Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En usko turhiin huostaanottoihin,

Vierailija
23.04.2010 |

Esim. miesystäväni kaverilta otettiin tyttö väliaikaiseen huostaan, isänsä mielestä "turhaan". Kaikille hän tätä toitottaa. Ja kuuntelijat nyökkäilee, "sellaisiahan ne sossut on".

Totuus on, että mies on täysi juoppo (ryyppää ennemmin, kuin hankkii ruokaa tai maksaa laskuja). Kotona ei tytölle välillä mitään ruokaa. Kämppä täys sikolätti, vessanpöntttö ihan musta, ei vessapaperia, pyykkiä sikinsokin joka huoneessa varmaan 10 koneellisen verran. Tytön kaikki vaatteet rikkinäiset ja pahinta, myös tosi likaiset. Omaa rahaa tytölle/harrastuksiin ei tällä kaverilla ikinä liikene. Ja nyt se muka hyvää hyvyyttään otti, ilmaiseksi kun sai, tytölle kissan. Musta se on elänrääkkäystä, kun sitä ei hoideta. Ja sitten siellä kämpässä ramppaa, ja myös yöpyy niitä juoppokavereita)nyt tällä kundilla on parhaana kaverina naapurin mustalaiset), pilveäkin polttelevat. Kuinka siinä pärjää 15 v murkku?

Sanoin kaverille suoraan, että ehkä sen tytön on ihan hyväkin rauhoittua siellä vastaanottokodissa. Minäkun olen siinä kämpässä niin monesti käynyt ja tiedän totuuden. Hän suuttui mulle ja haukkuu mua nyt miesystävälleni.

Miettis itse käyttäytymistään...

Kommentit (178)

Vierailija
1/178 |
24.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En tiedä perusteettomista tai ....turhista huostaanotoista mutta laittomia huostaanottoja tehdään nykyään paljon. Syynä tähän on että VALTIO MAKSAA huostaanottojen kustannukset ja kunnat pystyvät täten paikkaamaan talouttaan huostaanotettuja lapsia hyväksi käyttäen. Nykyään harvemmin huostaanotetaan narkkari-alkoholistiperheiden lapsia mutta ns. kunnollisten perheiden kimppuun käydään entistä hanakammin. Tuon yllä olevan viestin kirjoittajan kuuluisi saada potkut toimestaan kun tulee tänne julkisesti valehtelemaan faktoista." Ai niin joo, niinhän se menikin...valtiohan ne huostaanotot maksaa ja kunnat ahneissaan käärivät rahat taskuunsa :)...kyllä on naiivia kannanottoa ja vieläpä erittäin mautontakin!

.....sinne kalja/siideripullojesi pariin, kun olet aito juoppo, sinun lapsesi saavat rauhassa kasvaa ihan samanlaiseksi kuin mitä olet itsekin. Onnea elämään!

Eli "lainaus" viestistä ja sitten kannanotto perään. Lainaus alkoi sanoilla "En tiedä perusteettomista tai..turhista...ja päättyi kun tulee tänne julkisesti valehtelemaan faktoista"

Tämä sitten oli seuraavalta kirjoittajalta kannanottona: "Ai niin joo, niinhän se menikin...valtiohan ne huostaanotot maksaa ja kunnat ahneissaan käärivät rahat taskuunsa :)...kyllä on naiivia kannanottoa ja vieläpä erittäin mautontakin!"

Eli kahden eri käyttäjän viestit. Alkuperäinen lainaus ei siis ilmeisesti onnistunut aivan niin kuin piti..?

Vierailija
2/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet vanhemmat ei vaan yksinkertaisesti välitä, mitä sitä kaunistelemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikö 15v tyttö osaa itse pestä pyykkiä tai siivota?

Vierailija
4/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikö 15v tyttö osaa itse pestä pyykkiä tai siivota?

Vierailija
5/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ymmärrän sen, miksi huostaanotettujen lasten vanhempien (lue:äiti) on välttämätöntä uskotella itselleen, että turhaa sossujen mielivaltaa oli.

Vierailija
6/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli sitten vasta puututaan kun alkaa olla liian myöhäistä, kun tuo 14 v ei käy koulua tai ryyppää.

Panostetaan mieluummin kalliiseen laitoshoitoon.

Vierailija
7/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä nähnyt, että siellä olisi siivottu, pesty pyykkiä tai tiskattu. Jos vettä haluaa juoda, on ensin itse huuhdeltava likainen muki.

Ja nyt tää kaveri on tehnyt huostaanotosta valituksen korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Saisi hävetä.

Vierailija
8/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ymmärrän sen, miksi huostaanotettujen lasten vanhempien (lue:äiti) on välttämätöntä uskotella itselleen, että turhaa sossujen mielivaltaa oli.

Vierailija
9/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän jokainen tajuaa, että tällainen väite on rajusti väritetty. Muutoin kaikille lapsille löytyisi tästä peruste huostaanottoon.

Tilanteessa pitää vaan ottaa lusikka kauniiseen käteen ja tunnustaa tosiasiat.

