Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos raskausajan tupakanpoltto on NIIIIN vaarallista, niin

Vierailija
16.04.2010 |

..

Ihmettelen kovasti, kun täällä on jatkuvasti puhe ko. asiasta ja on kasapäin tutkimustuloksia, kuinka tupakointi aiheuttaa sitä ja tätä.. Tunnen kolmen perheen sisaruskatraan ja jokaisessa on äiti tupakoinut raskausaikana, myöskin sisällä. Tämä tapahtui 70-80-luvuilla. Nyt aikuisena kaikki ovat ihan tavallisia ihmisiä, eikä heillä ole mitään sairauksia. Koulutkin ovat menneet hyvin, vaikkakaan kukaan ei ole akateeminen.

Mulle ei mene jakeluun, että jos se tupakka on niin vaarallista, niin miksi useimmissa ei näy mitään vaurioita? mistä se johtuu? voisiko joku vääntää ihan rautalangasta?

Kommentit (103)

Vierailija
21/103 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattelisin että myrkytetty lapsi ei koskaan saavuta sitä omaa potentiaaliaan, joka olisi ollut ilman myrkyttämistä. Eli jos äiti on tupakoinut ja lapsi on päällepäin katsottuna terve, olisi lapsi ollut vielä terveempi, älykkäämpi tms. ilman sitä tupakointia.

Vierailija
22/103 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on neljä lasta, syntyneet 70-80-luvuilla. Kahden ekan raskauden aikana äiti poltti, näistä toisella lapsella (tai siis nykyään jo keski-ikää lähentelevällä miehellä) on adhd ja toinen on muuten vain vähän hitaan oloinen. Kahden viimeisen lapsen kohdalla ei polttanut, ja ovat ihan normaaleita.

Myös parin raskauden aikana tupakoineen kaverin lapsilla tupakointi näkyy. Toisella lapsi syntyi todella pienipainoisena, ja nyt alakouluikäisenä lapsella on käytöshäiriöitä. Toisen lapsi on vasta 3, mutta jo vauvana epäiltiin adhd:tä. En tiedä, onko virallista diagnoosia vielä tehty noin pienelle, mutta jo vauvaiässä neuvolassa puhuttiin tuosta :(

Muita raskauden aikana tupakoineita en oikein tunnekaan, eli oman kokemuksen perusteella 100% tupakoivien lapsista kärsii tavalla tai toisella...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/103 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmoitti, että ero tulisi saman tien, jos tupakoisin raskausaikana. Ihan teoreettisesti ajateltuna tosin, en polttanut ennen raskauttakaan...

Tuohon ruokapuoleen en lähde edes kommentoimaan, hirvittää vaan, mitä kuraa raskaana olevat naiset usein syövät (ja syöttävät siinä samalla lapsilleen). Itsekin jouduin välillä syömään raskaana ollessa roskaruokaa, vaikka muuten syön terveellisesti, kun pahoinvoinnin takia mikään ei maistunut.

järkevää, että lasta odottaessa poltetaan. Niinhän tuo vaimo teki, vaikka kuinka aiheesta mainitsin, vähensi toki paljon. Lapsista tuli kuitenkin joka mittapuulla täysin normaaleja.

Eipä muuten kannata naiset sitten myöskään mässäillä ynnä muut herkutella vaan syödä terveellisesti raskausaikana. Tälläkin on todettu olevan vaikutus lapsen kehitykseen. Miettikääpä, te, jotka mässyttävät raskauden varjolla, sitä.

Vierailija
24/103 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että aika monista ihmisistä voi jotain huomatakin mutta toki on vaikea tietää mistä johtuu.

Olen sosiaalityöntekijä ja tapaan töissäni lapsia, nuoria ja aikuisia joiden taustat ovat aika moninaiset ja elämänkohtalot usein surullisia. Ja kyllä esim. ylivilkkautta yms. tuntuu usein olevan lapsilla, joiden äiti on tupakoinut. Mutta onneksi tupakka ei ole NIIN vaarallista, että kaikille siitä seuraisi jotain tosi kamalaa.

Vierailija
25/103 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseudulla poltettiin ihan urakalla. Savu vain pirtissä pölisi.

Nyt luullaan, että lentomatkailulla saastuttaminen on ihan vaaratonta, mutta tupakointi vaarallista. Samaa pöllytystähän nuo matkailijaperheet tekevät.

Vierailija
26/103 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ainakin huolestuttaa lentomatkailun ja muutkin saasteet ja siksi en lennäkään. Ei se silti tee tupakoinnista vaaratonta. Ymmärrän kyllä, että naiset ja heidän puolisonsa eivät lopeta tupakointia raskauduttuaan koska tupakointi aiheuttaa riippuvuuden.

Vierailija
27/103 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2010 klo 13:13"]

raskausaikana,niinkuin alkoholi.Jos sanon neuvolassa vetäväni viinaa,niin lähete tulee eteenpäin samantien,mutta jos sanon polttavani,niin todetaan vain että koita ees vähentää?mä oikeesti ihmettelen tätä.Mä poltin viime raskausajan,ja kadun sitä koko loppuelämäni.Vähensin kyllä siihen 4-5kpl/pvä ja lääkäri sanoi että ihan hyvä noin..hmm..en koskaan menny kattoo netistä tms. tupakan haittoja,mitä se vauvalle voi aiheuttaa,vaikka olin niistä kyllä kuullut,pidin sitä jotenki "sallittuna" koska lääkärikin sen salli.No aina mulla oli joka tupakan jälkeen huono omatunto,sanoin ja vakuuttelin itselleni et huomenna mä lopetan jne.
Nyt mun lapsi on 11kk,sairastellut kokoajan,vastustuskyky tosi olematon,nukkuu yöt levottomasti ja huonosti..ekan raskauden aikana kymmenen vuotta sitten en polttanut ja hän oli tosi tyytyväinen ja hyvin nukkuva vauva.että näin.Tää ihan esimerkkinä sellaisille jotka puolustelee tupakointia,tai ihmettelee miks ei sais polttaa.Toki se ei välttämättä tee mitään,jolleki voi tehdä,enkä mä tietenkää voi olla varma,johtuuko tää sairastelu siitä,ollaan me muutki sairasteltu tää talvi ihan hirveesti,mut sitä mä kuitenki pidän osasyynä.Että tumpatkaa ne tupakat vaan hyvissä ajoin!

[/quote]

koska siitä ei ole nii suurta haittaa kuin juomisesta urpo. -holhus suomessa ois ihan varmaan kielletty jo jos ois todisteita riittävästi

Vierailija
28/103 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2012 klo 00:51"]

että aika monista ihmisistä voi jotain huomatakin mutta toki on vaikea tietää mistä johtuu.

Olen sosiaalityöntekijä ja tapaan töissäni lapsia, nuoria ja aikuisia joiden taustat ovat aika moninaiset ja elämänkohtalot usein surullisia. Ja kyllä esim. ylivilkkautta yms. tuntuu usein olevan lapsilla, joiden äiti on tupakoinut. Mutta onneksi tupakka ei ole NIIN vaarallista, että kaikille siitä seuraisi jotain tosi kamalaa.

[/quote]

kysyykös tämä sossutäti kaikilta, että "polttiko äitisi raskausaikana" :D ai mistä tiedät niin tarkkaan mielestäni sitä ei kysytä koskaan missään

Vierailija
29/103 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskausaikana puolustele. Mut pistää miettimään että kuinka paljon loppupelissä se sikiöön menee se tupakka? Koska tunnen 6 äitiä jotka ovat polttaneet raskaana ja kaikki lapset normaaleja, eivätkä sairastele mitenkään enemmän kuin muut. Enkä ole myöskään ikinä kuullut että kenenkään lapsella olisi todettu tupakasta johtuvia sairauksia....

Vierailija
30/103 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tupakka saattaa aiheuttaa lapselle jos jonkinmoista haittaa. Kaikille lapsille haittoja ei tule ja toisilla ne alkaa myöhemmin. En kuitenkaan ottaisi riskiä, että ogelmia tulee, sillä en haluis elää sen kanssa, että oma itsekäs toiminta on vahingoittanut lasta.

Joisiko joku raskaana olleessaan useampaa tuhatta myrkyllistä ainetta sisältävää juomaa vapaaehtoisesti? Enpä usko. Tupakassakin niitä MYRKYLLISIÄ ja syöpää aiheuttavia aineita on useampi n 4000... Riippuvuus on todella paha, jos se pyritään itselle selittämään vaarattomaksi. Silloin rööki vie ja röökaaja vikisee.

Vierailija
31/103 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka tupakanvaaroista höyryävät, ovat itse niitä äitejä, jotka voi ihan hyvin ottaa raskausaikana pullollisen tai kaksi lonkeroa vaikka joka viikko. Mitä siitä mukaan vauvaan menee? =D

Minäkään en ole ikinä kuullut/nähnyt tupakasta mitään aiheutuneen, mutta olen nähnyt mitä pienikin alkoholinkäyttö voi tehdä vauvalle. Siinäkin on todettu olevan MYRKYLLISIÄ aineita vauvalle ja kyllä on alkkis jos ei voi olla tipaton 9kuukautta! Ugh!

Vierailija
32/103 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

veti tupakkaa ja ilmeisesti joi viinakin kun mua ootti ja minusta sen kyl huomaa... fas lapsi en ole mutta synnyin todella pienikokoisena, ja oppimisen kanssa on vaikeuksia minulla on todettu hahmotus häiriötä yms... kaveri poltti myös raskaus ajan lapsi oli myös pieni syntyessään ja oli monta kuukautta syntymän jälkeen todella itkuinen.. sata varmaksihan sitä ei voi sanoa että se tupakasta johtuu mut epäilen että sillä oli osuutta asiaan, on se kiva on vauva syntyy niin se on heti nikottiini riippuvainen!!

Vierailija
33/103 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mä poltin myös koko raskauden ajan. Vähensin kyllä paljon. Tiedän tupakan haitat ja nykyään on todella huono omatunto polttamiseni takia. Lapseni on ollut täysin terve, sai syntyessään pisteet 10-10-10, ystäväni tyttö sai myös kympin tytön vaikka poltti koko raskauden ajan.. mun oma äiti on myös polttanut raskautensa ajan ja olen ollut todella terve. sairastan jonkun flunssan kerran vuodessa jos sitäkään. kun kaikki ovat kipeutä, niin mä säästyn aina pöpöiltä. ihan tavallinen oon, eio mitään ad/hd:ta tai muuta vastaavaa. ehkä hiukan lyhyt oon, en tiiä (161cm) mutta mun mielest ei naisen nii pitkä tarvi ollakkaan. kun joskus taas tuun raskaaksi, ni ehdottomasti haluan lopettaa tupakoinnin! en halua enään huonoa omaatuntoa tupakointini takia ja en halua, että lapsi/lapset näkevät äitinsä sauhuttelemassa.. Mutta kuten sanoin, en ole ylpeä itsestäni ja en todellakaan kannusta ihmisiä jatkamaan raskauden aikana. kuitenkin mielestäni alkoholi on pahempi pahe kuin tupakka. alkoholia en juonut pisaraakaan. en edes alkoholittomia juomia (siis siidereitä, olutta.) limuja, mehuja, vettä vain... alkoholia nauttineiden äitien lapsista saattaa nähdä ulkoa päin jo, että äiti on juonut raskauden aikana..

Ekat annetaan minuutin iässä, ja pistetytys uusitaan jos pisteitä tulee alle 9. Omat 4 lastani ovat saaneet aina vain yhdet pisteet. Luulisi ettei kympissä ole tarvetta uusia.

Vierailija
34/103 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskausaikana,niinkuin alkoholi.Jos sanon neuvolassa vetäväni viinaa,niin lähete tulee eteenpäin samantien,mutta jos sanon polttavani,niin todetaan vain että koita ees vähentää?mä oikeesti ihmettelen tätä.Mä poltin viime raskausajan,ja kadun sitä koko loppuelämäni.Vähensin kyllä siihen 4-5kpl/pvä ja lääkäri sanoi että ihan hyvä noin..hmm..en koskaan menny kattoo netistä tms. tupakan haittoja,mitä se vauvalle voi aiheuttaa,vaikka olin niistä kyllä kuullut,pidin sitä jotenki "sallittuna" koska lääkärikin sen salli.No aina mulla oli joka tupakan jälkeen huono omatunto,sanoin ja vakuuttelin itselleni et huomenna mä lopetan jne.

Nyt mun lapsi on 11kk,sairastellut kokoajan,vastustuskyky tosi olematon,nukkuu yöt levottomasti ja huonosti..ekan raskauden aikana kymmenen vuotta sitten en polttanut ja hän oli tosi tyytyväinen ja hyvin nukkuva vauva.että näin.Tää ihan esimerkkinä sellaisille jotka puolustelee tupakointia,tai ihmettelee miks ei sais polttaa.Toki se ei välttämättä tee mitään,jolleki voi tehdä,enkä mä tietenkää voi olla varma,johtuuko tää sairastelu siitä,ollaan me muutki sairasteltu tää talvi ihan hirveesti,mut sitä mä kuitenki pidän osasyynä.Että tumpatkaa ne tupakat vaan hyvissä ajoin!

Vierailija
35/103 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen kärsinyt koko ikäni keskittymisvaikeuksista, vaikka mitään vikaa minussa ei olekkaan. Tämä asia häiritsee kaikessa mitä teen

Vierailija
36/103 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä ei vaan aina tunnisteta...

Vierailija
37/103 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa äiti tupakoi kaikki kolme onnistunutta raskautta ja useampi keskenmeno hänellä on... no yhteys keskenmenoon on olemassa...

Lapset on usein kipeitä, ihan flunssat sun muut sairastavat, mutta myös herkästi kaikki kiertävät pöpöt saavat :( Ylivilkkaita kaikki kolme, adhd epäily jokaisella...

Vaikea ajatella etteikö tupakasta johtuisi :(

Vierailija
38/103 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juo alkoholijuomia,käyttää huumeita tai tupakoi, minusta se on lapsen pahoinpitelyä. Tällaisilta äideiltä pitäisi se lapsi ottaa samantien synnytyslaitoksella pois. Tällainen äiti ei ole kykenevä huolehtimaan omasta lapsestaan, jos jo raskaus aikana altistaa hänet vaaralle. Lapsi, varsinkin syntymätön on täysin puolustuskyvytön, joten kyseessä on vakava pahoinpitely.

Vierailija
39/103 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokeile huviksesi ja polta yksi savuke, niin tiedät minkälaisen olon se vauvalle tuottaa.

Olen itse kokeillut, (en siis kuitenkaan raskaana ollessani), vaan muka kaveriseurassa piti polttaa kun ei viittinyt olla polttamatta, (juu, tiedän: idiootti minä!), ja mulla ainakin tuli niin huono olo tupakasta, hiki nousi pintaan ja oksetti kauan aikaa...

Ja eiköhän se ole maalaisjärjellä ajateltuna ihan selvää ettei se terveellistä touhua ole, ei kenellekään! Tupakka sisältää niin paljon myrkkyjä ja koukuttavia aineita että huh huh.

Ja tiedän itsekin perheen jossa äiti poltti koko ajan, raskaana ja imettäessä... Ja siellä poltettiin aina sisällä, ikkunat visusti kiinni. Kaikki 4 lasta alkoivat polttamaan teini-iässä, ja eipä ne mitenkään erikoisen sairaita ole, vielä ainakaan...

Vierailija
40/103 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka tupakanvaaroista höyryävät, ovat itse niitä äitejä, jotka voi ihan hyvin ottaa raskausaikana pullollisen tai kaksi lonkeroa vaikka joka viikko. Mitä siitä mukaan vauvaan menee? =D

Minäkään en ole ikinä kuullut/nähnyt tupakasta mitään aiheutuneen, mutta olen nähnyt mitä pienikin alkoholinkäyttö voi tehdä vauvalle. Siinäkin on todettu olevan MYRKYLLISIÄ aineita vauvalle ja kyllä on alkkis jos ei voi olla tipaton 9kuukautta! Ugh!

enkä polta ollenkaan. Tuomitsen täysin molemmat asiat raskauden aikana. Kyseessä on päihdeäiti, joka pitäisi laittaa pakkohoitoon. Alkoholin tai tupakan käyttö raskausaikana on lapsen kemiallista pahoinpitelyä.

Ja jos sinä et ole nähnyt, mitä haittoja tupakka voi aiheuttaa, niin sehän ei siis tarkoita sitä, etteikö niitä haittoja voisi esiintyä.

Tupakoiva äiti on huono äiti. Piste.