Turhauttaa: Poskiontelotulehduksen diagnosointi ja hoito ovatkin pelkkää hakuammuntaa!
Olen kärsinyt koko talven poskiontelo-oireista. Olen jutellut aiheesta useampaan otteeseen lääkärin kanssa ja lisäksi lukenut "kaiken mahdollisen" aiheeseen liittyvän netistä.
Pikkuisen rupeaa turhauttamaan, sillä asia on paljon monimutkaisempi kuin olin luullutkaan. Mm. seuraavia juttuja on tullut vastaan:
- po-tulehduksessa joko voi olla oireita tai sitten ei
- normaali flunssa aiheuttaa oireita, jotka ihmiset sekoittavat varsinaiseen bakteerin aiheuttamaan tulehdukseen
- varsinainen po-tulehdus on harvinainen. Siihen sairastuu noin 1% flunssapotilaista
- 2/3 varsinaisistakin tulehduksista paranee itsestään, eli antibioottia ei läheskään aina tarvita
- tästä huolimatta tulehduksia hoidetaan ensisijaisesti antibiootilla
- tulehdusta ei voida diagnosoida pelkästään oireiden perusteella, vaan siihen tarvitaan esim. ultraa tai röntgenkuvia
- ultra ja röntgen ovat kuitenkin epäluotettavia menetelmiä diagnostiikassa, eikä niihin voi luottaa
- ainoa varma tapa tehdä diagnoosi on poskiontelopunktio, jota ei kuitenkaan tehdä kuin pitkittyneissä tapauksissa, jos silloinkaan
- vaikka punktio tehtäisiinkin, ei tulehdusta aina löydy, vaan oireet johtuvat esim. turvotuksesta
- laajemmalle (esim. otsaonteloihin) levinnyt tulehdus oireilee oppikirjojen mukaan kovalla otsasäryllä. Käytännössä se voi kuitenkin oireilla esim. vain lämpöilynä tai yskänä
- lääkäriin ei pidä mennä lievien oireiden takia, mutta otsaontelotulehdus pitää kuitenkin aina hoitaa
Olisi kiva kuulla jonkun lääkärin mielipide asiaan! Mitä hoitoja te lääkärit valitsette ja millä perusteella?
p.s. älkää mainitko sanallakaan sarvikuonoa - olen käyttänyt sitä koko talven eikä siitä ole p**kankaan apua
Kommentit (77)
on pienen lihaksen kiristys selässä.
Kotiin ja särkylääkkeitä.
Ajan myötä selkäsäryn syyksi löytyi välilevynpullistuma, joka jouduttiin lopulta leikkaamaan kun jalasta meni tunto ja uloste tuli housuihin.
Mitäs jätit selkälihaksesi jumppaamatta. Paino sanalla AJAN MITTAAN.
Kuten tuolla ylhäällä jo luki, että nämä paranisivat itsestään, mutta pakko kirjoittaa kuuri, ettei potilas ala riehumaan. Jos tulehdus on parantunut kuurin jälkeen, se olisi ollut parantumassa muutenkin ja söit turhan kuurin.
Punkteeratessa sieltä voi tulla ihan viruksen aiheuttamaa moskaa, mikä myös voi olla keltaista. Olet syönyt taatusti ihan turhia kuureja ja nuhasi olisi parantunut ilman niitäkin.
t.lääkäri
yli sadan poskiontelontulehduksen verran. Aikanaan allergiakierteeni aiheutti niitä yhden toiensa jälkeen ja myöhemmin olen saanut poskiontelontulehduksen aina pitkittyneen flunssan yhteydessä. Punkteerattu on yhteensä 8 kertaa ja joka kerralla tullut urakalla märkää. Tunnistan oireet jo itsekin, onneksi ei yleensä ole kivulias.
Oma kokemukseni on, että jos ei tauti itsekseen 1,5 viikossa parane, sitten on jo syytäkin hakea antibiootit. Oireina juuri tuo vihreänkeltainen PAKSU sitkeä lima, joka tukkii nenän koko ajan ja valuu nieluun aiheuttaen yskää ja itsellä myös hengitysvaikeuksia, kun tuntuu että hengitystiet tukkeutuvat. Eikä haista mitään. Usein on myös päänsärkyä. Nämä on useimmiten ultralla todettu, mitä sitä turhaan joka kerta röngeniin menemään. Ja hyvä lääkäri osaa todeta jo oireidenkin perusteella. Niin että ei se niin kamalan vaikeaa ole, ei ainakaan pitäisi olla!
tarkoittaa kahden viikon päästä tehtyä kiireistä leikkausta. Halvaantumisriski oli hyvin suuri, koska lääkäri teki väärän diagnoosin, eikä päästänyt magneettikuviin.
on pienen lihaksen kiristys selässä.
