Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En usko turhiin huostaanottoihin,

Vierailija
23.04.2010 |

Esim. miesystäväni kaverilta otettiin tyttö väliaikaiseen huostaan, isänsä mielestä "turhaan". Kaikille hän tätä toitottaa. Ja kuuntelijat nyökkäilee, "sellaisiahan ne sossut on".

Totuus on, että mies on täysi juoppo (ryyppää ennemmin, kuin hankkii ruokaa tai maksaa laskuja). Kotona ei tytölle välillä mitään ruokaa. Kämppä täys sikolätti, vessanpöntttö ihan musta, ei vessapaperia, pyykkiä sikinsokin joka huoneessa varmaan 10 koneellisen verran. Tytön kaikki vaatteet rikkinäiset ja pahinta, myös tosi likaiset. Omaa rahaa tytölle/harrastuksiin ei tällä kaverilla ikinä liikene. Ja nyt se muka hyvää hyvyyttään otti, ilmaiseksi kun sai, tytölle kissan. Musta se on elänrääkkäystä, kun sitä ei hoideta. Ja sitten siellä kämpässä ramppaa, ja myös yöpyy niitä juoppokavereita)nyt tällä kundilla on parhaana kaverina naapurin mustalaiset), pilveäkin polttelevat. Kuinka siinä pärjää 15 v murkku?

Sanoin kaverille suoraan, että ehkä sen tytön on ihan hyväkin rauhoittua siellä vastaanottokodissa. Minäkun olen siinä kämpässä niin monesti käynyt ja tiedän totuuden. Hän suuttui mulle ja haukkuu mua nyt miesystävälleni.

Miettis itse käyttäytymistään...

Kommentit (178)

Vierailija
61/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sinä muka tiedät paremmin?

Ja mitenkäs tässä alettiin puhua, että onkin kyse sossujen vioista? Eikös me keskusteltu aiheettomista huostaanotoista, eikä sossujen navoista?

Huostaanotto on turha ja aiheeton, jos lapsen sairauden takia huostaanotetaan. Ja sossun osuus tässä sotkussa on se, että valtaosa on täysin ammattitaidottomia. Sen sijaan, että esimerkiksi konkreettisesti auttaisivat sitä uupunutta äitiä pesemällä vessoja, tiskaamalla, siivoamalla, laittamalla ruokaa he istuvat kaffella ja voimauttavat ja listaavat ruutuvihkoon perheen puutteita.

Ja tässähän sinä taas puhut sossujen vioista. Minä en ainakaan itse ole saanut päättää työnkuvastani, vaan toteutan ihan vaan lakisääteistä tehtävääni, johon minut on palkattu. Ei minulle makseta palkkaa jos alan asiakkaiden vessojen pesemään ja jätän työni hoitamatta.

Vierailija
62/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja käytetty mielikuvitusta.

Mutta silti fakta on se, että nuo on esitetty medialle virallisesti huostaanottojen perusteiksi. Jos tämä medialle esitetty tieto olisi väärä, kai se olisi oiottu? Siis virallisesti ja oikeasti, eikä täällä nyt - mielikuvitusta käyttäen.

Uskon viralliseen viranomaistietoon, en tämän palstan vainoharhaisiin mututietäjiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä puhun sossujen vioista, koska sinä halusit niistä puhua. Tämäkin on muuten tyypillistä hauki on lintu -sossuvääntöä. Väännetään ja vääristellään.

Sinä olet turhake, joka vain aiheutat perheille lisäkärsimyksiä. Vessanpesijät ja aidot auttajat takaisin!

Vierailija
64/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta silti fakta on se, että nuo on esitetty medialle virallisesti huostaanottojen perusteiksi.

SO WHAT? Ja peruste on asiallinen, jos tilanne on sellainen että lapsi ei vaikka käy kiusaamisen takia koulua vaan roikkuu ostarilla, voi huonosti ja on ruvennut näpistelemään.

Vierailija
65/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vessanpesijät ja aidot auttajat takaisin!

Koska hei, vessan pesemättömyyshän on näissä narkkari-, mielenterveys- ym. perheissä se ydinkysymys.

Vierailija
66/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viranomainen julkistaa viralliset tilastot. Uskon viranomaisen antamaan tietoon. Se ei tee minusta jankuttajaa.

Sen sijaan se antaa sinusta kummallisen kuvan, kun väännät ja vääristät jopa "oman puolesi" lausunnot.

Vierailija
67/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan turhista huostaanotoista - kuten esim. tuon sossun mainitsemasta adhd-perheestä, jossa äiti uupuu. Kotitöissä auttaminen auttaisi lasta paljon enemmän kuin huostaanotto.

Vierailija
68/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viranomainen julkistaa viralliset tilastot. Uskon viranomaisen antamaan tietoon. Se ei tee minusta jankuttajaa. Sen sijaan se antaa sinusta kummallisen kuvan, kun väännät ja vääristät jopa "oman puolesi" lausunnot.

Viranomainen julkistaa tilastot joissa koulukiusaaminen on huostaanoton peruste.

Näissä tapauksissa voi olla takana vaikkapa tilanne, ettei lasta saada muuten jatkamaan koulunkäyntiä.

Mikä tässä nyt sinusta on väärin?

Muistan kuinka täällä on aikaisemmissa ketjuissa ollut positiivisia tarinoita siitä miten tilanteen katkaiseminen on saanut elämän taas raiteilleen. Moni vanhempi myös toivoo itse huostaanottoa tollasessa tilanteessa. Tottakai on paljon myös surullisia tarinoita.

Mutta siis mitä ihmettä jakutat viranomaisten antamaan tietoon uskomisesta kun kukaan ei ole edes eri mieltä kanssasi? Levy jäänyt päälle?

Vierailija
69/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan turhista huostaanotoista - kuten esim. tuon sossun mainitsemasta adhd-perheestä, jossa äiti uupuu. Kotitöissä auttaminen auttaisi lasta paljon enemmän kuin huostaanotto.

he usein itsekin toivovat, että lapsi/nuori sijoitetaan kodin ulkopuolelle. Eivät he pyydä, että joku tulisi tiskaamaan, vaan haluavat tilanteen lapsen/nuoren kanssa katkaistua siinä vaiheessa, kun lapsi/nuori on käynyt toistuvasti vanhemman päälle tmv. Asiat eivät ole niin mustavalkoisia kuin ajattelet, että paha sossu aina väkisin vie lapset. Tietäisitpä kuinka paljon joudutaan vastaamaan vanhempien avunpyyntöihin, että "ei ole mitä tarjota", kun ei vaan ole. Esimerkiksi lastenkodit ovat niin tupaten täynnä kaikkein akuuteimpia narkkarivanhempien lapsia, että lievemmillä kriteereillä ei voida sijoittaa, kun ei ole tilaa.

Vierailija
70/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt myönnät, että se koulukiusaaminen on huostaanoton peruste. Äsken kielsit sen.

Kenelläköhän tässä on jäänyt jokin eipäsjuupasintänpäs-vaihde päälle...

Vierailija
71/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äsken kielsit sen. Kenelläköhän tässä on jäänyt jokin eipäsjuupasintänpäs-vaihde päälle...

kuin se että lasta "vain" kiusataan koulussa. Sinä mesoat asiasta sillä lailla että OMG, sossut vie lapsia siksi että lasta kiusataan!! Mun on vaikea edes uskoa että kukaan VOI ajatella noin mustavalkoisesti ja suoraan sanottuna lapsellisesti.

Vierailija
72/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

johtuu jostakin ihan muusta kuin että sossut ovat muuttuneet entistäkin ilkeämmiksi...

Vierailija
73/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

HALUAN nähdä töissä lastensuojelulaitoksessa, vaan mitä todella näen käytännön arjessa. Harva voi edes kuvitella, kuinka kipeitä lapset, ihan pienetkin, puhumattakaan + 10 vuotiaista voivat olla ja millaisissa oloissa lapset pahimmissa tapauksissa kasvavat. Ja ihan täällä meidän hyvinvointiyhteiskunnassamme!

Perusteettomia huostaanottoja ei ole urallani koskaan ollut, vaikkakin syyt huostaanottoon voivat olla hyvinkin moninaisia, mutta silti aina perusteltuja. Laitoshoito maksaa paljon, n. 200-300 e/vrk/lapsi, joten ymmärtänette varmaan että kunnilla on paine pitää huostaanottojen mahdollisimman minimissä.

Laitoksissa lapsia ei hoideta vain kunkin työntekijän subjektiivisen näkökulman pohjalta, vaan kyllä näillä lapsilla ja nuorilla on vino pino lasten-ja nuortenpsykiatrian ja oppilashuollon näkökulmaa, puhumattakaan psykologien testauksista ja monista muista asiantuntialausunnoista.

Oman kokemukseni pohjalta kuitenkin on paljon hyvinkin yhteistyökykyisiä vanhempia, joille lapsen paras on se tärkein¨asia. Sitten taas on niitä, joita ei voisi vähempää kiinnostaa. Ja on toki heitäkin, jotka eivät voi nähdä omassa vanhemmuudessaan mitään vikaa, vaan ulkoistavat syyt muualle: lähinnä siis sos.työntekijöihin, taikka kasvatushenkilöstöön.

Sitä kun näkee vain sen mitä haluaa nähdä.

Vierailija
74/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

johtuu jostakin ihan muusta kuin että sossut ovat muuttuneet entistäkin ilkeämmiksi...

Muistan lukeneeni että jo päiväkodit on valjastettu tekemään huomioita lapsista. On listoja joihin listataan mitä eriskummallisimpia asioita esim. onko lapsen hiukset kammattu.

Ei ole ihme että huostaaotot lisääntyy tolla menolla. Sossuilla kun on joka asiasta niin kova HUOLI!

