Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koiran opastamisesta asiaa

Vierailija
30.09.2026 |

Minä haluaisin tietää, opastaako kukaan nykyisin lemmikkinsä tavoille?

Meillä oli aikanaan koira ja ihan peruskäskyt: Istu, maahan, viereen, ei hauku jne...opetettiin. Ja toimi.

Onko nykyisin niin, ettei omistaja viitsi koiraansa kouluttaa?

Jouduin tässä yhtenä päivänä koiran omistajan sättimisen kohteeksi, kun erehdyin ihmettelemään miksi koiransa saa haukkua pitkät pätkät minua päin, eikä omistaja tee / sano mitään.

Kokemuksia jos on kiitos. Ja ihan hyvällä kysyn, eletäänhään nyt jo 2026 vuotta.

Minun koirakokemukseni on 1970- ja 1980-luvuilta. 

Koiran opastaminen

Vaihtoehdot

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotko koirattomalle, miten koulutat tuon "ei hauku".

Vierailija
2/10 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira haukkuu sinua? Vaihda maisemaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kyllä asiallista, että isot koirat ainakin on opetettu perustavoille. Ei se " haukkuherkkä" riitä kaikkiin tilanteisiin. On myös ihmisiä jotka haluavat liikkua samoilla ulkoiluteillä ihan ilman jännitystä kuka tulee vastaan. MInä ainakin opetan tulevalle lemmikille hyvät perustavat. 

Vierailija
4/10 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai opetat myös vauvallesi, ettei saa itkeä?

Vierailija
5/10 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koira haukkuu sinua? Vaihda maisemaa.

Niin, arvasin että täällä su_vakit jyllää. En ole mikään päihde_tms outo. Ihan tavis pyöräilevä mummo. 

Ja oikeasti, olisi kiva kuulla miten ihmiset lemmikkinsä opettavat tavoille. Varmaan monet kouluttavat, onhan se helpompaa sitten liikkua.

Vierailija
6/10 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetan mielestäni perus tavoille, että ei vedä ja mene maate/nukkumaan ja näyttely ja käsittelyjuttuja, mutta en mitään istu, viereen, seuraa, tassu, etsi juttuja. Jos haukkuu niin kiellän kyllä mutta ei sitä aina voi estää. Pikkukoirat ehkä "pääsee vähemmällä" haukkumisen suhteen kun kaikki ei välitä, mutta iso koirani jos haukkuu niin kaikki kyllä huomaa ja katsoisi agressiiviseksi tm vaikkei sitä ole.

Vierailija
7/10 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kai sitä voi koiraa opastaa, ja palkita. Sana " hiljaa" tai " riittää" tai "paikka" varmaan saa koulutetun lemmikin rauhoittumaan jos saa haukkupuuskan yhtäkkiä. Vai onko ajat niin muuttuneet. Kaupassakin monet antavat pienen lapsensa itkuhuutaa kärryissä, eivät viitsi lohduttaa tai rauhoittaa. 

Vierailija
8/10 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kyllä asiallista, että isot koirat ainakin on opetettu perustavoille. Ei se " haukkuherkkä" riitä kaikkiin tilanteisiin. On myös ihmisiä jotka haluavat liikkua samoilla ulkoiluteillä ihan ilman jännitystä kuka tulee vastaan. MInä ainakin opetan tulevalle lemmikille hyvät perustavat. 

Pienet koirat ovat kyllä monesti ärhäkempiä ja agressiivisempia eivätkä omistajiensa hallinnassa (muuta kuin kiskomalla ja kuristamalla niitä kun kevyinä menevät sinne minne hihnakin menee), kuin isot koirat. Ison koiran "huono" käytös vaan herättää yleensä enemmän huomiota. 

Vierailija
9/10 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin isot? Pieniäkö ei tarvitse mielestäsi kouluttaa?

Vierailija
10/10 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opastaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän