Kirjoitan tämän muistiin, jotta lukaisen jos vauvakuume joskus yllättää
KARMEAA olla 1,5-vuotiaan äiti!
Koti on jatkuvassa kaaoksessa, ja kun yrittää siivota, siitä ei tule mitään ilman lapsenvahtia. Ja lapsenvahdin saa liian harvoin.
Tänään, esimerkiksi, lajittelin pyykkejä ja sitten vein pyykit koneeseen. Tulin takaisin kylppäriin (missä siis pyykit) ja kappas, sain siivota ja lajitella 2 korillista likaisia vaatteita takaisin omille paikoilleen.
Siitä menin sitten katsomaan mitä muksu touhuaa, kappas, oli viihdyttänyt itseään pyykkitelineellä missä edelliset pyykit kuivuneet, ja "avuliaasti" kiskonut ne pois naruilta ja heitellyt ympäri huonetta.
Sitten keräsin ne lattialta ja viikkasin ja vein kaappeihin ja menin taas katsomaan, mitä lapsi tekee. Ahaa, tällä kertaa olikin roskista kaivamassa, onneksi olin nyt nopeampi eikä tarvinut kuurata kuin osa roskista ja biojätteistä keittiön matolta. No sain roskat takaisin, ja maton suht puhtaaksi, seuraavaksi järjestelin muksun purkamat kattilat ja muovirasiat takaisin keittiön kaappiin.
Samalla pidin toisella kädellä muksua vaatteista kiinni ettei pääse pahantekoon muualle. Muksu tietysti huusi ja vänkäsi ja tappeli vastaan, mulle tuli oikein hiki.
Seuraavaksi hain imurin, aikomuksena imuroida. Mukula paineli jatkuvasti imuria pois päältä-päälle-pois päältä, ja noin viisi kertaa kävi myös nyhtämässä töpselin pois seinästä, tai yritti itse tulla imuroimaan ja suuttui kun en antanut. Koitin saada lasta kiinnostumaan leikki-imuristaan, mutta sitä lapsi vain paiskoi ja huusi ja roikkui kirjaimellisesti lahkeessani.
Vein sitten imurin siivouskomeroon ja kävin laittamassa pesuveden ämpäriin, aikomuksena pestä lattioita. Välissä menin katsomaan mitä lapsi puuhaa, oli tällä aikaa levittänyt lehtipinkan olohuoneessa ja levittänyt dvd:t tv-tason alapuolelta.
No, keräsin tavarat ja menin hakemaan moppiani kun kuulin kolahduksen, jahas, nyt mukula oli kaatanut pesuvedet ämpäristä! Onneksi en ollut ehtinyt tuoda ämpäriä kylpyhuoneesta pois... ei tullut vesivahinkoa siis.
ARRRGHHH!!!! ARRRGH!! ARGH!
Mä en halua enää ikinä lisää lapsia!!
(joo ja siis kaikki mahdollinen on nostettu ylös, kaikki mahdolliset kaapinovet sidottu kiinni jne mutta kaikkea ei pysty laittamaan lukkojen taakse, ja mukula osaa lisäksi siirrellä tuoleja ja kiivetä näiden avulla korkeammalle... eli häntä ei pidättele mikään)
Kommentit (66)
Ja se on aika vilkas, mutta kun vertaa vauva-aikaan... Ja ehkä mä olen laiska äiti.
Tänäänkin annoin lapsen imuroida ja itse istuin vieressä lukemassa lehteä. Aina välillä se kyllästyi, jolloin minä imuroin hetken ja sitten lapsi taas jatkoi. Välillä piti käydä irrottamassa pistoketta ja painella virtanappia. Aikaahan tuossa meni, mutta molemmilla oli mukavaa ja tuli vielä puoli kämppää imuroituakin. (Huomenna toinen puolikas, kun kuitenkin taas haluaa imuroimaan.)
Meillä on 1,5-vuotias. Ja tavallisena roskapönttönä se Ikean iso pönttö, joka seisoo lattialla ja jossa on ihan tavallinen nostettava kansi. Olen kieltänyt lasta koskemasta roskapönttöön, eikä hän mene sinne roplaamaan. Eihän tästä mitään tulisi, jos lapsi koskisi kaikkeen. Pistorasiat ym. on myös kiellettyjen listalla, vaikka vikavirtasuojan pitäisikin toimia. Samoin johtojen vetäminen ym.
Vaikka lasta onkin kielletty, pitää häntä toki aina vahtia.
Nyt viiden kanssa on helpompaa kuin aikoinaan yhden:)
sitten kun niitä on enemmän kuin se yksi ainoa tuholainen, niin niistä on seuraa toisilleen ja isommat voivat auttaa vähän katsomalla täystuhon perään.
kahden ja useamman kanssa on miljoona kertaa helpompaa kuin sen yhden ainoan. meillä ainakin, ja ei, ei todellakaan ollut mikään hellantelttu tuo meidänkään kuopuspoika silloin 1-2 -vuotiaana.
-neuvot. :) Aivan kuin jokaisella äidillä ei olis älliä kieltää lastaan ja lukita kaappeja? Meillä on kaikissa kaapeissa lukot, ja muutama paikka jonne ei saa mennä, ja silti mun lapsi saa aikaan melkoista tuhoa. Meiltä pitäis ainakin sit lopettaa myös syöminen ja juominen, katkaista vesi, lopettaa kaikenlainen postiliikenne, piilottaa kaikki ratakiskoa pienemmät esineet,pultata kaikki huonekalut lattiaan ja tekstiilit huonekaluihin, pistää lapselle katetri ja pyöräilykypärä sekä teipata kädet yhteen. Sitten ois siistiä ja järjestystä?;)
AP, meillä muksu on: kaatanut maitolasin itsensä ja mattojen päälle, istunut ensin kiltisti potalla kunnes kirmasi pissaamaan sohvatyynyn päälle, purkanut mapit hyllyltä ja niistänyt nenänsä KELA:n lastenhoidontukipäätökseen - ja no, muuta ei ole ehtinyt tehdäkään. Iisi päivä.:)
Mut tsemppiä vaan sinnekin päin.;)
Meillä on 1,5-vuotias. Ja tavallisena roskapönttönä se Ikean iso pönttö, joka seisoo lattialla ja jossa on ihan tavallinen nostettava kansi. Olen kieltänyt lasta koskemasta roskapönttöön, eikä hän mene sinne roplaamaan. Eihän tästä mitään tulisi, jos lapsi koskisi kaikkeen. Pistorasiat ym. on myös kiellettyjen listalla, vaikka vikavirtasuojan pitäisikin toimia. Samoin johtojen vetäminen ym. Vaikka lasta onkin kielletty, pitää häntä toki aina vahtia.
Luuletko tosiaan että ei kielletä? Jos luulet pystyväsi parempaan niin tule näyttämään. Meidän lapsi on niin hävytön että jatkaa vaikka istuisin vieressä ja kieltäisin. Voin hakea lasta pois uudestaan ja uudestaan, kieltää harhauttaa lahjoa ja kiristää mutta kun ei niin ei. Tekee silti ja on aivan kamala
T: olikos se nyt 42
On tässä jo pahin kiukku laantunut kun aloitukseni jälkeen päätin, etten tänään siivoa sitten yhtään enempää (tai yritä..) ja olen koittanut vaan ottaa lunkisti täällä kaiken sotkun keskellä, lapsen perässä kulkien.
Äsken alkoi jo naurattamaan, kun luin esim. tuota nro 41 kirjoittamaa kuvausta :D (siis ei mitään ilkeämielistä naurua, mutta huojentaa ajatella etten ole kuitenkaan ainoa jolla tällainen rasittava vaihe meneillään)
Nauroin lisää kun joku oli kysynyt "ettekö voi kieltää lapsianne..."
(Luulen kyllä että tämä joku heitti sen ihan huulena tänne väliin, ei kai kukaan nyt oikeasti ajattele että kaiken tuon lapseni aiheuttaman sotkun ja epäjärjestysen lomassa vaan lepertelisin mukulalle hymy korvissa ja kävisin vähän silittämässä päätä.)
ap
puhuu lapsesta "herrana". Tulee ihan jumalanpalvelukset mieleen. "Meidän herramme..." XD
Ei mitään voi tehdä ilman että herra jotain pahojaan tekee. Nyt ostettiin uus pinnasänky kun edellisen herra rikkoi. Se on sentään niin syvä ettei sieltä ole vielä kiivennyt pois. Sinne lykkäsin tänäänkin sen siks aikaa kun imuroin.
Juu tiedän olen kamala äiti mutta helvetti se nyt vaan on pakko pistää poika säppiin jos isä ei ole kotona sitä viihdyttämässä.Meillä myös poika rikkoo kaiken, aivan kaiken minkä käsiinsä saa. Leluista astioihin kaikki paskaks. En ymmärrä miten tuo lapsi saa esim. lasten muoviastiatkin rikki. Aivan kammottavaa. Hohhoijaa ja toinen tulossa. :)
Aion muuten tulostaa alotuksen ja kehystää sen seinälle niin muistan miksi kaksi lasta saa luvan riittää :)
Mutta miten teidän taaperot voi olla tommoisia riiviöitä!? Olen kolmen lapsen äiti, nuorimmainen 1,5v ja perhepäivähoitajana minulla on ollut useampia taaperoita eikä kukaan ole käyttäytynyt noin..ja miten saatte väännettyä asiat noin vaikeiksi? Käyn suihkussa iltaisin ihan nuorempien lasteni kanssa, 1,5v lotraa vettä suihkuni ajan. Pyykkejä nostan lasten kanssa niin että antavat niitä kopasta minulle ja minä ripustan, kun imuroin annan lapsille pienet harjat, kun pesen lattiat istutan pienimmän usein pöytään napostelemaan jotain, syön yhtä aikaa lasten kanssa ja taaperot syövät ihan itse. Sitä ruokaakin pystyn tekemään vallan hyvin, 1,5v rauhoittuu ajelemaan autoillaan siinä missä isommatkin ja puuhailee omiaan lelujen kanssa, ei tosiaankaan kukaan taaperoikäinen ole meillä juossut paikasta toiseen tekemässä tuhojaan! Jos joku yrittää niin tietenkin kiellän ja ohjaan fiksumman puuhan pariin, tietävät jo etten anna tehdä niin. Kyllä pientäkin pitää jo komentaa eikä antaa tehdä mitä tahansa "kun meidän maikki tutkii" ihan yhtälailla pieni pitää myös ottaa mukaan kotihommiin, ei ne opettamatta opi.
että minkälainen päivärytmi lapsella on? Onko suurin piirtein samanlainen päivittäin? Ateriat rytmittävät päivää? Saako lapsi paljon sokeria? Ulkoileeko hän joka päivä, mieluiten kahdesti?
Mutta miten teidän taaperot voi olla tommoisia riiviöitä!? Olen kolmen lapsen äiti, nuorimmainen 1,5v ja perhepäivähoitajana minulla on ollut useampia taaperoita eikä kukaan ole käyttäytynyt noin..ja miten saatte väännettyä asiat noin vaikeiksi? Käyn suihkussa iltaisin ihan nuorempien lasteni kanssa, 1,5v lotraa vettä suihkuni ajan. Pyykkejä nostan lasten kanssa niin että antavat niitä kopasta minulle ja minä ripustan, kun imuroin annan lapsille pienet harjat, kun pesen lattiat istutan pienimmän usein pöytään napostelemaan jotain, syön yhtä aikaa lasten kanssa ja taaperot syövät ihan itse. Sitä ruokaakin pystyn tekemään vallan hyvin, 1,5v rauhoittuu ajelemaan autoillaan siinä missä isommatkin ja puuhailee omiaan lelujen kanssa, ei tosiaankaan kukaan taaperoikäinen ole meillä juossut paikasta toiseen tekemässä tuhojaan! Jos joku yrittää niin tietenkin kiellän ja ohjaan fiksumman puuhan pariin, tietävät jo etten anna tehdä niin. Kyllä pientäkin pitää jo komentaa eikä antaa tehdä mitä tahansa "kun meidän maikki tutkii" ihan yhtälailla pieni pitää myös ottaa mukaan kotihommiin, ei ne opettamatta opi.
miedän 8kk kävelemään oppinut on ainakin aivan eri pataa kuin isosiskonsa ja aikamoista taistoa on ollut ja on vieläkin. Nyt 1v10kk. Kaikki ei vain ole samanlaisia. Lisäksi monesti esikoinen voi olla myös aika haastellinen kun ei ole isosta sisaresta seuraa.
Välillä kiellätte, välillä yritätte harhauttaa, välillä kiljaisette kauhusta (mikä on taaperosta ihan mahtavan hauska reaktio äidiltä), välillä ette jaksa reagoida mitenkään "kun ei se kuitenkaan tottele", välillä se on teistä hassuakin, välillä hermostutte..eikö vain. Ei vaihtelevat reaktiot mene taaperon jakeluun, nehän vaan tekevät jutusta jännän. Joka kerta simppeli tylsä kielto ja ohjaaminen sallittuun toimintaan niin aivan taatusti menee perille normaali lapselle ja tarpeeksi monen kerran jälkeen homma toimii. T.nro 50
Mua ottaa niin päästä, että heti kun joku aloittaa vähän hauskemman ketjun, niin välittömästi on kymmenen tätiä sormi pystyssä antamassa kasvatusneuvoja. Relatkaa...
Meillä aloitettiin jo tuossa iässä jäähypenkin käyttö, ensin niin että siellä istuttiin yhdessä. Aikaahan siihen menee, mutta kyllä lapsi ymmärsi paremmin, mikä on kiellettyä, kun siitä seurasi konkreettinen rangaistus.
ja joka kerta samalla tavalla. Esimerkiksi tuo pistorasiaan töpselin tunkeminen-pois ottaminen, joka IKINEN kerta kun muksu on siinä touhuamassa, käännän mukulan itseäni päin, katsekontakti, nostan sormen pystyyn ja vakavalla ja toruvalla äänellä sanon "EI! Ei saa koskea!" ja käännytän mukulan muualle.
Tietenkin, koska on kyse noinkin vakavasta asiasta, pistorasiasta!! En todellakaan ikinä naureskele "onpas hassua kun se on pistorasialla, heheh" :O
Ja silti se oli tänään taas nyppimässä sitä imurintöpseliä siitä pois ja laittamassa takaisin.
Ei vaan mene perille! On tässä hoettu tuolla samalla kieltämiskaavalla siitä asti kun mukula oppi liikkumaan, tiedä sitten onko tosiaan se ymmärrys, joka ei nyt muksulla toimi..
ap
mä kyllä tunnustan etten paneudu kieltämiseen kovin hyvin. en aina vaan jaksa. ennemmin vaan tukin paikkoja ja nostan tavaroita ylemmäs toivoen että pikku tuholainen kasvaa ja lopettaa:/
Miksei sisäoviin voi asentaa portteja, miksei kahvoja voi vaihtaa, miksei ovia voi sulkea yläreunaan kiinnittettävällä hakasella/salvalla/lukolla? Ei varmasti yllä lapsi sinne asti tuolillakaan. Juuri vaikka vessan oveen voisi sisäpuolelle asentaa salvan, jolla oven saa sisäpuolelta kiinni. Miksei roskiksen oveen voi vaihtaa erilaista kahvaa tai ruuvata lähistölle jotakin kiintopistettä, ruuvin tai muun lenkin, josta saa narun tms. roskiksen oveen kiinni? Luulisi, että jos todella on hermot menossa lapsen kanssa, kokeilisi kaikkea millä vaan saisi arjen vähän rauhallisemmaksi.
Meillä on kolme lasta ja kahden ensimmäisen kanssa meillä ei ollut yhden ainutta kaappia tai laatikkoa laitettu lapsilukkoon, riitti kun muutaman kerran kielsi, niin asia meni perille. Mutta tämä viimeinen on varsinainen tapaus. On hommattu kaikenlaisia lapsilukkoja, jotka otettiin sitten pois, kun esim. aikuiset eivät päässeet roskakaappiin, mutta meidän 1,5-vuotias avasi sen sekunnissa. Samoin meille on hommattu turvaketjut joka oveen, koska ulko-ovien lukot on myös auki alta aika yksikön. Asia, mitä 4-vuotias ei osaa vieläkään tehdä. Ylös nostaminen ei auta mitään, kun kuopus hakee tuolin ja kiipeää pöydälle ja jos ei vieläkään yllä, hakee laatikon pöydälle ja kiipeää sen päälle. Esimerkkejä on lukuisia. Kieltäminen kyllä tehoaa, mutta meillä on 3 kerrosta ja en pysty joka hetki juoksemaan perässä. Tai jos juoksen, meillä ei tehdä ruokaa, pestä pyykkejä tai siivota ikinä, sillä omaa aikaani illalla en noihin asioihin todellakaan kuluta.
Eräs rauhallisten lasten äiti (jollainen minäkin siis olin ennen tätä kuopusta) käski vahtimaan lasta koko ajan, just joo. Eilen just lapsi oli kahden metrin päässä minusta kun tein ruokaa. Selkäni käänsin ja kun seuraavan kerran katsoin, poika leikkasi jo saksilla sukkiaan. Ja älkää kysykö, mistä oli sakset saanut.. Olen tullut vaan siihen tulokseen, että toiset vaan on vilkkaampia kuin toiset. Ja töissä ainakin muilla on hauskaa, kun kerron pojan koottuja kommelluksia. Ja lapsettomat saa samalla ehkäisyvalistusta ;D
Hei,
Meilläkin elämä oli yhden kanssa usein yhtä kaaosmaista kuin kirjoitit. Tässä kuitenkin "lääke" arjen helpottamiseksi: LISÄÄ LAPSIA! :) Oikeesti, neljän muksun (vanhin 7v.) kanssa on työtä, mutta myös viihdyttävät toisiaan, keksivät tekemistä itse ja vieläpä auttavat satunnaisesti pikku askareissa.
Joten ei muuta kuin... Tsemppiä! ;-)
mamma
myös vähemmän vakavista tempauksista, kirjojen levittelystä, pyykkien heittelystä jne. Pointti kun on siinä että kaikki kielletty kielletään samalla tavalla, taapero ei ymmärrä vielä seurauksia (kosken pistorasiaan, saan sähköiskun) vaan kaikki kielletty on taaperolle samaa puuhaa johon äiti reagoi..joten pidä kieltokin joka tilanteessa samana oli teko mikä tahansa. T. Se tiukkapipotäti
ja nimenomaan koska olen lukenut paljon tästä kieltämisaiheesta ja tavasta jolla se pitää tehdä.
En tiedä vaan kauanko meidän tapauksessa pitää odotella, että alkaa mennä mukulan kaaliin.
ap
Ei mitään voi tehdä ilman että herra jotain pahojaan tekee. Nyt ostettiin uus pinnasänky kun edellisen herra rikkoi. Se on sentään niin syvä ettei sieltä ole vielä kiivennyt pois. Sinne lykkäsin tänäänkin sen siks aikaa kun imuroin.
Juu tiedän olen kamala äiti mutta helvetti se nyt vaan on pakko pistää poika säppiin jos isä ei ole kotona sitä viihdyttämässä.
Meillä myös poika rikkoo kaiken, aivan kaiken minkä käsiinsä saa. Leluista astioihin kaikki paskaks. En ymmärrä miten tuo lapsi saa esim. lasten muoviastiatkin rikki. Aivan kammottavaa. Hohhoijaa ja toinen tulossa. :)
Aion muuten tulostaa alotuksen ja kehystää sen seinälle niin muistan miksi kaksi lasta saa luvan riittää :)