Kotiin ja särkylääkkeitä.
Ajan myötä selkäsäryn syyksi löytyi välilevynpullistuma, joka jouduttiin lopulta leikkaamaan kun jalasta meni tunto ja uloste tuli housuihin.
Mitäs jätit selkälihaksesi jumppaamatta. Paino sanalla AJAN MITTAAN.
Minä en kirjoita edes kuuria ensimäisellä käynnillä ihan periaatteesta, että potilas edes yrittäisi parantua itse.
Se lääkäri, joka kirjoitti aiemminkin. En muista numeroa.
koska ei ole tiedossa, millainen statuksesi oli, kun särkylääkkeet sait. Oliko esim. Lasegue positiivinen jne. Mutta tiedätkö paljonko magneettikuvat maksavat? Ja osaatko arvioida, kuinka usein vastaanotolle ja päivystykseen tulee selkäsärkyisiä potilaita? Ja miten yleinen on konuskaudasyndrooma? Jos tiedät kysymyksiin vastauksen ja omaat lääketieteellisen koulutuksen, niin ymmärrät yskän, etkä viitsi kirjoitella nettipalstoille.
että päivystykseen tulee paljon potilaita.
Minut vietiin ambulanssilla paareilla tk.n, missä lääkäri vain totesi selkää hiveltyään, että pikku lihas on vain jännittynyt.
No, ehän ole lääkäri, mutta leikkaava lääkäri oli aivan raivona tästä terveyskeskuslääkärin tekemästä diagnoosista ja sanoi, että kuvat olisi pitänyt ottaa heti ja leikata samantien.
koska ei ole tiedossa, millainen statuksesi oli, kun särkylääkkeet sait. Oliko esim. Lasegue positiivinen jne. Mutta tiedätkö paljonko magneettikuvat maksavat? Ja osaatko arvioida, kuinka usein vastaanotolle ja päivystykseen tulee selkäsärkyisiä potilaita? Ja miten yleinen on konuskaudasyndrooma? Jos tiedät kysymyksiin vastauksen ja omaat lääketieteellisen koulutuksen, niin ymmärrät yskän, etkä viitsi kirjoitella nettipalstoille.
Kun tätä ketjua lukee, niin ei yhtään ihmetytä, että se "valelääkäri" oli niin tykätty. Empatia ja lääkärin koulutus eivät saisi olla toisensa poissulkevia.
Itsellä onneksi aivan ihana yksityislääkäri, jota käytän säännöllisesti. Hän on ollut ensin 20 vuotta terveyskeskuslääkärinä ja nyt varmaan 10 vuotta työterveys ja yksityisenä lääkärinä. Puhuu suoraan ja jos on vain flunssa, niin tarjoaa lämmintä kättä ja kehoittaa juomaan kuumaa juotavaa (empatia rules!), mutta osaa myös tunnistaa oikean poskiontelontulehduksen, johon tarvitaan antibiotti. Silti harkitaan aina tarkkaan tilanne.
Suosittelen ap, että etsit jonkun hyvän yleislääkärin itsellesi, joka osaa tilanteesi arvioida.
Itsellä muuten takana viime talvelta 5 poskiontelontulehdusta ja 4 kk tablettimuotoinen kortisonikuuri keväällä astman, joten tämän talvinen yksi poskiontelontulehdus on ollut ihan juhlaa... kenties selviän vähemmällä kortisonillakin keväällä? Voisiko olla niin hyvä tuuri?
Oikeastaan ainoa keino olisi ottaa viljely siitä tavarasta, mitä siellä poskessa on.
Moni haluaa lääkekuurin siksi kun luulee, että vihreä tai keltainen mätä poskessa on bakteerin aiheuttama. Todennäköisesti yksityinen lääkärisi halusi vain miellyttää sinua ja pitää sinut potilaana ja kirjoitti siksi kuurin.
Kun tätä ketjua lukee, niin ei yhtään ihmetytä, että se "valelääkäri" oli niin tykätty. Empatia ja lääkärin koulutus eivät saisi olla toisensa poissulkevia.
Itsellä onneksi aivan ihana yksityislääkäri, jota käytän säännöllisesti. Hän on ollut ensin 20 vuotta terveyskeskuslääkärinä ja nyt varmaan 10 vuotta työterveys ja yksityisenä lääkärinä. Puhuu suoraan ja jos on vain flunssa, niin tarjoaa lämmintä kättä ja kehoittaa juomaan kuumaa juotavaa (empatia rules!), mutta osaa myös tunnistaa oikean poskiontelontulehduksen, johon tarvitaan antibiotti. Silti harkitaan aina tarkkaan tilanne.
Suosittelen ap, että etsit jonkun hyvän yleislääkärin itsellesi, joka osaa tilanteesi arvioida.
Itsellä muuten takana viime talvelta 5 poskiontelontulehdusta ja 4 kk tablettimuotoinen kortisonikuuri keväällä astman, joten tämän talvinen yksi poskiontelontulehdus on ollut ihan juhlaa... kenties selviän vähemmällä kortisonillakin keväällä? Voisiko olla niin hyvä tuuri?
Minä olen asiallinen, empaattinen ja ammattitaitoinen lääkäri. Lääkäreitä vaan luonnollisesti ärsyttää tämä nykyajan potilailla koko ajan lisääntyvä käsitys siitä, että he olisivat jotain co-lääkäreitä ja lääkäreiden pitäisi kuunnella, mitä ovat internetistä lukeneet ja kevereilta kuulleet... Kyllähän sitä aikansa kuuntelee, mutta ei siihen oikeasti ole varsinkaan näillä 15 min vastaanottoajoilla aikaa.
Teen paljon mieluummin töitä vuodeosaston puolella, koska potilaat ovat siellä suurimmaksi osaksi +70v ikäisiä ja heillä on vielä tallella jonkinlainen kunnioitus lääkärin ammattitaitoa kohtaan. Anonyymisti voin tämän asian tunnustaa.
t. yleislääketieteen erikoislääkäri
Kuinkakohan monelta lähdetään ottamaan ne näytteet poskiontelosta?
Ihan huoletta voit olla, minut tutki viime talvena tuon yleislääkärin lisäksi useita kertoja korva-nenä- ja kurkkutautien erikoislääkäri ja otettiin ultria ja röntgenkuvia ja en tiedä oikeasti montako tulehdusta oli, mutta 5 antibiottikuuria jouduin syömään (eli aivan liikaa, jonain syynä oli se, että yritettiin ensin jotain v-peniä ja sitten todettiin, että joudutaan kuitenkin laittamaan laajakirjoisempi). Niin ja mua tutkittiin kyllä ihan "puolueettomastikin" eli olin myös alan erikoislääkärillä allergiasairaalassa.
PS. olen tietoinen, että se vihreä/keltainen erite voi olla ihan vaan kuolleita valkosoluja, silloin taas taitaa olla aika harvoin sitä hirveää mädän hajua???
Eivätpä olleetkaan omia diagnoosejani vaan ihan lääkäreiden tekemiä, osa erikoislääkäreiden ja osa ihan vaan tk-lääkäreiden. Nykyään tosin, kuten sanoin, tunnistan oireet itsekin. Enkä tosiaan suostu syömään antibioottikuuria joka vaivaan eli kovin harkitusti niitä olen vastaan ottanut (en siis tosiaankaan kuulu luokkaan, joka käy "riehumassa" itselleen reseptin - mistä näin edes päättelit?).
Hassua tuo tekstisti, että jos tulehdus paranee kuurin jälkeen, olisi se parantunut muutenkin.. Siis eikös se idea olekin, että antibiooteilla vaiva lähtee, vai väitätkö, ettei antibiootti koskaan paranna poskiontelotulehdusta, vaan se aina paranisi itsekseenkin? Tuskinpa vain. Lienetkö edes lääkäri kun noin voit väittää.
ps. se "nuha" ei yhdelläkään kerralla näistä ollut mikään tavan nuha, sen kyllä tunnistaa. Mulla on korkea kynnys ylipäätään mennä lääkäriin, joten huvikseen ei tule käytyä.
Kuten tuolla ylhäällä jo luki, että nämä paranisivat itsestään, mutta pakko kirjoittaa kuuri, ettei potilas ala riehumaan. Jos tulehdus on parantunut kuurin jälkeen, se olisi ollut parantumassa muutenkin ja söit turhan kuurin. Punkteeratessa sieltä voi tulla ihan viruksen aiheuttamaa moskaa, mikä myös voi olla keltaista. Olet syönyt taatusti ihan turhia kuureja ja nuhasi olisi parantunut ilman niitäkin. t.lääkäri
yli sadan poskiontelontulehduksen verran. Aikanaan allergiakierteeni aiheutti niitä yhden toiensa jälkeen ja myöhemmin olen saanut poskiontelontulehduksen aina pitkittyneen flunssan yhteydessä. Punkteerattu on yhteensä 8 kertaa ja joka kerralla tullut urakalla märkää. Tunnistan oireet jo itsekin, onneksi ei yleensä ole kivulias. Oma kokemukseni on, että jos ei tauti itsekseen 1,5 viikossa parane, sitten on jo syytäkin hakea antibiootit. Oireina juuri tuo vihreänkeltainen PAKSU sitkeä lima, joka tukkii nenän koko ajan ja valuu nieluun aiheuttaen yskää ja itsellä myös hengitysvaikeuksia, kun tuntuu että hengitystiet tukkeutuvat. Eikä haista mitään. Usein on myös päänsärkyä. Nämä on useimmiten ultralla todettu, mitä sitä turhaan joka kerta röngeniin menemään. Ja hyvä lääkäri osaa todeta jo oireidenkin perusteella. Niin että ei se niin kamalan vaikeaa ole, ei ainakaan pitäisi olla!
jo useamman päivän olleseen vaivaan ab kuuri ja sitten heti seuraavana päivänä vaiva onkin jo poissa, ei syynä useimmiten ole antibiootti, vaan vaiva on jo ehtinyt olla parantumisen puolella, se kuuri vaan aloitettiin siinä vaiheessa "sopivaan" aikaan. Tätä kollega on edellä tarkoittanut, joskohan näin tulisi selväksi.
oli jo seuraavana päivänä poissa? Itsellä ainakin juuri eilen alkoi kuuri poskiontelontulehdukseen (vaivoja ollut 2,5 vkoa eikä siis itsekseen parantunut), eikä tänään vielä oleellista eroa voi huomata, ehkä jotain pientä tukkoisuuden lievyttämistä kuitenkin.
VAAN MISTÄPÄ SE LÄÄKÄRI SEN VOI TIETÄÄ, ETTÄ VAATIKKO OIKEASTI KUURIN. Eiköhän se oli lääkärinkin "varmuus" määrätä se kuuri, eikä aina vaan asiakkaan vaatimuksesta/toivomuksesta? Jos kaikki vaivat paranisivat itsestään, ei lääkäreitä tarvittaisi. MINULLA EI AINAKAAN PARANTUNUT TUOLLA 2,5 VIIKON ODOTTELULLA, SEN SIJAAN TULI KEUHKOPUTKENTULEHDUSKIN KAVERIKSI.
jo useamman päivän olleseen vaivaan ab kuuri ja sitten heti seuraavana päivänä vaiva onkin jo poissa, ei syynä useimmiten ole antibiootti, vaan vaiva on jo ehtinyt olla parantumisen puolella, se kuuri vaan aloitettiin siinä vaiheessa "sopivaan" aikaan. Tätä kollega on edellä tarkoittanut, joskohan näin tulisi selväksi.
Rasittavin oli juuri sinuntapainen lääkäri. Kerroin hänelle, että minulla on angiina. Lääkäri oikein ivalliseen sävyyn vastasi, että oletettu angiina. Otettiin viljelyt ja angiina oli.
Minun olisi pitänyt kai silmät pyöreinä ihmetellä, että minulla on kurkku turvoksissa, 39 astetta kuumetta ja valkoiset peitteet. Mikähän minulla mahtaisi olla, vaikka 2 angiina (viljelyllä tulokset) oli ollut puolen vuoden sisällä. Olisi lääkäri saanut osoittaa erinomaisuuttaan kun olisi kiekaissut, että oireethan viittaa angiinaan.
Niin siitä omalääkäristä. Kun lapsella oli vesirokko, käytin läälärissä ja pyysin ataraxia. Kun oli kuumetta, sanoin, että tarvitsee pronaxenia. Kun minulla on selkä kipeänä, sanon, että tarvitsen voltaren+sirdalud-reseptit. Lääkäri uskoo minua, eikä halua kohottaa erinomaisuuttaan sillä, että minun pitäisi leikkiä tyhmää ja kierrellä ja kaarrella. Tiedän kyllä astmaatikkojen ja allergisten lasten äitinä, mitä he tarvitsevat, eikä tarvitse joka kerta leikkiä tyhmää.
Minä kyllä sanon hänelle jos en ole varma. Esimerkiksi kysyin, että voisiko olkapäässä olla kiertäjäkalvosimen tulehdus. Diagnoosin tekemistä ja kuntoutuksen aloittamista helpotti paljon kun pystyin sanomaan, mikä se voisi olla oireiden perusteella. Jos olisin sanonut vain, että olkapää on kipeänä, olisi diagnoosin etsiminen ollut vaikeampaa.
Tympäisee tämä pelleily huonoitsetuntoisten lääkäreiden kanssa kun pitää leikkiä tyhmää ja jopa kroonisten sairauksien kohdalla levittää silmät ja olla aivan kuin en tietäisi, mikä minua voisi vaivata jos en tarvitse muuta kuin lääkkeet tietämääni vaivaan.
Minä olen asiallinen, empaattinen ja ammattitaitoinen lääkäri. Lääkäreitä vaan luonnollisesti ärsyttää tämä nykyajan potilailla koko ajan lisääntyvä käsitys siitä, että he olisivat jotain co-lääkäreitä ja lääkäreiden pitäisi kuunnella, mitä ovat internetistä lukeneet ja kevereilta kuulleet... Kyllähän sitä aikansa kuuntelee, mutta ei siihen oikeasti ole varsinkaan näillä 15 min vastaanottoajoilla aikaa.
Teen paljon mieluummin töitä vuodeosaston puolella, koska potilaat ovat siellä suurimmaksi osaksi +70v ikäisiä ja heillä on vielä tallella jonkinlainen kunnioitus lääkärin ammattitaitoa kohtaan. Anonyymisti voin tämän asian tunnustaa.
t. yleislääketieteen erikoislääkäri
Juuri näin minäkin ajattelen ja toimin myös, on luottamuksellinen suhde omalääkäriin ja silloin harvoin kun lääkärissä täytyy käyde, aika usein minulla on jo ajatus siitä, mitä lääkettä/hoitoa saattaisin tarvita ja kerronkin sen hänelle, kun taas hän joko vahvistaa tai kumoaa epäilyni. "Yhdessä" on hoidettu jo mm. keuhkokuume, sappivaivat (päätyi sappirakon poistoon), poskiontelotulehdukset, peräpukamat ja astma sekä migreeni.
Ei siinä pitäisi kenenkään lääkärin itsetunnon kärsiä jos on kyvykäs ja oma-aloitteinen potilas, jonka kanssa aidossa yhteistyössä voi pohtia vaihtoehtoja. Ei lääkäri mikään jumala ole, härregyd.
jos potilas sanoo.
"Minulla on luultavasti poskiontelontulehdus. Voisiko sen tarkistaa"
Enemmän siihen aikaa menee kun alkaa kertoa, että: "Minulla on ollut nuha 3 viikkoa ja mikähän minua vaivaa kun päätä särkee"
Lääkäri kysyy: "Onko painon tunnetta poskessa"
Potilas: "on siinä jotain"
Lääkäri : tuleeko eritettä
potilas : "tulee sieltä"
Lääkäri: "minkä väristä"
potilas: " 2keltaista ja vihreää"
Lääkäri . "onko ollut kuumetta"
potilas: "on:
Lääkäri: "paljonko"
potilas : "muutaman päivän on ollut 38 astetta"
Lääkäri: " onko korva tukkoinen"
Potilas . "on"
Lääkäri: " Se voisi olla poskiontelintulehdus, mutta tiedättehän, että siihen ei auta antibiootti kuin harvassa tapauksessa. Sitä ei oikeastaan kannata edes tutkia, koska siihen on turha syöttää ja suurin osa on viruksen aiheuttamia"
Potilas lähtee kotiin ihmeissään.
Nopeampaa olisi selvinnyt kun lääkäri olisi kuunnellut, mitä potilas hänellä epäilee olevan ja olisi katsonut ultralla. Jos siellä olisi näkynyt jotain, olisi kirjoittanut lähetteen rontgeniin. Homma olisi selvinnyt paljon nopeampaa sillä.
Pika CRP.nkin olisi voinut ottaa, vaikka poskiontelontulehdus ei nostakaan arvoja. Mutta olisi samalla kartoittanut, onko tulehdusta jossain muualla.
MInua ei haittaa jos potilas ehdottaa itse diagnoosia. Paino sanalla ehdottaa. Ongelmana ovat potilaat jotka kertovat diagnoosin ja haluamansa hoidon ja vetävät herneen nenäänsä kun lääkäri haluaakin kysellä vähän tarkemmin tai jopa tutkia.
Täytyy tuohon välilevytyrään kommentoida, että suurinta osaa kirurgillekaan lähetetyistä välilevytyristä ei hoideta leikkauksella. Diagnoosin tekeminen voi olla hyvin vaikeaa alkuvaiheessa. Jos kaikille selkäkipuisille tehtäisiin magneettikuvaus heti ekan käynnin yhteydessä, ei Suomessa riittäisi magneettikuvauslaitteet. Osa kirurgeista ei vain tajua kuinka paljon näitä terveyskeskuksissa käy.
Sama ongelma monien muiden tautien kanssa. Jos kaikille otetaan heti koko tutkimusarsenaali käyttöön, jää ne oikeasti sairaat jonoon ja hoito viivästyy merkittävästi. Eikä resurssit yksinkertaisesti riitä tähän. Ei lääkärit kiusallaan panttaa lähetteitä. Suomessa mennään koko ajan enemmän amerikkalaissysteemiin jossa rikkaat (ja kovaääniset) saa turhia tutkimuksia ja köyhät (ja hiljaiset) kyykytetään jonoihin. Itsellä valitettavasti tässä joskus asennevammaa eli saatan pitää niiden hiljaisten puolia enemmän kuin muiden kun tulee tunne että jäävät muuten huutajien jalkoihin
Olet kyllä tyypillinen tk.lääkäri.
MInua ei haittaa jos potilas ehdottaa itse diagnoosia. Paino sanalla ehdottaa. Ongelmana ovat potilaat jotka kertovat diagnoosin ja haluamansa hoidon ja vetävät herneen nenäänsä kun lääkäri haluaakin kysellä vähän tarkemmin tai jopa tutkia.
Täytyy tuohon välilevytyrään kommentoida, että suurinta osaa kirurgillekaan lähetetyistä välilevytyristä ei hoideta leikkauksella. Diagnoosin tekeminen voi olla hyvin vaikeaa alkuvaiheessa. Jos kaikille selkäkipuisille tehtäisiin magneettikuvaus heti ekan käynnin yhteydessä, ei Suomessa riittäisi magneettikuvauslaitteet. Osa kirurgeista ei vain tajua kuinka paljon näitä terveyskeskuksissa käy.
Sama ongelma monien muiden tautien kanssa. Jos kaikille otetaan heti koko tutkimusarsenaali käyttöön, jää ne oikeasti sairaat jonoon ja hoito viivästyy merkittävästi. Eikä resurssit yksinkertaisesti riitä tähän. Ei lääkärit kiusallaan panttaa lähetteitä. Suomessa mennään koko ajan enemmän amerikkalaissysteemiin jossa rikkaat (ja kovaääniset) saa turhia tutkimuksia ja köyhät (ja hiljaiset) kyykytetään jonoihin. Itsellä valitettavasti tässä joskus asennevammaa eli saatan pitää niiden hiljaisten puolia enemmän kuin muiden kun tulee tunne että jäävät muuten huutajien jalkoihin
Missä vetosin kiireeseen? Puhuin resursseista. Suomessa on esim magneettikuvauslaitteita tietty määrä. Vaikka niitä käytettäisiin yötä päivää koko ajan, ei ehdittäisi kuvaamaan kaikkia niitä potilaita joilla selkä kipeä. Tämä vain yhtenä esimerkkinä.
yli sadan poskiontelontulehduksen verran. Aikanaan allergiakierteeni aiheutti niitä yhden toiensa jälkeen ja myöhemmin olen saanut poskiontelontulehduksen aina pitkittyneen flunssan yhteydessä. Punkteerattu on yhteensä 8 kertaa ja joka kerralla tullut urakalla märkää. Tunnistan oireet jo itsekin, onneksi ei yleensä ole kivulias.
Oma kokemukseni on, että jos ei tauti itsekseen 1,5 viikossa parane, sitten on jo syytäkin hakea antibiootit. Oireina juuri tuo vihreänkeltainen PAKSU sitkeä lima, joka tukkii nenän koko ajan ja valuu nieluun aiheuttaen yskää ja itsellä myös hengitysvaikeuksia, kun tuntuu että hengitystiet tukkeutuvat. Eikä haista mitään. Usein on myös päänsärkyä. Nämä on useimmiten ultralla todettu, mitä sitä turhaan joka kerta röngeniin menemään. Ja hyvä lääkäri osaa todeta jo oireidenkin perusteella. Niin että ei se niin kamalan vaikeaa ole, ei ainakaan pitäisi olla!