Mä en ole sossun asiakas, eikä kukaan mun tuttu. Mutta en mä niin sinisilmäinen ja typerä ole ettäkö en ymmärtäisi että niihin valtaviin huostaaottojen määriin mahtuu myös mukaan niitä tapauksia joissa huostaaotto on ollut tarpeeton. Tuki olisi voinut olla jotain muuta kuin huostaaotto ja riisto omasta kodista. Käsittääkseni lapsenetu on se mitä ajetaan ja en vaan jaksa uskoa millään että huostaaotto on joka tapauksessa ollut tarpeen.

Narkkari ja alkoholi-ongelmaiset perheet on asia erikseen, mutta varmasti on niitä perheitä joissa joku muu toimenpide olisi lapsen kannalta ollut paras ratkaisu ja koko perheen kannnalta.

Vierailija
75/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lukeneeni että jo päiväkodit on valjastettu tekemään huomioita lapsista. On listoja joihin listataan mitä eriskummallisimpia asioita esim. onko lapsen hiukset kammattu. Ei ole ihme että huostaaotot lisääntyy tolla menolla. Sossuilla kun on joka asiasta niin kova HUOLI!

asiantuntemus ja kokemus. not.

Vierailija
76/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lukeneeni että jo päiväkodit on valjastettu tekemään huomioita lapsista. On listoja joihin listataan mitä eriskummallisimpia asioita esim. onko lapsen hiukset kammattu.

Ei ole ihme että huostaaotot lisääntyy tolla menolla. Sossuilla kun on joka asiasta niin kova HUOLI!

Mä en ole sossun asiakas, eikä kukaan mun tuttu. Mutta en mä niin sinisilmäinen ja typerä ole ettäkö en ymmärtäisi että niihin valtaviin huostaaottojen määriin mahtuu myös mukaan niitä tapauksia joissa huostaaotto on ollut tarpeeton. Tuki olisi voinut olla jotain muuta kuin huostaaotto ja riisto omasta kodista. Käsittääkseni lapsenetu on se mitä ajetaan ja en vaan jaksa uskoa millään että huostaaotto on joka tapauksessa ollut tarpeen.

Narkkari ja alkoholi-ongelmaiset perheet on asia erikseen, mutta varmasti on niitä perheitä joissa joku muu toimenpide olisi lapsen kannalta ollut paras ratkaisu ja koko perheen kannnalta.

että avohuollon tukitoimet ovat aina ensisijaisia. Ja riittävät avohuollon tukitoimet ovat myös edellytyksenä sille, että huostaanottoa voidaan alkaa valmistella. Jos niitä ei ole tarjottu, ei ole toivoakaan huostaanoton läpimenosta hallinto-oikeudessa.

Vierailija
77/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lukeneeni että jo päiväkodit on valjastettu tekemään huomioita lapsista. On listoja joihin listataan mitä eriskummallisimpia asioita esim. onko lapsen hiukset kammattu. Ei ole ihme että huostaaotot lisääntyy tolla menolla. Sossuilla kun on joka asiasta niin kova HUOLI!

asiantuntemus ja kokemus. not.

Eikä kaikki olla sossujen kanssa tekemisissä. Sitten on pakko vetää omia johtopäätöksiä siitä mitä saa tietää mediasta. Kyllä niitä saa kyseenalaistaa.

Hassua että kiinnitit vain tohon huomiota, et mihinkään muuhun. Tais kolahtaa?

Vierailija
78/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on aihetta epäillä, että lapsen huolenpidossa on puutteita, ovat he velvollisia tekemään ls-ilmoituksen. Mutta sinusta tämä on huono asia, koska..? Pelkäätkö, että ilmoitus tehdään joku päivä sinun lapsestasi? Minä ainakin olen tyytyväinen siitä, että ilmoitusvelvollisuus on laaja. Ja todellakin toivon, että ilmoituksia tehdään ennemminkin liiankin matalalla kynnyksellä kuin päinvastoin. Lapsen etu on, että tilanteeseen puututaan, jos tarvetta on. Sossujen tehtävä on sitten seuloa ne ilmoitukset, joissa aihetta on todella ryhtyä toimenpiteisiin.

Vierailija
79/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua että kiinnitit vain tohon huomiota, et mihinkään muuhun. Tais kolahtaa?

Se muu nyt oli tavanomaista mistään mitään tietämättömän lässytystä.

Vierailija
80/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen tehty sen takia että lapselle ei ollut tarjota hoitoa pitkän jonon takia. Sossujen mielestä siis parempi odottaa sitä hoitoon pääsyä laitoksessa? Äiti olisi jaksanut, mutta sossu painosti niin että uuvutti täysin omalla toiminnallaan äidin, ei lapsi.

Toinen taas sellainen jossa oli tukitoimia mutta ei kaikkia mahdollisia. Lapsi huostaanotettiin ja joutui lastenkotiin, asia meni oikeuteen ja huostaanotto purettiin. Eli se oli aiheeton huostaaotto.