Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En usko turhiin huostaanottoihin,

Vierailija
23.04.2010 |

Esim. miesystäväni kaverilta otettiin tyttö väliaikaiseen huostaan, isänsä mielestä "turhaan". Kaikille hän tätä toitottaa. Ja kuuntelijat nyökkäilee, "sellaisiahan ne sossut on".

Totuus on, että mies on täysi juoppo (ryyppää ennemmin, kuin hankkii ruokaa tai maksaa laskuja). Kotona ei tytölle välillä mitään ruokaa. Kämppä täys sikolätti, vessanpöntttö ihan musta, ei vessapaperia, pyykkiä sikinsokin joka huoneessa varmaan 10 koneellisen verran. Tytön kaikki vaatteet rikkinäiset ja pahinta, myös tosi likaiset. Omaa rahaa tytölle/harrastuksiin ei tällä kaverilla ikinä liikene. Ja nyt se muka hyvää hyvyyttään otti, ilmaiseksi kun sai, tytölle kissan. Musta se on elänrääkkäystä, kun sitä ei hoideta. Ja sitten siellä kämpässä ramppaa, ja myös yöpyy niitä juoppokavereita)nyt tällä kundilla on parhaana kaverina naapurin mustalaiset), pilveäkin polttelevat. Kuinka siinä pärjää 15 v murkku?

Sanoin kaverille suoraan, että ehkä sen tytön on ihan hyväkin rauhoittua siellä vastaanottokodissa. Minäkun olen siinä kämpässä niin monesti käynyt ja tiedän totuuden. Hän suuttui mulle ja haukkuu mua nyt miesystävälleni.

Miettis itse käyttäytymistään...

Kommentit (178)

Vierailija
81/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua että kiinnitit vain tohon huomiota, et mihinkään muuhun. Tais kolahtaa?

Se muu nyt oli tavanomaista mistään mitään tietämättömän lässytystä.

Ei se mikään mun keksimä juttu ollut!

Miten voit olla noin tyhmä?

Vierailija
82/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on aihetta epäillä, että lapsen huolenpidossa on puutteita, ovat he velvollisia tekemään ls-ilmoituksen. Mutta sinusta tämä on huono asia, koska..? Pelkäätkö, että ilmoitus tehdään joku päivä sinun lapsestasi? Minä ainakin olen tyytyväinen siitä, että ilmoitusvelvollisuus on laaja. Ja todellakin toivon, että ilmoituksia tehdään ennemminkin liiankin matalalla kynnyksellä kuin päinvastoin. Lapsen etu on, että tilanteeseen puututaan, jos tarvetta on. Sossujen tehtävä on sitten seuloa ne ilmoitukset, joissa aihetta on todella ryhtyä toimenpiteisiin.

Mun lapset on jo teinejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisissa oloissa lapset pahimmillaan Suomessa kasvavat? Siis ilman että välttämättä edes otetaan huostaan?

Vierailija
84/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen tehty sen takia että lapselle ei ollut tarjota hoitoa pitkän jonon takia. Sossujen mielestä siis parempi odottaa sitä hoitoon pääsyä laitoksessa? Äiti olisi jaksanut, mutta sossu painosti niin että uuvutti täysin omalla toiminnallaan äidin, ei lapsi.

Toinen taas sellainen jossa oli tukitoimia mutta ei kaikkia mahdollisia. Lapsi huostaanotettiin ja joutui lastenkotiin, asia meni oikeuteen ja huostaanotto purettiin. Eli se oli aiheeton huostaaotto.

Tuo jälkimmäinen tapaus esimerkiksi... Ensinnäkin, asia menee oikeuteen jo siinä vaiheessa kun huostaanotto tehdään. Eli vielä kerran, päätöksen tekee hallinto-oikeus. Ja päätös on valituskelpoinen, eli sen voi saada purettua. Mutta todennäköisempää tuossakin on, että tilanne on rauennut siten, että perusteita huostaanotolle ei siinä vaiheessa ole enää ollut, kun valitusprosessi on ollut käynnissä. Aiheettomia huostaanottoja kun ei ole, vaan se aihe on todellakin oltava olemassa, että päätös voidaan tehdä. Sitten, jos aihetta ei enää ole, voidaan päätös purkaa.

Vierailija
85/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheettomia huostaanottoja kun ei ole, vaan se aihe on todellakin oltava olemassa, että päätös voidaan tehdä. Sitten, jos aihetta ei enää ole, voidaan päätös purkaa.

Että tilanne korjaantuis ja lapsi voisi muuttaa takaisin kotiin. Tätä yritetään usein vähän liiankin pitkään.

