Olipa ahdistava laivareissu Tallinnaan :o(
Tyttö halusi laivalle, ja tehtiinkin päivän trippi Tallinnaan. Vauva 5 kk oli vaunuissa. Laiva oli täynnä eläkeläisiä, ja voi juma mitä kommenttia sain kuulla noilta mummoikäisiltä tädeiltä!
Oltiin tax freessa ja tsekkailtiin tuotteita. Yhtäkkiä alkaa täti siunailemaan miehelleen suureen ääneen, että "kauheaa kun toi äiti TUHEHDUTTAA vauvansa!" Tän se sanoi metrin etäisyydeltä minusta. Kysyin, että "anteeksi mitä?". "No kun toi lapsi on ton kaiken alla tuolla!" Vauva känisi uni-itkua vaunuissa, jossa oli harso kuomun edessä rauhoittamassa! Ei mitään muuta. Kai mä nyt jotain tajuan helvetti.
Täti jatkoi paapattamista miehelleen, että "kauheaa..", ja olin uudelleen, että "MITÄ??" Täti kivahti "ei mitään!" Mä sanoin, että pitää, nainen, huolen omista asioistaan vaan.
Sitten olin syöttämässä vauvalle sosetta. Eiköhän kaksi vieressä ollutta tätiä silmät kiiluen ruvennut ohjeistamaan, että "pitää nyt syöttää sitä vauvaa rivakammin, kun se kitisee!" "Mitä sä syötät sille?"
Koko ajan ne jotain kommentoi, ja mä kiehuin. Hymähdin vaan ja yritin jatkaa syöttämistä.
Mikä vaivaa noita eukkoja? Miksei saa rauhassa hoitaa kakaraansa, ilman että joku kyylää silmä kovana ja kommentoi?
Kommentit (95)
Kahvilassa annoin sosetta 10 kk vauvalle joka äänteli omiaan välillä. Selailin välillä lehteä kun vauva maisteli lusikallisia kun ei kunnolla nälkäinen vielä ollut. Niin eikös pöytään änkeä "vanhempi rouva" neuvomaan kuinka minun pitäisi olla enemmän vuorovaikutuksessa vauvan kanssa ja vastailla hänen äninään että oppii myöhemmin paremmin puhumaan. Nopeutin syömistä ja lähdime pois.
jos äiti touhuilee omiaan ja lukee lehteä ja siinä välissä aina syöttää lusikallisen. Sen syöttöheteken voisi varmasti ihan oikeasti olla läsnä lapselle? Sinänä tuo "rouva" oli ihan oikeassa, että vuorovaikutus noissa tilanteissa on tärkeä - ei pelkästään kielen kehityksen kannalta vaan myös lapsen omakuvan kannalta.
kun kys. rouva ei ole jatkuvasti seuraamassa perheen elämää, niin ei pitäisi mennä pätemään muutaman minuutin tarkkailun peusteella.
tuskin on yksi ja ainutkertainen tilanne. Luulen, että suurimmalle osalle äideistä ei tulisi edes mieleen lueskella ja siinä välissä antaa aina lusikallinen vauvalle ilman että olisi läsnä. Surullisen kuuloista ja kertoo paljon lapsen ja vanhemman suhteesta.
Varmaan pitää nyt lapsi huostaanottaa, kun äidin ja lapsen suhde on niin vääristynyt! Apua!
Mulle ei ole koskaan kukaan ulkopuolinen tullut mitään urputtamaan. Mitenköhän mä olen onnistunut elämään niin ettei ole kenenkään tarvinnut puuttua meidän perheen tekemisiin.
Koko viesti oikein pursuaa itsekehua ja tyytyväisyyttä :D
Tiedätkö, ei meidänkään eläään kukaan ole puuttunut mutta se taitaa enemmän olla ihan tuurista kiinni - tai siitä että ei ole kuullut.
Kahvilassa annoin sosetta 10 kk vauvalle joka äänteli omiaan välillä. Selailin välillä lehteä kun vauva maisteli lusikallisia kun ei kunnolla nälkäinen vielä ollut. Niin eikös pöytään änkeä "vanhempi rouva" neuvomaan kuinka minun pitäisi olla enemmän vuorovaikutuksessa vauvan kanssa ja vastailla hänen äninään että oppii myöhemmin paremmin puhumaan. Nopeutin syömistä ja lähdime pois.
jos äiti touhuilee omiaan ja lukee lehteä ja siinä välissä aina syöttää lusikallisen. Sen syöttöheteken voisi varmasti ihan oikeasti olla läsnä lapselle? Sinänä tuo "rouva" oli ihan oikeassa, että vuorovaikutus noissa tilanteissa on tärkeä - ei pelkästään kielen kehityksen kannalta vaan myös lapsen omakuvan kannalta.
kun kys. rouva ei ole jatkuvasti seuraamassa perheen elämää, niin ei pitäisi mennä pätemään muutaman minuutin tarkkailun peusteella.
tuskin on yksi ja ainutkertainen tilanne. Luulen, että suurimmalle osalle äideistä ei tulisi edes mieleen lueskella ja siinä välissä antaa aina lusikallinen vauvalle ilman että olisi läsnä. Surullisen kuuloista ja kertoo paljon lapsen ja vanhemman suhteesta.
ei kerro mitään heidän suhteestaan. Suurimmalle osalle äitejä tuskin tulisi tuollainen keittiöpsyka edes mieleen. Sä olet sairas.
Oletteko te oikeasti kaikki ihan autistisia itse?
Valitatte täällä ja kerrotte aivan naurettavia tarinoita mitä joku mummo on kommentoinut?
En voi uskoa lukemaani.
Ihan niin kuin joku ulkomailla asuva sanoi että eikö meillä suomalaisilla ole minkäänlaista kykyä olla kanssakäymisissä toisten ihmisten kanssa???
Uskomatonta!
Sehän on ihan normaalia muuallakin päin maailmaa että vanhemmat ihmiset tuputtavat neuvojaan, eikä siitä normaali ihminen hermostu. Se on vain yksi tapa ottaa kontaktia kun nähdään vauva. Perus käytöstapoja puuttuu kyllä ihan kokonaan tältä naislaumalta joka tänne nyt kirjottelee. Jos hermot menee noin pienestä, niin kehoitan teitä kaikkia menemään lääkärin puheille. Sillä normaalia tuo ei ole.
Miten voi ärsyttää noin pieni asia kuin jonkun tuntemattoman ikäihmisen kommentti. Monellahan vanhuksella on muutenkin jo pasmat vähän sekaisin, miten te voitte ottaa tosissanne sellaiset kommentit. Se on normaalia elämää.
Älkää oikeasti menkö ihmisten ilmoille tai yrittäkää oppia jostain käsikirjasta kanssakäynnin aakkoset.
Tämä ketju ihan hulvattomalla tavalla todistaa miten suomalaisilta puuttuu täysin normaalit käytöstavat ja kyky edes PUHUA jollekin toiselle ihmiselle!huh huh.
Puhumattakaan sitten kevyestä small talkista,tai miksi sitä nyt sitten suomalaisittain kutsuisi?
Niin,sille ei löydy sanaa, koska kukaan ei edes ymmärrä mitä se tarkoittaa.
antamalla näiden olla RAUHASSA! Ja se on hyvä tapa se. Ulkomailla on rasittavaa.
Oletteko te oikeasti kaikki ihan autistisia itse? Valitatte täällä ja kerrotte aivan naurettavia tarinoita mitä joku mummo on kommentoinut? En voi uskoa lukemaani. Ihan niin kuin joku ulkomailla asuva sanoi että eikö meillä suomalaisilla ole minkäänlaista kykyä olla kanssakäymisissä toisten ihmisten kanssa??? Uskomatonta! Sehän on ihan normaalia muuallakin päin maailmaa että vanhemmat ihmiset tuputtavat neuvojaan, eikä siitä normaali ihminen hermostu. Se on vain yksi tapa ottaa kontaktia kun nähdään vauva. Perus käytöstapoja puuttuu kyllä ihan kokonaan tältä naislaumalta joka tänne nyt kirjottelee. Jos hermot menee noin pienestä, niin kehoitan teitä kaikkia menemään lääkärin puheille. Sillä normaalia tuo ei ole. Miten voi ärsyttää noin pieni asia kuin jonkun tuntemattoman ikäihmisen kommentti. Monellahan vanhuksella on muutenkin jo pasmat vähän sekaisin, miten te voitte ottaa tosissanne sellaiset kommentit. Se on normaalia elämää. Älkää oikeasti menkö ihmisten ilmoille tai yrittäkää oppia jostain käsikirjasta kanssakäynnin aakkoset. Tämä ketju ihan hulvattomalla tavalla todistaa miten suomalaisilta puuttuu täysin normaalit käytöstavat ja kyky edes PUHUA jollekin toiselle ihmiselle!huh huh. Puhumattakaan sitten kevyestä small talkista,tai miksi sitä nyt sitten suomalaisittain kutsuisi? Niin,sille ei löydy sanaa, koska kukaan ei edes ymmärrä mitä se tarkoittaa.
Sinänsä minullekin tuli olo, että aika herkästä ihmiset vetävät herneen nenäänsä ja kokevat, että jos VANHEMPI nainen kommentoi jotain, se kommentti on ilman muuta tarkoitettu kritiikiksi. Kuitenkin se usein on vain ääneen lausuttu toteamus, että "onpa lastenkasvatus ja hoitotavat muuttuneet siitä, kun itse hoidin omia lapsiani" (ilman mitään ajatusta, että ne olisivat muuttuneet huonompaan suuntaan).
MUTTA.
Minusta se kyllä on myös niin, että monilla on ikävä tapa kommentoida negatiivisesti ääneen ja kuvitella, ettei sitä kommentoinnin kohde kuule/tajua/pidä loukkaavana.
Ei se, että kyse on VAUVASTA tee kommentoinnista jotenkin suotavampaa tai anna lupaa kritiikkiin. Vauva ei ole yhteistä omaisuutta! Hän ei ole mikään lemmikkieläin, jonka turkkia tai painoa voisi ääneen taivastella (moni kyllä hermostuu siitäkin)!
Ihminen on - muista se - harvoista asioista yhtä herkkä kuin maailman rakkaimman ihmisen (=oman vauvansa) hoidosta ja hoivasta.
Joten pikkuisen empatiaa kehiin kommentoinnissakin. Kommentteja voi antaa positiivisessakin hengessä.
jotka eivät luota omiin kykyihinsä niin, että suuttuvat/närkästyvät mummojen kommenteista. Puuh. Itse asun Espanjassa, jossa lähes kaikki ohikulkijat kommentoivat jotain vauvan/lasten kanssa liikkuessa. Mummot, vaarit varsinkin. Kauhea hössötys ja possotus ja ohjeiden anto, mutta sehän on vain heidän tapansa ottaa kontaktia. Siinä voi alkaa pulisemaan jotain niitä näitä säitä pidellyt. Outo ajatus, että pitäisi suuttua??
jotka eivät luota omiin kykyihinsä niin, että suuttuvat/närkästyvät mummojen kommenteista. Puuh. Itse asun Espanjassa, jossa lähes kaikki ohikulkijat kommentoivat jotain vauvan/lasten kanssa liikkuessa. Mummot, vaarit varsinkin. Kauhea hössötys ja possotus ja ohjeiden anto, mutta sehän on vain heidän tapansa ottaa kontaktia. Siinä voi alkaa pulisemaan jotain niitä näitä säitä pidellyt. Outo ajatus, että pitäisi suuttua??
antamalla näiden olla RAUHASSA! Ja se on hyvä tapa se. Ulkomailla on rasittavaa.
normaaliin kontaktiin.
Surullista.
Ja sitten te ihmettelette että ulkosuomalaiset kritisoivat suomalaisten tapaa olla töykeä päin naamaa.
Muualla kuuluu hyvään käytökseen olla kohteliaita ja iloisia tuntemattomille. Täällä ollaan töykeitä, tylyjä ja täysin sanattomia muita kohtaan,TUIJOTETAAN vaan, ja niin vittumaisesti...
huh kun taas hävettää olla suomalainen.
Vaikka koen kyllä itseni todella erilaiseksi kuin te muut.
Kyllä minä kunniotan sen verran vanhempia ihmisiä,että en loukkaanu heidän sanoistaan, eihän sitä tarvitse jatkaa riitelyllä,tuumaa vaan tämmöinen tapa on meillä.Onhan ne harsot ollu iät ja ajat kuomun edessä ei tule hyttysiä ja vauva saa olla rauhassa.
Niiiin tyypillistä. Mamman Nicopetteriin tulee silmänreikiä ja se saa pasiliskoja ilkeistä tädeistä.
* Uhkaa tätejä punaisilla pyykkipojilla *
negatiivisia, se kuuluu siihen ikään. Eivätkä he itse sitä ymmärrä.
Herran jestas teiltä puuttuu käsityskykyä.
Miten näin moni täällä voi ottaa noin tosissaan joidenkin vanhusten urputukset???
Apua missä metikössä te olette kasvaneet?
Ihan nolottaa teidän puolesta, kun lukee tätä ketjua.
Oletteko te oikeasti kaikki ihan autistisia itse? Valitatte täällä ja kerrotte aivan naurettavia tarinoita mitä joku mummo on kommentoinut? En voi uskoa lukemaani. Ihan niin kuin joku ulkomailla asuva sanoi että eikö meillä suomalaisilla ole minkäänlaista kykyä olla kanssakäymisissä toisten ihmisten kanssa??? Uskomatonta! Sehän on ihan normaalia muuallakin päin maailmaa että vanhemmat ihmiset tuputtavat neuvojaan, eikä siitä normaali ihminen hermostu. Se on vain yksi tapa ottaa kontaktia kun nähdään vauva. Perus käytöstapoja puuttuu kyllä ihan kokonaan tältä naislaumalta joka tänne nyt kirjottelee. Jos hermot menee noin pienestä, niin kehoitan teitä kaikkia menemään lääkärin puheille. Sillä normaalia tuo ei ole. Miten voi ärsyttää noin pieni asia kuin jonkun tuntemattoman ikäihmisen kommentti. Monellahan vanhuksella on muutenkin jo pasmat vähän sekaisin, miten te voitte ottaa tosissanne sellaiset kommentit. Se on normaalia elämää. Älkää oikeasti menkö ihmisten ilmoille tai yrittäkää oppia jostain käsikirjasta kanssakäynnin aakkoset. Tämä ketju ihan hulvattomalla tavalla todistaa miten suomalaisilta puuttuu täysin normaalit käytöstavat ja kyky edes PUHUA jollekin toiselle ihmiselle!huh huh. Puhumattakaan sitten kevyestä small talkista,tai miksi sitä nyt sitten suomalaisittain kutsuisi? Niin,sille ei löydy sanaa, koska kukaan ei edes ymmärrä mitä se tarkoittaa.
Sinänsä minullekin tuli olo, että aika herkästä ihmiset vetävät herneen nenäänsä ja kokevat, että jos VANHEMPI nainen kommentoi jotain, se kommentti on ilman muuta tarkoitettu kritiikiksi. Kuitenkin se usein on vain ääneen lausuttu toteamus, että "onpa lastenkasvatus ja hoitotavat muuttuneet siitä, kun itse hoidin omia lapsiani" (ilman mitään ajatusta, että ne olisivat muuttuneet huonompaan suuntaan).MUTTA.
Minusta se kyllä on myös niin, että monilla on ikävä tapa kommentoida negatiivisesti ääneen ja kuvitella, ettei sitä kommentoinnin kohde kuule/tajua/pidä loukkaavana.
Ei se, että kyse on VAUVASTA tee kommentoinnista jotenkin suotavampaa tai anna lupaa kritiikkiin. Vauva ei ole yhteistä omaisuutta! Hän ei ole mikään lemmikkieläin, jonka turkkia tai painoa voisi ääneen taivastella (moni kyllä hermostuu siitäkin)!
Ihminen on - muista se - harvoista asioista yhtä herkkä kuin maailman rakkaimman ihmisen (=oman vauvansa) hoidosta ja hoivasta.
Joten pikkuisen empatiaa kehiin kommentoinnissakin. Kommentteja voi antaa positiivisessakin hengessä.
Sanoin ystävällisesti äidille, että kannattaa ottaa vaununpäällinen pois ja haalarit auki ja hattu huppu ja tumput pois ja puku auki, kun bussissa on kuuma. Äiti totesi että "vittuako sulle kuuluu".
Sanoin ystävällisesti äidille, että kannattaa ottaa vaununpäällinen pois ja haalarit auki ja hattu huppu ja tumput pois ja puku auki, kun bussissa on kuuma. Äiti totesi että "vittuako sulle kuuluu".
älä sekaannu nuorempien äitien elämään,muista se.Minäkin sain ryopyn niskaani ,kun kuljin poikani kanssa alikulku sillan alla.Eäs pikkupoika keikkui sillan yläpuolella,niin että olisi voinut pudota,sanoin että varo tult alas.Rupesi minulle räkättämään et sinä ole minun äitini ja et saa komentaa häntä.Mietin myöhemmin olisiko pitänyt ,olla sanomatta.
VAIN Suomessa voi käydä näin!
Anteeksi nyt että arvostelen meidän kaikkien kultaista isänmaata!"oi maamme kultainen!"
Olin ollu tuplavuoron eli ympäri vuorokauden töissä, ja aamulla hiljasessa bussissa ku ajelin kotiin, ni tietenki osu kyydissä äiti lapsensa kanssa.
Vauva sit alko huutaan ja se huuskin ihan järjettömällä volyymilla, eikä äiti saanu sitä hiljaseks.
Ajattelin siin väsyneenä itekseni, että "v***u pidä pääs kii tai pieksen sut!"
Ja voi nolous, menin aivan tahattomasti huutamaan sen ääneen. Ei hemmetti ku häpesin! Äiti ja laps jäi seuraavalla pysäkillä, en tie johtuko minusta vai mitä... Sitä se liika väsymys teettää. Enkä ees tajunnu siinä hetkessä pyytää anteeks :D
meille ei ole tultu neuvomaan. Lähinnä on ihasteltu lasta, niin koti- kuin ulkomaankin matkoilla.
negatiivisia, se kuuluu siihen ikään. Eivätkä he itse sitä ymmärrä.
Herran jestas teiltä puuttuu käsityskykyä.
Miten näin moni täällä voi ottaa noin tosissaan joidenkin vanhusten urputukset???
Apua missä metikössä te olette kasvaneet?
Ihan nolottaa teidän puolesta, kun lukee tätä ketjua.
Siis häh? Vanhukset on tietääkseni ihan aikuisia ihmisiä eikä heillä ole sen suurempaa oikeutta olla ilkeä tai epäkunnioittava muita kohtaan kuin muillakaan. Vai olisiko kiva, jos minäkin alkaisin huomauttelemaan vaivihkaa huonokuntoisille vanhuksille, että "kannattaisko vaan pysyä siellä kotona kun hidastat vähän tätä liikennettä" tai muuta yhtä järkevää.
Minä osaan käyttäytyä ja pitää suuni kiinni. Autan jos tarvitaan, mutta en puutu muiden lasten pukeutumiseen/syöttämiseen/kiljumiseen tai mihinkään muuhunkaan asiaan joka minulle ei kuulu, vaikka kuinka meinaisi pää haljeta kun joku kiljukaula huutaa bussissa työvuoron päätteeksi. (poislukien tietysti tilanteet, joissa lasta voi uhata jokin vaara tms) Toiset kun osaa käyttäytyä.
Ja siis yleensä vanhuksetkin on mukavia, heidän kanssaan voi vaihtaa pari sanaa ja hymyt, mutta negatiivissävyinen huomauttelu on epäkunnoittavaa ja ilkeää, MYÖS vanhuksilta. He eivät ole mikään poikkeus eikä heillä ole mitään erikoisoikeuksia valittaa vaan siksi, että ovat vanhoja.