Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeus suvaitsemattomuuteen?

Vierailija
18.02.2010 |

"Onko minullakin oikeuksia?

Opettaja-lehdessä 4/29.1. kirjoitetaan siitä, miten opettajien edunvalvojat ovat ottaneet vahvasti kantaa seksuaalivähemmistöihin kuuluvien opettajien oikeuksien puolesta. Suomen opetusalan eettisen neuvottelukunnan mukaan opettajilla on kaikki Suomen lain mukaiset kansalaisoikeudet tehdä omat valintansa, tulla kohdelluksi yhdenvertaisesti ja saada suoja syrjinnältä.

Tämä on mielestäni hyvä asia. Toivoisin vain, että se koskettaisi kaikkia, ei vain seksuaalivähemmistöjen edustajia. Minun kokemukseni on se, että työpaikalla suhtaudutaan yleensä hyvin avarakatseisesti esimerkiksi rekisteröidyssä parisuhteessa elävään työkaveriin. Enemmän syrjintää kokevat opettajat, jotka haluavat pitää uskonnostaan ja vakaumuksestaan kiinni, vaikka neuvottelukunnan mukaan opettajan oikeuksiin kuuluu myös oikeus ilmaista avoimesti ja julkisesti uskontonsa ja vakaumuksensa. Tätä ei todellisuudessa saa tehdä työpaikalla.

Olen itse vakaumuksellinen kristitty ja minulle Raamattu on Jumalan sanaa. Otan sen kirjaimellisesti ja vakavasti. Raamatun mukaan homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä siinä, missä esiaviollinen seksikin. En voi sitä muuksi muuttaa, vaikka miten vääntäisin. Minä en puutu siihen, mitä valintoja muut tekevät elämässään, mutta minulle itselleni moraalikysymykset ovat omantunnon kysymyksiä enkä voi tehdä niissä kompromisseja. En voi siis sanoa hyväksyväni homoseksuaalisuuden harjoittamista elämäntapana.

En kannata minkäänlaista syrjintää työpaikalla ja pyrin suhtautumaan kaikkiin työkavereihin yhdenvertaisesti. Toivon, että minua kohdeltaisiin samoin. Minullakin on oikeus ilmaista, mitä mieltä olen moraalisista kysymyksistä ilman, että joudun kuuntelemaan, miten tyhmää, suvaitsematonta ja vanhanaikaista se on.

Vakaumuksellinen mutta maltillinen uskovainen"

http://www.opettaja.fi/pls/portal/docs/PAGE/OPETTAJALEHTI_EPAPER_PG/201…

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos joku ottaa pois jotakin tämän ennustusten kirjan sanoista, ottaa Jumala pois hänen osallisuutensa elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kerrottu!"

Myös lasten kurittaminen ja tottelemattomien kivittäminen on siis sallittava. t. hypertosiuskis

että jostain ilmestyisi Uutta Testamenttiakin uudempi teos, jolla voitaisiin kumota Uuden Testamentin hurjia juttuja? Sellaiselle olisi eittämättä tarvetta!

sekä Uusi että Vanha Testamentti. Uudessa Testamentissa Jeesus on täyttänyt lain. Siksi vanhat perinnäissäännöt eivät päde enää. Vanha Testamentti kertoo juutalaisuuden historiasta, jossa on hurhia vaiheita. Ne ovat historiaa.

Johanneksen ilmestys 22:

18 Jokaiselle, joka kuulee tämän kirjan ennussanat, minä vakuutan: Jos joku panee niihin jotakin lisää, panee Jumala hänen kärsittävikseen ne vitsaukset, joista tässä kirjassa on kerrottu.

19 Jos joku ottaa pois jotakin tämän ennustusten kirjan sanoista, ottaa Jumala pois hänen osallisuutensa elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kerrottu.

20 Hän, joka todistaa tämän, sanoo: "Tämä on tosi, minä tulen pian." Aamen. Tule, Herra Jeesus!

21 Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa.

Vierailija
2/55 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On älyllisesti epärehellistä käyttää Vanhaa Testamenttia homoja vastaan. Jos käytetään, niin ruvetaan sitten suosiosta puuhaamaan kivityspisteitä torille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sitten pitäisi sallia esim. kurittomien lasten kivittäminen ja tappaminen. Mutta uskikset lukevatkin Raamattua kuin piru Raamattua.

Vierailija
4/55 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummanko oikeudet ovat tärkeämpiä? Onko tärkeämpää, että uskova ihminen saa Raamatun perusteella tuomita julkisesti esimerkiksi homoseksuaalisuuden? Vai onko tärkeämpää, että homoseksuaaleja (jotka eivät Suomen lain mukaan tee mitään väärää) ei saa loukata edes uskontoon vedoten?

Vierailija
5/55 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita raamatunkohta tähän, niin ajattelen oman katsomukseni uudelleen.

T. uskis

Vierailija
6/55 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis kai jokainen saa sanoa mielipiteensä: "pidän homoseksuaalisuutta jumalan vastaisena", "pidän uskovaisia lapsellisina". Eri asia on, kannattaako kaikkea sanoa ääneen. Kohteliasta on olla joskus hiljaa. En itse ymmärrä uskonnon tai homouden tai minkään muun mollaamista. Mielestäni päällimmäisenä käytössääntönä voisi pitää sitä, että ketään ei saa loukata fyysisesti eikä henkisesti.

Vierailija
7/55 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovia loukataan tälläkin palstalla jatkuvasti, yleensä sanoen että he ovat tyhmiä, aivottomia idiootteja. En ole koskaan nähnyt että uskova olisi täällä haukkunut homoseksuaaleja samalla tavoin. Raamattua uskonsa perustana pitävä joutuu rehellisyyden nimissä toteamaan, ettei homoseksuaalisuus ole Jumalan tahdon mukaista elämää. Se sattuu kipeästi, tietenkin, kuten aina se sattuu, kun joku sanoo että elämässäsi on syntiä. Homoseksuaalinen suuntautuminen on vieläkin kipeämpi asia kuin vaikka ahneus, koska ahneuden kanssa lienee helpompi tulla esiin.

Itse toivon, että mahdollisimman moni homoseksuaalisuuteen taipuvainen voisi löytää Jumalansa edessä totuuden riippumatta siitä mitä tällä hetkellä mediassa huudetaan puolin ja toisin.

Vierailija
8/55 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä pue yllesi vaatetta, joka on kudottu kahdenlaisista langoista, villaisista ja pellavaisista sekaisin.

Kirjaimellisesti Raamattua lukevat Uskovaiset -ettehän käytä sekoiteneuleita!

Vierailija
9/55 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

A tai B on syntiä, koska pyhä kirjamme väittää niin. Siihen ei voi kukaan yrittää väittää mitään vastaan, koska muut ovat saatanasta, jos väittävät kyseisen jumalan sanaa vastaan. Paha keskustella silloin mitenkään järkevällä tavalla mistään.

Uskonnot sulkevat muun maailman ulkopuolelle. Esim. kristityt unohtavat miljoonat ei-kristityt, jotka ovat ihan yhtä vakuuttuneita omien jumaliensa oikeellisuudesta ja joiden omatunto sanoo juuri heidän olevan oikeassa. Pimeeä touhua, jota on, sori nyt vaan, aika vaikea ottaa vakavasti.

Pidän kuitenkin mölyt mahassani, enkä loukkaa ketään IRL. Kukin tyylillään. Joskus tosiaan kannattaa olla ihan hiljaa vaan, muutkin voivat olla oikeassa omalla tavallaan, vaikka sitä olisi hyvin vaikea ymmärtää.

Vierailija
10/55 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulje ensin viikko toisen kengissä ennen kuin parjaat.

Vierailija
11/55 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita raamatunkohta tähän, niin ajattelen oman katsomukseni uudelleen.

T. uskis

5. Moos 21

18 Jos jollakin on uppiniskainen ja kovakorvainen poika, joka ei ota kuullakseen, mitä hänen isänsä ja äitinsä sanovat, eikä tottele heitä, vaikka he kurittavat häntä,

19 niin hänen isänsä ja äitinsä ottakoot hänet ja viekööt kaupunkinsa vanhinten eteen, asuinpaikkansa porttiin,

20 ja sanokoot kaupunkinsa vanhimmille: 'Tämä meidän poikamme on uppiniskainen ja kovakorvainen, hän ei ota kuullakseen, mitä me sanomme, vaan on irstailija ja juomari'.

21 Silloin kaikki hänen kaupunkinsa miehet kivittäkööt hänet kuoliaaksi. Poista paha keskuudestasi, ja koko Israel kuulkoon sen ja peljätköön.

Vierailija
12/55 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita raamatunkohta tähän, niin ajattelen oman katsomukseni uudelleen. T. uskis

5. Moos 21 18 Jos jollakin on uppiniskainen ja kovakorvainen poika, joka ei ota kuullakseen, mitä hänen isänsä ja äitinsä sanovat, eikä tottele heitä, vaikka he kurittavat häntä, 19 niin hänen isänsä ja äitinsä ottakoot hänet ja viekööt kaupunkinsa vanhinten eteen, asuinpaikkansa porttiin, 20 ja sanokoot kaupunkinsa vanhimmille: 'Tämä meidän poikamme on uppiniskainen ja kovakorvainen, hän ei ota kuullakseen, mitä me sanomme, vaan on irstailija ja juomari'. 21 Silloin kaikki hänen kaupunkinsa miehet kivittäkööt hänet kuoliaaksi. Poista paha keskuudestasi, ja koko Israel kuulkoon sen ja peljätköön.

Vierailija
13/55 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa! Siinä lähtis nirri monen av-mamman mieheltä...

Vierailija
14/55 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkoita 10 käskyä, vaan noita muita pikkutarkkoja mooseksen kirjan ohjeita, joita eräs kirjoittaja täällä heittelee?

Tuo on aika olennainen tieto! Täytyy ymmärtää Vanhan ja Uuden testamentin merkitys ja suhde toisiinsa, ennen kuin soveltelee sieltä mitä sattuu.

Vierailija
15/55 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäiskö siis jokaisen vapaasti huudella mitä mieltä mistäkin ihmisen ominaisuudesta on? Voihan sitä jutella asioista luotettavien ystävien, perheenjäsenten yms. kanssa, mutta muuten tulee noudattaa hyviä käytöstapoja.

Ei tulisi mieleenkään alkaa tuomitsemaan ketään tai ilmoittamaan, että minä en hyväksy sitä ja tätä.

Lukeeko joku ihan tosissaan Raamattua ja ottaa kaiken kirjaimellisesti? Mitähän tämä kyseinen opettaja sanoo työtoveristaan, joka on eronnut ja sitten uudelleen avioitunut? Huh, huh. Tällaisiako meillä on opettajina?

Vierailija
16/55 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkoita 10 käskyä, vaan noita muita pikkutarkkoja mooseksen kirjan ohjeita, joita eräs kirjoittaja täällä heittelee?

Tuo on aika olennainen tieto! Täytyy ymmärtää Vanhan ja Uuden testamentin merkitys ja suhde toisiinsa, ennen kuin soveltelee sieltä mitä sattuu.

Vierailija
17/55 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
18/55 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro minulle se Raamatun kohta. Kiitos.

Vierailija
19/55 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko tuo taas niitä asioita joita teologit ovat yhteisestä sopimuksesta päättäneet ettei meininki olisi edelleen kuin keskiajalla...

Vierailija
20/55 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vittu teitä hihhuleita...

Osaatte olla turhaa porukkaa jumalinenne.

Homoja voisin sietää -hihhuleita en.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän