Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Korva on "tukossa", miten sen saa auki?

Vierailija
17.04.2010 |

Toisella korvalla ei kuulo mitäään, se on ollu tukossa 2 päivää. Flunssa parhaillaan, joten varmaan siitä johtuu, mutta saako sen jollain konstilla "auki"?

Kommentit (117)

Vierailija
81/117 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakorvavaiva kirjoitti:

Mulla poskiontelontulehdus ja meinaan tulla hulluksi näiden korvien takia, tutkitusti normaalia kapeammat korvakäytävät ja lapsesta asti korvatulehduksien kierre. Sukuvika myöskin. Nyt alkaa mennä myös hermo tähän lukkoisuuteen, kohta tulee 2viikkoa putkeen tätä lukkoisuutta ja valoa ei näy tunnelin päässä. Antibioottikuuri menossa, 2päivää kahteen viikkoon on sattumalta mahtunut mitkä ovat olleet OK päiviä ei siis yhtään lokkoisia ja nytten taas takapakkia :( menossa toinen antibiootti kun ensimmäinen ei auttanut, seuraavaksi kuulemma otetaan ne limat pois sieltä toisilla konsteilla. Onko muilla tätä että menee aivan toiminta kyvyttömäksi ja on lähes paniikkikohtauksen partailla?

Kärsin itse samasta vaivasta (kapeat käytävät). Oma selviytymiskeinoni on saada keinolla millä hyvänsä korvat valsalvattua (se on tuo sormilla nenä kiinni, keuhkot täyteen ja puhallus korviin niin että loksahtaa).

Jos on oikein sairas, täytyy apuna käyttää lääkkeitä. Olen pahimmassa tapauksessa joutunut ottamaan: 2*Duact, nenän avaus suolavesisuihkeella tai kannulla ja nenänavaussuihketta (Nasolin, mitä näitä nyt on) reippaasti yli annostuksen. Sitten vain sitkeästi pienin väliajoin puhallusyrityksiä ja lisää suihkettä nenään.

Tärkeää on, että sitten kun saa sen käytävän auki jatkaa noita puhalteluja ainakin 2-3 kertaa päivässä! Ja näissä yhteyksissä tuota aukaisevaa lääkitystä tarpeen mukaan. Muutamassa päivässä helpottaa (tai jo aiemmin, mutta sitten voi jo lopettaa tuon aukaisuhomman).

Tsemppiä!

Vierailija
82/117 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauan pitäisi tehdä / kuinka monta kertaa??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/117 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korva-avaimella. Myydään apteekissa.

Vierailija
84/117 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauan pitäisi tehdä / kuinka monta kertaa??

Mihinköhän tämä viesti viittaa?

Minä joka tuossa yllä annoin omia valsalvausohjeita sanoisin, että jos saa sen korvan kerran loksahtamaan per yritys eli n. 3 kertaa per päivä, se on jo hyvin. On varsin tuskaisaa ja kivuliasta nimittäin, eikä minulla ainakaan onnistu terveenä saati sairaana heti peräjälkeen tuo loksuttelu. En tiedä, miten tuo menee lähtökohtaisesti normaaleilla korvilla, koska minulla ei ole koskaan sellaisia ollut.

Vierailija
85/117 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla korvat ollu lukossa n. kuukauden kohta :o. Olen tosiaanki lähestulkoon kuuro ja ystäviänikin ärsyttää. Lisäksi flunssaa ollut noin 2viikkoa ja viikko sitten alkoi kurkkukipu. Minullakin tuntuu välillä outoa kaikuvaa tykytystä korvassa, aivan kuin sydän tykyttäisi siellä. Erityisesti urheilun yhteydessä tykytys on pahaa :/. Olen kokeillut duactia ja nenäsuihkeita. Ei auta mikään.

Ei hyvää päivää. Jos on vaiva ollut noin pitkään niin oisko aika mennä lääkärille? 

Vierailija
86/117 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakorvavaiva kirjoitti:

Mulla poskiontelontulehdus ja meinaan tulla hulluksi näiden korvien takia, tutkitusti normaalia kapeammat korvakäytävät ja lapsesta asti korvatulehduksien kierre. Sukuvika myöskin. Nyt alkaa mennä myös hermo tähän lukkoisuuteen, kohta tulee 2viikkoa putkeen tätä lukkoisuutta ja valoa ei näy tunnelin päässä. Antibioottikuuri menossa, 2päivää kahteen viikkoon on sattumalta mahtunut mitkä ovat olleet OK päiviä ei siis yhtään lokkoisia ja nytten taas takapakkia :( menossa toinen antibiootti kun ensimmäinen ei auttanut, seuraavaksi kuulemma otetaan ne limat pois sieltä toisilla konsteilla. Onko muilla tätä että menee aivan toiminta kyvyttömäksi ja on lähes paniikkikohtauksen partailla?

Sanoisin sinulle vielä, että sinun pitää myös opetella hoitamaan itseäsi. Minulla on ihan sama tausta kuin sinulla ja vain yhden kerran aikuisiällä ollut poskitulehdus ja sekin erikoisolosuhteissa, kun olin pitkällä kurssilla ja kurssilaisten keskuudessa levisi virus, enkä puutteellisissa oloissa (=keskellä metsää) pystynyt tekemään normaaleja "temppujani".

Kun flunssa tai poskiontelontulehdus alkaa näyttää merkkejä, pitää aloittaa nenän huuhtelu. Itse käytin kannua pitkään: https://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/NENAeHUUHTELUKANNU-SARVIKUONO

Mutta nyt olen tullut siihen lopputulokseen, että suolavesispray soveltuu rakenteeseeni (joka ei ole "normaali") paremmin. Miehelleni taas tuo kannu toimii paremmin eli tämä on testattava itse.

Samalla kuulostelen korvien tilannetta ja siirryn noihin aukaisuihin, jos on tarvetta.

Mieluummin näin kuin antibiootteja syöden.

Vierailija
87/117 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita kämmen lukossa olevaa korvaa vasten siten, että kämmenen keskikohta (se hiukan kupera kohta) on korvakäytävän kohdalla. Kämmenesi on siis samalla tavalla kuin silittäisit omaa päätäsi,mutta korvan päällä.

Kun kämmen on oikealla kohdalla, alat tehdä pumppaavaa liikettä,eli vuoroin painelet kämmentä tiukasti korvaa vasten ja vuoroin "vapautat" kämmenesi.

Periaatteessa teet samanlaista liikettä kuin silloin kun pumppaat vessan viemäristä tukosta irti sillä vehkkeellä josssa on varren päässä imukuppi. Jatka liikettä niin auan, että korva aukeaa.

Sekava selostus,mutta tehokas kikka.

TOIMII!

Aika kauan sai liikettä tehdä varmaan 50-100 kertaa pumppasin ja alkoi taas kuulo tuntua korvassa joka oli ollut 2 päivää täysin kuuro. Iso kiitos.

Vierailija
88/117 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein juuri noin ennen tämän vinkin lukemistakin. Toinen korva oli lukossa ja tempun jälkeen ovat nyt molemmat. Pari päivää tätä.  Korvissa ei ole vahaa, eikä tunnu vettäkään olevan. Joku painejuttuhan se on, mutta ihmetyttää, kun kova veekeittimenkin ääni tuntuu tulevan jostain "vuorten takaa".

Vierailija
89/117 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen korvani aukesi heti, mutta toinen ei millään😕 oli kyllä toimiva taktiikka oikeaan korvaan, vasenpaan ei mitään vaikutusta.

Vierailija
90/117 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos todella paljon toi kämenellä tehty "Pumppaaminen" auttaa tietyn ajan päästä ku sitä tekee tarpeeks

Vierailija
91/117 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä voi olla korvatulehdus.

Vierailija
92/117 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flunssassa nenän ja suun limakalvot turpoaa ja usein samoin tapahtuu myös korville. Jotkut konstit saattavat auttaa hetkellisesti mutta usein se pitää vain odotella flunssan loppua ja sen jälkeen pitäisi mennä max viikko että korvat toipuu ihan normaaliksi. Jos et siis kuule kunnolla se luultavasti johtuu siitä että korvasi ovat turvonneet ja se aiheuttaa korvakäytävän olevan ahtaampi joka taas aiheuttaa äänen kulkemista tärykalvolle huonommin. Tiedän että siitä on kauan aikaa kun kysymys on lähetetty mutta vastaan nyt koska tämä keskustelu on googlen etusivulla jos hakee "flunssa nenä tukossa" joten jotkut saattavat hyötyö tästä vastauksesta kun googlailevat että miksi on korvat tukossa

Vierailija
93/117 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herran jestas toi auttoi😃

Vierailija
94/117 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mull ei oo ees flunssaa ja yhtäkkiä vaan oikea korva meni lukkoon ja mikään ei atua

Vierailija
95/117 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on luultavasti niin paljon smäidää että joudut käymään huuhtelussa.

Itse putsaan korvapuikolla päivittäin, niin että jos korvaan pitää katsoa, se on puhdas eikä ole vaikkua.

Se, että korva menee putsaamisesta pilalle, on ihan skeidaa.

-sairaanhoitaja

Vierailija
96/117 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

3% vetyperoksidia korvaan jos tärykalvo on ehjä. Antaa paukkua niin pitkään kun paukkuu. Pikkuhiljaa helpottaa.

Vierailija
97/117 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä on luultavasti niin paljon smäidää että joudut käymään huuhtelussa.

Itse putsaan korvapuikolla päivittäin, niin että jos korvaan pitää katsoa, se on puhdas eikä ole vaikkua.

Se, että korva menee putsaamisesta pilalle, on ihan skeidaa.

-sairaanhoitaja

Valitettavasti vanupuikko rikkoo ihon epiteelin, jolloin bakteerimössölle jää enemmän kasvutilaa.

Korvaa ei saa kaivella vanupuikolla. 50/50 viinasekoitus on ihan jees, samoin jos on gentianaviolettia, niin sitäkin voi kokeilla tai hakee vaikka Ciprxoin-kuurin jos ei mikään auta.

Vierailija
98/117 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvani meni enemmän lukkoon kun tein tämän

Vierailija
99/117 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta pumppausta täytyy tehdä että auttaa? Onko kukaan saanut allergialääkkeistä (esim. Heinix) tai nenäsuihkeista apua?

Vierailija
100/117 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kyllä toimii! Kiitos