Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjoitan tämän muistiin, jotta lukaisen jos vauvakuume joskus yllättää

Vierailija
14.04.2010 |

KARMEAA olla 1,5-vuotiaan äiti!

Koti on jatkuvassa kaaoksessa, ja kun yrittää siivota, siitä ei tule mitään ilman lapsenvahtia. Ja lapsenvahdin saa liian harvoin.

Tänään, esimerkiksi, lajittelin pyykkejä ja sitten vein pyykit koneeseen. Tulin takaisin kylppäriin (missä siis pyykit) ja kappas, sain siivota ja lajitella 2 korillista likaisia vaatteita takaisin omille paikoilleen.

Siitä menin sitten katsomaan mitä muksu touhuaa, kappas, oli viihdyttänyt itseään pyykkitelineellä missä edelliset pyykit kuivuneet, ja "avuliaasti" kiskonut ne pois naruilta ja heitellyt ympäri huonetta.

Sitten keräsin ne lattialta ja viikkasin ja vein kaappeihin ja menin taas katsomaan, mitä lapsi tekee. Ahaa, tällä kertaa olikin roskista kaivamassa, onneksi olin nyt nopeampi eikä tarvinut kuurata kuin osa roskista ja biojätteistä keittiön matolta. No sain roskat takaisin, ja maton suht puhtaaksi, seuraavaksi järjestelin muksun purkamat kattilat ja muovirasiat takaisin keittiön kaappiin.

Samalla pidin toisella kädellä muksua vaatteista kiinni ettei pääse pahantekoon muualle. Muksu tietysti huusi ja vänkäsi ja tappeli vastaan, mulle tuli oikein hiki.

Seuraavaksi hain imurin, aikomuksena imuroida. Mukula paineli jatkuvasti imuria pois päältä-päälle-pois päältä, ja noin viisi kertaa kävi myös nyhtämässä töpselin pois seinästä, tai yritti itse tulla imuroimaan ja suuttui kun en antanut. Koitin saada lasta kiinnostumaan leikki-imuristaan, mutta sitä lapsi vain paiskoi ja huusi ja roikkui kirjaimellisesti lahkeessani.

Vein sitten imurin siivouskomeroon ja kävin laittamassa pesuveden ämpäriin, aikomuksena pestä lattioita. Välissä menin katsomaan mitä lapsi puuhaa, oli tällä aikaa levittänyt lehtipinkan olohuoneessa ja levittänyt dvd:t tv-tason alapuolelta.

No, keräsin tavarat ja menin hakemaan moppiani kun kuulin kolahduksen, jahas, nyt mukula oli kaatanut pesuvedet ämpäristä! Onneksi en ollut ehtinyt tuoda ämpäriä kylpyhuoneesta pois... ei tullut vesivahinkoa siis.

ARRRGHHH!!!! ARRRGH!! ARGH!

Mä en halua enää ikinä lisää lapsia!!

(joo ja siis kaikki mahdollinen on nostettu ylös, kaikki mahdolliset kaapinovet sidottu kiinni jne mutta kaikkea ei pysty laittamaan lukkojen taakse, ja mukula osaa lisäksi siirrellä tuoleja ja kiivetä näiden avulla korkeammalle... eli häntä ei pidättele mikään)

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kirjottelin aikoinaan blogia (vain salasanalla lähimmillä pääsy sinne) vauva arjesta (suurimmaksi osaksi omaksi ilokseni) ja ikuistin sinne yhden yön "aikataulun". Kuopus teki hampaita ja heräilyjä (itkuhuutoja) oli 10 - 30 minuutin välein. Aamuyöstä nukkui 2 tunnin pätkän ja yhden 45 minuutin pätkän. Sitä on hyvä lueskella näin jälkeen päin =D

Tosin koska suurin osa on sitä "positiivista" täytyy tuo tulostaa itselleen erikseen, kansion selailuhan vain pahentaisi vauvakuumetta. Olen siis tulostanut kaikki päiväkirjaksi.

Vierailija
2/66 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme lasta joista nuorin on nyt 2v. Arvaappa millainen oli reissu näiden kolmen kanssa kirjaston? :D Pienin juoksi kuin viitapiru hyllyltä toiselle, kiskoi kirjoja alas ja nauraa kihersi. Äiti siinä sitten naama punaisena yritti nostella kirjoja takaisin, lapsi lukittuna jalkojen väliin, muuten olisi kohteen aollut seuraava hylly.

Joo, ja jäi viimeiseksi reissuksi kirjastoon kun pienin otetaan mukaan. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapselle voi sanoa hyi ei saa tehdä noin? Eikö nykyään anneta enää piiskaa? Minulla ei kestäisi hermot tuonkaan vertaa.

Vierailija
4/66 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei vaan vielä usko mitään, en tiedä onko vika ymmärryksessä vai kuulossa, vanhaa sanontaa lainaten.

ap

Vierailija
5/66 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja samalla ovenavauksella lähti käymään työpaikalla. Lapset ehtivät olla kotona 20 min, kun toisella oli vatsa sekaisin ja oksensi eteisen lattialle. Pääsin kylppäriin pesemään lasta kun kuulin että tonen yrjöää kodinhoitohuoneessa. tuli sitten siihen kylppärin ovelle vaatteet oksennuksessa ja tuumasi että "äiti, mua väähn yökötti veikan oksennus" Luutusin lattioita ja mietin että varaanko miehelle ja lapsille menolipun takaisin...

Vierailija
6/66 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi että roskiskaappi oli kuminauhalla kiinni, dvd:t nostettu Lundian ylähyllylle, kirjat alhaalla kiilattu tiukasti kiinni, pesuvesi pidettiin aina tiskialtaassa (mikrokuitumoppi, irrotettava), kattilakaappi oli auki koska ne oli helppo nostaa takaisin, pyykit kuivuivat katonrajassa naruilla, ovenkahvat oli irrotettu tai käännetty ovista ylöspäin, imuroida annoin joten se ei kiinnostanut jne.

Vierailija
7/66 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausaikainen pahoinvointi on myös hyvä syy olla tekemättä lisää lapsia. Ja selkäkivut. Kun oksentaa viikot 6-22 ja selkä on kipeenä viikolta 24 ihan loppuun asti, niin vois kuvitella, ettei toista lasta ikinä tule. Minä valitettavasti unohdin tuon, ja toinen on nyt viikolla 36, ja selkä on sika kipee, samoin supistelee koko ajan. Pahoinvointiaika ei tällä kertaa tosin kestänyt kuin viikot 8-22, eli jotain positiivistakin.

Mutta anna periksi, ei tollasen lapsen kanssa siivota, vaan leikitte ja touhuatte koko päivän. Sitten kun mies tulee kotiin, niin hoidat kotihommat. Tai mies hoitaa, siis vuorotellen. Jos olet yh, niin hui hirvitys, anna periksi ja asu sotkussa jonkun aikaa.

Vierailija
8/66 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitettu kiinni erilaisilla virityksillä, mutta kun KAIKKEA ei vaan pysty (roskiskaappiakaan ei saa millään kiinni niin ettei muksu sitä aukaisisi)

eikä ole pyykkitelineitä katonrajassa, dvd:ille ei ole enää mitään muutakaan paikkaa, ovenkahvoja ei voi irroittaa eivätkä ne käänny ylöspäin.

Imurointiin on tosiaan ostettu lapselle oma imuri ja saisi imuroida oikeallakin itsekseen, mutta kun eihän ne kelpaa, pitää saada imuroida ja rämpätä imuria JUURI SILLOIN kun äiti yrittää siivota..

ap

Vierailija
9/66 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hereillä ollessa opasta lasta ( juu senkin ikäinen osaa jo)auttamaan,otako tuon laitatko tänne jne.

Tuon ikäinen imee niin paljon opeja että käytä tilanne hyväksi saat oivan pikku apulaisen.

meillä ainakin on kerätty kaikkien kanssa niin pyykkejä kuin roskia pesty lattioitakin yhdessä. homattu leluimuri siivoamiseen jne.Ei ikinä ole ollut moista tilanetta,k uin mitä sä kuvailet. Hulluksihan tuossa tulisi. eikä jatkuva kieltäminenkään ole kelleen kivaa.

Vierailija
10/66 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä roskis- ja jauhokaappi on kiinni sellaisilla paistopihdeillä. Ovissa on siis sellaiset kahvat joihin saa ne pihdit kiilattua.

Vierailija
11/66 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sen ajan käytän suihkussa käymiseen, en uskalla käydä suihkussa muuna aikana koska lapsi ehtisi sillä aikaa yksinollessan tekemään vaikka mitä, enkä mä voisi vettävaluvana juosta koko ajan katsomaan. Ja suihkun jälkeen syön, ainoan kerran koko päivänä jolloin voi syödä rauhassa annoksensa loppuun, tai juoda vaikka kupin kahvia, KUUMANA.

Joo ja mä kyllä yritän opastaa lasta, mutta sitä ei joko kiinnosta tai sitten siitä on hauskaa tehdä juuri päinvastoin.

ap

Vierailija
12/66 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin meillä on jo jos jonkinmoista viritystä, kaikki mahdollinen (luullakseni) kokeiltu ja viritelty kiinni. Esim. ovet joissa sopivanlainen kahva, ovat kiinni naruilla, kumppareilla, yksi ovi teipillä (sitä käytän harvoin) sitä kun ei pysty narulla virittämään.

On myös sinitarravirityksiä, rautalankaa jne. Kaikkea ei vaan saa millään kiinni, valitettavasti.

ap

Vierailija
13/66 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kieltämisestä innostuu vaan entistä enemmän!

Eikö lapselle voi sanoa hyi ei saa tehdä noin? Eikö nykyään anneta enää piiskaa? Minulla ei kestäisi hermot tuonkaan vertaa.

Vierailija
14/66 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse myös kahden lapsen jälkeen anelin että mies tekee sterilisaation ja sanoin, että muistuta mua jos joskus tulee pimeitä hetkiä, että meille ei ikinä tule kolmatta lasta. No, lapset kasvoivat ja nyt kun ovat 7- ja 11-vuotiaat niin yllättäen poden vauvakuumetta. Kaikkien näiden raskaiden vuosien jälkeen. Noillekin kirjoituksille voi vain hymyillä eikä pelota yhtään hankkia kolmatta lasta. Niin se mieli vaan muuttuu.. :)

Vierailija
15/66 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse myös kahden lapsen jälkeen anelin että mies tekee sterilisaation ja sanoin, että muistuta mua jos joskus tulee pimeitä hetkiä, että meille ei ikinä tule kolmatta lasta. No, lapset kasvoivat ja nyt kun ovat 7- ja 11-vuotiaat niin yllättäen poden vauvakuumetta. Kaikkien näiden raskaiden vuosien jälkeen. Noillekin kirjoituksille voi vain hymyillä eikä pelota yhtään hankkia kolmatta lasta. Niin se mieli vaan muuttuu.. :)

ja sen takia olenkin hankkimassa sterilisaatiota itselleni.

Luulen myös että se aika kultaa muistot -prkl- ja senpä vuoksi oikeasti aionkin kirjoittaa ylös näitä asioita ja lukaista niitä sitten, etten mene tosiasiat unohtaneena enää ikinä raskautumaan. Koska vaikka nää jälkeenpäin hymyilyttäisivätkin, ne tosiaan hymyilyttää jälkeenpäin, mutta tässä tilanteessa olevana tuntuu että pää hajoaa. (mulla tosin on ollut tämän nykyisen tilanteen lisäksi aivan karmeat raskausajat, synnytyksen jälkeiset vaivat ja yövalvomiset vauva-aikana)

ap

Vierailija
16/66 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen myös että se aika kultaa muistot -prkl- ja senpä vuoksi oikeasti aionkin kirjoittaa ylös näitä asioita ja lukaista niitä sitten, etten mene tosiasiat unohtaneena enää ikinä raskautumaan. Koska vaikka nää jälkeenpäin hymyilyttäisivätkin, ne tosiaan hymyilyttää jälkeenpäin, mutta tässä tilanteessa olevana tuntuu että pää hajoaa. (mulla tosin on ollut tämän nykyisen tilanteen lisäksi aivan karmeat raskausajat, synnytyksen jälkeiset vaivat ja yövalvomiset vauva-aikana)

ap

Ja mitä tulee touhuihin lastne kanssa. Niin, eikö suihkussa voi käydä, kun lapsi on hereillä? Otat vain lapsen mukaan sinne suihkuhuoneeseen, etkä päästä pois. Lukot sun muut hakaset on keksitty.

Ja samoin noissa päivän muissa touhuissa. Pidä lapsi samassa huoneessa kuin itse olet, ei ehdi pahantekoon.

tiedän tiedän: lapsia on erilaisia, eikä minulla ole oikeutta puhua mistään mitään, kun oma lapseni ei satu olemaan se kaikista pahin riiviö. Mutta siis. Pidä lapsi vieressä. Ei ehdi tuhoja tekemään.

Vierailija
17/66 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitettu kiinni erilaisilla virityksillä, mutta kun KAIKKEA ei vaan pysty (roskiskaappiakaan ei saa millään kiinni niin ettei muksu sitä aukaisisi)

eikä ole pyykkitelineitä katonrajassa, dvd:ille ei ole enää mitään muutakaan paikkaa, ovenkahvoja ei voi irroittaa eivätkä ne käänny ylöspäin.

Imurointiin on tosiaan ostettu lapselle oma imuri ja saisi imuroida oikeallakin itsekseen, mutta kun eihän ne kelpaa, pitää saada imuroida ja rämpätä imuria JUURI SILLOIN kun äiti yrittää siivota..

ap

Tiedän miltä sinusta ap tuntuu, lapsesi kuulostaa ihan pojlatani :)

Tavarat nostettu ylös mutta poikahan siirtää tuolin ja kiipeää vaikka sitten itse hakemaan.

Roskis yms kaapeissa OLI lastentarvikeliikeistä ostetut lukot, mitkä poika hajotti.

Oven kahvat käännetty, mutta poika oppi nekin avaamaan.

Ja pyykkitelinettä nyt yksinkertaisesti ei saa mihinkään mihin poika ei pääsisi (paitsi parvekkeelle!)

Ja tuo imurijuttu, on niin ärsyttävää kun jatkuvasti töpseli vedetään seinästä ja juostaan nauraen pakoon. Kieltämisesti innostuu entisestään, ja pojan oma imurikaan ei auta.

Ja minä nukun päiväunet poikani kanssa lähestulkoon joka päivä, varsinkin nyt kun olen raskaana ja määrätty supistusten takia lepäilemään. Päiväuniaikaan en siis siivoile.

Onneksi oma poikani on myös välillä avulias, osaa levittää pyykkiä (omalla tyylillään), täyttää pesukoneen, imuroi, pyyhkii pölyjä, kastelee kukkia, ruokkii kissoja yms..

Kun taas sattuu tuolle tuulelle että hajottaa/sotkee kolme asiaa sillä aikaa kun minä yhtä korjaan/siivoan, niin silloin sitten tehdään jotain muuta kun siivotaan ja sitten vaan siedetään kaaosta.

Koita kestää, meillä tätä on jatkunut melkein vuoden ja päivä päivältä tuo poika (1v8kk) on avuliaampi! :)

Vierailija
18/66 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

huoneessa kun huoneiden välillä on pelkät oviaukot?

Vierailija
19/66 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta meilläkin oli tooosi raskasta kun lapset sairastivat 8 vuotta putkeen. Olin tosi huonolla hapella, mutta ihmeesti sitä jaksoi.

Nyt oon tosi iloinen ettei kumpikaan käyty sterilisaatiossa, vaan todella kovasti haluaisin vielä sen kolmannen - nyt kun on ollut muutama vuosi oikeasti helpompaa, jopa tosi helppoa. Jotenkin muka uskon että sen kanssa voisi olla helpompaa jopa pienenä - ainakin jos se olisi terveempi kuin edelliset.

En suosittele sterilisaatiota kuin ehkä 40-vuotiaana. Mielesi voi oikeasti muuttua. Niin kauheelta kuin se varmaan nyt kuulostaakin.

ap

Vierailija
20/66 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä lapsi vieressä. Ei ehdi tuhoja tekemään.

Taidan kehitellä jonkun vyötäröille sidottavan narusysteemin jotta lapsi pääsee minusta vain metrin säteelle! :'D

Tuon oli pakko olla vitsi "pidä lapsi vieressä" :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi