Elatusmaksu max.250e/per lapsi?!?!?
Meillä miehen kanssa oli tinka tästä asiasta..sille oli asianajaja sanonut että elatus olisi yhestä lapsesta maksimissaan 250e kattomatta tuloja? voiko näin olla? Jos mie olen äitiyspäivärahalla ja kaksi ennestään lasta ja nykyiselle miehelle yksi lapsi..hän tienaa vuodessa yli 400 000e ja jos meille tulee ero niin onko hänen maksettava vain 250e?
tästä vaan kinasteltiin...toivottavasti ei eroa tule...
Kommentit (41)
Ei ole olemassa mtn tuollaista summaa, mistä miehesi puhuu. Elatus katsotaan MOLEMPIEN tulojen mukaan. Miehen maksama elatus turvaa lapsenne elämisessä sen puuttuvan toisen aikuisen tulot. Sinun tuloistasi vähennetään aiemmat lapset.
Ei ole mitään tuollaista kattoa. Muistaakseni Hjallis maksaa jotain 500-600e kuussa lapsistaan.
Maksuilla on kuitenkin nykyään jotain tekemistä lapsen menojen kanssa, aikaisemminhan se oli tyyliin 10% miehen tuloista. Nykyään maksetaan tulojen suhteessa ja oleellista on lapsen menot.
sitä minäkin..mie yritin miehelle selittää et katotaan molempien tulos ja jos lapsen elätus tarve on vaikka 800e ja minun kyky elättää on mun menojen jälkeen 100e niin sille jää se 700e... näin minä olen ymmärtänyt...
Saan 700€/ kk kahdesta lapsesta. Eli 350/ lapsi.
jos lapsen elätus tarve on vaikka 800e ja minun kyky elättää on mun menojen jälkeen 100e niin sille jää se 700e
Ei ex-miehen todellakaan tarvitse sinua elättää. Eli menet töihin tai saat sossusta. Lapsen kulut puolitetaan - oman osuutesi hoidat millä hoidat.
Tietysti jos ero on sopuisa, niin hyvätuloinen mies varmaan mielellään maksaa korkeampaa elatustukea, mutta mikään pakko ei ole.
ja totta kai menen töihin heti ku raskin laittaa lapsen hoitoon...en ole koskaan ollut työtön ja miehen armoilla..pöhkö!
ap
jos lapsen elätus tarve on vaikka 800e ja minun kyky elättää on mun menojen jälkeen 100e niin sille jää se 700e
Ei ex-miehen todellakaan tarvitse sinua elättää. Eli menet töihin tai saat sossusta. Lapsen kulut puolitetaan - oman osuutesi hoidat millä hoidat.
Tietysti jos ero on sopuisa, niin hyvätuloinen mies varmaan mielellään maksaa korkeampaa elatustukea, mutta mikään pakko ei ole.
Menevät sen mukaan mikä on vanhempien elatuskyky!
joten eipä taida kyllä pitää paikkaansa.
800e rahalla elättää jo 3-4 lasta. Pitäisikö elatusmaksua maksavan isän/äidin elättää myös entinen puoliso? Tuskin on tarkoitus rahoittaa lapsen elämiseen tarkoitetulla summalla puolison harrastukset ja muut kulut. Puoliso menkööt töihin niin kuin muutkin normaalit ihmiset.
Meillä mies maksaa 300€ per lapsi ja lapsia meillä on neljä.
Eikös siihen lapsen kuluihin lasketa, osa vuokrasta, sähköstä ym? Ei ole kokemusta, mutta jostain olen tätä lukenut.
800e rahalla elättää jo 3-4 lasta. Pitäisikö elatusmaksua maksavan isän/äidin elättää myös entinen puoliso? Tuskin on tarkoitus rahoittaa lapsen elämiseen tarkoitetulla summalla puolison harrastukset ja muut kulut. Puoliso menkööt töihin niin kuin muutkin normaalit ihmiset.
Lisäksi OM:n kaavassa myös ilahduttavasti maksajan kannalta huomioidaan lähinvanhemman mahdollinen työhaluttomuus; hänen tuloikseen lasketaan mtä hänen tulisi työssä saada palkkaa, tai vähintään työttömyyskorvaus.
kuinka lapsen elatusapu määritellään:
http://www.om.fi/Satellite?blobtable=MungoBlobs&blobcol=urldata&SSURIap…
Suora lainaus:
"Vanhemman elatuskykyä arvioitaessa otetaan lapsen elatuksesta annetun lain 2 §:n mukaan huomioon myös vanhemman työkyky ja mahdollisuus osallistua ansiotyöhön. Vanhempi ei siten voi pienentää osuuttaan lapsen elatuksesta siten, että hän jättää käyttämättä ansiomahdollisuuksiaan. Ohjeen tämä kohta koskee sitä, miten vanhemman mahdollisuudet hankkia tuloja olisi hänen elatuskykyään laskettaessa otettava huomioon. Sen mukaan vanhemman tuloina otetaan huomioon määrä, jonka hän voisi saada, jos tosiasialliset tulot ilman hyväksyttävää syytä ovat tätä alhaisemmat.
Vanhemmalta voidaan edellyttää, ettei hän perusteetta vaihda työtään tai ammattiaan huonommin palkattuun. Hyväksyttävä peruste ammatin vaihtoon voi olla esimerkiksi vanhemman sairaus tai pitkäaikainen työttömyys. Jos vanhemmalla ei ole hyväksyttävää syytä tulojensa alhaisuudelle, vanhemman tulot arvioidaan sen suuruisiksi, mitä hän todennäköisesti voisi saada tekemällä työkykyään, koulutustaan ja työkokemustaan vastaavaa työtä. "
Jos ap nyt vähän laskisi niin eihän ole tarkoitus että exä yksin maksaa lasten elatuksen vaan se menee puoliksi. 500€ per lapsi pitäisi kyllä kaiken järjen mukaan riittää.
23e/kk, tuntuu aika mitättömältä summalta verrattuna siihen mitä te saatte. Ja mun äitini oli vielä köyhä ja lopunelämäänsä yksinhuoltaja eikä meillä ollut koskaan rahaa mihinkään.
En tiedä mitähän mun isäni silloin teki, mutta tuntuu ettei se ainakaan missään ökypankissa ollut töissä.
Maksimimäärä on lapsen elatuksen tarve. Kenenkään ei tarvitse maksaa enempää kuin on tarve, mutta maksut kohdistuvat tulojen mukaan. Missään ei kuitenkaan lue euromääräistä määrää maksimisummalle.
hankkisi lapsilleen ne polkupyörät, sukset, yms. tavarat, eikä antaisi lähivanhemmalle kuin minimielarin.
Näin etävanhempi pystyisi takaamaan sen, että hänen maksamansa elatus todellakin menee lapsen kulutukseen ja harrastusvälineisiin, yms.
Niin sen pitäisi mennä.
Lähille minimielari 140€/lapsi ja jos elintaso halutaan säilyttää, niin etävanhempi sitten hankkii lapselle ne kalliit pyörät sun muut.