Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

**HUHTIKUUN HANIT maaliskuu**

Kommentit (216)

Vierailija
121/216 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miukkis: Joo, ollaan täällä vaan vappuun asti :)...tosin kyllä toivon ettei tarttis olla vappuna sairaalassa, vaikka se mikään erioinen päivä ole...katsotaan nyt sitten miten käy.

Tänään imuroin ja rupesi niin paljon selkää polttamaan ettei musta taida olla kohta edes imuroimaan. Jalkapohjat rupeaa aika helpolla särkemään ja eilisen kolmen tunnin shoppailureissun jälkeen jalat oli todella kipeät ja turvonneet. Ja toi närästys kiusaa :(, rennietä menee melkein päivittän 2-3 tablettia.

Ihmeellistä menkkamaista jomotusta ollut tänään tuolla ihan alavatsassa tai jossain minne vauva painaa...en tiedä. Toivottavasti ei ole enne mistään vielä.

Orkidea: ihanaa, että saatte vauvan kotiin. Oikein hyvää arkea teille ja toivottavasti kaikki menee hyvin. Kivaa,että sun mieskin pitää lomaa. Mun mies ei luvannut mitään isyyslomaa pitää..no, kai tää aika rutiinilla menee vauvan kanssa, ku kyseessä on kuitenkin kolmas...tosin nuorimmainen on jo 8 v, että varmaan hetken aikaa menee taas totutellessa pieneen. Kesä kuitenkin on lähellä niin kyllä se mies sitten lomailee.

kolmasunelma 33+4

Vierailija
122/216 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana aurinkoinen päivä ollu tänään. Meillä vietettiin suursiivouspäivää näin hiihtoloman loppusuoran kunniaksi. On taas mukavampi olla. Ja ihana kun nuo lapset on jo isoja, tytöt (pian 11v ja 8v) leipoi eilen marjapiirakkaa ja tänään kauralastuja :) Eivätkä edes jättäneet keittiötä kamalaan siivoon. Vau :)

Mulla alkaa olla sellanen olo, ettei vauva pysy enää kauaa tuolla kohdun sisäpuolella. Eilen supisteli illalla ja oli sellasta 'menkkamaista' jomottelua alaselässä, vauva on painunu alaspäin ja tänään on supistellu, särkeny lonkkia (ihan uutta mulle, samalta on aiemmin tuntunu vain laitoksella..) ja lantio tuntuu et räjähtää kohta, ettei sinne luiden sisäpuolelle mahdu kaikki mitä siellä tällä hetkellä on. Ja sitten sitä ihme limaa (limatulpan osia?) on alkanu tulemaan aina välillä.

Toisaalta, mun viimesin synty rv 37+4 ja sillon tällasia oireita alko olemaan n. viikkoa ennen synnytystä, tasan viikolla 37 kävin sillon sairaalassa tarkistettavana. Nyt on viikkoja kasassa tasan 35 eli sais ainakin viikon vielä pysyä mahassa tuo vauveli. Vaikka se sitten aika tuskaista mulle onkin.

Minapieni rv 35 (tuskastunu ku ei voi istua, ei seistä eikä maata. Kaikki sattuu johonki)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/216 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon Orkidealle ja ihanaa, että vauvi on päässyt elämän alkuun! Mitenhän Pepsiinan pieni voi?

Keväinen päivä innosti kasvien mullanvaihtoon ja siitä seurasi tietysti imurointipäivä. Mahan kanssa on jo vaikeaa, kontaten pitää mennä sängynalukset. Ja voih, miten väsyttää fyysisesti niin, että ajatuskin nukahtaa kesken mietintöjen!

Synnytyksen ajatteleminen aiheuttaa iloisen jännittynyttä kihelmöintiä, vaikka sairaalakassin pakkaamista vetkuttelenkin. Ainakin sinne pitää pakata sisäkengät, yleinen reissuvarustus itselle ja miehelle, jos pääsemmekin perhehuoneeseen ja mies jää öiksi. Vaipat ymt. kuulemma tulee sairaalan puolesta, mutta kotiinlähtövaatteet pitää olla vauvalla (vaikea edes miettiä, mitä hänelle puetaan!) ja turvakaukalo. Tuttia emme alkuun tarvitse, sillä Haikaranpesässä kuulemma luotetaan imetykseen tai hörpyttelyyn.

Kestovaipoista olen vielä aika pihalla, joten olisi kiva kuulla niistä huomenna konkareilta tapaamisessa! Oliko joku, jolla olis jäämässä äitiyspakkauksen kestot käyttämättä? Ne voi napata mukaan huomenna, jos nurkissa pyörii, kiitos!

Pomppu rv 36

Vierailija
124/216 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sisällä se vietetään, poika ob kipeänä, kuumeessa on.

olisin tullut pk:n tapaamiseen, sanut pojan ja miehen mukaan, olisivat olleet 'omilla' ostoksilla tapaamisen aikana. nyt kökötän kotona..ja kateellisena katson ulos ihanaa säätä. mies meni katsomaan isompaa autoa, nyt kun poika on päiväunilla.

neuvolassa kävin, poika mukana, kauhea huuto tuli pojalle kun luuli joutuvansa itse 'näytille'. kaikki hyvin, rautaa pitäisi syödä, ja painoa tullut taas lisää. ainut asia mikä häiritsee on sf mitta 28cm, ja kun vauva välillä liikkuu sattuu aivan älyttömästi, ei neuvola täti kumpaakaan oikein kommentoinut.

vielä 4 päivää töissä..sitten alan valmistua vauvan tuloon. isoimmat tavarat on, mutta ei pestynä.

hyvää viikonloppua kaikille..harmi kun tapaamiseen en päässyt:(

poika1v 33/34rv

Vierailija
125/216 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orkidea: Ihanaa kun olette saaneet pikkuisen kotiin :)

Rintapumpusta ollut juttua, mun pitää varmaan kans ostaa varmuuden vuoksi sellanen käsikäyttöinen.

Miten kauan pumpattu maito säilyy jääkaapissa?

Ja mihin sitä kannattaa pakastaa?

Tiistaina kävin neuvolassa, kaikki oli ok.

Sf-mitta 30 ja mulle tullu koko aikana 8 kg.

Vielä kun jaksais pari kolme päivää maata,

niin sit sais käydä pienillä ja rauhallisilla kävelylenkeillä.

ansa* rv 33+3

Vierailija
126/216 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka minulle on ihan sama mikä päivä on, kotona tässä ollaan kuitenkin :)

Onnea Orkidealle vauvan kotiin saamisen kunniaksi. Siitä se lähtee vauvaarki pyörimään. Voimi

Vierailija
127/216 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitin pitkän rimpsun ja tuli vain pieni pätkä. ei jaksa.

EsteriArmas 36+2

Vierailija
128/216 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poquito_Larva, no voi harmi, että nää sivut tekee tuollaist :/ - kirjoittele nyt kummiskin kuulumisia :)

ansa*, Avent isis rintapumppuun saa sellasia ihan pikkusia pulloja, joihin suoraan lypsetään maito ja ne voi pakastaa sellasenaan - se tuntuu tosi kätevältä, kun ei tarvi edestakas lotrata :)! Muuten sitten hyviä on noi jääpala pussit tai on kyl olemassa jotain pusseja jotka ihan tarkotettukin äidinmaidonpakastukseen, mutta niistä en tiedä sen enempää..

Pomppu, juu niinhän se on jokapaikassa ettei tuttia imetyksen onnistumisen kannalta suositella... Mä kummimminkin otan tutin mukaan jo sairaalaan ihan varmuuden vuoksi vaikka tuskin sitä tarvitsee! Esikoisen kanssa vaan kävi niin, että se itki koko sairaalassaolo ajan niin että yöhoitajakin kävi (kysymättä, mutta siinä tilassa oltiin ihan tokkurassa) hakemassa sen pois meiltä perhehuoneesta, että saatiin nukuttua edes pari tuntia (tiedä sitten miten sen hiljaseksi sai, varmaan sillä glukoosilla ;)! Kotiuduttuamme annoin tutin suuhun niin johan hiljeni poika! Oli vaan niin erityisen kova imemisen tarve hällä, mutta tissiä ei halunnut imeä koko aikaa kun sieltä tuli maitoa. Imetin kumminkin 11kk, joten tutin käytöllä ei ollut vaikutusta tässä tapauksessa :)

mindis & minapieni, noh teillähän on jännät paikat sitten jo kun edellisetkin tulleet noin aiemmin :)! Lähtivätkö ne synnytykset ihan itsestään käyntiin niin aikaisin, tai miksi?

Orkidea&neiti, ihanaa kun ootte päässeet nyt jo kotiin :)) - onnea ja voimia prinsessalle pöpöjä vastaan!

carettan tavoin, Helsingissäkin ainakin Kätilöopistolla suositellaan että isä ottaa omat sisäkengät mukaan! Kun niillä ei oikein ole niin isoja, sama jos äidillä kovin iso jalka niin suositellaan että ottavat omat kengät :)

perhonen81, no mutta sehän on tosi kiva, että saat sähkökäyttöisen lainaksi! Onhan se toki varmaan helpompi kuin käsikäyttöinen, mutta ne nyt on vaan niin kalliita ostaa "varuiksi" kaappiin jos tarvii :)

Pola, joo ihmeessä jos järjetetään heti uutta tapaamista perään niin toki toki!

Miten teillä sujui tapaaminen eilen??

Omaa napaa, huolet alkaa taas painaa.... Ikinä ei oo hyvä kyl juu... Nyt mietityttää sellanen, kun vauva on jo niin iso että sen peppu on ihan mun rinnassa kiinni ja jalat navan kohdalla sekä pää alhaalla - on siis ihan kippurassa jo ja varmaan varpaitaan imeskelee :D! Sitten mulla on joka ultrassa sanottu ettei lapsivettä ole ihan hirveesti, mutta riittävästi kumminkin... Huolestutaakin nyt, että vauva raukka vääntyy jotenkin tai jalat menee ihmeasentoihin ://! Tuntuu että mun maha ei pysty enää venymään ja sitten vauva ei ole vielä kiinnittynytkään, niin sekin huolestuttaa kun voi kertoa siitä ettei mahdu tulee uloskaan :/! Mutta siis niin onneksi ens keskiviikkona pääsen kätilöopistolle, iso HUOH!

fantasy&hope rv37+3

Tässä vielä eilen otettu kuva, josta voi kuvitella mahan kokoa aika hyvin :D! Otin myös alusvaatteilla ja voi elämä miten isolta maha siinä näytti :O - en niitä nyt tänne viittinyt laittaa, mutta tossa kuvassa vähän toi mekko hämää...

Vierailija
129/216 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä tuttia ja pulloa kai suositella, mutta.. Vaasassa (missä siis synnytin nää edelliset) niin tarjosivat siellä synnyttäneiden osastolla vauvalle pulloa jos pyysi. Ryypytys oli sillon jo 'muotia', mutta siellä ei ainakaan ihmeemmin painostettu. Ja ainain kuopuksella oli tutti siellä ihan talon puolesta (oli esikoisellakin kun makas teholla). Kuitenkaan se tutin imeminen ei ole mitenkään vaikuttanu kielteisesti meillä imetykseen. Toki jokainen on yksilö ja oikeasti pitäisi tehdä just niinkuin itsestä parhaalta tuntuu. Tälle tulokkaalle aion ottaa tutin mukaan laitokselle, kokemus on opettanut että mulla tuo maito tuppaa nousemaan liiankin tehokkaasti ja seurauksena on sitten helposti tulehdus kun vauva ei kykene rintaa tyhjentämään kunnolla.

Fantasy, hieno maha :) Mä en uskalla kuvata omaani, mutta iso se on. Istuessa ottaa vauvan peppu kylkiluihin, seistessä mahtuu melkein kämmen väliin kun kohtu on 'tippunu' eteen ja alas. Vauvan pää suunnilleen tuntuu jalkojen välissä ku käy vessassa ja kivut on lantioluussa ajoittain melkoiset. Edellinen synnytys mulla käynnisty spontaanilla lapsiveden menolla. Olin just esikoisen kans kauppaan lähdössä ja laittelin sille lenkkareita jalkoihin ku hulahti :) Ei sitte mentykään kauppaan vaan sairaalaan.. Ja nyt tää olo on aika lailla sama ku silloin oli samoilla viikoilla. SIksi tuntuu ettei tämä vauva masussa pysy täyttä 40 viikkoa.

Vaan alkaa tässä meillä kaikilla oleen jännät paikat. Kun melkeenhän se on niin, että 38-42 viikoilla se vauva voi syntyä minä tahansa päivänä :)

Minapieni rv 35+2

Vierailija
130/216 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh hei, täällä on sairastettu oikein huolella. On tää outo raskaus! Tällä viikolla olin saikulla järkyn flunssan vuoksi ma-ke (ja sit alkoi vapaus!) ja eikö ne tiistaina soittanut pväkodista että tytöllä silmätulehdus (kuten myös mulla). Eli pois hoidosta sit vaan. Nooh, sainhan mä siinä levätä melkein kahtena päivänä… Keskiviikkoiltana huomasin, että ipanalle oli ilmestynyt jotain outoja näppyjä. No, en niistä sen kummemmin huolestunut. Sit iltapalaksi ei halunnut yhtään mitään ja noin tunnin nukuttuaan oksensi sänkyyn. Siivousoperaation jälkeen nukahti meidän sänkyyn, jossa oksensi taas about tunnin päästä. Siihen onneks loppui, enempää oksennuksia ei tullut. Mulla piti olla torstaiaamuna neuvola, mutta jouduin sen sit perumaan, kun en raaskinnu herättää kipeää lasta ja roudata sinne mukaan. Onneks sain seuravan nlan jo ens keskiviikolle, mutta kuukauden tauko tulee edellisestä nyt sitten.

Torstain aamupäivän aikana huomasin, että edellisen illan ihottuma oli tullut takaisin pahempana ja kutisevana. Käytiin sit lekurissa ja nokkosrokko kyseessä. Sai troppia siel lekurissa, millä menikin ohi. Pe tulikin tytöllä jättimäinen ripulikakka, mutta vain kerran. Perjantai-iltana mies tuli huonovointiseksi ja oksensi kerran. Lauantaina olikin sitten meikäläisen vuoro… Ei ollut enää epäilystä, että kyseessä norovirus: oksensin kuudessa tunnissa kuudesti ja kiva ripuli… Eli en ollut sitten missään joogassa taikka päässyt tapaamiseen. Oon vieläkin ihan heikossa hapessa (ripuli jatkuu edelleen), jos nyt joutuisin synnyttämään niin kuolisin kyl siihen paikkaan! Paino putosi kans ihan mukavasti, nyt mulle tullut sit 10 kg plussaamisesta.

Positiivista asiassa on, että nuha meni ohi :-D

Fantasy: esikoinen oli kans perätilassa ja hikka tuntui silti, eli ei kaiketi vaikuta asiaan. Onneksi pääset sinne tsekkaukseen vielä!!! Ei tuo sun maha nyt niin kamalan isolta näytä, ihanan söpö se on! Mua on alkanut hlökohtaisesti ketuttaa, kun puolitutut kommentoi, että ”oletko varma ettei siellä ole kahta” yms. Argh. Seuraavalle sanon, että ”ei kun mä oon vaan niin läski!!”.

Omppulin äiti: ou nou, toivotaan, että mitään myrkytyksiä ei enää tule!!

Aurinko77: ööh, tässä huushollissa ei kyllä ole siivottu eikä järjestelty… Me vaan sairastellaan, pöh! Osan pikkuvaatteista olen sentään pessyt ja esikon vaatekaapista raivattiin tilaa vauvanvaatteille (jotka odottaa sinne laittoa…). Pitäiskö sunkin hankkia tollanen norovirus, sillä saa mukavan dieetin :-D

Mindis: ei ihan kuulosta ookoolta tuo sun tilanne… Toivottavasti ei kuitenkaan mitään myrkytyksiä tule!!

Orkidea: oih, onneksi olkoon että saitte nyytin kotiin jo!! Oikein paljon tsemppiä!!

Minapieni: hui, meinaatko alkaa jo synnyttään!! Koita vielä sinnitellä vähän aikaa…

Ansa*: pumpattu maito säilyy jääkaapissa vuorokauden, pakastimessa noin 3 kk (muistaakseni). Mä kaadoin siitä pumpun omasta pullosta (joka oli siis tuttipullo) sellaisiin tavallisista kaupoista (mm. S-marketista sai ainakin pari vuotta sitten) saataviin maitopusseihin (myytiin muistaakseni juuri tuolla nimellä, olisko ollu jotain Ainu-merkkisiä tms.), jotka suljin maalarinteipillä. Siihen teippiin kirjoitin myös pvämäärän. Pakastimessa mulla oli sellainen puolen litran pakastusrasia, johon laitoin pussit pystyasennossa ennen kuin olivat jäässä. Toimi muuten hyvin, mutta ei se pakkasmaito oikein kelvannut… Kuten ei koko tuttipullokaan.

Sairaalakassista: en ole suonut ajatustakaan koko asialle… Kai sit jossain paniikissa huiskin sinne luultavasti lapsen hammasharjan ja miehen deodorantin… Vaatteet ja siteet saa talon puolesta, niitä en mieti. Ja imetysliivit vois laittaa päälle jo lähtiessä. Mies saa sit pakata vauvan kamat (esikon kohdalla unohti sukat ja piti varastaa ne sairaalasta, hyi!). Optimistisesti voisi ottaa jotain lukemista mukaan, mutta esikoisen sairaala-aikana en kyl ehtinyt yhtäkään kirjaa/lehteä avata. Enkä syödä sinne tuotuja herkkujakaan sen puoleen. Nyt olen kyllä päättänyt, että synnytyksen jälkeen syön pizzan ja munkkipossun (sopii tuohon mun vappusynnytyssuunnitelmaan), joista on voinut närästyksen takia vaan haaveilla…

Jahas, nyt tää romaani loppuu, herätyyysss!!

Palailen taas ja uudet treffit ois tosiaan kiva juttu!!

T: Miukkis ja heionkotänään 35!!

Vierailija
131/216 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut tietsikka huollossa ja siitä johtuen olen ollut hieman hiljainen palstailija...

Sairaalalaukun pakkasin tuossa alkuviikosta kun lähdin käymään kättärillä, epäilin että olisi lapsivedet mennyt mutta onneksi olikin vain hyvin vetistä valkkaria.

Oli käynnistä tietysti jotain hyötyäkin, painoarvio oli aavistuksen alle 3kiloa ja kohdunkaula lyhentynyt noin senttiin....

Täälläkin ollaan sairasteltu ja vielä on tyttö ihan hirveässä flunssassa.

Mies lähti tänään työreissulle ja tulee vasta huomenna aamulla takaisin. Toivottavasti vauva ei päätä tänään sitten syntyä, on meinaan ilkeää menkkamaista jomottelua ja limatulppaa bongailtu useampana päivänä... Esikoisen aikana limatulppa ja menkkakivut aloitti synnytyksen ja mies tottakai työmatkalla... =(

Fantasy : mun iän vois vaihtaa 30, se pyöreä luku kun tuli tänään täyteen.

Äiti, Edwina2v ja Torres 37+1

Vierailija
132/216 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamuinen kirjoitus meni jonnekkin kaukaisuuteen joten kirjoitetaan uudelleen.

Vaikka hiukan omanapainen oli viime kirjoituskin ja niin on tämäkin. istuminen sattuu selkään ja kylkiin kun maha painaa joka paikkaan. valituksia...

Mutta pääasiat siis:

viime tiistaina oli neuvola ja sf oli 39 ja paino vain nousee. on tullut nyt jo 25kg ja on vielä kuukausi jäljellä. no en ota stressiä sillä tiedän itse että en herkuttele ja itsepä ne kilot kannan. nyt ja synnytyksen jälkeen. olen sen myös neuvolatätille sanonut ja ei ole asiasta kommentoinut. hiukan ärtyillen sanonut sen? :)

aamulla on synnytystapaarvio jossa selviää onko perätilassa. neuvolassa oli tätin mukaan poikittain perätilassa. mene ja tiedä.

nyt on mentävä, hammasta purren pitää istua jo. tulen huomenna sitten ilmoittamaan mikä on tuomio :)

voimia siskot!! :)

EsteriArmas 36+2

Vierailija
133/216 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa oli tapaamisessa, vaikkei meitä montaa paikalla ollutkaan. Voin taas tulla uuteen tapaamiseen jos aikataulut sopii ja jos liikkumaan pääsee. =)

Eilen oli melkoiset kivut. Vauveli painoi itseään alaspäin ja tuntui että tulee kohta uloskin. Onneksi nukkumaanmeno auttoi ja nyt taas ihan normaali olo. Kovin on rauhoittunut liikkeet nyt parin päivän aikana, eilen melkein jo huolestuin. Mutta alkaapa varmaan tila loppua pikkuhiljaa.

Nyt myös liitoskivut palanneet kun välillä helpottivat. Eilen kävellessä tuntui että halkean nivusista kahtia. =/

Tuteista ja pulloruokinnasta:

Mun mielestä on ihan järkevää sitten totuttaa myös tuttipullosta syömiseen kun imetys sujuu, imuote on hyvä jne. (kun vain ei liikaa anna pullosta, jolloin imetys lopahtaa kuten meillä kvi viimeksi). Sitten on helpompi jättää vauva hoitoonkin ja isä voi osallistua myös syöttämiseen. Meilläkin oli viimeksi sairaalasta jo tutti kun imemisentarve oli niin kova. Ei häirinnyt imetyksen alkua mitenkään ja nyt olen pakannut sairaalakassiin varalle tutin jos sattuu tarvitsemaan.

Nyt täytyy mennä äkkiä pukemaan, aion kaappaa pojan parvekkeelta mukaan heti kun herää ja lähdetään kauppaan..säästyy yhdeltä pukemis-riisumis-operaatiolta.=)

Omppulin äiti rv 35+2

Vierailija
134/216 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kyllä mukava nähdä lauantaina ja huomata, että olimme samoilla linjoilla monen asian suhteen :) Täytyy kyllä sopia uusi tapaaminen, sillä mielelläni jatkan siitä mihin viimeksi jäätiin.

Tänään mennään tutustumaan synnytyssairaalaan ja huomenna näen neuvolalääkäriä - samalla kyselen vähäisestä lapsivedestä, mistä neuvolatäti viimeksi huomautti. Onko muilla ollut vastaavanlaista tilannetta?

Ja ah, karsea iskiaskipu, joka yllätti perjantaina on nyt hävinnyt, toivottavati myös pysyy poissa. On kyllä kurjaa, kun vähänkin yrittää liikkua ripeämmin, niin heti kostautuu kovalla kivulla.... pakko varmaan uskoa, ettei raskaana pysty ihan samalla tavalla toimia kuin ennen :)

Vierailija
135/216 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ihanat pukamat =( Ne sitten ilmestyi meikäläiselle viime viikolla, ei kiva ollenkaan. Ajattelin jo että säästyisin niiltä kokonaan mutta ei. Oon huomannut että välillä lonkissa vihlaisee pahasti kun kävelee, ihan niin kuin veri ei kiertäisi kunnolla ja joku suoni olisi jumissa ja nää pukamathan tulee just kun verenkierto ei enää poarhaimillaan. Katoin pelonsekaisin tuntein jotain kirjoituksia synnytyksistä jos oli pukamat ja ilmeisesti ei mitään kovin mukavaa touhua, pelottavaa. Olisinkin kysynyt teiltä siskot onko kokemusta synnytyksestä jos on peräpukamia? Aiheuttaako jotain ylimääräistä ongelmaa jne? Hain viikonloppuna jotain reseptivapaata voidetta niihin mutta ei ainakaan vielä ole auttanut..

Mulla on meinaa leikattu pukamat n. 6 vuotta sitten ja se oli elämäni kauhein ja kivuliain kokemus johon en todellakaan enää suostu menemään.

Mulla nyt viikkoja 36+5 mut jotenkin koko ajan toivon että synnytys lähtis jo nyt käyntiin ja vaavi vois tulla vaikka ei siis vielä edes se 38 täynnä. Painoarviossa silloin muutama viikko sitten arvio oli jo 2,8 kg eli kokonsa puolesta vois kyllä jo tulla. Häpyluu on todella kipeä varsinkin jos kävelee tai tekee jotain touhukasta vähänkin enemmän ja nukkuminen alkaa olla jo aikas tuskasta kun pyörin tosi paljon sängyssä ja joka kerta kun vaihdan kylkeä herään kipuun, plääh.

ainiin..sellaistakin vielä että mulle on nyt raskauden aikana tullut tosi paljon uusia luomia, pieniä tosin mutta kuitenkin. rintoihin ja kaulan alueella, onko kokemuksia samasta? Ke lääkäri jolloin ajattelin niistä mainita että saas nähdä.

Aurinkoista maanantaita kaikille.

Hanna 36+5

Vierailija
136/216 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli synnytystapaarvio aamusella.

Lapsi köllötteli perätilassa-osittain. pää oli siis edestä päin katsottuna vasemman kyljen kohdalla ja oli jotenkin mahan yläpuolella poikittain perätilassa. vaikea selittää.

Uusi aika viikon päästä maanantaina, jos ei ole kääntynyt pää alaspäin niin on sektio. ilmeisesti. kääntää en kuitenkaan anna yrittää istukka kun on edessä ja ei se sektio minua haittaa. tuleepahana ainakin ulos :)

Painoarvio oli 3019g (+/- 200g), arviolta 300g isompi kuin esikoinen samoilla viikoilla.

Alapää on kipeä kun kokeili lantion ja kohdunsuun. Oli ns. vieras lääkäri joten jännitin kauheana.

Kohdunsuu oli kiinni ja kiinteä, kaulaa jäljellä 2cm.

lääkärin määräyksestä jos tulee lapsivedet tai supistukset alkaa niin makuutilassa ambulanssilla sairaalaan.

EsteriArmas 36+3

Vierailija
137/216 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, munkin puolestani oli oikein mukava kohtaaminen teidän muiden huhtimammojen kanssa! Ja muut ehtivät mukaan varmasti myöhemminkin, eikös joku ehdottanut viikkoa 12 - joka on tosin jo ensi viikko.

Hiihtäminen on yllättäen tuntunut paremmalta kuin kävely. Kävely tärisyttää joskus liiaksikin eikä kiireellä voi lähteä enää mihinkään ;).

Tutteilussa ja pulloruokinnassa lienee parasta olla vetämättä ehdotonta linjaa, samoin kuin esimerkiksi vieressä nukuttamisessa. Jos ei yksi tyyli toimi, niin sitten kokeillaan toista. Äitini kertoi, että 70-luvulla oltiin tiukempia siinä, ettei vauvan joka itkuun kehotettu reagoimaan ja nukutusta suositeltiin omaan sänkyyn. Nyt ollaan kai vähän toisessa äärilaidassa. Vauvamyöteisyys + äitimyönteisyys = tyytyväisyys. Marttyyriksi en aio vauvankaan vuoksi ruveta ;). Seuraavaksi luenkin Minna Kiistalan Minähän en sitten muutu.

Kovat on kasvatussuunnitelmat, vaikka vauva ei vielä ole edes pihalla :D! Siksi näistä on kiva vaihtaa mielipiteitä.

Hyviä vointeja!

Pomppu rv 36

Vierailija
138/216 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika juoksee, ei enää paha ollenkaan.. :D Täällä alkaa olla jo voimaton olo. Tänään tunsin painontunnetta tuolla alhaalla lantiossa, liekö pää olis nyt laskeutunut? No sen näkee sitten keskiviikkona kun on neuvola. Siivous ja muut järjestelyt poikotissa kun oikea lapa veti ihan jumiin ja nyt oon joutunut vaan huilaamaan ja laittamaan Icepoweria. Jospa tää paranis ennen vauvan syntymää.

Hanna1983: Mulle on tullut tässä raskaudessa tosi paljon just niitä hormoniluomia, ihan pieniä niin kaulaan kuin rintoihin ja navan ympärille. Mahassa ne kutittaa ja kun koitat raapia niin kaveri alkaa heti potkimaan! :)

Voikaahan kaikki hyvin, odotellaan jo kukahan seuraavaksi ilmoittaa vauvelista ;)

Laitanpa kuvan vielä tulemaan, iso on maha ja + 20 kiloa takana :DD

Aurinko + kaveri 37+1

139/216 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli miten sen nyt ottaa kun kello jo käy kohti neljää... On tosiaan tämä ihana loppuraskaus alkanut ja unet ovat nyt olleet sitten sen mukaisia.

Orkidean koko perheelle valtavasti onnea tytön kotiutumisesta, ihania uutisia!

keijuli99: Tuosta kivunlievityksestä en osaa sanoa mitään, mutta haikaranpesän valmennuksesta puhuivat juuri siitä, miten eri ponnistusasennot vaikuttavat tuohon, jos taustalla esim. häntäluun murtumaa ym. eli silloin kuulemma jokin muu kuin perinteinen puoli-istuva voisi olla hyvä.

tytsä90: Mukavaa kun saatte ne juuri mieleiset vaunut, välillä kun joutuu näissä hankinnoissa tekemään kompromissi ratkaisuja tuon miekkosen kanssa =)

have: Muakvaa kun laittavat lähetteen äippäpolille, on sitä sitten muavampi olla kun kaikki on tarkistettu ja ainahan sitä vauvaa on kiva päästä kurkkimaan.

ansa: Onpas mukavaa kun päivät kuluvat ja pian saatkin alkaa sitten jo liikuslelemaan ja kohta ollaankin jo huhtikuussa.

Miukkikselle tsemppiä sairastelujen kanssa, tuo noro on kyllä aika kova virus käydä läpi vieläpä raskaana.

äitijaEdwina: Onneksi kyseessä ei vielä ollut lapsevesi vaikka sinulla nyt viikkoja on hyvä määrä kasassa.

Aurinko ja Fantasy: Komeat on mahakuvat molemmilla, pitäisi vissiin itsestäkin ottaa muutama kuva.

Yleisesti oli puhetta tuteista ym. Meillä esikoinen ei ikinä huolinut tuttia vaan päätti käyttää peukaloa, joka oli äärimmäisen hankala juttu, muille sitten tutti annettiinkin. Nyt kun itsellä on takana 3 epäonnistunutta imetystä niin olen päättänyt kokeilla tämän vauvan kanssa mennä ne ekat 6 viikkoa ilman tuttia, mutta toki jos lapsella aivan kamala imemisen tarve niin eiköhän silloin meillekin tutti ilmesty =)

Hankinnoista muutenkin oli puhetta, meillä alkaa olla kaikki valmiina,kunhan verhoinen kopan ensisängyksi ja saan pinnasängyn ystävältä lainaan. Rintapumppu on vielä hankkimatta, eli se pitää käydä hakemassa. Ajattelin myöskin ostaa kuvioituja harsoja jokusen kappaleen, jotka ovat sitten "pulautus" harsoja ja nuo perinteiset valkoiset menevät vaipoiksi.

Omaa napaa: Eli neuvolassa en olekkaan nyt käynyt ja seuraavksi siis lääkäri 25.3, eli silloin olen varmaan vähän viisaampi ja saan ehkä jonkinlaista painoarviota myöskin kun ultralla katsovat.

Vartsa on iso ja närästys VOIMAKASTA. Nyt on alkanut myös tulla huonoa olo, johon liittyy huimausta ja hiki alkaa puskea läpi,onko muilla vastaavaa? Olo on huono ja tilanne kestaa n.10-30min kunnes laukeaa. Olen koittanut muistaa juoda tarpeeksi, ettei vaan tulisi minkään sortin nestehukkaa joka huonontaisi tuota oloa.

Ja kuten tästä kirjoittelun ajan kohdasta voi päätellä niin täällä on alkanut katkonaiset yöt. Tuntuu ettei hyvää asentoa löydy millään, on kuuma ja pissattaa koko ajan...

Haikaranpesässä oltiin valmennuksessa ja toivon tosissaan että päästäisiin sinne synnyttymään ja ammeeseen meno kiinnostaisi kovasti. Torstaille sovittiinkin tapaaminen kätilön kanssa, jossa sitten laaditaan "synnytyssuunnitelma"

Tapaamiseen en valitetttavasti päässyt lastenhoidollisten ongelmien vuoksi, mutta jos uusi tapaaminen vielä järjestetään arkipäivänä(ennen klo.14:sta)niin olen mukana.

Nyt taidan jättää palstatilaa muillekkin ja mennä kokeilemaan josko uni tulisi silmään.

-mimmuli&papu- rv34+1

Vierailija
140/216 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityistsempit Omppulin äidille, täällä myös saadaan tikuttaa protskuja päivittäin ja mitata verenpainetta aamuin, illoin. Perjantaina pärähti 140/100 ruutuun neuvolassa, ja sieltä passitettiin sitten loppupäiväksi NKL:lle tutkimuksiin, josko olisi raskausmyrkytys alkamassa.

Ja jotta elämä ei kävisi liian tylsäksi ja helpoksi, tuli norovirus uudelleen kylään meille. Vajaa kuukausi sitten sairastettiin jo, ja nyt taas on eskarilainen sairaana. Enpä olisi tarvinnut tuota tähän saumaan. Miukkiksen perheelle siis terveiset tässä samalla.

Kyllä tässä alkaa olla sellainen tunnelma, että odotus voisi vähitellen olla ohi, ja siirtyä seuraavalle rastille. Synnytyksessä ja vastasyntyneen hoidossa on tietysti ne omat haasteensa myös, mutta alan olla valmiimpi niihin, kuin tähän päivästä toiseen jatkuvaan RASKAUTEEN. Löytynyt kyllä aika sopiva sana suomen kielestä kuvaamaan tätä tilaa!

Tutista oli keskusteltu täällä. Itse olen kokenut sen hyväksi avuksi, molemmilla pojillani on ollut kova imemisen tarve, eikä tutin käyttö ole imetystä häirinnyt. Joillekin ystävieni vauvoille ei ole tutti kelvannut, ja niisä perheissä on äidit olleet helisemässä, kun rinnasta on tullut myös huvitutti. Kaikenlainen ehdottomuus on hyvä karsia mielestä jo heti alkuun. Avoimin mielin kokeilemalla löytyy se sopivin tapa.

Aurinko paistaa kauniisti, kiva. Tsemppiä viimeiseen kuukauteen,

iiris-74, rv 35+2