Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tässä teille karppi-vouhottajille

Kommentit (299)

Vierailija
101/299 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että söin aikaisemmin liian vähän rasvaa, koska yritin sitä vältellä. Näin oli kun viime syksynä laitoin kokeilu- ja kevennysmielessä syömiseni Kiloklubin laskuriin. En millään saanut suositeltua rasvamäärää täyteen ja rasvapallukka pysyi keltaisena. Kannattaa siis itse kunkin kokeilla tuota laskuria ja katsoa miten sitä rasvaa tulee syötyä ja saako tarpeeksi.

Nyt kun karppailen, olen saanut rasvat vihreiksi ja vihreinä ovat ne muutkin pallerot. Koska Kiloklubi hyväksyy sapuskani, voisin siis omalta kohdaltani väittää, että minun karppaamiseni = virallisterveellinen ruokavalio. Tosin en syö viljaa (keliakian vuoksi), perunaa, riisiä, pastaa tai mitään sokeria. Korvaan ne kasviksilla ja satunnaisilla hedelmillä.

Vierailija
102/299 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostoksia havaitakseen että todellakaan ei syödä virallisten suostusten mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/299 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Kiloklubi hyväksyy sapuskani, voisin siis omalta kohdaltani väittää, että minun karppaamiseni = virallisterveellinen ruokavalio.

Tästä syystä just vituttaa karppien tyyli niputtaa virallisterveellisen syöjiksi oikeasti virallisepäterveellistä ruokaa syövät.

Vierailija
104/299 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makrotasolla ainakin. Jos rasvojen osuus on 32 % suositellun 30 sijaan voi tulosta sanoa suositusten mukaiseksi syömiseksi.

Mainitsemiasi syömistottumuksia parantavat nimenomaan karpit ja karppaus. Kasvisten syönnin lisäys ja huonojen hiilarien poisto. Tehkääpäs vt:läiset perässä.

Ja sen verran voin todeta, että hyväkarppaus ei tosiaankaan ole lähellä vt-suosituksia. Minun painollani suositusten mukaan minun tulisi syödä n 350 g hh/vrk. Alle sataan on pyrkimys, jotta vointi pysyy hyvänä.

Vierailija
105/299 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveellisiä ja monet eivät. Olen samaa mieltä siitä, että elintarviketeollisuus tarjoaa suurimmaksi osaksi epäterveellistä ravintoa. Sitä ovat kaupat pullollaan, ja siltä lomasta pitäisi osata keräillä ne terveelliset vaihtoehdot, jotka ovat usein raaka-aineita, ei prosessoituja elintarvikkeita.

Nyt kun luki K-marketinkin viikonlopun tarjoukset, niin eipä siinä ollut montaa syömäkelpoista tuotetta, vaikka esitteessä oli kymmenkunta sivua!

KAurapuuro ja ruisleipä ovat aivan varmasti terveellistä ravintoa, mutta etsippä niitä sitten sieltä riisimuojen ja höttöleipien seasta. Pitää olla aika minimalisti, kun tekee ostoksia, ja kieltäytyä monenlaisesta (helposta) houkutuksesta.

Vierailija
106/299 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainitsemiasi syömistottumuksia parantavat nimenomaan karpit ja karppaus. Kasvisten syönnin lisäys ja huonojen hiilarien poisto.

Ihan älytöntä. Mutta näinhänä se on, että maailmassa asiat muuttuu ääripäiden kautta ihan joka asiassa. Tiukat seksinormit mursi "summer of 69". Mutta ei siihen "vapaata seksiä kaikille" -hippiaatteeseen kukaan sitten lopullisesti jäänyt.

Vierailija
107/299 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän syömiskelpoista kamaa. Pullaa, keksiä, höttöleipää ja sokerisia herkkuja löytyy joka lähtöön. Itse viipyilen nykyään vain hevi-, liha/kala ja maito-osastoilla. Eipä muita hyllyjä tarvi juurikaan katsella.

Vierailija
108/299 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan ihmiset syövät varsin hyvin viralisten suositusten mukaisesti.

Kerran kun peräsin tähän linkkiä, tuli sellainen josta kävi ilmi että suomalaisten ruokailutottumukset ovat _parantuneet_. Tämän karppi ystävällisesti kopioi viestiinsä. Sen sijaan hän ei kopioinut heti perään tulevaa tekstiä, jonka mukaan syömistottumuksissa on vielä runsaasti parannettavaa. Ja nimenomaan sillä rintamalla jolla oikeasti on väliä. Nimittäin kasvisten ja hedelmien syönti, huonojen hiilarien poisto jne.

Joo "parannettavaa" vielä löytyy. Miehet syövät nimittäin suosituksiin nähden liian vähän hiilihydraatteja ja naisetkin ovat ihan alarajalla. Sokerin osalta 25-64 vuotiailla naisilla osuus on aavistuksen yli suositusten, muilla suositusten mukainen. Proteiinit, kuidut ja rasvat sen sijaan ovat kaikilla ihanteellisella tasolla.

Vierailija
109/299 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on päästy yli ja se on toivottavasti parantanut ihmisten tietoisuutta huonoista hiilihydraateista, seuraava issue on käsittelemättömän ruoan hehkutus. Siihen porukkaan aion itse kovaäänisesti liittyä.

Vierailija
110/299 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo "parannettavaa" vielä löytyy. Miehet syövät nimittäin suosituksiin nähden liian vähän hiilihydraatteja ja naisetkin ovat ihan alarajalla. Sokerin osalta 25-64 vuotiailla naisilla osuus on aavistuksen yli suositusten, muilla suositusten mukainen. Proteiinit, kuidut ja rasvat sen sijaan ovat kaikilla ihanteellisella tasolla.

Vierailija
112/299 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieläkin liian alhaiseksi. En lähde etsimään tähän tarkempaa linkkiä, mutta näin todettiin Duodecimin ravitsemusoppaassa (ammattikäyttöön suunniteltu).

Minäkin hehkutan käsittelemättömiä raaka-aineita, tai ainakin hyvin vähän prosessoituja. Mitä yksinkertaisempia ja tuoreempia, sen parempi. Siksi olenkin ruokapiirissä, missä niitä tilataan suoraan luomutiloilta. Sen lisäksi tietysti kyllä tarvitsee ostaa muutakin - välillä myös jäätelöä, joskus keksejä yms. roskaa. Luotan kohtuuteen.

Vierailija
113/299 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finravinto 2007 -tutkimuksen mukaan suomalaisten

aikuisten ravintotottumukset ovat kehittyneet

pääosin myönteiseen suuntaan. Rasvan

laatu on edelleen parantunut ja suolan saanti vähentynyt. Molemmissa on kuitenkin edelleen parantamisen varaa. Folaatin ja D-vitamiinin saanti on liian niukkaa. Kuidun saanti saisi olla nykyistä suurempi ja sakkaroosin saanti pienempi. Nämä puutteet korjaantuisivat nykyistä suuremmalla

täysjyväviljan, kalan, kasvisten, hedelmien ja marjojenkulutuksella sekä sokeripitoisten ja runsaasti tyydyttynyttä rasvaa sisältävien elintarvikkeiden pienemmällä kulutuksella.

Vierailija
114/299 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onko hyvä syödä, sanotaan vaikka 6-7 viipaletta ruis / täysjyväviljaleipää, näistä kolmeen laitan yleensä juustoa, muut syön sellaisenaan? Huono vai hyvä asia?

Vierailija
115/299 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

[

Mainitsemiasi syömistottumuksia parantavat nimenomaan karpit ja karppaus. Kasvisten syönnin lisäys ja huonojen hiilarien poisto.

Ihan älytöntä. Mutta näinhänä se on, että maailmassa asiat muuttuu ääripäiden kautta ihan joka asiassa. Tiukat seksinormit mursi "summer of 69". Mutta ei siihen "vapaata seksiä kaikille" -hippiaatteeseen kukaan sitten lopullisesti jäänyt.

Viestisi otsikossa on ehkä sitkein harhaluulo karppausta kohtaan. Karppaaminen ei poista hyviä hiilareita ruokavaliosta, tämä on ainoastaan karppauksen vastustajien mielikuvituksen tuottama väite. Minä syön paljon kaaleja, porkkanaa, naurista, tomaattia, kurkkua, paprikaa, kesäkurpitsaa ym. Kaikissa noissa on hiilareita ja lisäksi paljon vitamiinejä ja hivenaineita. On täyttä soopaa väittä, että karppaajat eivät syö hiilareita. Karppaajat luopuvat tyhjistä kaloreista, joita on perunassa, pastassa ja riisissä, eivät hiilareista. Tulkoon tämä nyt selväksi.

Vierailija
116/299 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onko hyvä syödä, sanotaan vaikka 6-7 viipaletta ruis / täysjyväviljaleipää, näistä kolmeen laitan yleensä juustoa, muut syön sellaisenaan? Huono vai hyvä asia?

päivää kohti. Siitä tulee jo aika paljon kaloreitakin eikä mukaan ole laskettu vielä edes päällyksiä. Minusta tuo määrä vie tilaa muulta hyvältä ruoalta. Itse syön paljon jos menee 4 viipaletta päivässä. Muuten syön kyllä täysjyvätuotteita, esim. spagetit ja riisit täysjyvänä.

Vierailija
117/299 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että minun totuuteni pätee kaikkiin? Kasvissyöjät nyt on luikkuja, mutta jos haluavat olla, siittä vaan.

Jostain syystä elimistöni käy hyvin, kun lisään ruokaan rasvaa normaalisti ja pelkäämättä. Sinun totuutesi ei päde minun kohdallani.

Mutta sinun totuutesi pätee toki kaikkiin muihin ja kaikki muulla tavalla syövät ovat ainakin piiloläskejä, jos läski ei päälle päin näy? Tai ainakin ähäkutti lihovat vielä joskus? Tai ainakin lihasmassa on kadonnut, eikö niin?

Vierailija
118/299 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hypännyt kalliolta parikymppisenä, kun elämästä ei tullut yhtään mitään.

Mieluummin sitten niin.

kun suht nuorena saat sepelvaltimotautidiagnoosin tai aivoinfarktin aiheuttaman halvauksen.

Minä en puhunut kyllä laihduttamisesta mitään, vaan siitä, että OLO ON HYVÄ. Minun elämänlaatuni ilman karppausta olisi nolla. Jostain syystä en kestä viljoja. Jostain syystä elimistöni käy hyvin, kun lisään ruokaan rasvaa normaalisti ja pelkäämättä. Sinun totuutesi ei päde minun kohdallani.

että minäkin voin väittää laihtuvani juomalla desin kermaa päivässä, syömällä 50g voita ja syömällä yhden sisäfileen. Voin väittää voivani erinomaisesti. mutta 20 vuoden kuluttua tilanne olisi toinen. 40 vuotiaana minulla todettaisiin vakava sepelvaltimotauti. pitäisi mennä ohitusleikkaukseen, vaikka olisinkin LAIHA. Ei se laihuus ja hyvä olo ole tae terveelliseen elämään. mutta jokainen saa syödä niinkuin huvittaa. Kaikilla on yksi ainoa elämä. Minä en aio olla ohitusleikkauksessa 40 vuotiaana enkä vielä 60 vuotiaanakaan. Ja kyllä, olen laiha ja syön juuri niinkuin iltalehden artikkelissa kehotetaan. Ja voin erinomaisesti.

Vierailija
119/299 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon leipää yhdelle päivälle. Mutta jos ei ole mitään tuntemattomasta syystä johtuvia ihottumia tai vatsavaivoja, niin ei varmaan erityisen vaarallistakaan. Täysjyvä tuotteissa on suurinpiirtein samat haitat kuin puhdistetuista jauhoista tehdyissä leivissä, mutta niissä on enemmän hivenaineita. Joten ehdottomasti täysjyvätuotteita jos leipää syö. Enemmänkin kannattaisi panostaa siihen leivänpäälliseen: salaattia, paprikaa, täysrasvaisia leikkeleitä (niissä on yleensä vähemmän haitallisia "täyteaineita"), täysrasvaisia juustoja, jne. Mahdollisimman vähän prosessoitua ruokaa, niin hyvä tulee.

Vierailija
120/299 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kutsuttu Karppaus on tullut lähemmäksi terveiillistä ruokavaliota ja hyvä niin. Sinun Kutsumasi hyväkarppaus on ihan tuikitavallinen terveellisen sekaruokavalio. Ei vain taida kuulostaa yhtä hienolta :)

.

Kuten moneen kertaan todettu on virallisterveellinen tullut hyväkarpimmaksi koko ajan, hyvä niin. Itse kuulun siihen joka VOI syödä ruista (100%) ja puuroakin Ihmiset on erilaisia ja kaikki karpit ei vastusta täysviljoja tai hedelmiä. Ja se mitä karpit osaa, on kuunnella omaa kehoa. Hyvä niin!