Siis oikeasti, milloin nämä kaikki omituiset korkeakoulut ovat saaneet toimilupansa!
Koulutusrakenne on Suomessa aivan käsittämätön. Tekijöitä tarvittaisiin ammattikouluista, mutta porukka juoksee kieli vyön alla niihin loputtomiin ammattikorkeisiin opiskelemaan jotain älytöntä korusuunnittelusta medianomiin. Näille EI OLE TÖITÄ. Puolet AMK:sta pitäisi samantien lakkauttaa, Hesarissa oli joku hiton humanistinen AMK, mikä HITTO se on? Sieltä varmasti valmistuu paljon työelämään väkeä, kun yliopistoltakin humanistit (esim. minä itse) ovat vaikean työnsaannin edessä. Ei mitään järkeä!
Kommentit (126)
ja oikeasti suurin osa heistä on johtotehtävissä. Kuka virastoissa kuka yksityisellä puolella. Ja yksikään tuntemani amk ei ole kortistossa. Toisaalta kyllä tunnen muutaman diplomi-insinöörin jotka notkuvat kortistossa.
Ettekö lue uutisia ja valtion suurta huolta tästä kun ihmiset notkuu jossain yliopistossa vuositolkulla kun samaan aikaan pitäisi saada nopeesti porukkaa sorvin ääreen. Amk on loistava keino saada porukkaa hieman nopeammin veroja maksamaan.
Olen aivan varma, että amk:ta arvosteleva ei tiedä hittojakaan koko paikasta ja sen antamista valmiuksista.
Mä olen restonomi, eli suoritin ammattikorkeakoulu tutkinnon matkailun puolelta.
Meitä ainakin valmennettiin aika paljon just oman yrityksen pyörittämiseen, kansainväliseen kaupan käyntiin, kieliin, matkailuyrityksen kehittämistehtäviin ja sit käytiin tietokonesovelluksia paljon läpi (sekä toimistosovelluksia, että matkailupuolen sovelluksia (kuten lentojen varaaminen, hotellivarausjärjestelmät jne.)
Eli ihan on hyötyä alalla kuin alalla (tietokonetaidot ja kielet, markkinointi, yrityksen/tuotteen kehittäminen jne).
Todella käytännönläheistä oppimista.
Itse olen hakemassa nyt yliopistoon, koska haluan olla lisäksi luomassa uutta tietoa.
Olen aivan varma, että amk:ta arvosteleva ei tiedä hittojakaan koko paikasta ja sen antamista valmiuksista.
t. tyhmä maisteri (johtava asiantuntija)
Wikipediasta: The degrees from polytechnics (AMK) are considered Bachelor's degrees in international usage. However, in domestic usage, bachelors transferring from polytechnics to universities may be required a maximum of 60 ECTS credits of additional studies prior emabarking the master's level studies. In conjunction with Bologna process, the polytechnics have obtained the right to award master's degrees. However, such programs remain rather minor phenomenon. The polytechnic master's degree does not qualify for doctoral studies.
Englannissahan Metropolitan Universityt ovat entisiä polytechnics ja näillä Met yliopistoilla on siksi huono maine. Niihin on myös helpompi päästä sisään.
T. se yksi aiempi kyselijä, joka on itse opiskellut Englannissa eikä siksi pysy perässä Suomen systeemeistä
olen itse hr-puolella isossa firmassa, ja kyllä meille ainakin tulee suuri määrä hakemuksia työttömiltä tradenomeilta. Riippuu varmaan tutkinnosta ja alueesta, mutta näin on ainakin täällä Pirkanmaalla.
Tietämäni/tuntemani tradenomit ovat kaupan alan esimiestehtävissä Keskolla, S-ryhmällä jne. Eli niitä välitason johtajia niin sanotusti.
AMKin käynyt
Mä olen restonomi, eli suoritin ammattikorkeakoulu tutkinnon matkailun puolelta.
Meitä ainakin valmennettiin aika paljon just oman yrityksen pyörittämiseen, kansainväliseen kaupan käyntiin, kieliin, matkailuyrityksen kehittämistehtäviin ja sit käytiin tietokonesovelluksia paljon läpi (sekä toimistosovelluksia, että matkailupuolen sovelluksia (kuten lentojen varaaminen, hotellivarausjärjestelmät jne.)
Eli ihan on hyötyä alalla kuin alalla (tietokonetaidot ja kielet, markkinointi, yrityksen/tuotteen kehittäminen jne).
Todella käytännönläheistä oppimista.
Itse olen hakemassa nyt yliopistoon, koska haluan olla lisäksi luomassa uutta tietoa.
Hauskimmat mun näkemät ovat kulttuurituottaja AMK ja esteonomi Esteonomi puristelee finnejä ja tekee manikyyrejä
Töitä puskee rakastamallaan alalla aamusta iltaan. :)
Ensimmäinen amk:n käynyt, joka vastasi täällä jo useasti esitettyyn kysymykseen, mitä siellä amk:ssa oikein opetetaan.
Siis käytännön töitä, esim. atk-sovellusten käyttöä. Hyvä niin, tarpeellisia taitoja, mutta eivät mielestäni ihan rinnastettavissa yliopistossa opetettaviin asioihin. Siispä ei pitäisi tutkintojakaan rinnastaa toisiinsa käyttämällä tuota korkeakoulunimikettä.
ei kait se amk:ssa opiskelleiden vika ole, että oppilaitoksen nimi on ammattikorkeakoulu?
haukut nyt väärää puuta
No tuosta ómasta listastani unohtui esim. johtajuusopinnot, joita olen käynyt niin paljon kuin oli vaan mahdollista. (Strategian kursseja, johtamisenpsykologiaa jne.)
Mun mielestä yliopiston tehtävänä on ennen kaikkea tuottaa tutkijoita, jotka luovat uutta tietoa mm. meidän amkilaisten käyttöön!
Mitä olen tuttujen yritysjohtajien kanssa keskustellut, heistä amkissa on hyvää se että se nimenomaan on käytännönläheistä opetusta.
Riippuen alasta ja työtehtävästä tutkinnot voidaan rinnastaa, koska molemmat henkilöt (siis toinen yliopiston käynyt ja toinen amkin käynyt) selviäisivät varmasti esimerkiksi johtajana hyvin!
nimenomaan koulujen nimeämistä korkeakouluiksi. Ap:n avauskin koski nimenomaan sitä, mistä näitä "korkeakouluja" sikiää.
menepäs nyt takaisin niiden johtavien asiantuntijatehtäviesi pariin
miten noin tärkeällä henkilöllä on aikaa ja halua roikkua tällaisella areenalla?
paljon muuten saat käteen kuussa?
No, sanopa se, olisihan tässä tärkeämpääkin tekemistä, mutta tämä keskustelu vaan niin kietoi pauloihinsa...
Bruttotuloni ovat runsaat 5.300 euroa/kk, netto n. 3.500 euroa.
t.51
taisi olla ensimmäinen opetusministeri ikinä, jolla ei ollut ylempää korkeakoulututkintoa - hän oli terveydenhoitaja. Sama rouva ajoi terveystiedon kouluihin pakolliseksi aineeksi.
Ketä voi syyttää, mitä instanssia? Ei se näytä hyvältä, että koko kansalla on korkeakoulutus, kun yhteiskunta ei vaan toimi niin. Pitää olla myös ihan niitä tekijöitä. Ja täysin resurssien hukkaan heittämistä, että ensin korkeakoulutetaan tuhansia ja sitten kun valmistuneet tosiaan olettavat saavansa muuta kuin nakinkääntäjän hommia, niin elätetään heitä kortistossa. Hioituisi tosiaan jyvät akanoista, jos yliopistoonkin pääsyprosentteja tiukennettaisiin ja AMK määrä puolitettaisiin.
Ammattikorkeakouluopinnot sisältävät teoriaa ja käytäntöä sopivassa suhteessa
Ammattikorkeakoulututkintojen laajuus on 210 - 240 opintopistettä ja opiskeluaika on 3,5 - 4 vuotta ohjelmasta ja pohjakoulutuksesta riippuen. Opinnot sisältävät:
* perus- ja ammattiopintoja
* harjoittelua ja
* opinnäytetyön.
Mikkelin ammattikorkeakoulussa on tarjolla nuorten tutkintoon johtavassa koulutuksessa yhteensä 14 ammattikorkeakoulututkintoa ja 20 koulutusohjelmaa. Opintoihin voivat hakea lukion tai ammatillisen tutkinnon suorittaneet. Ammattikorkeakouluihin haetaan valtakunnallisessa yhteishaussa.Tutustu koulutusohjelmiimme.
Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot ovat tähtäävät korkeakoulututkinnon suorittaneiden asiantuntijuuden kehittämiseen
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto suoritetaan työn ohessa ja opiskelu kestää 2 - 3 vuotta. Tutkinto on tarkoitettu jo työelämässä toimiville asiantuntijoille, joilla on vähintään 3 vuotta työkokemusta korkeakoulututkinnon suorittamisen jälkeen. Mikkelin ammattikorkeakoulussa on vuonna 2009 seitsemän ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavaa koulutusohjelmaa.
Erikoistumisopinnoilla voit syventää ammattitaitoasi eri osa-alueilla
Erikoistumisopinnot ovat yleensä 30 opintopisteen laajuisia ammattillisia opintoja, jotka on tarkoitettu korkeakoulututkinnon suorittaneille. Nopeisiin koulutustarpeisiin tarjoamme täydennyskoulutuskursseja ja avoimen ammattikorkeakoulun opintoja.
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto antaa valmiudet erityistä asiantuntemusta vaativiin työelämän kehittämistehtäviin. Koulutus on mahdollista suorittaa työn ohessa opiskellen. Ylempään AMK-tutkintoon sisältyy laaja kehittämistehtävä, joka tehdään useimmiten omalle työnantajalle.
Ylempien ammattikorkeakoulututkintojen laajuus on 60 - 90 opintopistettä koulutusohjelmasta riippuen. Ylempi AMK-tutkinto antaa saman kelpoisuuden julkisiin virkoihin ja tehtäviin kuin ylempi korkeakoulututkinto.
Ylempi AMK-tutkinto antaa saman kelpoisuuden julkisiin virkoihin ja tehtäviin kuin ylempi korkeakoulututkinto.
EDELLYTYKSET
Ylempiin ammattikorkeakoulututkintoihin johtaviin opintoihin on pääsyvaatimuksena ammattikorkeakoulututkinto tai
soveltuva muu korkeakoulututkinto sekä kolmen vuoden työkokemus. Mikäli ammattikorkeakoulututkinto on suoritettu
aikuiskoulutuksena opistotutkinnon jälkeen, voidaan opistotutkinnon jälkeisestä työkokemuksesta hyväksyä enintään
kaksi vuotta.
TYÖTEHTÄVÄT
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto on työelämälähtöinen ja työelämäläheinen korkeakoulututkinto, jonka tarkoituksena
on antaa riittävä tieto- ja taitoperusta sekä valmiudet toimia kehittämis- ja johtamistehtävissä sosiaali- ja terveysalalla.
OPINTOJEN RAKENNE
Koulutusohjelma sisältää 55 opintopistettä syventäviä opintoja, 5 op vapaasti valittavia opintoja ja opinnäytetyön, joka on
30 opintopisteen laajuinen työelämän kehittämistehtävä.
Syventävät ammattiopinnot 55 op
Terveys- ja hyvinvointipolitiikan lähtökohdat ja linjaukset 5 op
Opintojaksolla perehdytään toimintaympäristön yhteiskunnallisiin, sosiaalisiin ja taloudellisiin mekanismeihin ja
niiden strategisiin linjauksiin. Opiskelija oppii soveltamaan hyvinvointipoliittista tietoa sosiaali- ja terveysalan
johtamisessa ja kehittämisessä.
Johtajuus ja johtamisen taidot 5 op
Opintojaksolla perehdytään johtamis- ja organisaatioteorioiden – ja mallien kehityslinjoihin ja sosiaali- ja terveysalan
johtamisen edellytyksiin ja vaatimuksiin. Opintojakson myötä opiskelija laajentaa omaa näkemystään johtajuudesta ja
johtajuuden vaatimuksista ja omaksuu reflektiivisen tavan tarkastella omaa johtajuuttaan tulevaisuudessa.
Muuttuva toimintaympäristö ja johtaminen muutoksessa 5 op
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija tiedostaa toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia ja niiden aiheuttamia
vaikutuksia sosiaali- ja terveysalalle. Hän hallitsee muutosjohtamisen teoreettisen perustan ja siihen liittyvät prosessit
sekä osaa soveltaa niitä työelämän erilaisissa tilanteissa. Opiskelija kykenee työyhteisössään innovatiiviseen toiminnan
kehittämiseen, ongelmanratkaisuun ja päätöksentekoon sekä hallitsee viestinnän eri muodot muutosprosessien eri
vaiheissa. Hän pystyy soveltamaan ihmisten johtamisen periaatteita muutostilanteessa.
Inhimillisten voimavarojen ja osaamisen johtaminen 10 op
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää inhimillisten voimavarojen merkityksen johtamisessa. Opiskelija
oppii hyödyntämään strategisen johtamisen näkökulmaa henkilöstön ohjaamisessa sekä saa työkaluja henkilöstön
osaamisen monipuoliseen kehittämiseen. Hän syventää näkemystään työmotivaation ja työhyvinvoinnin merkityksestä ja
sen edistämisestä työyhteisössä.
Palvelujen arviointi ja kehittäminen 10 op
Opintojakson tavoitteena on perehtyä työyhteisöjen ja palvelukokonaisuuksien arviointiin ja kehittämiseen osana
strategista johtamista. Opintojakso antaa valmiuksia talouden ja toiminnan seurantaan ja perehdyttää erilaisiin
laadunhallinnan järjestelmiin.
Työelämän tutkimisen ja kehittämisen menetelmät 15 op
Opintojaksolla perehdytään erilaisiin tutkimus- ja kehittämismenetelmiin ja harjoitellaan niiden käyttöä.
Viestintä ja vuorovaikutusosaaminen 5 op
Opintojaksolla syvennetään asiantuntija- ja johtamisviestinnän taitoja sekä perehdytään tieto- ja viestintätekniikkaan
opiskelun, työn ja johtamisen välineenä.
Vapaasti valittavat opinnot 5 op
Tutkintoon voidaan sisällyttää ja hyväksi lukea muita ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisia opintoja. Syksyllä 2008
tarjotaan Health Promotion Skills 5 op, joka toteutetaan yhdessä Joensuun yliopiston Savonlinnan
opettajakoulutuslaitoksen kanssa.
Opinnäytetyö 30 op
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyön tavoitteena on kehittää ja osoittaa kykyä soveltaa tutkimustietoa ja
käyttää valittuja menetelmiä työelämän ongelmien erittelyyn ja ratkaisemiseen sekä valmiutta itsenäiseen vaativaan
asiantuntijatyöhön. (Asetus 423/2005) Opinnäytetyön tavoitteena on ratkaista työelämälähtöinen, mielellään
ydinosaamisalueisiin liittyvä kehittämistehtävä asetettujen tavoitemäärittelyjen, lähtökohta-analyysien ja teoriatietojen
pohjalta.
Ikävä kyllä vaan näillä amk-koulutetuilla tuntuu monilla olevan se käsitys, että he olisivat päteviä tehtäviin, joihin vaaditaan korkeakoulututkintoa. Paljon pahaa mieltä tulee näistä katteettomista odotuksista.
Pelkkä opintoviikkojen määrä kun ei kerro vielä tutkinnon sisällöstä mitään.