Jos raskausajan tupakanpoltto on NIIIIN vaarallista, niin
..
Ihmettelen kovasti, kun täällä on jatkuvasti puhe ko. asiasta ja on kasapäin tutkimustuloksia, kuinka tupakointi aiheuttaa sitä ja tätä.. Tunnen kolmen perheen sisaruskatraan ja jokaisessa on äiti tupakoinut raskausaikana, myöskin sisällä. Tämä tapahtui 70-80-luvuilla. Nyt aikuisena kaikki ovat ihan tavallisia ihmisiä, eikä heillä ole mitään sairauksia. Koulutkin ovat menneet hyvin, vaikkakaan kukaan ei ole akateeminen.
Mulle ei mene jakeluun, että jos se tupakka on niin vaarallista, niin miksi useimmissa ei näy mitään vaurioita? mistä se johtuu? voisiko joku vääntää ihan rautalangasta?
Kommentit (103)
jos se aiheuttaa syöpää, niin miten hitossa ajattelit sen olevan vaaraton vauvalle???? ja et varmasti olisi tätä kirjoittanut ellei asia sinua häiritsisi, joten lopeta se tupakointi ja ole hiljaa!
tällä palstallakin olen :) . En ajatellut sen olevan vaaratonta, tunnen vain useita tavallisia aikuisia, jotka ovat altistuneet tupakalle, ja ihmettelen, miten se on mahdollista.
et kun mä oon kuitenki ajanu autoo jo 2,5 vuotta, ja koskaan ei oo sattunu mitään, ja mun äiti on ajanu jo n.30vuotta ja sillekään ei oo sattunu mitään ja oikeestaan mä en tunne ketään kuka olis ajanu kolaria niin kertokaa nyt et mitä järkee mun on laittaa mun lapsi turvaistuimeen???
Voisko joku vääntää ihan rautalangasta??
et kun mä oon kuitenki ajanu autoo jo 2,5 vuotta, ja koskaan ei oo sattunu mitään, ja mun äiti on ajanu jo n.30vuotta ja sillekään ei oo sattunu mitään ja oikeestaan mä en tunne ketään kuka olis ajanu kolaria niin kertokaa nyt et mitä järkee mun on laittaa mun lapsi turvaistuimeen??? Voisko joku vääntää ihan rautalangasta??
et kun mä oon kuitenki ajanu autoo jo 2,5 vuotta, ja koskaan ei oo sattunu mitään, ja mun äiti on ajanu jo n.30vuotta ja sillekään ei oo sattunu mitään ja oikeestaan mä en tunne ketään kuka olis ajanu kolaria niin kertokaa nyt et mitä järkee mun on laittaa mun lapsi turvaistuimeen??? Voisko joku vääntää ihan rautalangasta??
Ihan yhtä typerää on riskeerata syntymätön lapsi kun se jo syntynyt.
mutta mä poltin myös koko raskauden ajan. Vähensin kyllä paljon. Tiedän tupakan haitat ja nykyään on todella huono omatunto polttamiseni takia. Lapseni on ollut täysin terve, sai syntyessään pisteet 10-10-10, ystäväni tyttö sai myös kympin tytön vaikka poltti koko raskauden ajan.. mun oma äiti on myös polttanut raskautensa ajan ja olen ollut todella terve. sairastan jonkun flunssan kerran vuodessa jos sitäkään. kun kaikki ovat kipeutä, niin mä säästyn aina pöpöiltä. ihan tavallinen oon, eio mitään ad/hd:ta tai muuta vastaavaa. ehkä hiukan lyhyt oon, en tiiä (161cm) mutta mun mielest ei naisen nii pitkä tarvi ollakkaan. kun joskus taas tuun raskaaksi, ni ehdottomasti haluan lopettaa tupakoinnin! en halua enään huonoa omaatuntoa tupakointini takia ja en halua, että lapsi/lapset näkevät äitinsä sauhuttelemassa.. Mutta kuten sanoin, en ole ylpeä itsestäni ja en todellakaan kannusta ihmisiä jatkamaan raskauden aikana. kuitenkin mielestäni alkoholi on pahempi pahe kuin tupakka. alkoholia en juonut pisaraakaan. en edes alkoholittomia juomia (siis siidereitä, olutta.) limuja, mehuja, vettä vain... alkoholia nauttineiden äitien lapsista saattaa nähdä ulkoa päin jo, että äiti on juonut raskauden aikana..
Eiköhä tuo sauhuttelu oo jokaisen oma valinta. Olkaa te äidit tyytyväisii, ketkä ikin ette oo polttanu.. miks vaivaatte päätänne toiste sauhuttelu takia???? antaa niite sauhutel jos lystää, minkäs sille mahtaa...! ei se kyllä oikein ole!
kun se äiti saastuttaa sitä syntymätöntä lastaankin sillä raskauden ajan tupakoinnilla.
jos jätetään tulevat seuraukset sivuun, ne näkee kenties vasta vuosien tai kymmenien päästä. niitä ei voi tietää nyt.
Mutta entä se HETKI kun tupakkaa poltetaan? vauva on silloin kuitenkin jo ihminen ja kaikki sen hermostot ja aistit ovat toiminnassa. Mitä vauva silloin tuntee? Hapenpuute on ainakin minusta kovin ahdistava tunne. Sikiöitähän on tutkittu tupakointihetkellä ja ne alkavat kouristella. Jotain kärsismystä käsittääkseni sikiölle kuitenkin se aiheuttaa samalla kun äiti tupakoi? Toinen juttu onkin sitte ne tulevat seuraamukset, niistä en tiedä. Mutta itseäni kauhistuttavat eniten polton hetkellä sikiölle tapahtuvat asiat sekä syntymän jälkeiset nikotiinin vieroitusoireet.
mutta uskon että riippuvuuksista eroon pääsy on valtava taistelu, itselläni on riippuvuuksia muutama, ne hallitsevat joskus elämää. mutta olen kuitenkin tuskalla ja vaivalla ne siirtänyt sivuun oman lapsen takia. vaikeaa on ollut. ja väillä ihminen on heikko!
polttanut en ole koskaan ,eli enhän mä edes voi kuvitella miten vaikea on päästä eroon. Varmasti todella vaikeaa! En tuomitse, toivon vaan että sinulla ap ja vauvallasi menisi kaikki hyvin ja voisit itsesi ja lapsesi takia päästä tupakasta eroon.
joka on antanut minulle parhaat mahdolliset eväät terveelliseen ja turvalliseen elämään.
Surullista, ettei edes kehittyneessä länsimaassa kaikille lapsille suoda samoja lähtökohtia, vaikka kaikki edellytykset siihen olisivat olemassa.
eka vauva syntyi pienenä ja oli tosi itkuinen koko imetysajan.
Toka syntyi rv 35 ja joutui sydänleikkaukseen. kolmas syntyi täysiaikaisena mutta alle 3kg. Neljäs raskaus päättyi keskenmenoon rv10. Raskaaksi tuleminen ollut tosi vaikea, perheessä myös isä polttaa lähes askin päivässä tupakkaa.
TArvitseeko edes miettiä mitkä edellä mainituista seikoista ovat yhteydessä tupakointiin?
joka on antanut minulle parhaat mahdolliset eväät terveelliseen ja turvalliseen elämään. Surullista, ettei edes kehittyneessä länsimaassa kaikille lapsille suoda samoja lähtökohtia, vaikka kaikki edellytykset siihen olisivat olemassa.
Ei kaikilla ole samoja lähtökohtia, vaikka päihteitä ei olisi olemassakaan. Mikä oikeus sitten vaikka kahdella astmaatikolla on tehdä tänne lapsia kärsimään? Lapsen lähtökohdathan on surkeat: noin 70% todennäköisyys saada astma ja allergiat.
Siihen miksi kaikille tupakoivien äitien lapsille ei aina tule juuri samoja oireita, vaikuttaa esimerkiksi lapsen perimä ja geenistö. Tällöin on aika turhaa alkaa selittelemään niin, että tunnenhan minä niin ja niin monta nykyään täysin tervettä aikuista, joiden äiti on polttanut raskausaikana. Eli toisille lapsille kehityshäiriön tai sairauden puhkeaminen vaati vähemmän altistumista tupakan myrkyille, kuin taas toisille.
Aikaisemmin tässä ketjussa oli viesti, jossa vähäteltiin tupakan todistettuja haittoja sillä, että eräällä nettisivulla luki tupakan SAATTAAVAN aiheuttaa sitä ja tätä... Vastaisin siihen niin, että tieteellisellä yhteisöllä, joka tässä maailmassa niitä tutkimuksia asiasta tekee, on tapana ilmaista saadut tulokset mahdollisuuksina ja sanalla saattaa. Vaikutuksia ihmisen terveyteen kun on vaikea todistaa kaikki muut asiaan vaikuttavat tekijät pois sulkevissa oloissa. Kuten esimerkiksi antamalla elävälle sikiölle testimielessä tupakan sisältämiä solumyrkkyjä ja seurata sitten miten ne vaikuttavat! Tämä olisi hyvin epäeettistä! Tällöin tutkimus tehdään vaikkapa hiirenpoikasilla, jotka eivät ole TÄYSIN verrattavissa ihmiseen.
Kuitenkin tupakan kohdalla on tehty tutkimuksia vuosia, joita on myös toistettu ja verrattu keskenään. Eikä sen vaarallisuutta kehittyvälle sikiölle ole voitu kiistää!!
Jotenkin vain ajattelen, että tupakan polton haittojen vähättely on vain itsepetosta. Mikä tapahtuu, kun ihmisen psyykkinen puolustusjärjestelmä alkaa suojaamaan mieltä vaikealta asialta. Riippuvuudelta, jonka olemassaolon haluaisi yksinkertaisesti kieltää alitajuisesti itseltään.
Entinen työkaverini tipahti kännipäissään kaksikerroksisen talon katolta asfalttiin, eikä edes luita murtunut. Seuraavana päivänä krapulassa ihmetteli, miksi silmälasit olivat paskana. Eipä kuitenkaan ole tullut mieleen, että olisi hyvä idea toistaa tuota hänen koikkelehtimistaan, kun ei kerran mitään sattunut...
Poltin itse yli kymmenen vuotta ennen raskautta ja ajattelin aina, että tupakoinnin lopettaminen tulisi oolemaan hirveän vaikeaa. Positiivisen testin jälkeen vetäisin kaksi hatsia miehen tupakasta ja ilmoitin, että se oli sitten siinä. Sen jälkeen en ole röökiin koskenut, enkä koske.
Minulle parasta lopettamisessa on se, että mikäli lapsellani joskus jotain terveydellisiä ongelmia ilmenee, minun ei tarvitse pohtia, oliko syy kenties raskaudenaikaisessa tupakoinnissani.
ettei tupakointi ole terveellistä. Silloin myös siis tajuaa, ettei varsinkaan raskaana ollessa tupakointi ole hyväksi myöskään lapselle!
Tajutonta höpinää, sivu- ja vuositolkulla:-o.
Kolmessa tuntemassani perheessä ne lapset joiden odotusaikana äidit ovat tupakoineet tai jotka ovat altistuneet passiiviselle tupakoinnille ovat kyllä järjestäin ihan kaikki keskivertoa lyhyempiä.
Samoissa lapsikatraissa ne joiden odotusaikana/lapsuudessa ei enää ole tupakoitu ovat normaalipituisia tai pidempiäkin.
täysiaikaisena syntyneen alle 2kg vauvan, jonka äiti sätkäili istukan kalkkeutuneeksi.
yksilöissä. Ja vaikka jokin olisi pielessäkin, ei voi suoraan sanoa, että tupakasta johtuu.
Meidän naapurin pojalla on selviä oppimisvaikeuksia, ja äiti poltti raskausaikana. Eikä imettänyt. Silti ei voi varmaksi sanoa, että syynä on tupakka.
Minä olen 157 cm lyhyt, olen kärsinyt pahoista korvatulehduskierteistä (ollut putket ja jouduttu monesti puhkaisemaankin), minulla on astma ja ala-asteella kärsin lievistä oppimisvaikeuksista.
Itsellä taas kävi odotusaikana niin, että tupakoinnin lopettaminen nosti verenpaineet niin korkealle (pahimmillaan 106/186), että lääkäri katsoi sen 3-5 tupakan tekevän vähemmän haittaa minulle ja vauvalle. Toki jos nyt voisin vaikuttaa, niin en olisi ikinä aloittanutkaan, mutta...
Äidin tupakointi raskauden aikana aiheuttaa poikavauvalle vähäisen siittiömäärän.
Ei tämäkään näy "päälle päin". Mutta kiva naiselle kuulla, ettei tästä tule koskaan mummoa koska on sauhuttelut raskauden aikan.
Toivottavasti olet juntti provoilija!!
imetyksen eikä vaivautunut parvekkeelle menemään. Anopin kummallakin pojalla on lukihäiriö. Kumpikin ovat syöneet masennuslääkkeitä. Kumpikin syntyi ennen aikaisena eikä kumpikaan ole pitkä (170cm ja 172cm). Mun miehellä on lisäksi allergiaa ja todella huono vastustuskyky. On kipeänä vähän väliä, vaikka hän itse ei polta eikä juo.
Kyllä mä nyt kuvittelisin, että jotain osasyyllisyyttä anopin tupakoinnilla on.