Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Turhauttaa: Poskiontelotulehduksen diagnosointi ja hoito ovatkin pelkkää hakuammuntaa!

Vierailija
23.02.2010 |

Olen kärsinyt koko talven poskiontelo-oireista. Olen jutellut aiheesta useampaan otteeseen lääkärin kanssa ja lisäksi lukenut "kaiken mahdollisen" aiheeseen liittyvän netistä.

Pikkuisen rupeaa turhauttamaan, sillä asia on paljon monimutkaisempi kuin olin luullutkaan. Mm. seuraavia juttuja on tullut vastaan:

- po-tulehduksessa joko voi olla oireita tai sitten ei

- normaali flunssa aiheuttaa oireita, jotka ihmiset sekoittavat varsinaiseen bakteerin aiheuttamaan tulehdukseen

- varsinainen po-tulehdus on harvinainen. Siihen sairastuu noin 1% flunssapotilaista

- 2/3 varsinaisistakin tulehduksista paranee itsestään, eli antibioottia ei läheskään aina tarvita

- tästä huolimatta tulehduksia hoidetaan ensisijaisesti antibiootilla

- tulehdusta ei voida diagnosoida pelkästään oireiden perusteella, vaan siihen tarvitaan esim. ultraa tai röntgenkuvia

- ultra ja röntgen ovat kuitenkin epäluotettavia menetelmiä diagnostiikassa, eikä niihin voi luottaa

- ainoa varma tapa tehdä diagnoosi on poskiontelopunktio, jota ei kuitenkaan tehdä kuin pitkittyneissä tapauksissa, jos silloinkaan

- vaikka punktio tehtäisiinkin, ei tulehdusta aina löydy, vaan oireet johtuvat esim. turvotuksesta

- laajemmalle (esim. otsaonteloihin) levinnyt tulehdus oireilee oppikirjojen mukaan kovalla otsasäryllä. Käytännössä se voi kuitenkin oireilla esim. vain lämpöilynä tai yskänä

- lääkäriin ei pidä mennä lievien oireiden takia, mutta otsaontelotulehdus pitää kuitenkin aina hoitaa

Olisi kiva kuulla jonkun lääkärin mielipide asiaan! Mitä hoitoja te lääkärit valitsette ja millä perusteella?

p.s. älkää mainitko sanallakaan sarvikuonoa - olen käyttänyt sitä koko talven eikä siitä ole p**kankaan apua

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lääkäri, mutta mulla sen verran kokemusta noista, että sanoisin, että mun hyvä yleislääkäri ei usko koskaan poskiontelontulehdukseen, jos oireiden alkamisesta on vähemmän kuin 7-10 vrk. Useimmiten kunnon poskiontelontulehduksen erottaa virusperäisestä siitä, että nieluun alkaa valua kanarialinnunkeltaista mädän hajuista mätää. Sen voi sitten nielusta yskäistä näytille... Sen jälkeen, jos haisee mädälle, niin lienee antibiotin aika. Jos taas kirkasta, niin on vaan limakalvoturvotusta ja virusta.

Sarvikuonon lisäksi tai sijaan suosittelisin ehdottomasti Nasonexia. Duact öisin tuntuu myös ehkäisevän itsellä poskiontelontulehdukseksi menemistä.

Vierailija
2/77 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut kaksi antibioottikuuria poskiontelotulehdukseen, joka myöhemmin paljastui reiäksi ylä-takahampaassa.

Vierailija
4/77 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut kaksi antibioottikuuria poskiontelotulehdukseen, joka myöhemmin paljastui reiäksi ylä-takahampaassa.

Minä taas olen raskaana ja on vaikea tietää, mikä johtuu raskauden aiheuttamista limakalvo-oireista ja mikä jostain muusta. Eivätpä nuo lääkäritkään näytä tietävän eivätkä tutkimukset/hoidot tuo selvyyttä asiaan.

ap

Vierailija
5/77 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- tulehdusta ei voida diagnosoida pelkästään oireiden perusteella, vaan siihen tarvitaan esim. ultraa tai röntgenkuvia - ultra ja röntgen ovat kuitenkin epäluotettavia menetelmiä diagnostiikassa, eikä niihin voi luottaa - ainoa varma tapa tehdä diagnoosi on poskiontelopunktio, jota ei kuitenkaan tehdä kuin pitkittyneissä tapauksissa, jos silloinkaan

Mistä olet ap saanut tuon tiedon, että röntgentutkimuskaan ei anna selkeää kuvaa onko tulehus vai ei?

Kuvathan aina lausutaan ja pätevä lääkäri katsoo ne myös. Ja jos onteloissa näkyy "nestepinnat" tarkoittaa se kyllä sitä, että siellä onteloissa on tavaraa.

Viime kesänä posipäitä särki flunssan jälkeen ja kuvat otettiin jossa "selkeät nestepinnat" sekä turvotusta. Yritin ensin hoitaa (ennen lääkäriinmenoa) Nasonexilla ja sarvikuonolla, ei apua. Ja kas kummaa antibioottikuurin aikana ruepsin niistämään myrkynvihreetä räkää. Diagnoosi siis poskiontelon tulehdus.

Vierailija
6/77 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kärsinyt koko talven poskiontelo-oireista. Olen jutellut aiheesta useampaan otteeseen lääkärin kanssa ja lisäksi lukenut "kaiken mahdollisen" aiheeseen liittyvän netistä.

Pikkuisen rupeaa turhauttamaan, sillä asia on paljon monimutkaisempi kuin olin luullutkaan. Mm. seuraavia juttuja on tullut vastaan:

- po-tulehduksessa joko voi olla oireita tai sitten ei

- normaali flunssa aiheuttaa oireita, jotka ihmiset sekoittavat varsinaiseen bakteerin aiheuttamaan tulehdukseen

- varsinainen po-tulehdus on harvinainen. Siihen sairastuu noin 1% flunssapotilaista

- 2/3 varsinaisistakin tulehduksista paranee itsestään, eli antibioottia ei läheskään aina tarvita

- tästä huolimatta tulehduksia hoidetaan ensisijaisesti antibiootilla

- tulehdusta ei voida diagnosoida pelkästään oireiden perusteella, vaan siihen tarvitaan esim. ultraa tai röntgenkuvia

- ultra ja röntgen ovat kuitenkin epäluotettavia menetelmiä diagnostiikassa, eikä niihin voi luottaa

- ainoa varma tapa tehdä diagnoosi on poskiontelopunktio, jota ei kuitenkaan tehdä kuin pitkittyneissä tapauksissa, jos silloinkaan

- vaikka punktio tehtäisiinkin, ei tulehdusta aina löydy, vaan oireet johtuvat esim. turvotuksesta

- laajemmalle (esim. otsaonteloihin) levinnyt tulehdus oireilee oppikirjojen mukaan kovalla otsasäryllä. Käytännössä se voi kuitenkin oireilla esim. vain lämpöilynä tai yskänä

- lääkäriin ei pidä mennä lievien oireiden takia, mutta otsaontelotulehdus pitää kuitenkin aina hoitaa

Olisi kiva kuulla jonkun lääkärin mielipide asiaan! Mitä hoitoja te lääkärit valitsette ja millä perusteella?

p.s. älkää mainitko sanallakaan sarvikuonoa - olen käyttänyt sitä koko talven eikä siitä ole p**kankaan apua

Olen kohtalotoverisi. Mulla ainakin tulehdus aiheuttaa ihan täydellisen nenän tukkeutumisen, en pärjää hetkeäkään ilman nasolinia. En haista mitään. En saa niistämällä nenästä mitään ulos. Ei kipuja, ei kuumetta, tukkoinen olo vain ja vetämätön ja kärttyisä olo. Saattaa mennä monta viikkoa näin, ja sitten menen lääkäriin... :( Antibiooteilla ja Duactilla parani viimeksi hyvin. Lääkkeen alkaessa vaikuttaa, valui kurkkuun ihan hirveänmakuiset limat, sellaista lääkkeen makuista. Sitten muutama viikko meni niistellen keltaista sitkeää räkää.

Mulla kyseinen tulehdus on joka kerta vähän erilainen. Usein paranee itsekseen, siksi en heti menekään lääkäriin. Kuumalla hautominen auttaa joskus ja kylkiasennossa saattaa saada niistettyäkin jotain ulos.

Todella rasittava vaiva, jotkut on vain alttiimpia sille kuin toiset. Eikä tosiaan tiedä pitäisikö mennä lääkäriin vai ei. Itse menin viimeksi ihan lopen uupuneena siihen nenä tukossa olemiseen.

Vierailija
7/77 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jotain mömmöä olisi toisella puolella. varmuuden vuoksi onneksi lääkäri laittoi röntgenkuvaan, jossa selvisi, että nenän sisäseinä (mikälie) on vino, ja siksi ultraääni antoi virheellisen kaiun (tai jotain sinnepäin). Minä en enää syö antibiootteja ellei ole ihan hengenlähtö uhattuna, sillä olen aiemmin saanut antibiooteilla suolistoni niin pahasti sekaisin.

Vierailija
8/77 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jotain mömmöä olisi toisella puolella. varmuuden vuoksi onneksi lääkäri laittoi röntgenkuvaan, jossa selvisi, että nenän sisäseinä (mikälie) on vino, ja siksi ultraääni antoi virheellisen kaiun (tai jotain sinnepäin). Minä en enää syö antibiootteja ellei ole ihan hengenlähtö uhattuna, sillä olen aiemmin saanut antibiooteilla suolistoni niin pahasti sekaisin.

nenäsumutetta ja allergialääkettä viikon ajan suurimman sallitun annoksen. En tiedä, ehkäiseekö se poskiontelotulehdusta, mutta ainakin tekee oloa hyvin paljon siedettävämäksi.

Vierailija
9/77 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin totta tuo ap:n kirjoitus. Rtg-kuva on jokseenkin luotettava, jos siellä selvät nestevaakapinnat. Rtg-kuvassa puhtaista poskionteloista on saattanut tulla punktoimalla märkää:(. Korvalääkärit lähes yksimielisesti sitä mieltä, että bakteerin aiheuttama poskiontelotulehdus aikaisintaan viikon päästä oireiden alusta eli suurimmalla osalla lääkityistäkin poskionteloissa virusräkää.

Tuon ap:n listan selittäminen vastaanotolla tosi turhauttavaa kun sen pääteeksi potilas usein käy raivoamaan antibioottireseptin perään "kun ei ole ennenkään parantunut ilman". On varmaan eniten ylilääkitty tauti keuhkoputkitulehduksen kanssa. Onneksi osa potilaista nykyisin jo valveutuneempia ja esittää toivomuksen, ettei turhia kuureja.

Vierailija
10/77 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin totta tuo ap:n kirjoitus. Rtg-kuva on jokseenkin luotettava, jos siellä selvät nestevaakapinnat. Rtg-kuvassa puhtaista poskionteloista on saattanut tulla punktoimalla märkää:(. Korvalääkärit lähes yksimielisesti sitä mieltä, että bakteerin aiheuttama poskiontelotulehdus aikaisintaan viikon päästä oireiden alusta eli suurimmalla osalla lääkityistäkin poskionteloissa virusräkää. Tuon ap:n listan selittäminen vastaanotolla tosi turhauttavaa kun sen pääteeksi potilas usein käy raivoamaan antibioottireseptin perään "kun ei ole ennenkään parantunut ilman". On varmaan eniten ylilääkitty tauti keuhkoputkitulehduksen kanssa. Onneksi osa potilaista nykyisin jo valveutuneempia ja esittää toivomuksen, ettei turhia kuureja.

ehkäistä poskiontelotulehduksen syntymistä?

Vierailija
11/77 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siellä aina tulehdusta oli kun menin valittamaan. Mutta antibiootti ei toiminut aina. Lääkäri epäili jo mielenterveyttänikin. Onneksi korvapolilla ottivat viljelyn moskasta, mitä tuli ulos ja siinä todettiin 4 erilaista streptokokkia.

Maailmahan olisi pelastunut jos en olisi antibioottia syönyt vaan sairastanut vaivaa kuukausitolkulla ja ollut saikulla. Kipu ja huimaus oli niin kova, että en pystynyt olemaan töissä.

Vierailija
12/77 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

KOrkeintaan 10 päivää. Saattavat muuten aiheuttaa lääkenuhaa. Nenäkortisoneja käytetään paljon ehkäisemään poskiontelotulehduksia ja tutkimusnäyttöä on, että ainakin osalla selvästi apua. Sarvikuonokannu tehoaa parhaiten, jos käyttää ennalta ehkäisevästi ja oireiden alettua useita kertoja päivässä. Jos kovin tukossa, eipä enää auta. Raskausaikana hankala tauti kun limakalvoturvotus lisää posiontelo-oireita ja raskaus rajoittaa hoitoja.

Vierailija
13/77 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun pyytää. Tk.n lääkärit eivät nykyään, kuten tekivät ennen.

Tuo homma on minusta aivan samaa kuin jankattiin, että kitarisojen poisto ei lopeta lapsella korvatulehdusta. -poistettiin, loppuivat kuin seinään.

Nielurisojen poisto ei lopeta nielutulehduksia. Poistettiin, loppuivat kuin seinään.

Poskiontelotulehdus ja korvatulehdus paranee itsestään ja ei se lääkkeillä edes parane. Jokaisen antibioottikuurin jälkeen tulehdus on parantunut ja leikkauksen jälkeen loppuivat kuin seinään.

Suomen suositukset ovat muuttuneet niin, että sairauksia ei enää hoideta ja pannaan potilas kotiin ja juoksemaan lääkärissä monta kertaa kun apua ei enää saa.

Vierailija
14/77 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

POskiontelotulehdsen huuhtelu vie liikaa aikaa, ei ehdi. Kerran voimaksaoireisen huuhtelin ja olin puoli tuntia myöhässä ja saina kauheat hakutu odottaneilta.

15 oli hyvä esimerkki näistä potilaista joiden takia ei jaksa selittää ap:n listaa.

Vierailija
15/77 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

POskiontelotulehdsen huuhtelu vie liikaa aikaa, ei ehdi. Kerran voimaksaoireisen huuhtelin ja olin puoli tuntia myöhässä ja saina kauheat hakutu odottaneilta.

15 oli hyvä esimerkki näistä potilaista joiden takia ei jaksa selittää ap:n listaa.

Mistä niitä säästöjä terveydenhoitoon tulee jos

-lapsi joutuu viikon ajan käymään joka päivä lääkärillä kun huutaa korvaansa. Viimein saa kuurin ja päivän päästä on oireeton.

-poskiontelotulehduksen takia käydään monta kertaa lääkärissä ja aina saa lämmintä kättä. Seurauksena astma pahenee ja potilas joutuu raskaalle kortisoonikuurille. Kuuri aiheuttaa sivuoireita ja lopulta potilas on sairaslomalla 2 kuukautta. Tulehdus parantui lopulta antibiootilla.

-nielutulehduksia nielutukehduksen perään. Lääkäri toteaa aina, että paranee itsestään. Jokaisen tulehduksen takia joutuu käymään monta kertaa lääkärillä ennen kuin viljelyt otetaan ja sittenkin pitää odottaa, että saa kuurin, millä se paranee parissa päivässä. Kun kuuria ei tullut, tuli kurkkupaisen ja hätäleikkauksena leikattiin nielurista. Nielurisaleikkaukseen ei oltu lähetettä kirjoitettu ennen, vaikka potilas pyysi.

Nämä tapaukset ovat tapahtuneet ihan lähipiirissäni. Hoitamattomista taudeista jälkitauteja, pitkiä sairauslomia, sydänlihastulehdus yms.

Vierailija
16/77 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä niitä säästöjä terveydenhoitoon tulee jos

-lapsi joutuu viikon ajan käymään joka päivä lääkärillä kun huutaa korvaansa. Viimein saa kuurin ja päivän päästä on oireeton.

-poskiontelotulehduksen takia käydään monta kertaa lääkärissä ja aina saa lämmintä kättä. Seurauksena astma pahenee ja potilas joutuu raskaalle kortisoonikuurille. Kuuri aiheuttaa sivuoireita ja lopulta potilas on sairaslomalla 2 kuukautta. Tulehdus parantui lopulta antibiootilla.

-nielutulehduksia nielutukehduksen perään. Lääkäri toteaa aina, että paranee itsestään. Jokaisen tulehduksen takia joutuu käymään monta kertaa lääkärillä ennen kuin viljelyt otetaan ja sittenkin pitää odottaa, että saa kuurin, millä se paranee parissa päivässä. Kun kuuria ei tullut, tuli kurkkupaisen ja hätäleikkauksena leikattiin nielurista. Nielurisaleikkaukseen ei oltu lähetettä kirjoitettu ennen, vaikka potilas pyysi.

Nämä tapaukset ovat tapahtuneet ihan lähipiirissäni. Hoitamattomista taudeista jälkitauteja, pitkiä sairauslomia, sydänlihastulehdus yms.

mutta vastaanpahan nyt kuitenkin. Jos lapsi huutaa viikon korvaansa ja saa antibioottikuurin, jonka jälkeen on jo seuraavana päivänä oireeton, on kuuri usein ollut turha ja lapsi olisi jo muutenkin pian tervehtynyt. Se kertoo vain siitä, että joku päivystäjä on väsähtänyt potilaan vanhempien kanssa ja tehnyt sitten niin kuin pyydetään ihan vain oman jaksamisensa kannalta.

Enempää en jaksa kommentoida. Tällä hetkellä olen äitiyslomalla, ahdistaa jo ajatuskin siitä, kun pitää taas pian lähteä 15 minuutin ajoille kuuntelemaan jatkuvaa valitusta kaikesta maan ja taivaan välillä.

Vierailija
17/77 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulkas arvon potilaat:paras kun jätätte kuitenkin sen diagnoosin teon lääkärille. Olette potilaana ja lääkäri hoitaa. Potilaan ei tarvitse tehdä itse diagnoosia kun sitä pohjaa asian täydelliseen ymmärtämiseen ei ole ilman koulutusta.

Lääkärin kannalta aloittajan kaltaiset potilaat ovat vaikeita kun lukevat oireistaan ja erilaisista sairauksista ja tulkitsevat ne ihan itse ja tulevat lääkärille inttäen omaa diagnosiaan. Jos ei jaksa inttää vastaan voi potilas jäädä huonolle hoidolle. Kokemusta on.

Vierailija
18/77 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse epäili verisuonen katkenneen aivoista. Lääkäri stressin aiheuttamaa päänsärkyä. Panadolia ja kotiin, minne äitini kuoli.

Kuulkas arvon potilaat:paras kun jätätte kuitenkin sen diagnoosin teon lääkärille. Olette potilaana ja lääkäri hoitaa. Potilaan ei tarvitse tehdä itse diagnoosia kun sitä pohjaa asian täydelliseen ymmärtämiseen ei ole ilman koulutusta.

Lääkärin kannalta aloittajan kaltaiset potilaat ovat vaikeita kun lukevat oireistaan ja erilaisista sairauksista ja tulkitsevat ne ihan itse ja tulevat lääkärille inttäen omaa diagnosiaan. Jos ei jaksa inttää vastaan voi potilas jäädä huonolle hoidolle. Kokemusta on.

Vierailija
19/77 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulkas arvon potilaat:paras kun jätätte kuitenkin sen diagnoosin teon lääkärille. Olette potilaana ja lääkäri hoitaa. Potilaan ei tarvitse tehdä itse diagnoosia kun sitä pohjaa asian täydelliseen ymmärtämiseen ei ole ilman koulutusta. Lääkärin kannalta aloittajan kaltaiset potilaat ovat vaikeita kun lukevat oireistaan ja erilaisista sairauksista ja tulkitsevat ne ihan itse ja tulevat lääkärille inttäen omaa diagnosiaan. Jos ei jaksa inttää vastaan voi potilas jäädä huonolle hoidolle. Kokemusta on.

minulle on yritetty syöttää turhia antibioottikuureja kun olen hakenut vain sairauslomaa flunssaan. Olen älähtänyt ja lääkäri on yllättyneenä kysynyt että Etkö sinä tullut antibioottia hakemaan, tai vähän sinnepäin...

Vierailija
20/77 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on pienen lihaksen kiristys selässä.

Kotiin ja särkylääkkeitä.

Ajan myötä selkäsäryn syyksi löytyi välilevynpullistuma, joka jouduttiin lopulta leikkaamaan kun jalasta meni tunto ja uloste tuli housuihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme