Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjoitan tämän muistiin, jotta lukaisen jos vauvakuume joskus yllättää

Vierailija
14.04.2010 |

KARMEAA olla 1,5-vuotiaan äiti!

Koti on jatkuvassa kaaoksessa, ja kun yrittää siivota, siitä ei tule mitään ilman lapsenvahtia. Ja lapsenvahdin saa liian harvoin.

Tänään, esimerkiksi, lajittelin pyykkejä ja sitten vein pyykit koneeseen. Tulin takaisin kylppäriin (missä siis pyykit) ja kappas, sain siivota ja lajitella 2 korillista likaisia vaatteita takaisin omille paikoilleen.

Siitä menin sitten katsomaan mitä muksu touhuaa, kappas, oli viihdyttänyt itseään pyykkitelineellä missä edelliset pyykit kuivuneet, ja "avuliaasti" kiskonut ne pois naruilta ja heitellyt ympäri huonetta.

Sitten keräsin ne lattialta ja viikkasin ja vein kaappeihin ja menin taas katsomaan, mitä lapsi tekee. Ahaa, tällä kertaa olikin roskista kaivamassa, onneksi olin nyt nopeampi eikä tarvinut kuurata kuin osa roskista ja biojätteistä keittiön matolta. No sain roskat takaisin, ja maton suht puhtaaksi, seuraavaksi järjestelin muksun purkamat kattilat ja muovirasiat takaisin keittiön kaappiin.

Samalla pidin toisella kädellä muksua vaatteista kiinni ettei pääse pahantekoon muualle. Muksu tietysti huusi ja vänkäsi ja tappeli vastaan, mulle tuli oikein hiki.

Seuraavaksi hain imurin, aikomuksena imuroida. Mukula paineli jatkuvasti imuria pois päältä-päälle-pois päältä, ja noin viisi kertaa kävi myös nyhtämässä töpselin pois seinästä, tai yritti itse tulla imuroimaan ja suuttui kun en antanut. Koitin saada lasta kiinnostumaan leikki-imuristaan, mutta sitä lapsi vain paiskoi ja huusi ja roikkui kirjaimellisesti lahkeessani.

Vein sitten imurin siivouskomeroon ja kävin laittamassa pesuveden ämpäriin, aikomuksena pestä lattioita. Välissä menin katsomaan mitä lapsi puuhaa, oli tällä aikaa levittänyt lehtipinkan olohuoneessa ja levittänyt dvd:t tv-tason alapuolelta.

No, keräsin tavarat ja menin hakemaan moppiani kun kuulin kolahduksen, jahas, nyt mukula oli kaatanut pesuvedet ämpäristä! Onneksi en ollut ehtinyt tuoda ämpäriä kylpyhuoneesta pois... ei tullut vesivahinkoa siis.

ARRRGHHH!!!! ARRRGH!! ARGH!

Mä en halua enää ikinä lisää lapsia!!

(joo ja siis kaikki mahdollinen on nostettu ylös, kaikki mahdolliset kaapinovet sidottu kiinni jne mutta kaikkea ei pysty laittamaan lukkojen taakse, ja mukula osaa lisäksi siirrellä tuoleja ja kiivetä näiden avulla korkeammalle... eli häntä ei pidättele mikään)

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pahin alkaa olla takana eli pari kuukautta kun vielä kestät niin kyllä se helpottaa :)

Meillä auttoi jonkun verran kun otti lapsen askareisiin mukaan, esimerkiksi imuroimaan niin että molemmat pidetään letkusta kiinni. Pyykkiä kun nostelin narulle, lapsi sai antaa niitä koneesta jne. Pitsaan saa laittaa käsin täytteitä yms. Aikaa menee kolme kertaa enemmän, mutta eipähän tarvitse keksiä muita leikkejä. Mitkään leikki-imurit tai muoviastiat ei ole meillä koskaan kiinnostaneet.

Ja lopuksi, älä ota stressiä töistä. Teet loput illalla kun mies viihdyttää lasta (tai mies tekee, itse valitsin mieluummin tuon ensimmäisen).

Vierailija
22/66 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tiedän, ettei aina jaksaisi olla iloinen ja innostava, mutta aika paljon auttaa, kun selittää, että "nyt imuroidaan, nostapas tuo lelu pois edestä.." ja kaikkea muuta, selittää, miksi mitäkin tehdään, antaa positiivista palautetta kun joku juttu menee kivasti.

Kantsii miettiä, miten lapsi ymmärtää ja kokee asiat, kohdella häntä ihmisenä (ei siis vain kieltää ja komentaa, EI EI kaikesta). Ja sit kantsii miettiä, mikä on tärkeätä - onko sulla sellainen mielikuva, että lapsi leikkii itsekseen juuri silloin kun sinä haluat, jotta saisit silloin rauhassa siivota tai tehdä muuta.

Kyllähän yhden lapsen kanssa on aika helppoa, kun vaan puhuu ja selittää ja on yhdessä lapsen kanssa.

t. viiden lapsen äiti (3 hyvin vilkasta, kaikki parin vuoden ikäerolla)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tahdo morkata tai arvostella, mutta silti ihmetyttää että miksi on noin?

Meillä on keittiössä kaikki sellaiset kaapit ja laatikot lapsilukolla mihin en halua lapsen menevän. Kattilakaappia saa tonkia.

Miksi pyykit ja pesukone ovat eri paikassa? Meillä ne ovat samassa tilassa ja lasta voi vahtia.

Kun moppaan lattioita, on vesisanko esim. siivouskomerossa joka on lukossa, ja käyn välillä kastamassa mopin siellä.

Imuroimisesta en osaa sanoa, sillä meillä lapsi on myös mukana mutta ei painele nappia tai vedä johtoa, yrittää vaan tunkea roskia sisään imurin suulakkeesta :)

Miksi lehdet ja dvd-levyt ovat lapsen saatavilla?

Miksi roskiskaappia ei ole lukittu?

Kyllä mullakin mensi hermo jos mukula pääsis joka paikkaa tonkimaan.

Vierailija
24/66 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten kun niitä on enemmän kuin se yksi ainoa tuholainen, niin niistä on seuraa toisilleen ja isommat voivat auttaa vähän katsomalla täystuhon perään.

kahden ja useamman kanssa on miljoona kertaa helpompaa kuin sen yhden ainoan. meillä ainakin, ja ei, ei todellakaan ollut mikään hellantelttu tuo meidänkään kuopuspoika silloin 1-2 -vuotiaana.

Vierailija
25/66 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pahin alkaa olla takana eli pari kuukautta kun vielä kestät niin kyllä se helpottaa :)

Meillä auttoi jonkun verran kun otti lapsen askareisiin mukaan, esimerkiksi imuroimaan niin että molemmat pidetään letkusta kiinni. Pyykkiä kun nostelin narulle, lapsi sai antaa niitä koneesta jne. Pitsaan saa laittaa käsin täytteitä yms. Aikaa menee kolme kertaa enemmän, mutta eipähän tarvitse keksiä muita leikkejä. Mitkään leikki-imurit tai muoviastiat ei ole meillä koskaan kiinnostaneet.

Ja lopuksi, älä ota stressiä töistä. Teet loput illalla kun mies viihdyttää lasta (tai mies tekee, itse valitsin mieluummin tuon ensimmäisen).

Siis 1v 8kk rasavillin pojan äiti. Minulla on se tilanne että välillä miehellä on töitä yli 80h viikossa ja ei siis auta siivota kun mies on kotona (yöllä). Jos taas olen pari viikkoa siivomatta, on urakka sitten ihan kauhea...

Tuo auttaa kyllä parhaiten että ottaa lapsen mukaan touhuamaan, mutta niinkuin sanoin, poika ei aina ole sillä tuulella. Onneksi äitini vie pojan välillä ulos, jotta saan sitten ihan kunnon siivouksen tehtyä!

Mutta ei tämä tosiaan pitkään kestä ja sen aikaa olen valmis kestämään vähän epäsiisitimpää kotia.

Mies muuten ihmettelee että miten minä kestän tätä kaiket päivät, hän itse valitsee mielummin nuo 80h työviikot kun kaksi tuntia siivoamista pojan kanssa :D Joo ja sen huomaa, kun tulen kotiin jostain ja "pojat" ovat olleet keskenään asunto on sen näköinen että ei ole kolmeen kuukauteen siivottu.

Vierailija
26/66 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin lapsi on siinäkin apuna. Auttoi miestäni ja pesi perässä miehen pesemät ikkunat ja mies oli raivona, ettei tästä tule mitään.

Nykyään tämä taapero on 6v. ja kuuraa vessat suurella huolellisuudella. On vielä poika.

Valitettavasti nämä ajat unohtaa.

On ne 3-4v. vilkkaat lapsetkin tekemässä ihan kaikkea.

Pojat repi kaikki tavarat aina alas, koti oli kaaoksessa.

Nykyään meillä jo poltellaan kynttilöitäkin ja välillä kotikin loistaa.

Ihanaa, kun voi sisustaa.

Jaksamisia ja kyllä se ohi menee ehkä joskus.

Vierailija
27/66 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ne itselläkin on niin lähimenneisyydessä. Tuholaiset ovat tällä hetkellä 5 ja 4-vuotiaita ja ongelmat on jo vähän erit, mutta nyt samalla kun luin tekstiäsi, muistui mieleen ajat kolmen vuoden takaa. Olisi tosiaan pitänyt pitää päiväkirjaa, nyt ei siitä sumusta muista puoliakaan. Usko pois, jälkeenpäin noille asioille jaksaa nauraa ja lisäksi ihmetellä, että miten ihmeessä sitä on jaksanut.

Vierailija
28/66 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä asuu aivan samanlainen pieni riiviö, ikää tällä hetkellä 1v8kk. Niin on ehtiväinen tapaus, että huhhuh! Välillä tuntuu että saa koko ajan olla kieltämässä, ja se ei ole ollenkaan kivaa :/. Niinpä me ulkoillaan tosi paljon, ja siitä poika nauttii, kun saa vapaasti mennä ja touhuta. Kotihommia teen enimmäkseen sitten kun mieskin on kotona katsomassa pojan perään tai "ulkoiluttamassa" häntä. Suihkussa käyn monesti yhdessä pojan kanssa; hän nauttii kylpemisestä.

Vierailija
29/66 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tahdo morkata tai arvostella, mutta silti ihmetyttää että miksi on noin?

Meillä on keittiössä kaikki sellaiset kaapit ja laatikot lapsilukolla mihin en halua lapsen menevän. Kattilakaappia saa tonkia.

Miksi pyykit ja pesukone ovat eri paikassa? Meillä ne ovat samassa tilassa ja lasta voi vahtia.

Kun moppaan lattioita, on vesisanko esim. siivouskomerossa joka on lukossa, ja käyn välillä kastamassa mopin siellä.

Imuroimisesta en osaa sanoa, sillä meillä lapsi on myös mukana mutta ei painele nappia tai vedä johtoa, yrittää vaan tunkea roskia sisään imurin suulakkeesta :)

Miksi lehdet ja dvd-levyt ovat lapsen saatavilla?

Miksi roskiskaappia ei ole lukittu?

Kyllä mullakin mensi hermo jos mukula pääsis joka paikkaa tonkimaan.

Mites kun ne roskis yms kaappien lukot on moneen kertaan rikottu?

Vahditko pyykkitelinettä koko sen ajan kun pyykit kuivuvat? Oho, täytyy nostaa hattua!

Myöskään kaikilla ei ole kodinhoitohuonetta, meillä pyykkikone on kylppärissä, sinne ei pyykkiteline mahdu. Ja sinne kylppäriinkin poika pääsee avaamalla (käännetyn) ovenkahvan, oven saa lukkoon vain sisäpuolelta.

Meillä lattianpesuvesi on tiskialtaassa, kuten myös hyvin moni esine minkä lapsi riemusta kiljuen sinne heittää. Meillä ei ole niin isoa siivouskomeroa että sinne saisi vettä täynnä olevan sankon pystyssä.

Vierailija
30/66 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on keskimmäinen ja kuopus olleet aina hyvin kekseliäitä ja nopeita..Tottahan se on, että tuollaiset 1-2v:t on osa hyvin nopeita tekemään uskomattomia määriä sotkua, vaikka kuinka käyttäisi kaikki temput :)

Mutta sitten kun niitä lapsia tosiaan on useampi, sitä ei jaksa enää niin stressata, yritää vaan keksiä puuhaa ja saada taaperon pysymään samassa huoneessa, jottei tee ihan älyttömiä tempauksia selän takana jatkuvasti.

Meillä kuopus 2v keksii ja kerkeää jatkuvasti jotain, samoin siihen kaksi pientä taaperoa jotka on minulla hoidossa..Siihen pari isompaa poikaa (omia), heidän mekkalointi ja välillä tappelut säestää näitä ihania hurlumhei päiviä =)

Kyllähän siinä välillä tulee mietittyä, että pitäisiköhän hankkia työpaikka vaikkapa kirjastosta..Jos olisi rauhallisempi meno päivisin? Nimittäin tämän lauman keskellä kun siivoaa ja kokkailee päivät, sitä rauhaa tulee joskus vähän ikävä..! :D

Vierailija
31/66 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös nyt 1 v 7 kk tyttö. Käyn nykyään suihkussa niin, että lapsi saa leikkiä ja puuhailla kylpyhuoneen lattialla sen aikaa, kun olen suihkussa. Onnistuisiko tämä teillä? Jos siis kylppärin ovi on lukossa sisäpuolelta, niin saako auki?

Toinen juttu, mitä kannattaa tehdä, on sellaisten oviporttien hankkiminen. Meillä on tällä tavoin pari kriittistä huonetta rajattu pois käytöstä, onnistuisiko ja auttaisiko tämä teillä?

Ja ovien kiinnittämisestä: olen pihinä ihmisenä jo vuosien ajan leikannut vanhoista roskiin menevistä repuista kaikki ne muovisoljet (kaikki millä taskuja kiinnitetään ym.) ja nauhat talteen. hiljan Nyt hoksasin, että lyhyt nauha ja solki on kätevä monenlaisten kahvojen kiinnittämiseen, koska lapsi ei vielä osaa avata sellaista solkea. Aikuiselle systeemi puolestaan on näppärämpi avata kuin joku solmittu naruviritys (joita niitäkin on kyllä ollut käytössä).

Vierailija
32/66 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska meillä ei saa kylpyhuoneen ovea lukkoon (!) laisinkaan, ja lapsi siis osaa avata ovet joten juoksisi kuitenkin suihkusta ulos ja minä sitten vettävaluvana perässä. Toisekseen suihkusta pääsee saunaan, ja saunan oven osaa avata myös joten sitten kiipeilisi lauteilla (ja minä pelkäisin että tippuisi laattalattialle).

Oviportti onkin yhteen huoneeseen, mutta aika hyödytön sekin. Muksu osaa avata sen! Nyt siinäkin on naru jolla portti pysyy lukon lisäksi kiinni, mutta muksu on keksiväinen ja raahaa nykyään tuolin portin luo, ja kiipeää yli! Siis oikeasti, sitä ei pidättele mikään.

Tuo solkijuttu oiskin kätevä, mutta siis meillä on tosiaan esim. roskiskaapin ovi sellainen, että vaikka siinä on kahva, sitä kahvaa ei saa mihinkään kiinni kun ei ole toista kaappia vieressä minkä kahvaan kiinnittäisi tms.

ap

Vierailija
33/66 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikaa odotellessa tämän nyt 1v pojan kanssa. tuntuu olevan joka paikan höylä eikä vielä muuta kuin konttaa ja nousee tukea vasten seisomaan.

nyt 3v tyttö ei koskaan ottanut mistään mitään eikä koskenut esim. sähkö laitteisiinkaan.

"mielenkiinnolla" jään odottamaan vaahteranmäen eemeliä.

Vierailija
34/66 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä anoin just 20 min lupaa imuroida ;) Vastaus oli tomera "ei" ja varmemmaksi vakuudeksi (jos vaikka äiti nyt ei ymmärrä kieltoa), niin kaveri kelasi imurin johdon takaisin ja veti imurin makkariin takaisin :D

Vierailija
35/66 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä yh:na suositan leikkikehää.

Siitä on puolesta ja vastaan mutta toimi meillä.

Siivouksen jaoin eri päiville;

imurointi ja lattianpesu yht 15min

seuraava päivä pölyt 10min

yms.

Vierailija
36/66 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sehän oli tosi matala, hyvä jos 50 cm korkeat reunat! Tarkoitettu varmaan konttaaville/ryömiville lapsille.

Meidän apina tulisi siitä yli alle minuutissa.

ap

Vierailija
37/66 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim

http://www.pikkupingviini.fi/index.php?id=2&products_action=view&produc…

ja

http://www.muksutalli.fi/tuote/192/lindam-leikkikeha

mutta sehän oli tosi matala, hyvä jos 50 cm korkeat reunat! Tarkoitettu varmaan konttaaville/ryömiville lapsille.

Meidän apina tulisi siitä yli alle minuutissa.

ap

Vierailija
38/66 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On rikoslain mukaan lapsen pahoinpitely ja rangaistava teko. Komentaa kyllä voi ja pitääkin, mutta on niitä muitakin kurinpitomenetelmiä, kuin piiskaaminen.

Eikö lapselle voi sanoa hyi ei saa tehdä noin? Eikö nykyään anneta enää piiskaa? Minulla ei kestäisi hermot tuonkaan vertaa.

Vierailija
39/66 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei sisäoviin voi asentaa portteja, miksei kahvoja voi vaihtaa, miksei ovia voi sulkea yläreunaan kiinnittettävällä hakasella/salvalla/lukolla? Ei varmasti yllä lapsi sinne asti tuolillakaan. Juuri vaikka vessan oveen voisi sisäpuolelle asentaa salvan, jolla oven saa sisäpuolelta kiinni. Miksei roskiksen oveen voi vaihtaa erilaista kahvaa tai ruuvata lähistölle jotakin kiintopistettä, ruuvin tai muun lenkin, josta saa narun tms. roskiksen oveen kiinni? Luulisi, että jos todella on hermot menossa lapsen kanssa, kokeilisi kaikkea millä vaan saisi arjen vähän rauhallisemmaksi.

Vierailija
40/66 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun esikoiseni oli aivan samanlainen 1-2 -vuotiaana, mutta sen jälkeen hän on muuttunut vähän helpommaksi. Nyt on 4-vuotias, jolla tuollainen toiminta on vain satunnaista.

Kuopukseni täytti tänään vuoden, ja todellakin, tutulta kuulostaa. Sitten kun nämä kaksi pistää samaan pakettiin, niin siitähän sitä vasta riemu syntyykin... Eilinen päivä oli taas oikein sellainen, että tosiaan mietin, miten siitä pitäisi selvitä hengissä. Aamupäivän esikoinen oli kerhossa, ja sillä aikaa kuopus nukkui päiväuniaan vaunuissa kauppareissun ajan. Kun esikoinen (tyttö) oli haettu kotiin ja molemmat ruokittu, päätin tehdä kuopuksen (poika) synttärikakkupohjan valmiiksi. Pistin kakun paistumaan ja menin laittamaan pyykkiä koneeseen. Ensin tyttö alkaa huutaa keittiössä, kun oli työntänyt nenänsä liian lähelle uunin luukkua (lasi on lämmin). Kun se oli saatu puhallettua terveeksi, palasin pyykkiä laittamaan. Poika jokeltelee iloisesti keskellä äsken jo koneeseen laitettuja pyykkejä, heiluttelee toisessa kädessä mun pitsialkkareitani ja toisella kädellä tunkee suuhun isänsä sukkaa. Uskomattoman kaunista, mutta pakko laittaa ne pyykit takaisin koneeseen, josta poika ensin suuttuu ja alkaa huutaa, mutta sitten, kun olen laittamassa pyykkipulveria, keksii sukeltaa pää edellä kissanhiekkalaatikkoon. Päätän, että imuroin kylppärin lattian vasta, kun mies tulee kotiin, putsaan pahimmat hiekat pojan päältä ja lähden vaipan vaihtoon. Heti, kun vanha vaippa on saatu pois päältä, poika lähtee konttaamaan karkuun ja matkalla pissaa matolle. Vaatteetkin siis menevät vaihtoon. Vaipan laitto on kauheaa huutoa ja rimpuilua. No, sitten lapset leikkivät keskenään, ja keksinkin, että imuroinkin sen kylppärin nyt, kun on aikaa. Kaivan imurin esiin ja alan imuroida, kun olen sen tehnyt ja sammutan imurin, mietin, miksi on niin hiljaista. Tyttö on vaihtanut leikeistä piirtämiseen, poikaa ei näy missään. Löytyy pyykkitelineeltä, kuivumassa olleet levitettynä pitkin lattioita. Kerätään pois, sillä aikaa poika kipittää keittiön portin luokse ja yrittää kiivetä sen yli, onneksi ei (vielä) pääse. Otan pojan kanssani keittiöön, koska on aika ruveta ruuanlaittoon. Pojalle on varattu oma kaappinsa, jota saa tutkia ja leikkiä. Minä rupean ruuanlaittoon, ja hetken poika jaksaa kolistella kaappiansa. Sitten alkaa roskakaapin, jääkaapin, pakastimen, kaikkien mahdollisten kaappien ja laatikoiden availun yrittäminen. Roskakaappi on kiinni kuminauhalla, mutta poika saa jotenkin kuminauhat venytettyä niin pitkäksi, että sormet jäävät väliin. Jääkaapin/pakastimen oveen en ole sulkusysteemiä keksinyt, joten poika avaa, minä tyrkkään kiinni, poika avaa, minä tyrkkään kiinni. Lopulta taiteilen yhdellä jalalla seisten ruokakattiloideni edessä, toisella jalalla pidän jääkaappia kiinni, ja poika huutaa kuin hinaaja. Sitten poika keksii kaninhäkin, ja yrittää ensin kiivetä sen päälle, mutta päättääkin sitten työntää kätensä häkin aisojen välistä ja kääntää kanin vessa-astian ympäri. Kiva, minä kun tosiaan sen häkin vasta aamupäivällä siivosin, ja nyt se on siivottava uudelleen. Nostan pojan keittiöstä portin yli pois, että saan tehdä ruuan loppuun. Sillä aikaa poika repii eteisen lipaston päältä lattialle paperiroskat, jotka isänsä piti aamulla lähtiessään viedä, muttei sitten viitsinytkään viedä. Lisäksi lattialle päätyy myös tytön pipot, villasukat ja lapaset sisältävä kori. Sillä aikaa kun kerään nämä, poika yrittää kiivetä siskonsa sänkyyn, ja siinä repii lattialle peitot ja tyynyt. Poika keksii, että toinen kissoistamme lymyää siskon sängyn alla, ja sukeltaa sinne, mutta jää pyllystään kiinni sängyn reunaan. Alkaa huuto, sängyn alta näkyy vain villinä sätkivät jalat, ja käyn kiskomassa pojan pois sängyn alta.

Eiköhän tämäkin sen vuoden verran kestä vielä. Ei tosiaan kaikkea voi nostaa ylös, kaikkea ei saa lukkojen taakse eikä joka paikkaan edes keksi mitään sulkusysteemejä. Ja toisaalta, kun keksit sulkusysteemit, nostat tavarat ylös ja laitat lukkojen taakse, lapset keksivät kiivetä tavaroiden perässä, rikkovat lukot ja opettelevat avaamaan sulut, lukot, hakaset ja kaikki systeemit. Onneksi tämä todellakin on ohimenevä vaihe.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi