Pystyykö vaatetuksestasi arvioimaan yhteiskuntaluokkia ja varallisuutesi?
Minulla ei. Kuljen markettivaatteissa, usein samoissa, ja käyn Lidlissä. En kuitenkaan ole köyhä. Koulutukseltani olen filosofian maisteri. Sitä ei ainakaan ulkoasusta arvanne.
Entä te?
Kommentit (114)
Joistakin ihmisistä pystyy, useista taas ei. Omalta kohdaltanikin arvioisin, että suurin osa ei osaisi pukeutumisestani arvioida varsllisuuttani. Olen entinen köyhä, nykyisin melko varakas. En ole tehnyt muutoksia pukeutumistyyliini noin yleensä ottaen.
Ei pysty. Pukeudun aina tyylikkäästi ja hiukset ja kynnet on myös siistit. Elän tukien varassa.
Noin suurinpiirtein pystyy. Vaatteeni ovat ehjät ja puhtaat, niissä ei ole isoja logoja, ne on tehty hyvistä materiaaleista ja ne ovat oikean kokoisia.
Minun yhteiskuntaluokkani on wt mutta et näe sitä tulotasostani tai pukeutumisestani tai harrastuksistani tai kiinnostuksenkohteistani.
Ei, hiihtelen paikasta toiseen tokmanneissa. En jostain syystä ole yhtään merkkivaatteiden perään. En edes osaa sanoa miksi näin.
Vähän tähän liittyen: multimiljardööri Warren Buffet asuu kai vieläkin varallisuuteensa nähden hyvin vaatimattomassa vuonna 1953 rakennetussa talossa?
Paikka paikan päällä, markka markan päällä?
En usko. Ostan vaatteita aika vähän ja monet vaatteet on kirpparilta tai marketeista. Tosin olen viime vuosina ostanut enenevissä määrin aika kalliita vaatteita ja asusteita vastuullisilta merkeiltä, koska haluan panostaa laatuun. Kuitenkin tyyli on aika vaatimaton, joten en erotu joukosta millään luksusvaatteilla.
Riippuu vähän. Tuskin, mä oon siinä mielessä mystinen tapaus että saatan liikkua rönttöisessä pilkkihaalarissa velattoman 74 neliön omistusasuntoni ja velattoman autoni välillä. Kohta menen tekemään lumityöt ja laittamaan auton liekaan.
Täällä ei väki niuhota pukeutumisesta yhtä skitsofreenikkonaista lukuunottamatta. Hän muistuttaa aina omistavansa koko lähiön ja lisäksi Dubain.
Ei pysty. Tienaan 60 k€ vuodessa ja pukeudun samalla tavalla Prisma-vaatteisiin kuin opiskeluaikana.
Vierailija kirjoitti:
Ei, hiihtelen paikasta toiseen tokmanneissa. En jostain syystä ole yhtään merkkivaatteiden perään. En edes osaa sanoa miksi näin.
Sulla on itsetunto ja -luottamus kondiksessa kuten mullakin. Ja oletettavasti myös talous, koska hyvin toimeentulevat ei koe tarvetta todistella mitään. Köyhikset höpöttää kynsilakoista ja huolitellusta ulkonäöstä ja merkkilaukuista. Ne tarvitsee ulkoisen pönkän egolle :D
En tiedä. En ole koskaan ajatellut koko asiaa enkä vaivaa päätäni tuollaisilla pohdinnoilla.
Pukeudun mielestäni ihan tavallisesti enkä erotu mitenkään.
Itsetuntokysymys. Täysin. Kun kelpaa itselleen, kelpaa vaikka näyttäisi pulilta. Ja siihen liittyy tapa, jolla itsensä kantaa. Tietty ylväys, joka ei kuitenkaan muistuta nousuhumalaisen uhokenoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei pysty. Tienaan 60 k€ vuodessa ja pukeudun samalla tavalla Prisma-vaatteisiin kuin opiskeluaikana.
Prisma taitaa olla suurimpia vaatteiden myyjiä Suomessa, joten on ihan tavallista, että keskiluokkainen pukeutuu Prisman vaatteisiin.
Verottajan tilastojen mukaan tässä maassa palkkatuloiltaan on noin 100 000 henkilöä minua paremmin tienaavaa. Siitä huolimatta minulla ei ole mitään ongelmia lähteä kylille ns pieruverkkari-lookissa, joka on univormuni vapaalla lähes aina. Duuneihin perusfarkut ja t-paita kesäisin, talvisin ehkä kauluspaitakin jopa.
sanoopi ins-DI-sähköarska.
Ei. Kuljen ehjissä ja puhtaissa vaatteissa, mutta ne on luokkaa collarit ja huppari, eikä ulkonäkö kiinnosta tippaakaan. Ajan 18v autolla.
Kun pään sisällä on asiat kunnossa, ei mieti omaa ulkonäköään, hiusrajaansa, leukaansa, pituuttaan, paksuuttaan, tulotasoaan, rannekelloaan jne. koko helvetin valveillaoloajan.
Aika ja energia käytetään hyödyllisesti ja hauskasti eikä pää ole omassa perseessä. Ja silloin saa hyviä asioita aikaan eikä kuole narinaan ja yksinäisyyteen.
Ei. Viimeksi kirpparilla minua epäiltiin varkaaksi.
Yhteiskuntaluokkasi