Korva on "tukossa", miten sen saa auki?
Toisella korvalla ei kuulo mitäään, se on ollu tukossa 2 päivää. Flunssa parhaillaan, joten varmaan siitä johtuu, mutta saako sen jollain konstilla "auki"?
Kommentit (117)
Hyi, en todellakaan voi tehdä tuota pumppausliikettä tai pitää nenästä kiinni ja puhaltaa, koska se sattuu! Eikö teillä oikeasti tunnu missään? Mulle onkin tosin jäänyt jokin kammo korvia kohtaan lapsuuden korvatulehduskierteestä ja korvat on tosi herkät. Mulla sattuu, jos liikkuvassa autossa avaa ikkunan ja korvat menee lukkoon, jos ajetaan korkeaa mäkeä ylös.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 14:38"]
Hyi, en todellakaan voi tehdä tuota pumppausliikettä tai pitää nenästä kiinni ja puhaltaa, koska se sattuu! Eikö teillä oikeasti tunnu missään? Mulle onkin tosin jäänyt jokin kammo korvia kohtaan lapsuuden korvatulehduskierteestä ja korvat on tosi herkät. Mulla sattuu, jos liikkuvassa autossa avaa ikkunan ja korvat menee lukkoon, jos ajetaan korkeaa mäkeä ylös.
[/quote]
Sattuu mulla myös!
T. 45
ps. duactistakaan ei ole ollut mitään apua mun korvalle :(
Mulla on silleen et kuulen jotai ihme ääntä tolla korvalla. :| Siis ei sydämen jyskettä eikä huminaa vaan tollasta jännää. Tiiättehä niiku elokuvisssa jos on joku singaalin ääni tms niinii sellane.
Vettä lasiin ja puhaltele vettä pillillä.
Vedä keukot täyteen ilmaa, ota nenästä kiinni ja puhalla ilmaa suu kiinni "korviin päin". Teet oikein, jos pystyt puhaltamaan ilman että posket pullottaa. Nielusta menee korviin rööri, tuolla konstilla sen kautta voi saada korvan auki.
Ei mulla ainakaan muuten aukene.
Toisella korvalla ei kuulo mitäään, se on ollu tukossa 2 päivää. Flunssa parhaillaan, joten varmaan siitä johtuu, mutta saako sen jollain konstilla "auki"?
loppujen lopuksi se korva oli melkein kuuro. Laakari naki vain pienta punotusta siella, ei mitaan ihmeempaa. Maarasi kuitenkin antibiootit ja niilla parani. Korvaa ei edes koskenut tai sarkenyt, luulin tulleeni kuuroksi.
Räkä valuu sitten omia aikojaan pois sisäkorvasta nieluun.
Mut jos on sitkeesti niin voi kestää kauan eli sun täytyy nukkua siinä asennossa. Ei missään nimessä niin että tukossa oleva korva on alhaalla.
Laita kämmen lukossa olevaa korvaa vasten siten, että kämmenen keskikohta (se hiukan kupera kohta) on korvakäytävän kohdalla. Kämmenesi on siis samalla tavalla kuin silittäisit omaa päätäsi,mutta korvan päällä.
Kun kämmen on oikealla kohdalla, alat tehdä pumppaavaa liikettä,eli vuoroin painelet kämmentä tiukasti korvaa vasten ja vuoroin "vapautat" kämmenesi.
Periaatteessa teet samanlaista liikettä kuin silloin kun pumppaat vessan viemäristä tukosta irti sillä vehkkeellä josssa on varren päässä imukuppi. Jatka liikettä niin auan, että korva aukeaa.
Sekava selostus,mutta tehokas kikka.
Mene lääkäriin näyttämään korvaa.
Ei toimi mikään särkee niin vitusti tätä korvaa
kortisonisuihkeella pitäs avaantua
Kiitos kovasti! itsellä ollut korva todella kipeä ja nyt meni lukkoon enkä millään saanut auki. Mutta tämä kosti tehosi :)
Mie joudun huuhtelemaan korvat säännöllisesti, muu ei auta.
Minulla korvat ollu lukossa n. kuukauden kohta :o. Olen tosiaanki lähestulkoon kuuro ja ystäviänikin ärsyttää. Lisäksi flunssaa ollut noin 2viikkoa ja viikko sitten alkoi kurkkukipu. Minullakin tuntuu välillä outoa kaikuvaa tykytystä korvassa, aivan kuin sydän tykyttäisi siellä. Erityisesti urheilun yhteydessä tykytys on pahaa :/. Olen kokeillut duactia ja nenäsuihkeita. Ei auta mikään.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:00"]
Vuosi sitten olin lentokoneessa ja siitä asti ollut korva lukossa\tukossa . Lääkärissä olen käynyt ja mitään ei ollut vialla. Kaikkia mahdollisia konsteja olen käyttänyt ja mikään ei tunnu auttavan. Tällä hetkellä minulla on flunssa ja korvan lukkoisuus ja kipu on pahentunut:\.
[/quote]
Mulla meni myös 1,5 vuotta sitten korva lukkoon lennolla. Korvaan sattui tuolloin ihan pirusti, mutta sen jälkeen on sattunut ainoastaan flunssan yhteydessä. Korvalääkärin mukaan korvakäytävä on ihan puhdas ja ok, mutta tärykalvo ei jousta ollenkaan. Sain vaivaan muutaman lääkekuurin ja suihkeen, mutta ei niistä ole ollut yhtään apua. En oo uskaltanu mennä enää uudestaan lääkärille selvittelemään vaivan syytä, koska oon varma, että seuraava avausyritys ois tärykalvon puhakseminen :(