Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olipa ahdistava laivareissu Tallinnaan :o(

Vierailija
08.04.2010 |

Tyttö halusi laivalle, ja tehtiinkin päivän trippi Tallinnaan. Vauva 5 kk oli vaunuissa. Laiva oli täynnä eläkeläisiä, ja voi juma mitä kommenttia sain kuulla noilta mummoikäisiltä tädeiltä!

Oltiin tax freessa ja tsekkailtiin tuotteita. Yhtäkkiä alkaa täti siunailemaan miehelleen suureen ääneen, että "kauheaa kun toi äiti TUHEHDUTTAA vauvansa!" Tän se sanoi metrin etäisyydeltä minusta. Kysyin, että "anteeksi mitä?". "No kun toi lapsi on ton kaiken alla tuolla!" Vauva känisi uni-itkua vaunuissa, jossa oli harso kuomun edessä rauhoittamassa! Ei mitään muuta. Kai mä nyt jotain tajuan helvetti.

Täti jatkoi paapattamista miehelleen, että "kauheaa..", ja olin uudelleen, että "MITÄ??" Täti kivahti "ei mitään!" Mä sanoin, että pitää, nainen, huolen omista asioistaan vaan.

Sitten olin syöttämässä vauvalle sosetta. Eiköhän kaksi vieressä ollutta tätiä silmät kiiluen ruvennut ohjeistamaan, että "pitää nyt syöttää sitä vauvaa rivakammin, kun se kitisee!" "Mitä sä syötät sille?"

Koko ajan ne jotain kommentoi, ja mä kiehuin. Hymähdin vaan ja yritin jatkaa syöttämistä.

Mikä vaivaa noita eukkoja? Miksei saa rauhassa hoitaa kakaraansa, ilman että joku kyylää silmä kovana ja kommentoi?

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

normaaliin kontaktiin.

Surullista.

Ja sitten te ihmettelette että ulkosuomalaiset kritisoivat suomalaisten tapaa olla töykeä päin naamaa.

Muualla kuuluu hyvään käytökseen olla kohteliaita ja iloisia tuntemattomille. Täällä ollaan töykeitä, tylyjä ja täysin sanattomia muita kohtaan,TUIJOTETAAN vaan, ja niin vittumaisesti...

huh kun taas hävettää olla suomalainen.

Vaikka koen kyllä itseni todella erilaiseksi kuin te muut.

varsinkaan vittumaisesti.

sori, tää viimeinen lause tässä kommentissa sai pyrskähtämään nauruun. tyypillistä teinipuhetta.

mutta, joo. mielestäni jokainen voi oikeasti miettiä kahteen kertaan, kannattaako niitä negatiivisiksi tarkoitettuja kommentteja ääneen sanoa. jos haluaa kontaktia ottaa, voi ihan hyvin testata jotain ystävällistäkin aloitusta.

toisaalta nämä vittu/vittumainen kommentit mitä tahansa kommenttia vastaan vaikuttavat todella hölmöiltä. kiitos, mutta meillä nyt toimitaan näin, riittäisi varmasti moneen kommenttiin vastaukseksi, jos ei neuvoja halua vastaan ottaa.

Vierailija
82/95 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

negatiivisia, se kuuluu siihen ikään. Eivätkä he itse sitä ymmärrä.

Herran jestas teiltä puuttuu käsityskykyä.

Miten näin moni täällä voi ottaa noin tosissaan joidenkin vanhusten urputukset???

Apua missä metikössä te olette kasvaneet?

Ihan nolottaa teidän puolesta, kun lukee tätä ketjua.

Siis häh? Vanhukset on tietääkseni ihan aikuisia ihmisiä eikä heillä ole sen suurempaa oikeutta olla ilkeä tai epäkunnioittava muita kohtaan kuin muillakaan. Vai olisiko kiva, jos minäkin alkaisin huomauttelemaan vaivihkaa huonokuntoisille vanhuksille, että "kannattaisko vaan pysyä siellä kotona kun hidastat vähän tätä liikennettä" tai muuta yhtä järkevää.

Minä osaan käyttäytyä ja pitää suuni kiinni. Autan jos tarvitaan, mutta en puutu muiden lasten pukeutumiseen/syöttämiseen/kiljumiseen tai mihinkään muuhunkaan asiaan joka minulle ei kuulu, vaikka kuinka meinaisi pää haljeta kun joku kiljukaula huutaa bussissa työvuoron päätteeksi. (poislukien tietysti tilanteet, joissa lasta voi uhata jokin vaara tms) Toiset kun osaa käyttäytyä.

Ja siis yleensä vanhuksetkin on mukavia, heidän kanssaan voi vaihtaa pari sanaa ja hymyt, mutta negatiivissävyinen huomauttelu on epäkunnoittavaa ja ilkeää, MYÖS vanhuksilta. He eivät ole mikään poikkeus eikä heillä ole mitään erikoisoikeuksia valittaa vaan siksi, että ovat vanhoja.

siis häh sanoisin kyllä sinulle.

Kyllä,nimenomaan vanhuksilla on erikoisoikeuksia,

etkö hyvä ihminen ymmärrä että vanhuksia ainakin muualla päin maailmaa arvostetaan. Eivät he välttämättä enää KYKENE käyttäytymään täysin normaalisti.

Nyt mulla kohta palaa pinna jos tulee vielä yhtä

hölmöjä kommentteja....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

negatiivisia, se kuuluu siihen ikään. Eivätkä he itse sitä ymmärrä.

Herran jestas teiltä puuttuu käsityskykyä.

Miten näin moni täällä voi ottaa noin tosissaan joidenkin vanhusten urputukset???

Apua missä metikössä te olette kasvaneet?

Ihan nolottaa teidän puolesta, kun lukee tätä ketjua.

Siis häh? Vanhukset on tietääkseni ihan aikuisia ihmisiä eikä heillä ole sen suurempaa oikeutta olla ilkeä tai epäkunnioittava muita kohtaan kuin muillakaan. Vai olisiko kiva, jos minäkin alkaisin huomauttelemaan vaivihkaa huonokuntoisille vanhuksille, että "kannattaisko vaan pysyä siellä kotona kun hidastat vähän tätä liikennettä" tai muuta yhtä järkevää.

Minä osaan käyttäytyä ja pitää suuni kiinni. Autan jos tarvitaan, mutta en puutu muiden lasten pukeutumiseen/syöttämiseen/kiljumiseen tai mihinkään muuhunkaan asiaan joka minulle ei kuulu, vaikka kuinka meinaisi pää haljeta kun joku kiljukaula huutaa bussissa työvuoron päätteeksi. (poislukien tietysti tilanteet, joissa lasta voi uhata jokin vaara tms) Toiset kun osaa käyttäytyä.

Ja siis yleensä vanhuksetkin on mukavia, heidän kanssaan voi vaihtaa pari sanaa ja hymyt, mutta negatiivissävyinen huomauttelu on epäkunnoittavaa ja ilkeää, MYÖS vanhuksilta. He eivät ole mikään poikkeus eikä heillä ole mitään erikoisoikeuksia valittaa vaan siksi, että ovat vanhoja.

siis häh sanoisin kyllä sinulle.

Kyllä,nimenomaan vanhuksilla on erikoisoikeuksia,

etkö hyvä ihminen ymmärrä että vanhuksia ainakin muualla päin maailmaa arvostetaan. Eivät he välttämättä enää KYKENE käyttäytymään täysin normaalisti.

Nyt mulla kohta palaa pinna jos tulee vielä yhtä

hölmöjä kommentteja....

Vierailija
84/95 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pahaa tekee nähdä vauvoja makuupussissa, vaunun oma "peitto" vielä kiinni, parhaassa tapauksessa harso vielä edessä kun kyse on ostoskeskuksista joissa on sisälämpötila. Joo, ja niin paljon itse näitä näen päivittäin, etteivät kaikki voi olla palelevia keskosia. Että joissain asioissa olisikin hyvä jos joku uskaltaisi puuttua.

Vierailija
85/95 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..jotka puuttuu toisten elämään.. Mutta jätetään ne omaan arvoonsa ja aina voi yrittää toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos! :)

Meillä on anoppi juuri tuollainen joka tulee neuvomaan joka ikisessä asiassa mikä liittyy lasten hoitoon ja kasvatukseen. Vauvan ollessa 3kk kysyi että etkö sinä nyt vielä anna sille perunaa? Johan nyt tässä vaiheessa pitäisi antaa! Silloin raivostutti, koska tietdän ihan tasan tarkkaan että rintamaito riittää ja vauva kasvaa sillä hyvin, niin miksi ihmeessä vielä siinä vaiheessa ruveta ylimääräisiä antamaa.

Esikoisen ollessa n.3 vuotias olimme kaupassa ja hän hieman siellä kiukutteli ja olisi halunnut laittaa ostokset kärryistä kassan hihnalle, no kun annoin hänen niitä laittaa niin poika sanoi että eikun äiti laittaa ja kun minä niitä taas laitoin niin poika itkemään siihen että eikun minä itse laitan. Toki sitten laitoin ne ostokset siihen hihnalle pojan hieman kiukutellassa vieressä, niin eiköhän jo siinä perässä oleva mummo tokaissut että antaisit nyt lapsen laittaa kun se haluaa. Tokaisin vain että haluatko koko päivän seisoa siinä jonossa. Mutta eipä ole poika sen jälkeen moista temppua tehnyt! :)

Ja kaikilla on erilaisia tapoja kasvattaa lastaan! Ei minun mielestä pitäisi ruveta arvostelemaan (täälläkään) kenenkään tapoja. Jos jonkun lapsi rauhoittuu harson avulla niin ei siinä mitään pahaa ole! Ja jos toinen kokee harson hyödyttömäksi niin ei siinäkään ole mitään pahaa, jokainen tavallaan!

miehesi on ollut lapsi niin perunan antaminen on varmaankin aloitettu jo 2kk iässä ja sitä annettu kaikille siitä huolimatta miten lapsi on kasvanut. Siihen aikaan ollut erilaista. Esim. oma äitini ihmetteli kun esikoiseni oli 1,5kk että etkö anna sille appelsiinimehua. No eihän enää anneta, toista se oli silloin ku olin pieni...

Vierailija
86/95 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jne. asioihin puuttuminen on keskustelun aloittamista niin oletteko miettineet niitä tilanteita missä niistä vanhemmat ihmiset huomauttaa?

Meidän tyttö sai uhmakohtauksen karkkihyllyjen edessä, ei ollut takkia päällä ja olimme juurikin syöneet. No siinäpä tuli sitten arvon rouva katsomaan viereen "sillä on kuuma" "sillä on nälkä" "etkö sinä nyt lastasi ymmärrä?" -kommenttien kanssa. Tokaisi vielä miehelleen että ei nuoret äidit osaa mitään. (Olen saanut lapseni nuorena, mutta ikinä ei ole kenelläkään ollut moittimista siinä, miten lapseni kasvatan.) Ei, se ei ollut mitään small talkkia vaan ihan vain puhdasta huomauttelua ja ilkeyttä. Itselläni oli hermo siinä tilanteessa "vähän" tiukalla ja tiuskaisin rouvalle että pitää huolen omista lapsistaan.

Jos sinulla on siinä itkevä ja huutava lapsi, varsinkin jos kyseessä on ihan puhdas uhmakohtaus, ei edes ne oikeasti ystävälliset neuvot kiinnosta.

Kyllä niistä kommenteista kuulee että milloin on ihan hyvää hyvyyttään kyselemässä ja milloin ilkeilee ja arvostelee. Esimerkiksi "äitipuoleni" ei ikinä kysy asioita lapsestani tai kasvatusmetodeistani ystävällisesti, vaan jo äänensävy kertoo sen että ei suvaitse minua, tapojani tai lastani.

Ja ei, minulla ei ole huono itsetunto. Olen aina osannut ottaa kritiikin rakentavasti ja kehut kehuina, en muuten olisi ikinä voinut esiintyä nuorempana. Voisin vaikka sanoa että minulla on parempi itsetunto kun sillä rouvalla joka tuli vierelleni v*ttuilemaan siellä kaupassa.

Vierailija
87/95 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenmaailman besserwisserit nousevat koloistaan, ja mitä tuntemattomampia ovat niin sitä rankempaa arvostelua jauhavat..

Ikävää, totta kai, mutta se on vain otettava huumorilla miten köyhää jonkun elämä voi olla. :)

Vierailija
88/95 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvilassa annoin sosetta 10 kk vauvalle joka äänteli omiaan välillä. Selailin välillä lehteä kun vauva maisteli lusikallisia kun ei kunnolla nälkäinen vielä ollut.

Niin eikös pöytään änkeä "vanhempi rouva" neuvomaan kuinka minun pitäisi olla enemmän vuorovaikutuksessa vauvan kanssa ja vastailla hänen äninään että oppii myöhemmin paremmin puhumaan.

Nopeutin syömistä ja lähdime pois.

Vierailija
89/95 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kun esikoiseni joutui 2-vuotiaana kantamaan omassa pikkuisessa repussaan "painavia leluja", vaikka äidin ne pitäisi kantaa. Eivät sitten viitsineet vilkaista, kuinka onnesta hihkuva "iso poika" oli aivan täpinöissään, kun sai osallistua perheen lomareissuun kantamalla omaa rakasta pupuaan. Jos mä olisin jonkun Oxfordin sanakirjan kannattanut pojalla, ymmärtäisin tuon... Rouvat ei olleet oikein laskeneet sen varaan, että tämä juntti ymmärtää saksaa. Tajusivat sen kyllä katseistani ja hymyistäni...

Eilen minä laitoin saman pojan lumitöihin. Saatan karjaistakin pihalla, että "lapsityövoima paikalle" ja avulias koululainen tulee heti kun kerkiää.

Vierailija
90/95 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime loppukesänä olin vauvan kanssa kaupassa ja harso edessä kun vauva nukkui. Tähän sitten joku tuntematon ämmä tuli kommentoimaan ja kyselemään että "saakohan se vauva nyt ilmaa, ei vaan minun aikanani laitettu mitään rättejä vaunun suulle, miksi kaikki tekee näin nykyään, blaablaablaa...". Totesin, etten halua että vauvani joutuu katselemaan kaiken maailman idiootteja kärryssä makoillessaan ja siksi harso on paikallaan. Ämmä vaikeni.

Vierailija
91/95 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrän heitä. Heidän omien lasten vauva-ajasta on jo kauan ja kun he näkevät tuoreita äitejä vauvojensa kanssa, he haluavat päteä edes jollain tavalla, kun vanhoja ei nyky-yhteiskunnassa kovien korkealle rankata.

Vierailija
92/95 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuota harsoa tai muuta näköestettä vaunujen aukossa. Omani katselivat kiinnostuneena taivasta ja puita kun kuomu oli aina alhaalla eivätkä kitisseen koskaan vaunuissa.

Vierailija
93/95 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten isompana?

Vierailija
94/95 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuota harsoa tai muuta näköestettä vaunujen aukossa. Omani katselivat kiinnostuneena taivasta ja puita kun kuomu oli aina alhaalla eivätkä kitisseen koskaan vaunuissa.

Vittu mikä juntti.

Vierailija
95/95 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mun utelias vauva ei nukkunut vaunuissa ellei harso ollut edessä, ihan niinkuin ap:kin - harso rauhoittaa.

nr.5

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi