Anopin ostamat lastenvaatteet
Onko kenelläkään muulla ongelmia vaatteita ostavan anopin kanssa? Meillä anoppi ostaa lapsille vaatteita, mutta en käsistä mistä ihmeestä se niitä repii. Vaatteet on usein todella epäsiistejä ja ryppyisiä jo saataessa. Kun lapset oli pienempiä, jätin usein vaatteet käyttämättä niiden rumuuden ja epäsiistiyden takia.
Suurin ongelma on kuitenkin se, että lähes poikkeuksetta vaatteet on jo valmiiksi liian pieniä. Lisäksi meidän tyttö on jo koululainen, jolle on tarkkaa se, että vaatteet on tietyn värisiä ja tietynlaisia, jotta tyttö niitä laittaisi päällensä. Anopppi ei taida koskaan katsoa mitä tyttö päällään pitää, koska ostaa yleensä juuri sellaisia värejä, joita tyttö inhoaa eikä tietysti koskaan käytä.
No tästähän seuraa se, että ne vaatteet seisoo käyttämättöminä kaapissa, ja annan ne eteenpäin sitten muiden pieneksi jääneiden vaatteiden seassa.
Anoppi on näreissään, kun hänen ostamiaan vaatteita ei sitten pidetäkään. Olen yrittänyt vihjata ja sanoa jo vähän suorempaankin, että kysyisi oikeaa kokoa ja esim. lempiväriä ENNEN kun ostaa vaatteet, mutta eipä ole kertaakaan vielä kysynyt. Lisäksi viime aikoina anoppi on alkanut raahata jostain tutuiltaan käytettyjä vaatteita, mutta niiden vaatteiden omistajat ovat nykyään jo noin 3-kymppisiä ja ne vaatteet on juuri sen näköisiäkin. Eli ei mene käyttöön nekään... Nyt tästä vaateasiasta uhkaa muodostua jo isompikin konflikti, enkä oikein tiedä miten tämän asian selvittäisin loukkaamatta enempää hänen tunteitaan. En voi oikein suoraankaan sanoa, että ostaa niin rumia vaatteita ettei lapset halua niitä pitää.
Kommentit (29)
Anoppi osti syntyvälle lapselle mielestään aivan ihania vaatteita, jotka mun mielestä oli käsittämättömän kamalia. Huutikseen on tulossa myöhemmin aika paljon käyttämättömiä tyttölapsen vaatteita, joissa on "laput kines". Vaatteiden ostelu kuitenkin loppui, kun avauduin kerran oikein kunnolla asiasta. Mainittakoon, että monet varmaaan pitävät noista vaatteista. Vaatteissa ei ole muuta vikaa kuin väri, mutta minulle se kyseinen väri on totaalisen "ei ei ei".
Minä en kanssa ymmärrä sitä, miksi pitää ostaa valmiiksi pieniä vaatteita. Tietää, että lapsi on esim. 68cm, niin tuo 62cm:n bodyn. Menee hukkaan noinkin.
tulis tästä mieleen, että anoppi ei halua hyväksyä että lapsi kasvaa. Mutta voihan olla tietenkin että veetuillessaan ostelee liian pieniä, mutta eipä käy järkeen sekään...
Hän on tehnyt aikoinaan kaikki vaatteet omille lapsilleen ja pitää sitä kunnia-asianaan.
Tekee myös meidän lapsille synttäri- ja joululahjaksi jonkun vaatteen. Mutta käyttämättä jäävät :( Minua harmitta kun hän näkee niihin kuitenkin vaivaa. Minulla ole mitään käsitöitä vastaan, päinvastoin arvostan kyllä jos joku osaa tehdä nättiä. Mutta kun anopin tekeleet ovat niin onnettoman rumia ja epäkäytännöllisiä, ettei niitä tule pidettyä edes kotivaatteina.
joka siis poikkeaa huomattavasti siitä, mikä meillä (mulla ;) on. Anopin ostamat vaatteet on ihan kivoja, mutta ei sovi minkään muun vaatteen kanssa yhteen mitä meillä on. Tai sitten ihan kaameita, ja hirveen kalliita (esim. Prisman oma mallisto, minusta ruma/huonolaatuinen ja kallis).
Voi soittaa (ja yleensä soittaa) ostaessaan, että mitä kokoa ostaa. Jos sanon, että xx käyttää nyt kokoa 98 cm, mutta sen kokoisia on jo riittävästi, joten osta seuraavaa kokoa. "Mutta kun toi 98 cm on niin valtava, otan ton 92 cm". Ja sitten vaate tuodaan meille, todetaan pieneksi ja allekirjoittanut saa hoitaa vaihtohärdellit. Sama homma joka kerta. Viimeksi lapsi sai koon 92 paidan, kun pyysin kokoa 110.
Esim. heinäkuussa voi kysyä, että mitä kesävaatteita lapset tarvitsee. Ei meidän lapset tarvi heinäkuussa enää mitään kesävaatteita, kun tarpeelliset on ostettu jo alkukesästä/edellisen kesän alesta. Harmittaa, kun väkisin pitää aina keksiä jotain "tarvittavaa", kun anoppi ei voi ostaa "tulevan varalle" vaatetta.
Oma äiti laittaa rahaa tilille ja sanoo että käy ostamassa lapsille vaatteita, tämä toimii ;)
voida puhua niiden oikeilla nimillä. Sano suoraan että lapsemme käyttävät tätä ja tätä kokoa. Osta mielummin vähän iso, kuin liian pieniä, kun niille ei ole käyttöä. Samalla voit anosa, että xxx tykkää punaisesta ja liilasta kun taas yyy tykkää sinisestä ja vihreästä. Voit myös sanoa että nykyään on tarkkaa mitä koulussa pistää päälleen ettei joudu kiusatuksi..
Minä en kanssa ymmärrä sitä, miksi pitää ostaa valmiiksi pieniä vaatteita. Tietää, että lapsi on esim. 68cm, niin tuo 62cm:n bodyn. Menee hukkaan noinkin.
tulis tästä mieleen, että anoppi ei halua hyväksyä että lapsi kasvaa. Mutta voihan olla tietenkin että veetuillessaan ostelee liian pieniä, mutta eipä käy järkeen sekään...
Oma anoppi ostaa ihan kivoja, mutta liian pieniä Esim. 5 vuotiaalle koon "3 vuotta".
Haluaa kai ajatella, että tuntee lapsenlapsensa ja osaa arvioida silmällä, minkä kokoinen vaate sopii. Silloin vaan tulee pieni... olen huomannut itsessäni saman. Paras luottaa vaan koko lappuun tai mieluiten sovittaa vaate päälle.
niin voisitko sille anopille ehdottaa, että kun kerran tykkää ostella meiän "Anniinalle" vaatteita niin lähtis mummi ja "Anniina" vaatekauppaan yhdessä. Saisi sitten molemmat varmaan hyvän mielen:)
sanot anopille, että mentäskös yhdessä kahville ja ostoksille otetaan tyttömukaan niin tyttö saa sitten sopivat ja mieleiset vaatteet, eikä rahaakaan mene hukkaan. Katsos monissa asioissa suoruus kannattaa. Ainakin se tehosi meillä parhaiten.
Mun mamma ostaa lapsille oikein urakalla kasvun varaa: joululahjaksi saatiin eräskin vaate kokoa 90. Vauva oli tuolloin runsaan kuukauden ikäinen:D