Vierailija
86/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen tehty sen takia että lapselle ei ollut tarjota hoitoa pitkän jonon takia. Sossujen mielestä siis parempi odottaa sitä hoitoon pääsyä laitoksessa? Äiti olisi jaksanut, mutta sossu painosti niin että uuvutti täysin omalla toiminnallaan äidin, ei lapsi. Toinen taas sellainen jossa oli tukitoimia mutta ei kaikkia mahdollisia. Lapsi huostaanotettiin ja joutui lastenkotiin, asia meni oikeuteen ja huostaanotto purettiin. Eli se oli aiheeton huostaaotto.

Tuo jälkimmäinen tapaus esimerkiksi... Ensinnäkin, asia menee oikeuteen jo siinä vaiheessa kun huostaanotto tehdään. Eli vielä kerran, päätöksen tekee hallinto-oikeus. Ja päätös on valituskelpoinen, eli sen voi saada purettua. Mutta todennäköisempää tuossakin on, että tilanne on rauennut siten, että perusteita huostaanotolle ei siinä vaiheessa ole enää ollut, kun valitusprosessi on ollut käynnissä. Aiheettomia huostaanottoja kun ei ole, vaan se aihe on todellakin oltava olemassa, että päätös voidaan tehdä. Sitten, jos aihetta ei enää ole, voidaan päätös purkaa.

Sen purkuun meni melkein 2 vuotta! Mieti sitä, lapsi asuu sen ajan laitoksessa.

Aiheeton huostaanotto.

Vierailija
87/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D

Herraisä täällä on typerään porukkaa paikalla :)

Vierailija
88/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset ovat täysin vailla huolenpitoa, ruokaa, puhtaita vaatteita, likaisina ja haisevina. Vanhemmat alkkiksia ja narkkareita, elämänmeno sen mukaista. Tämä kai se pahin tilanne on. Mutta näissä tilanteissa lapset kyllä sijoitetaan kiireellisesti.

Vierailija
89/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sinun mukaan ilmoitusvelvollisuus ei mitenkään kosketa teitä, kun lapset ovat jo teinejä. Niin kommenttisi ymmärsin.

Mutta kerro toki tarkemmin, miten ilmoitusvelvollisuus sitten sinua rassaa?

Vierailija
90/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerto miten niille tulee lapsia joitten vaatteita ei vaihdeta koko viikolla. Jos en ihan väärin muista siinä oli sydäntäsärkevä esimerkki jossa paita oli ollut jotenkin väärin päällä niin että siitä huomasi ettei sitä vaihdettu edes yöksi. Lapset haisi kamalalta jne. Mulle jäi itselle mieleen se yksi äiti jonka irc-gallerian nimimerkki pyöri täällä. Miten se kirjoitti että joku oli valittanut kun lapset haisee kuselta jne.

Vierailija
91/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen tehty sen takia että lapselle ei ollut tarjota hoitoa pitkän jonon takia. Sossujen mielestä siis parempi odottaa sitä hoitoon pääsyä laitoksessa? Äiti olisi jaksanut, mutta sossu painosti niin että uuvutti täysin omalla toiminnallaan äidin, ei lapsi. Toinen taas sellainen jossa oli tukitoimia mutta ei kaikkia mahdollisia. Lapsi huostaanotettiin ja joutui lastenkotiin, asia meni oikeuteen ja huostaanotto purettiin. Eli se oli aiheeton huostaaotto.

Sen purkuun meni melkein 2 vuotta! Mieti sitä, lapsi asuu sen ajan laitoksessa.

Aiheeton huostaanotto.

Ja siinä vaiheessa voidaan todeta, että aihetta ei huostaanoton jatkamiselle ei enää ole. Päätökset tehdään todellakin niin tiukoilla kriteereillä, että tilanne on siinä vaiheessa jatkunut jo pitkään. Eikä se huostaanoton jälkeen ihan heti korjaudu, vaan huostaanoton perusteita ja sen jatkamista tarkastellaan yleensä vuosittain. Lapsen etu ei ole se, että vanhemmat ovat olleet esim. kuivilla kaksi kuukautta ja lapsi palautetaan heille. Jos käyttö on jatkunut useita vuosia, ei tilanne kuukaudessa parissa muutu miksikään, eikä lapselle ole hyväksi se, että häntä pompotellaan ympäriinsä jatkuvasti.

Vierailija
92/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sinun mukaan ilmoitusvelvollisuus ei mitenkään kosketa teitä, kun lapset ovat jo teinejä. Niin kommenttisi ymmärsin. Mutta kerro toki tarkemmin, miten ilmoitusvelvollisuus sitten sinua rassaa?

Missäs vaiheessa mä olen niin kirjoittanut? Sulta puuttuu luetun ymmärtäminen.

Vierailija
93/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisissa oloissa lapset pahimmillaan Suomessa kasvavat? Siis ilman että välttämättä edes otetaan huostaan?

Ihan yleisellä tasolla voi todeta, että huostaanoton taustalla on useimmiten vanhempien (vakavat!) mielenterveys-ja päihdeongelmat. Näistä seuraa jos jonkilaista, pahimmissa tapauksissa todella vakavaa fyysistä/psyykkistä/seksuaalista väkivaltaa, usein vielä vuosia jatkuneena. Voitte itse kuvitella, kuinka nämä kokemukset vaikuttavat lapsen terveeseen kasvuun ja kehitykseen.

Vierailija
94/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen purkuun meni melkein 2 vuotta! Mieti sitä, lapsi asuu sen ajan laitoksessa. Aiheeton huostaanotto.

Ja siinä vaiheessa voidaan todeta, että aihetta ei huostaanoton jatkamiselle ei enää ole. Päätökset tehdään todellakin niin tiukoilla kriteereillä, että tilanne on siinä vaiheessa jatkunut jo pitkään. Eikä se huostaanoton jälkeen ihan heti korjaudu, vaan huostaanoton perusteita ja sen jatkamista tarkastellaan yleensä vuosittain. Lapsen etu ei ole se, että vanhemmat ovat olleet esim. kuivilla kaksi kuukautta ja lapsi palautetaan heille. Jos käyttö on jatkunut useita vuosia, ei tilanne kuukaudessa parissa muutu miksikään, eikä lapselle ole hyväksi se, että häntä pompotellaan ympäriinsä jatkuvasti.

Ymmärrätkö?

Vierailija
95/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on aihetta epäillä, että lapsen huolenpidossa on puutteita, ovat he velvollisia tekemään ls-ilmoituksen. Mutta sinusta tämä on huono asia, koska..? Pelkäätkö, että ilmoitus tehdään joku päivä sinun lapsestasi? Minä ainakin olen tyytyväinen siitä, että ilmoitusvelvollisuus on laaja. Ja todellakin toivon, että ilmoituksia tehdään ennemminkin liiankin matalalla kynnyksellä kuin päinvastoin. Lapsen etu on, että tilanteeseen puututaan, jos tarvetta on. Sossujen tehtävä on sitten seuloa ne ilmoitukset, joissa aihetta on todella ryhtyä toimenpiteisiin.

Vierailija
96/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten mun ei ehkä tartte pelätä että päiväkoti tekee mun lapsista mitään ilmoituksia. Vieläkö pitää vääntää?

Vierailija
97/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

johon nähtävästi viitattiin tuolla että "päiväkodillakin on lista, johon nykyään merkkaavat jos on hiukset kampaamatta tmv.". Eli laajentuneesta ilmoitusvelvollisuudesta puhuttiin ja siitä, että toisten mielestä se on hyvä asia, toisten mielestä ei. Ja minä en voi ymmärtää miten joku voi olla sitä mieltä, että se ei ole hyvä asia. Väkisinkin tulee mieleen, että pelätään ilmoituksen tulevan siitä omasta lapsesta.

Vierailija
98/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lain kirjain on epäonnistunut. Kuka vaan voi ilmoitella mitä vaan, mistä hän sattuu kantamaan "huolta".

Siis ei tarvitse perustella sen kummemmin, olla vaan kamalan huolissaan. Ja masiina käynnistyy.

Vierailija
99/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sosiaalitoimessa työtä tekevien ihmisten ja näitten maalikoiden käsitysten välillä. Sosiaalipuolen ihmiset sanoo että huostaanottoja tehdään ihan pikemminkin liian myöhään ja ne ovat helvetin kalliita.

Maallikot on sitä mieltä että suomessa on huostaanottojono pullollaan lapsia joitten päiväkodin huolilistasssa on ruksi kohdassa "hiukset ei kammattu". Eiköhän kaikki liitytä nyt tämän jälkimmäisen porukan touhutätien huolenaiheeseen ja ruveta levitämään ämänsuuntaista keuhkomista ympäri internettiä 0-tason asiantuntemuksella.

Vierailija
100/178 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin henkilökunnalla ja viranomaistahoilla sen sijaan on käytettävissään vähän paremmin tietoja kuin niillä, jotka anonyymeja ilmoituksia voivat tehdä. Ja kukaan esim. päiväkodissa ei varmasti kiusallaan tee ilmoituksia, kun omalla nimellä sen tekee ja tietää, miten ilmoitus tulee vaikuttamaan vanhempien yhteistyöhalukkuuteen.