole töitä. Saadaan tuet ja on jotain tekemistä.
Asun itse ulkomailla rikkaiden alueella ja kyllä täällä on ihmisillä 2 lasta, enempää ei haluta.
Mies on töissä erittäin miesvaltaisessa työpaikassa, ja hyvin tiedetään montako lasta kenelläkin on. Että kyllä lapsiluvulla jotain miehistä merkitystä on.
Minä olen ollut monessa miesvaltaisessa työpaikassa, lähinnä insinöörejä, mutta mulla ei ole harmainta aavistustakaan kuinka monta lasta heillä on, tai saatikka että he "kehuisivat" sillä. Ehkä tämä on totta jossain raksalla tai paperitehtaalla.
no minä tiedän jopa mieheni työkavereiden lapsiluvut. Puhuvat lapsistaan ilmeisen tauotta - kuten minunkin mieheni...
no minä tiedän jopa mieheni työkavereiden lapsiluvut. Puhuvat lapsistaan ilmeisen tauotta - kuten minunkin mieheni...
miten ketään jaksaa kiinnosta muiden lapset...
No yleensä ne joilla on monta lasta, tykkää lapsista...
tuttavapiirissä lapsia on 2 tai 3. Olen huomannut puistossa käydessäni, että monissa perheissä on 3 lasta.
Miten te voitte tietää kuinka monta lasta miehenne työkavereilla on. Ihme kyyliä :D
Kannattaisi hankkia jotain sisältöä siihen omaan elämään eikä miettiä muiden lapsia.
töihin tarvitse mennä ja voi elää nostamalla tukia.
Jos törmätään vaikka kaupassa, jäädään hetkeksi juttelemaan eikä käännetä päätä toiseen suuntaan.
Sinä et varmaan liiku misään yhdessä miehesi kanssa?
Miten te voitte tietää kuinka monta lasta miehenne työkavereilla on. Ihme kyyliä :D
Kannattaisi hankkia jotain sisältöä siihen omaan elämään eikä miettiä muiden lapsia.
Olen hölmönä kuvitellut että se vasta kertoo fiksuudesta, että hommaa niitä lapsia vain sen verran kuin saa elätettyä ;).
Kerro mitä tukia nostamalla voisi elää menemättä töihin? Meillä on 5 lasta ja pienet tulot, millään tuilla ei kyllä mitenkään elettäisi. Ainut "tuki" mitä saadaan on asumistuki. Kerro kun tiedät mistä niitä huikeita tukia saa joita nostamalla elättää ison perheen? Meillä kun ei ole vielä ollut varaa edes yhteen koko perheen ulkomaanmatkaan 10 vuotisen yhdessäolon aikana. Ja työtä tekemällä eletään.
En ole tiennytkään että jotain jättimäisiä tukia olisi suurille perheille tarjolla joilla voi elää menemättä töihin! Kun nyt ei meinaa palkkakaan riittää kummoiseen elintasoon niin olisihan se upeaa että joku haluaa tukea isoja perheitä ja kotiäitiyttä ja koti-isyyttä! Mikä taho niitä elämiseen riittäviä tukia maksaa?
töihin tarvitse mennä ja voi elää nostamalla tukia.
mutta en mä muutenkaan ikinä huomaa mitään statusjuttuja
Jos törmätään vaikka kaupassa, jäädään hetkeksi juttelemaan eikä käännetä päätä toiseen suuntaan.
Sinä et varmaan liiku misään yhdessä miehesi kanssa?Miten te voitte tietää kuinka monta lasta miehenne työkavereilla on. Ihme kyyliä :D
Mun mies on pankkiirina Lontoossa. Ei monesti olla törmätty miehen työkavereihin jossain ruokakaupassa. Eri asia siellä perähikiällä missä sä asut.
Ihan täällä Suomen pääkaupungin "perähikiällä" olen monestikin törmännyt miehen työkavereihin. Erityisesti lasten tapahtumissa tulee helposti
ne lapsetkin tutuiksi.