En usko turhiin huostaanottoihin,
Esim. miesystäväni kaverilta otettiin tyttö väliaikaiseen huostaan, isänsä mielestä "turhaan". Kaikille hän tätä toitottaa. Ja kuuntelijat nyökkäilee, "sellaisiahan ne sossut on".
Totuus on, että mies on täysi juoppo (ryyppää ennemmin, kuin hankkii ruokaa tai maksaa laskuja). Kotona ei tytölle välillä mitään ruokaa. Kämppä täys sikolätti, vessanpöntttö ihan musta, ei vessapaperia, pyykkiä sikinsokin joka huoneessa varmaan 10 koneellisen verran. Tytön kaikki vaatteet rikkinäiset ja pahinta, myös tosi likaiset. Omaa rahaa tytölle/harrastuksiin ei tällä kaverilla ikinä liikene. Ja nyt se muka hyvää hyvyyttään otti, ilmaiseksi kun sai, tytölle kissan. Musta se on elänrääkkäystä, kun sitä ei hoideta. Ja sitten siellä kämpässä ramppaa, ja myös yöpyy niitä juoppokavereita)nyt tällä kundilla on parhaana kaverina naapurin mustalaiset), pilveäkin polttelevat. Kuinka siinä pärjää 15 v murkku?
Sanoin kaverille suoraan, että ehkä sen tytön on ihan hyväkin rauhoittua siellä vastaanottokodissa. Minäkun olen siinä kämpässä niin monesti käynyt ja tiedän totuuden. Hän suuttui mulle ja haukkuu mua nyt miesystävälleni.
Miettis itse käyttäytymistään...
Kommentit (178)
Aina olen saanut hyvää ja asianmukaista palvelua. Ikinä ei ole vanhoja kaiveltu, niistä ei ole edes mainittu. Eikä lasten mahdollisesta huostaanotosta ole ikinä mitään sanottu.
Täällä mammat esittävät asiat vain omasta näkökulmastaan saadakseen päänsilityksiä ja hyväksyntää omille mielipiteilleen.
Nytkin sain uuteen sohvaan maksusitoumuksen 350 €, koska elän työmarkkinatuella, entiset sohvat ovat yli 10 v vanhoja huteria rikkonaisia kierrätyksestä aikanaan ostettuja (60 € kpl)vuodesohvia, eikä mulla ole itsellä varaa ostaa uutta sohvaa. Olen erittäin kiitollinen.
Toinen "turha" huostoonottotapaus kaveripiirissäni (exäni kaverin perhe) oli sellainen, että mies poltti säännöllisesti pilveä (kroonisen sairauden aiheuttamiin kipuihin kuulemma), äiti ryyppäsi.
Poikia heillä on 6 kpl, vanhimmat kaksi täysi-ikäisiä. Kolmella nuorimmalla kuulemma ADHD. Kolme nuorinta otettiin huostaan, jotta kävisivät koulussa (nuorin oli vasta eskarissa, toiset kaksi lintsasivat ja tekivät pahojaan päivät pitkät). Neljäs laitettiin koulukotiin, koska alkoi tehdä rikoksia (mm. välitti pilveä 15 vuotiaasta). Kaksi täysi-ikäistä polttelee myös pilveä, jopa isänsä kanssa.
Perheen kämppä oli aina kuin kaatopaikka.
Nyt vanhemmat eronneet, äiti asuu yksin pienessä kaksiossa ja isällä on jo uusi avovaimo.
Ja kaikki sossujen vikaa.
saatikka muutenkaan huolehtia itsenäisesti itsestään niin kuin ap:n jutussa tuntuu olevan. Tottakai terveessä perheessä tuon ikäiselle jo kuuluu omia hommia kuten esim oman huoneen siistinä pitäminen ja likaisten pyykkien vienti pesuun ja puhtaiden takaisin kaappiin. Mutta, että itse joutuisi huolehtimaan kaikesta alkaen pyykinpesuaineen ostamisesta, niin ei todellakaan kuulu vielä 15- v velvollisuuksiin. Silloin on jo kääntynyt vanhempien ja lasten roolit päälaelleen ja aivan oikein, että joku siihen puuttuu.
Ts. lueskelin äidin vuodatuksia. Äiti oli todella mielisairaan oloinen ihminen. Teki liukuhihnalta hallintokanteluja kaikista mahdollisista tahoista. Perusteli lapsen palauttamisen tarvetta sillä ettei enää ryypännyt. Lapsi oli hänen mukaansa siis huostaanotettu ryyppäämisen takia. Äiti oli ihan hirveä drama queen ja järjesti lapsensa jatkuvasti kamaliin tilanteisiin toimimalla todella typerästi. Teki kaikkensa hankaloittaakseen yhteistyötä sossun kanssa.
Lueskelin yhtä foorumia mitä tämä äiti, joten seurasin tapausta vuosia. Lopulta lapsi sitten oli tarkoitus palauttaa äidillensä. Palautuksen jälkeen äiti rupesi kirjoittamaan aivan sekopäisiä viestejä, joten mitä ilmeisimmin pää ei sitten kestänytkään vuosia hehkuttamaansa ja odottamaansa auvoista arkea lapsensa kanssa. Viestit lakkasivat kun kukaan ei oikein vastannut niihin, ne oli niin outoja. Enpä ole kuullut hänestä sen jälkeen. Kurkkuea rupeaa kuristamaan kun muistelenkin sitä juttua.
tehdä vääriä päätöksiä, eikä muutamaa muutakaan tässä mainittua juttua. Ensinnäkin, ihan kaikista ammateista löytyy ilkeitä, ammattitaidottomia ja suhteellisuudentajuttomia ihmisiä. Tässä maassa on ollut esim. poliiseja, jotka ovat virka-asemaansa väärinkäyttäen raiskanneet nuoria tyttöjä, pahoinpidelleet asiakkaita tai omistaneet laittoman aseen. Ja aivan varmasti myös sossuista löytyy vikapäitä, jotka käyttävät asemaansa väärin, ovat vallanhimoisia, hysteerisiä tai muuten vaan vinksahtaneita. Ei kukaan voi sanoa, että aiheettomia huostaanottoja ei ole, aivan taatusti on. Toki suurimmassa osassa tapauksia vikaa löytyy sieltä vanhempien korvien välistä, mutta ei voi sanoa, että aina.
Toinen yleistys oli se, että ei kukaan myönnä mokanneensa itse kun lapsi otettiin huostaan, aina ne vanhemmat puolustelevat itseään ja selittelevät.
No, minä olen tuntenut elämässäni muutaman huostaanotetun lapsen vanhemman, ja tällä otannalla 2/4:stä on todellakin ollut itse sitä mieltä, että syystä ottivat huostaan, elämä oli täysin sekaisin ja hyvä kun ottivat lapsen sieltä pois. Eli tällaisiakin vanhempia on.
1 näistä neljästä on myös tapaus, jossa huostaanotto TÄYSIN aiheeton, vanhemmat ja isovanhemmat (joista toinen oli ITSE lastensuojeluviranomainen) kärsivät todella paljon ja meni hyvin pitkään, ennen kuin saivat huostaanoton purettua. Tämä siitä huolimatta, että mm. asiaa tutkineet poliisit antoivat lopulta lausunnon, jonka mukaan tällaiselle epäilylle ei ole perusteita. Sossu ei vaan voinut luovuttaa.
Kyseessä oli kotitapaturmassa loukkaantunut lapsi, joka vietiin nopeasti lääkäriin, ja lääkäri keksi, että vamma ei ole voinut syntyä kerrotulla tavalla. Vaikka oli synytynyt, ja poliisi lopetti pahoinpitelyn tutkinnan selvästi aiheettomana. Lapsi oli lähes vuoden huostassa kunnes lopulta palautettiin myöntäen, että lääkäri hätiköi. Kukaan ei pyytänyt anteeksi, ei edes vaikka toinen lääkäri ja poliisit olivat perheen "puolella", helvetti kesti lähemmäs vuoden. Vanhemmat ja suku tosin eivät perustaneet fb-ryhmiä, vaan lähinnä itkivät ja kärsivät, tajuamatta, että tällainen helvetti voi alkaa lääkärikäynnistä. Lapsi ei ollut mitenkään vakavasti loukkaantunut, ja vamma minusta aika selvä siihen tapaan, miten se syntyi. Paitsi yhden lääkärin mielestä, joka soitti heti sossun ja poliisit paikalle...
Nykyään alkoholiongelmaiset varmaan saavatkin pitää lapsensa, mutta lapsia otetaan huostaan mm. siksi että heitä kiusataan koulussa, äiti sairastuu/uupuu tilapäisesti, lapsella on jokin sairaus, on adhd jne.
Eli täysin päättömistä syistä.
lapsia otetaan huostaan mm. siksi että heitä kiusataan koulussa,
vanhempi esittää tämän huostaanoton perusteeksi ja uskot, sinua vedetään kuin pässiä narusta?
jotka esiteltiin lehdistölle, kun huostaanottotilastot esiteltiin. Se oli siis sosiaalityöntekijän kirjaama peruste huostaanotolle.
monilta päihdeongelmaisilta ei lapset lähde millään. Tunnen sekä narkkariäidin, jota ei koskaan edes uhattu huostaanotolla, piti vaan käydä sossussa tasaisin välein juttelemassa ja antamassa seuloja (näytteitä huumeista)ja vaikka seuloissa jäi jatkuvasti kiinni suonensisäisten huumeiden käytöstä, ei koskaan otettu lasta pois. Nykyään lapsi on täysin syrjäytynyt, yksinäinen nuori, makaa kotona narkkariäitinsä kanssa ilman mitään koulutusta ja ilman kavereita. Kotiin ei paljon huvittanut kavereita viedä, eikä äitiä kiinnostanut koulunkäynnin seuraaminen tai kannustaminen.
Tiedän myös 2 alkoholistiperhettä, joissa lapsia ei koskaan otettu huostaan. Toisessa perheessä lapsi (joka katsoi jatkuvia ryyppyjuhlia ja Mervi Tapolan oloisia vanhempia) on itse nykyään narkomaani, toisessa lapsesta on hyvää vauhtia tulossa moniongelmainen. Molemmat lastensuojelun asiakkaita, ongelmat hyvin tiedossa, lastensuojelu on antanut touhun jatkua. Kahden perheen lapsia ei enää voi kukaan auttaa, tuskin tuota kolmattakaan koskaan otetaan huostaan.
jotka esiteltiin lehdistölle, kun huostaanottotilastot esiteltiin. Se oli siis sosiaalityöntekijän kirjaama peruste huostaanotolle.
Esim. se espoolainen isä joka olisi voinut ottaa lapsensa luokseen asumaan kun ex-vaimo sairastui, mutta ei saanut. Se oli niin törkeä juttu että ei mitään rajaa, ällöttävää!
Joskus pari vuotta sitten luin jutun 16-vuotiaasta tytöstä joka oli raskaana, hänet meinattiin huostaanottaa vaikka mitään muuta ei ollut. Huostaanoton valmistelut jätettiin kesken kun tyttö tuli perheensä kanssa julkisuuteen ja sai jäädä kotiin. Mikäköhän idea sossuilla siinäkin jutussa oli?
Kyllä niitä on, turhia huostaanottoja.
huostaanottoa koko urani aikana. Olen työskennellyt vuosia eri lastensuojelulaitoksissa.
Esim. se espoolainen isä joka olisi voinut ottaa lapsensa luokseen asumaan kun ex-vaimo sairastui, mutta ei saanut.
ennen ex-vaimon sairastumista. Mieskin oli jättänyt perheen kun vauva oli pieni ym. muita "vastuullisuuden" osoituksia.
Sitä kun näkee vain sen mitä haluaa nähdä.
Sossu kirjaa syyksi sen että lasta kiusataan koulussa. Tai että syy on kulttuuritausta.
Mitä siitä pitäisi nähdä? Eikö sossu osaa kirjoittaa sinusta tarpeeksi selkeästi? Vai mitä tarkoitat?
Esim. se espoolainen isä joka olisi voinut ottaa lapsensa luokseen asumaan kun ex-vaimo sairastui, mutta ei saanut.
ennen ex-vaimon sairastumista. Mieskin oli jättänyt perheen kun vauva oli pieni ym. muita "vastuullisuuden" osoituksia.
Tai sitten lapsia sais ottaa huostaan yhdeltä sun toiselta.
Sossu takoo tapauksia siihen malliin, että kohta liki jokainen Suomen lapsiperhe on "huolen" takia asiakassuhteessa sossuun...
Sossu kirjaa syyksi sen että lasta kiusataan koulussa.
vain se että lasta kiusataan koulussa, muitakin ongelmia.
Ja jos kiusaaminen on pääperuste, lapsen tilanteen on pakko olla tosi, tosi huono eikä tilanteeseen saada muutosta. Lapsi esim. kokee fyysistä väkivaltaa, kiusaajia ei saada jostain syystä kuriin, vanhemmat ei välitä paskan vertaa eikä ole valmiita tekemään mitään muutoksia, vaikka nyt kuskaamaan lasta kouluun muualle tms. Mielikuvitusta nyt vähän!
Kerran kun on ollut sossun asiakas, on siellä aina kirjoilla. pois sieltä ei pääse