Vierailija
10/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt tää kaveri on tehnyt huostaanotosta valituksen korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

päässä on todennäköisesti vikaa.

Vierailija
11/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteessa pitää vaan ottaa lusikka kauniiseen käteen ja tunnustaa tosiasiat.

Vierailija
12/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tässä maassa elää lapsia niin kurjissa oloissa, että tuskinpa näitä "turhia ja mielivaltaisia" huostaanottoja on enempää kuin yksi/10 000. Jos sitäkään. Siitä huolimatta täälläkin palstalla riittää näitä "lapseni olivat huostaanotettuna vuoden aivan turhan takia"-mammoja. Tällaisilla ihmisillä ei takuulla ole kaikki kunnossa. Niin moni narkkari, alkkis ja muuten lapsiaan kaltoinkohteleva saa lapsensa pitää, että on vaikea uskoa että nämä "virheelliset huostaanotot" sattuisivat aina niille kunnollisille perheille.

Vierailija
13/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmat olisivat myöntäneet, että huostaanotto oli aiheellinen ja että ongelmia on. Ainahan kuulee (ja netti on pullollaan) näitä valitusvirsiä aiheettomasta huostaanotosta, sossujen mielivallasta jne - vaikka totuus siellä takana on toinen.

Ap:n kertomus kuvailee hyvin tuota todellisuutta: lapsi otetaan ihan aiheesta huostaan, vanhempi pitää huostaanottoa täysin aiheettomana ja selittää asiaa ympäriinsä, ihmiset nyökkäilevat ja taas yksi tarina virheellisiä päätöksiä tekevistä sossuista on valmis. Totuus harvemmin tulee esiin, sossuilla on vaitiolovelvollisuus eikä olisi muutenkaan lasten etu repostella asiaa. Jos joku tuttavapiiristä kehtaa puolustaa sossujen päätöstä niin saa vihat niskaan.

Vierailija
14/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa astui vuoden alussa voimaan uusi lastensuojelulaki, jossa lapsen etu on nostettu selkeästi esiin. Mutta todellisuudessa huostaanotetun lapsen oikeudet jäävät taas aikuisten jalkoihin. Uusi laki sanoo, että huostaanotto on aina voimassa vain toistaiseksi ja huostaanoton perusteet pitää tarkastaa joka vuosi uudestaan.

Suomessa oli viime vuonna ennätykselliset 10000 huostaanotettua lasta ja määrä kasvaa koko ajan. Lapsista vain joka kolmas on päässyt perhehoitoon. Suomi sijoittaa lapsia laitoksiin selvästi useammin kuin EU-maat keskimäärin ja laitoshoidon osuus vain nousee.

Joukko lastensuojelujärjestöjä olisi halunnut, että uudessa laissa huostaanotolle olisi asetettu aikaraja. Jos lapsen turvallinen paluu biologiseen kotiin on epätodennäköistä esimerkiksi vuoden sijoituksen jälkeen, tulisi lapsi voida adoptoida. Erityisesti silloin, kun kyse on aivan pienestä lapsesta.

Tämä ei kelvannut oikeusministeriölle. Juristien mukaan se polkisi Euroopan ihmisoikeussopimusta, joka korostaa perheen oikeutta.

Suomalaislapsi kuitenkin voi roikkua 18 vuotta pelkän huostaanottopäätöksen varassa, vaikka todellisuudessa vain murto-osa perheisiin sijoitetuista lapsista koskaan palaa biologiseen perheeseensä.

Uusi laki antaa mahdollisuuden siirtää huostaanotetun lapsen huoltajuus esimerkiksi sijaisvanhemmalle. Myös adoptio jopa ilman vanhemman suostumusta on mahdollista silloin kun se on lapsen edun mukaista ja syyt ovat erittäin painavat. Ja laki sanoo, että ristiriitatilanteissa lapsen etu menee edelle.

Vierailija
15/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on yli 16 000 nuorta sijoitettuna kodin ulkopuolelle. Määrä kasvaa tasaisesti 2-5 prosenttia vuodessa, vaikka lapsia on aikaisempaa vähemmän.

Huostaanotto on rankka toimenpide sekä lapselle, vanhemmille että viranomaisille. Perheiden ongelmiin on pystyttävä puuttumaan yhä aikaisemmin huostaanottojen välttämiseksi.

Lastensuojelun on turvattava lasten oikeudet turvalliseen arkeen, mutta laitossijoitusten huolestuttava kehitys on pysäytettävä.

Yhden sijoitetun lapsen laitoshoito maksaa kunnalle lähes 80 000 euroa vuodessa. Avohuollossa kustannukset jäävät noin 3000 euroon.

Peruspalveluiden satsaukset ovat ensisijaisia. Neuvolat, kouluterveydenhuolto ja lapsiperheiden kotipalvelut on turvattava.

Sosiaalityöntekijöiden ja opetushenkilökunnan resursseja on lisättävä. Avohuolto on satsaus lasten tulevaisuuteen. Valtion tulee ohjata korvamerkittyjä valtionosuuksia huostaanotoista avohuollon tarpeisiin. Myös kuntien kirjavat käytännöt tarvitsevat valtion ohjausta.

Lastensuojelun avopalvelut on järjestettävä matalalla kynnyksellä. Tarvitsemme lisää sijais- ja tukiperheitä, psykologin sekä terapian palveluita. Apua lasten ja perheiden ongelmiin on saatava viipymättä ilman pitkiä odotusaikoja. On tarpeen etsiä syitä lasten huostaanottojen määrän lisääntymiseen ja puututtava niihin vakavissaan.

Vierailija
16/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään otetaan hirveästi lapsia huostaan ja kun luin iltalehdestä jotain huostaanottamisen syitä, yksi oli kulttuuritausta :/ pistää kyllä hieman miettimään että miks multa uhataan ottaa lapsi pois vaikka olen täysin päihteetön, on vakituinen työpaikka ja yhdessä asutaan miehen kanssa ja meillä menee hyvin ja olemme onnellisia yhdessä.

Sossut kertoivat pelkäävänsä että toistan äitini virheet koska itse olen joutunut asumaan lapsena lastenkodissa yli 10vuotta sen vuoksi kun äitini ei pystynyt huolehtimaan meistä lapsista.

Se, että olen asunut laitoksessa ei meinaa että olisin huono äiti ja epäonnistuisin lapseni kanssa. Odotan esikoistamme ja viidennellä kuulla raskaana ja tuntuu todella pahalta kun meille hoetaan koko aika että uuden lain mukaan voidaan tehdä huostaanottosopimus syntymättömästä lapsesta. Itse pidän varmasti huolta siitä että tulevat lapsemme eivät ikinä tule kokemaan sitä mitä minä jouduin kokemaan vaan saisivat olla onnellisia toisin kuin minä lapsena. joten meiltä uhataan siis ottaa lapsi pois taustani takia? se on niin väärin

Vierailija
17/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään otetaan hirveästi lapsia huostaan ja kun luin iltalehdestä jotain huostaanottamisen syitä, yksi oli kulttuuritausta :/ pistää kyllä hieman miettimään että miks multa uhataan ottaa lapsi pois vaikka olen täysin päihteetön, on vakituinen työpaikka ja yhdessä asutaan miehen kanssa ja meillä menee hyvin ja olemme onnellisia yhdessä. Sossut kertoivat pelkäävänsä että toistan äitini virheet koska itse olen joutunut asumaan lapsena lastenkodissa yli 10vuotta sen vuoksi kun äitini ei pystynyt huolehtimaan meistä lapsista. Se, että olen asunut laitoksessa ei meinaa että olisin huono äiti ja epäonnistuisin lapseni kanssa. Odotan esikoistamme ja viidennellä kuulla raskaana ja tuntuu todella pahalta kun meille hoetaan koko aika että uuden lain mukaan voidaan tehdä huostaanottosopimus syntymättömästä lapsesta. Itse pidän varmasti huolta siitä että tulevat lapsemme eivät ikinä tule kokemaan sitä mitä minä jouduin kokemaan vaan saisivat olla onnellisia toisin kuin minä lapsena. joten meiltä uhataan siis ottaa lapsi pois taustani takia? se on niin väärin

Mitä jätät kertomatta?

Vierailija
18/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään otetaan hirveästi lapsia huostaan ja kun luin iltalehdestä jotain huostaanottamisen syitä, yksi oli kulttuuritausta :/ pistää kyllä hieman miettimään että miks multa uhataan ottaa lapsi pois vaikka olen täysin päihteetön, on vakituinen työpaikka ja yhdessä asutaan miehen kanssa ja meillä menee hyvin ja olemme onnellisia yhdessä.

Sossut kertoivat pelkäävänsä että toistan äitini virheet koska itse olen joutunut asumaan lapsena lastenkodissa yli 10vuotta sen vuoksi kun äitini ei pystynyt huolehtimaan meistä lapsista.

Se, että olen asunut laitoksessa ei meinaa että olisin huono äiti ja epäonnistuisin lapseni kanssa. Odotan esikoistamme ja viidennellä kuulla raskaana ja tuntuu todella pahalta kun meille hoetaan koko aika että uuden lain mukaan voidaan tehdä huostaanottosopimus syntymättömästä lapsesta. Itse pidän varmasti huolta siitä että tulevat lapsemme eivät ikinä tule kokemaan sitä mitä minä jouduin kokemaan vaan saisivat olla onnellisia toisin kuin minä lapsena. joten meiltä uhataan siis ottaa lapsi pois taustani takia? se on niin väärin

on taas täyttä paskaa. Niin, tuliko ne sossut teille vaan yhtenä kauniina päivänä, kun olivat kristallipallosta nähneet, että olet raskaana?

Vierailija
19/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun taas Suomessa se on rikos.

Voi olla myös esim. rajua tyttölasten alistamista.

.... mieti nyt itse ...

Vierailija
20/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun taas Suomessa se on rikos.

Voi olla myös esim. rajua tyttölasten alistamista.

.... mieti nyt itse ...

tuskin se tarkoittaa, että isä on australialainen ja lapset eivät opi ääntämään enkkua brittiläisittäin, siispä huostaan.