Siis oikeasti, milloin nämä kaikki omituiset korkeakoulut ovat saaneet toimilupansa!
Koulutusrakenne on Suomessa aivan käsittämätön. Tekijöitä tarvittaisiin ammattikouluista, mutta porukka juoksee kieli vyön alla niihin loputtomiin ammattikorkeisiin opiskelemaan jotain älytöntä korusuunnittelusta medianomiin. Näille EI OLE TÖITÄ. Puolet AMK:sta pitäisi samantien lakkauttaa, Hesarissa oli joku hiton humanistinen AMK, mikä HITTO se on? Sieltä varmasti valmistuu paljon työelämään väkeä, kun yliopistoltakin humanistit (esim. minä itse) ovat vaikean työnsaannin edessä. Ei mitään järkeä!
Kommentit (126)
Jos aloituspaikkoja olisi ylipäätään koulutuksessa se määrä, mitä on työpaikkojakin, niin aika paljon koulutuspaikkoja pitäisi lopettaa kokonaan. Yhteiskunnassamme on koko ajan yhä vähemmän työvoiman tarvetta, sillä teollisuus ja tuotanto on siirtymässä enenevässä määrin Aasiaan, ja sen perässä nyt suunnittelu ja muu vaativa asiantuntijatyö. Aasiassa on suurimmat markkinat ja kasvu, joten talous siirtyy sinne ja eurooppa taantuu. Työ ja työvoimantarve vähenee.
Jos aloituspaikkoja olisi työvoimatarpeen mukaan, varmaan vähintään se 20-30% (?) nuorista jäisi kokonaan ilman koulutusta ja työtä. Mitä näille nuorille tapahtuu, jos he jätetään tyhjän päälle? PArempi edes, että hankkivat jonkin turhan koulutuksen ja ovat poissa päihteistä se aikaa...
tyhmä maisteri. kertokaa mullekin mikä se amk on ja mihin hommiin sieltä oikeasti valmistuu? Eikä kyllä kiinnosta niin paljoa että viitsiisin netistä itse etsiä!
Tutkintoni oli 160 ov. Olennaista ei kuitenkaan liene se, montako opintoviikkoa tutkinnon suorittamiseksi tarvitaan, vaan se, miten näitä opintoviikkoja kertyy. Vaan amk-tutkinnolla voipi olla vähän hankala tätä eroa nähdä...
siis ammattikorkeakoulun ja yliopiston ja nykyään pyöritän omaa yritystä, jossa siis johdan koko palettia. Sanoisin kylmästi, että enemmän tuo ammattikorkeakoulututkinto minulle tähän touhuun eväitä antoi kuin maisterin paperit, mutta saatte ihan vapaasti olla eri mieltä.
Vaikken olekaan kukaan niistä, jolta tätä nyt kysyttiin, mutta kerrotaan silti.
Ja tosiaan, ehkä kannattaisi joskus perehtyä asioihin ennen kuin alkaa meuhkaamaan. Humak, eli humanistinen ammattikorkeakoulu, ei kouluta ns. humanistisille aloille, kuten yliopistossa humanistinen tiedekunta. Minä kävin Humakin, valmistuin yhteisöpedagogiksi. Kaikki opiskelutoverini, joihin pidän yhteyttä, ovat työllistyneet joko jo ennen valmistumistaan tai viimeistään puoli vuotta sen jälkeen - minäkin hädin tuskin olen saanut olla rauhassa hoitovapaalla, kun vähän väliä joku soittelee ja kyselee, josko tulisin heille töihin. Vaikka mulla siis on jo työpaikka odottamassa. Humakista valmistuu myös kulttuurintuottajia, joista suurin osa työllistyy perustamalla oman yrityksen. Aika monessa Suomen mainostoimistossa, juhlapalvelussa yms. on töissä kulttuurintuottajia. Huonoin työllisyystilanne Humakista valmistuneista on viittomakielen tulkeilla. Keskimäärin Humakin opiskelijoista 70 % työllistyy viimeistään puoli vuotta valmistumisensa jälkeen.
ammattikouluja ei ole muutettu ammattikorkekouluiksi!!!
Korkea-asteen ammatillinen koulutus lopetettiin samaan aikaan kun ammattikorkeakoulujärjestelmä perustettiin ja nämä vanhat ammattitutkinnot uusilla nimillä sisällytetiin niihin. (sairaanhoitaja --> erikoissairaanhoitja jne.)
alemman korkeakoulututkinnon
sit on olemassa korkeakoulututkinto
ylempi korkeakoulututkinto
jne
veikö tradenomi duunin nenän edestä?
Heh, onneksi Suomessa on sentään vielä ammattivaatimustasot, tradenomi ei SAA tehdä töitäni, ja hyvä niin.
Ja tuohon vastaukseesi, näkee, ettet ole joutunut keskustelemaan ja perustelemaan näkemyksiäsi kun joudut tuollaisiin vastauksiin turvautumaan. Sääli.
korkea-asteen ammatillinen koulutus ei ollut ammattikouluissa!
haluaisin tietää, että mikä se AMK oikein on (jos ei kerran määritelmät tässä keskustelussa pidä paikkansa)?
Osaisiko joku AMK:ssa opiskellut kertoa
- mikä AMK on?
- minkä tason tehtäviin sieltä valmistutaan suhteessa yliopiston käyneisiin ja toisaalta taas ammattikoulun käyneisiin?
- Miksi hait juuri AMK-opintoihin?
oppii juuri siellä yliopistossa.
Ja tuohon vastaukseesi, näkee, ettet ole joutunut keskustelemaan ja perustelemaan näkemyksiäsi kun joudut tuollaisiin vastauksiin turvautumaan. Sääli.
AMK-väki on vaitonaine, kun pitäisi jotain perustella ja selittää... Kertokaa nyt!
vaan maistereiden kiusaksi : )
siltä vähän näyttää :DD
Liittyykö se jotenkin nuorisotyöhön? Mitä teet työksesi?
Minä kävin Humakin, valmistuin yhteisöpedagogiksi.
että meillä on enemmän korkeakoulutettuja kuin itse asiassa onkaan.
Se on ammattikorkeakoulu, yliopisto on tiedekorkeakoulu. Amk:ssa opitaan tekemään myös töitä, ei pelkkää teoriaa.
Nuo ovat tutkintonimikkeitä, mikä on aivan eri asia kuin ammattinimike!
ei pidä paikkaansa