Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En usko turhiin huostaanottoihin,

Vierailija
23.04.2010 |

Esim. miesystäväni kaverilta otettiin tyttö väliaikaiseen huostaan, isänsä mielestä "turhaan". Kaikille hän tätä toitottaa. Ja kuuntelijat nyökkäilee, "sellaisiahan ne sossut on".

Totuus on, että mies on täysi juoppo (ryyppää ennemmin, kuin hankkii ruokaa tai maksaa laskuja). Kotona ei tytölle välillä mitään ruokaa. Kämppä täys sikolätti, vessanpöntttö ihan musta, ei vessapaperia, pyykkiä sikinsokin joka huoneessa varmaan 10 koneellisen verran. Tytön kaikki vaatteet rikkinäiset ja pahinta, myös tosi likaiset. Omaa rahaa tytölle/harrastuksiin ei tällä kaverilla ikinä liikene. Ja nyt se muka hyvää hyvyyttään otti, ilmaiseksi kun sai, tytölle kissan. Musta se on elänrääkkäystä, kun sitä ei hoideta. Ja sitten siellä kämpässä ramppaa, ja myös yöpyy niitä juoppokavereita)nyt tällä kundilla on parhaana kaverina naapurin mustalaiset), pilveäkin polttelevat. Kuinka siinä pärjää 15 v murkku?

Sanoin kaverille suoraan, että ehkä sen tytön on ihan hyväkin rauhoittua siellä vastaanottokodissa. Minäkun olen siinä kämpässä niin monesti käynyt ja tiedän totuuden. Hän suuttui mulle ja haukkuu mua nyt miesystävälleni.

Miettis itse käyttäytymistään...

Kommentit (178)

Vierailija
101/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuoden tarkkailuun kun joku on "huolestunut" ja se "huoli" on sitten tarttunut myös täteihin. Ja siellä se "huoli" sitten elää ja voi hyvin, eikä kenenkään tarvitse kertoa mikä se "huoli" on. On vaan.

Vierailija
102/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos huolen aihetta ei ole mitenkään eritelty ei siitä kyllä mikään masiina käynnisty niin kuin tunnut kuvittelevan. Silloin todetaan esim. yhdellä puhelinsoitolla, että ilmoitus on aiheeton eikä ole tarvetta toimenpiteisiin. Kun sosiaalityöntekijöillä on niitä ihan oikeitakin huolia hoidettavana, eikä ole aikaa saatika intressejä käyttää voimavaroja tekaistujen huolenaiheiden selvittelyyn.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin henkilökunnalla ja viranomaistahoilla sen sijaan on käytettävissään vähän paremmin tietoja kuin niillä, jotka anonyymeja ilmoituksia voivat tehdä. Ja kukaan esim. päiväkodissa ei varmasti kiusallaan tee ilmoituksia, kun omalla nimellä sen tekee ja tietää, miten ilmoitus tulee vaikuttamaan vanhempien yhteistyöhalukkuuteen.

Mun mieletä jo tää ketju antaa toisen kuvan. Jos joku kyseenalaistaa asioita, niin jo ollaan heti huutamassa ja vihjailemassa että "sulla taitaa olla pelko persiissä".

Vierailija
104/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oltiin vuosi tarkkailussa, koska eräs henkilö oli huolissaan. Hän teki 40 ilmoitusta ja oli huolissaan. Sitten sossut oli huolissaan. Koko aikana ei saatu selville, mistä on kyse, mistä ollaan huolissaan. Oltiin vaan.

Ja se koko prosessi meni niin päin, että meidän perhe otettiin tapaukseksi, päätettiin, että meissä mättää jokin ja sen jälkeen lähdettiin etsimään tarkoitushakuisesti todisteita. Kun niitä ei löytynyt, eikä meidän puheistakaan saatu mitään irti, todettiin, että me olemme yhteistyökyvyttömiä, mutta että mitään ei löytynyt, mutta huolta oli ollut.

Siis täyttä Kafkaa. Tämän kokemuksen jälkeen uskon ihan mitä tahansa.

104

Vierailija
105/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten joku vanhempi voi kokea niin uhkaavana sen, että Suomessa on olemassa taho nimeltä lastensuojelu, joka pyrkii valvomaan sitä, että lapset saavat tarvitsemansa huolenpidon.

Vierailija
106/178 |
24.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oltiin vuosi tarkkailussa, koska eräs henkilö oli huolissaan. Hän teki 40 ilmoitusta ja oli huolissaan. Sitten sossut oli huolissaan. Koko aikana ei saatu selville, mistä on kyse, mistä ollaan huolissaan. Oltiin vaan. Ja se koko prosessi meni niin päin, että meidän perhe otettiin tapaukseksi, päätettiin, että meissä mättää jokin ja sen jälkeen lähdettiin etsimään tarkoitushakuisesti todisteita. Kun niitä ei löytynyt, eikä meidän puheistakaan saatu mitään irti, todettiin, että me olemme yhteistyökyvyttömiä, mutta että mitään ei löytynyt, mutta huolta oli ollut. Siis täyttä Kafkaa. Tämän kokemuksen jälkeen uskon ihan mitä tahansa. 104

Mun on vaikea uskoa että tämä nyt ihan näin meni. Että te siis istuitte palavereissa vuoden ajan ja keskustelut meni näin.

Meillä on huoli.

Mikä huoli?

Ei kerrota.

Aha.

Nähdään ensi kuussa, sama aika sama paikka.

Vierailija
107/178 |
24.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten joku vanhempi voi kokea niin uhkaavana sen, että Suomessa on olemassa taho nimeltä lastensuojelu, joka pyrkii valvomaan sitä, että lapset saavat tarvitsemansa huolenpidon.

Kyse on vaan siitä että myös sossu tekee virheitä ja ylilyöntejä mutta ne ei virheitään hevillä myönnä.

Toinen asia mikä mua jaksaa huvittaa on se että aina puhutaan siitä mitä lapsen sijoittaminen laitokseen maksaa. Maksaa paljon yhteiskunnalle kyllä! mutta myös huostaaotetun vanhempi joutuu maksamaa kyseiselle laitokselle. Lapsilisät vielä ymmärtään mutta että elatusmaksu ja asiakasmaksu, joka on tuloihin sidottu. Eli lapsi huostaaotetaan ja vanhemmat joutuvat vielä maksamaan siitä.

Sekin on "koomista" että jos lapsi asuu kotona, niin se minimi elatusmaksu on 130 euroa tai jotain, mutta kun lapsi asuu laitoksessa niin se summa on puolet enemmän!

Mä en tiedän näistä sen verran kun olen ollut lastensuojelussa töissä, tosin en lastensuojeluviranomaisena.

Vierailija
108/178 |
24.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyimme sitä kirjallisesti. Ja meitä ei muuten myöskään suostuttu tapaamaan, vaan me oltiin vaan siinä jonkinlaisessa selvitystilassa.

Sitten loppujen lopuksi sossut tarkastivat neuvolasta, päiväkodista ja koulusta ja tinkkasivat sieltä lisäilmoituksia, mutta saivat vain kehuvia lausuntoja, joissa todetaan että hoidamme lapsiamme erinomaisen hyvin.

Sitten oltiin taas huolissaan, mutta todettiin, että koska syytä huolelle ei löydy, prosessi päättyy siihen.

Vierailija
109/178 |
24.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko ne kaikki sen vuoden aikana? Tahtiin ilmoitus viikossa?

Vierailija
110/178 |
24.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne 40 ilmoitusta. Sisältö oli laidasta laitaan, syötimme kuulemma lapsillemme koiranruokaa jne.

Vierailija
111/178 |
24.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyimme sitä kirjallisesti. Ja meitä ei muuten myöskään suostuttu tapaamaan, vaan me oltiin vaan siinä jonkinlaisessa selvitystilassa. Sitten loppujen lopuksi sossut tarkastivat neuvolasta, päiväkodista ja koulusta ja tinkkasivat sieltä lisäilmoituksia, mutta saivat vain kehuvia lausuntoja, joissa todetaan että hoidamme lapsiamme erinomaisen hyvin. Sitten oltiin taas huolissaan, mutta todettiin, että koska syytä huolelle ei löydy, prosessi päättyy siihen.

Voit vielä tänäpäivänäkin tilata teitä koskevat paperit sossusta ja ne on velvollisia ne antamaan. Se on ihan lakiin perustuva asia.

Vierailija
112/178 |
24.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyimme sitä kirjallisesti. Ja meitä ei muuten myöskään suostuttu tapaamaan, vaan me oltiin vaan siinä jonkinlaisessa selvitystilassa. Sitten loppujen lopuksi sossut tarkastivat neuvolasta, päiväkodista ja koulusta ja tinkkasivat sieltä lisäilmoituksia, mutta saivat vain kehuvia lausuntoja, joissa todetaan että hoidamme lapsiamme erinomaisen hyvin. Sitten oltiin taas huolissaan, mutta todettiin, että koska syytä huolelle ei löydy, prosessi päättyy siihen.

Toisin sanoen sossu itsekään ei ottanut juttua tossissaan koska ei järjestetty palavereja, näkivät sen turhaksi ja pyysivät lisäselvitykset sieltä mistä (lain mukaan?) piti ja sitten prosessi päättyi kun syytä huoleen ei odotetusti löytynyt. Voi herramunjee... Ja sinä koet nyt kafkamaisia tuntemuksia. Arvaa miksi? Koska ihan itse valitset tulkita asiat niin.

Vierailija
113/178 |
24.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se prosessi kesti vuoden.

Kyllä minä koen kafkamaisia tuntemuksia, että meitä pidetään vuosi jossakin selvityksessä ja tarkkailussa sen takia, että joku häiriintynyt ihminen tekee meistä 40 ilmoitusta. Ja siis kun se prosessi meni juuri niin, että vääntämällä väännettiin meistä jotakin vikaa - ei siis yritettykään todeta todellista tilannetta.

Ja meitä ei suostuttu tapaamaan, mutta sitten meidät todetaan yhteistyökyvyttömiksi, koska meitä ei ole kuultu tarpeeksi.

Lain mukaan selvitys ei saa kestää yli 3 kuukautta.

Vierailija
114/178 |
24.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se prosessi kesti vuoden.

kuin laittaa puupaapillit päälle tapauksessa joka selvästi oli turha ja vaan voimavarojen tuhlausta. Ja mistäköhän sinä päättelet että teistä vääntämällä väännettiin jotain vikaa kun ei edes ollut mitään palavereja? Eihän toi taatusti kivaa ollut ja liian hitaasti eteni, mutta kyllä sinä myös kuulostat just sellaselta tyypiltä joka oikein suurentelemalla suurentelee ja tulkitsee kaikki asiat kiusaksi ja vainoksi ja on oikein vastahankaan joka asiassa. Että ihan taatusti olivat oikeassa siinä että olette yhteistyökyvyttömiä.

Vierailija
115/178 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lasta kiusataan koulussa, onko se syy lapsen huostaanottoon? Lastani kuisattiin koulussa, mutta sosiiaalityöntekijä kielsi puhumasta kiusaamisesta. Kuului myös koulun oppilaanhuoltoryhmään. Mitä se ryhmä tekee ei minulle ole valjennut vielä vuosien päästä. Koulu on rauhoittunut kun on saatu elääkkeelle jääneen rehtorin jälkeen tullut rehtori syötyä pois ja "kullanmurut" ovat kasvaneet pois peruskoulusta. Tää on pieni citi ei ostareita missä roikkuis. Meille ei myöskään anneta sosun lausontoja koska se "voisi loukata jonkun muun etua" Onhan tapauksia joissa huostaanotto on ollut lapsen etu mutta liian monta tapausta, jolla on pilattu lapsen elämä

Vierailija
116/178 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Helsingissä sosiaaliviranomaisten toiminta on välillä täysin käsittämätöntä ja sanon näin itse kyseisen viraston työntekijänä. Lasten ja nuorten huostaanottoja tai vaikkapa vain lastensuojelun päivystyksenä tehtäviä "tarkastuskäyntejä" tehdään vain sillä perusteella, että yli-innokas maailmanparantaja-syndroomasta kärsivä nuorisotyöntekijä soittaa välittömästi lastensuojeluun kun nuori on nähty vaikkapa tupakka kädessä. Yli innokkaat sosionomit ja nuoriso-ohjaajat, jotka haluavat pelastaa maailman kaikelta pahalta (ja innokkaimmillahan ei itsellään ole yleensä lapsia) ovat pahimman luokan sekoilijoita, joiden ylilyönnit näkyvät sitten sosiaalihuollon tilastoissa. Itseäni ärsyttää kun joku piipittäjä soittaa kymmenenkin kertaa kun "Maija ei nyt vain pysy erossa tupakasta. Äitikin taitaa olla alkoholisti". Nim. Sosiaaliakka itsekin

Vierailija
117/178 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen tarvitaan erilaisia asiakirjoja ja dokumennteja /lausuntoja eri viranomaisilta, avohuollon tukitoimien riittämättömyyden toteaminen, mahdollisesti lukemattomia aiheellisia lastensuojeluilmoituksia, ns. näyttöä "mustaa valkoisella", että huostaanoton kriteerit täyttyvät.

No eipä meiltä ainakaan tälläisiä tarkastettu eikä vaadittu! Huostaanottoon riitti sukulaisten "huoli" vaikka asuivatkin eri maassa kuin me. Vaikka yritimme selvittää kaikki mahdolliset dokumentit ulkomailta,tai että sossu ottaisi yhteyttä(annoimme yhteystiedot) kun itse emme saaneet itsestämme tietoja kaikilta viranomaisilta,EI näin tapahtunut...

Esim. emme missään vaiheessa olleet suostuvaisia huostaanottoon,mutta asioiden selvittelyyn kyllä, silti huostaanotto tehtiin jo ennen meidän kuulemistilaisuutta.Päätöstä ei koskaan tullut myöskään hallinto-oikeudesta (tahdonvastainen) vaan saimme postitse tiedon annon kaksi viikkoa tapahtuneen jälkeen ja vieläpä lapsen isän nimellä,vaikka hän ei ole edes huoltaja ollut 2001 vuoden jälkeen.

Asiakirjat olemme kaikki saaneet kun olemme jaksaneet niitä pyydellä useaan otteeseen. Virheelliset tekstit niissä,eikä niitäkään ole suostuttu korjaamaan vaikka varatuomari näin vaatikin.

Mutta, en ole vihainen meidän järjestelmälle,se on hyvä että KAIKKI tarkastetaan,joskus ne ovat aiheellisiakin. MUTTA

siitä olen vihainen että työntekijät eivät ole puolueettomia,eikä tarkasta asioita mitä pitäisi. Odotan sitä päivää kuin kuuta nousevaa,että poliisi saa asian tutkittua ja odotan myös selvitystä kyseiseltä viranomaiselta,että mikähän hänen selityksensä on meidän tapauksessa.PELKKÄ anteeksipyyntö tai vetoaminen ylityöllisyyteen ei tule riittämään. Oikeus sen ratkaiskoon,kesti se sitten vaikka kolme vuotta!!!

Vierailija
118/178 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

no kai se nyt osaa siivota mutta kyllä toi oman vanhemman hommiin kuuluu pitää yleistä siisteyttä yllä. Ei miehen oman tyttären kuulu pitää kotia yllä kun toinen sitten vaan juo.

Vierailija
119/178 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että omia virheitä oloa taikka mielialaa on vaikeaa tunnistaa kun olo on riittävän huono. Ellei kukaan tulekkaan sanomaan että hei, nyt tarttis oikeasti tehdä jotakin tai lapsesi kärsii loppuelämänsä.. Mut mulla kun huostaanotettiin olen sillä linjalla että nyt asiat vaan kuntoon. Eipä siinä muukaan auta. Itse ei kukaan itseään osaa parantaa alkoholismista saati masennuksesta että rohkeasti vaan pyytäkää sitä apua. Lapsi antaa anteeksi kumminkin melko palkon, ja mä en luojan kiitos ole alkanut lyömään. Vaikka kyllähän minä olin humalassa liian usein ja pahantuulinen.

Vierailija
120/178 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kerran eräs yksinhuoltajaäiti, joka on ystäväni, vei lapsensa tarhaan, että pääsi töihin. No edellisenä yönä oli sitten valvottu muksun kanssa, kun ei tyttöä unettanut ja aamuhätikässä oli VARAHANSKAT unohtunu tarharepusta. Tästä oli sitten tehty ilmoitus asiasta tarhan puolelta. No asia onneksi ratkesi helposti, eikä jatkotoimenpiteitä tehty, mutta ystäväni kyllä pisti takasin ja laitto koko seuraavan viikon verran muovikassillisen niitä pirun varahanskoja muksulle mukaan, jotta ei vaan päästä sanomaan asiasta. Eli ongelma on siinä, että kuka vaan voi tehdä ilmoituksen ilman mitään kummempia todisteita ja sitten sossujen on tutkittava tapausta. ihmekkös niitä turhia ilmoituksia sitten tulee?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan