Kesävieraat
Jatkuvasti on iltapäivälehtien sivuilla, kuinka mökkiläistä kiusaa lokkeilijat. Koska pääsee omakotitalojen omistajat kertomaan lokkeilijoista. Nämä tyypit ovat ympäri vuoden riesana. Oma kokemukseni on, kun olen muuttanut lähelle Helsinkiä, niin kyllä riittää porukkaa, joka haluaa viettää lomansa lähellä Helsinkiä. Eivät koskaan osaa tuoda edes lakanoita tai pyyhkeitä mukanaan ruoasta nyt huhumattakaan.
Kommentit (25)
Itse olen aina sanonut, että ei ole tilaa tms.
Ainoastaan vieraat, jotka haluan kotiini ovat tervetulleita.
Opettele sanomaan ei!
Me ei oteta aikuisia ihmisiä yöksi meidän kotiin, ikinä, milloinkaan, missään tilanteessa! Ollaan vaan sanottu kaikille alusta saakka ei käy, joten kyselyjä ei edes tule! Varmaan selän takana puhutaan pahaa, mutta mitä sitten. Eipä ne puheet ole meidän korviin kantautuneet, joten eipä kiinnosta. Meidän koti, meidän säännöt.
Pidetään kyllä mielellään juhlia ja kutsutaan ihmisiä päivälliselle tai kahville eikä kytätä toiko joku lahjoja tai tuomisia. On kuitenkin aivan se ja sama miten kauempaa tulevat ihmiset asian järjestää. Jos ei oo varaa hotelliin tai muuhun majapaikkaan, ei tarvitse tulla ollenkaan.
Voisitteko sanoa näille, jotka toivoo yökyläilyjä, ettei se sovi ja ehdottaa tapaamista kahvilassa tai ravintolassa, jossa jokainen maksaa oman ruokansa. Jos heillä ei ole halua / aikaa tavata, et selkeästi merkitse heille mitään. Moni ystävä toimii kuulemma näin ja tapaamisista on jäänyt hyvä mieli eikä uuvuta / vie energiaa.
Olen tuo 2 viestin kirjoittaja. Asumme perheen kanssa pk seudulla ja puolison vanhemmat pohjoisessa. He tulevat usein pidemmiksi ajoiksi lomalla meille jotta ehtivät nähdä lasten lastaan ajan kanssa. Tämä on minulle täysin ok ja olen iloinen että tahtoovat ylläpitää suhdetta lapseemme. Itsekin heistä pidän suurimmalta osin, mutta ongelmat alkavat siitä että ovat hirveän hankalia suoraan päättämään tulosta ja lähdöstä joten on todella vaikea tehdä mitään yhteisiä sopimuksia. Aina on semmoista "joo mietitään vielä", "katsellaan vähän", "kuulostellaan" jne. Eikö aikuiset ihmiset vaan voi päättää päiviä ja sitten toteuttaa suunnitelmaa? Kun lopulta olen jonkun lähtöpäivän saanut puristettua ulos heidän jo meillä ollessaan, venyttäväthe myös aina oloaan pidemmäksi. Jos edes vähääkään ilmaisen että tämä minua ahdistaa, aletaan puhua siitä kuinka he niin harvoin pääsevät käymään ja on niin mukava viettää aikaa lapsenlapsen kanssa. Oikeastaan minulta ei extra öistä enää edes kysytä vaan he vain sanovat, eli sopivat mieheni kanssa ja minulle mies ilmoittaa että aikovat jäädä vielä. Tunnen näinä hetkinä olevani vankina omassa kodissani jossa kaikki muut paitsi minä määräävät tulevaa. Ahdistun ja pidättelen kaiken sisälläni jotten "aiheuttaisi riitaa" kuten mieheni sanoo. Olen loppu ja huomaan sen koska edelleen tämä teksti vain tursuaa minusta vaikka vieraat lähtivät jo viikko sitten.
Uhriutumisenkulttuuri. Jokainen kokee olevansa jollakin tapaa uhri ja liioittelee itseensä kohdistuvia negatiivisia asioita.
Ap, lyhyesti: tämä on SINUN ONGELMASI eikä meistä KUKAAN voi sinulle kertoa, miksi olet niin saamaton, että et voi pitää oveasi lukossa! Älä nyt tänne kirjoittele vaan mene HOITOON miettimään mikä sinusta on tehnyt kynnysmaton!
Odotat ja odotat siellä norsunluutornissasi, että iltapäivälehtien toimittaja ottaa yhteyttä? Alas sieltä ristiltä ulisemasta ja juttu vinkkiä laittamaan.
Yllätyspiipahduksen voi tehdä, jos tuo mukanaan kahvi- tai keksipaketin.
Kenen vika se sitten on? Vaalea pigmenttisten miesten, oikeistolaisten naisten, rakenteiden vai jonkun muun?
Vierailija kirjoitti:
Ap, lyhyesti: tämä on SINUN ONGELMASI eikä meistä KUKAAN voi sinulle kertoa, miksi olet niin saamaton, että et voi pitää oveasi lukossa! Älä nyt tänne kirjoittele vaan mene HOITOON miettimään mikä sinusta on tehnyt kynnysmaton!
Onko nämä tämän saman laulun laulajat tosissaan vai provoja? Tietenkään ei kukaan oleta että oman elämän ongelmat ratkeaa jossain keskustelupalstalla. Vaan onhan tämä edelleen KESKUSTELUPALSTA jolla keskustellaan ihmisten erinäisistä mieleen juolahtavista asioista. Kirjoittaminen voi myös helpottaa käsittelemään asioita eikä vertaistukikaan tutkitusti haittaa mikäli sellaista sattuu saamaan, taikka sitten uutta perspektiiviä omiin ajatuksiin.
Tietenkään sinulle naisena ei tule mieleen itse kirjoittaa haluamaasi uhripuhetta ja tarjota sitä iltapäivälehteen?
Vierailija kirjoitti:
Yllätyspiipahduksen voi tehdä, jos tuo mukanaan kahvi- tai keksipaketin.
Joku on vähän vitsikkäällä tuulella tänään ;)
Joo, ei naurata yhtään tällaiset ehdotukset.
Vierailija kirjoitti:
Kenen vika se sitten on? Vaalea pigmenttisten miesten, oikeistolaisten naisten, rakenteiden vai jonkun muun?
Syy on, kuten aina, ylilauta- keskustelufoorumin, tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkään sinulle naisena ei tule mieleen itse kirjoittaa haluamaasi uhripuhetta ja tarjota sitä iltapäivälehteen?
Sinä se oot varmaan hauskaa seuraa juhlissa, ja muutenkin.
Miehen vika! Mies aina kutsuu kaikki käymään/poikkeamaan. Yritän potkia nilkkoihin pöydän alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy on, kuten aina, ylilauta- keskustelufoorumin, tietenkin.
Tervetuloa aihe vapaalle. Aihe vapaalla syyllinen on joko mies tai persu, jotka ovat myös yleisempiä haukkumasanoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nämä tämän saman laulun laulajat tosissaan vai provoja? Tietenkään ei kukaan oleta että oman elämän ongelmat ratkeaa jossain keskustelupalstalla. Vaan onhan tämä edelleen KESKUSTELUPALSTA jolla keskustellaan ihmisten erinäisistä mieleen juolahtavista asioista. Kirjoittaminen voi myös helpottaa käsittelemään asioita eikä vertaistukikaan tutkitusti haittaa mikäli sellaista sattuu saamaan, taikka sitten uutta perspektiiviä omiin ajatuksiin.
Jäi vähän epäselväksi mielipiteesi aiheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä se oot varmaan hauskaa seuraa juhlissa, ja muutenkin.
Yritätkö nyt jotenkin loukata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäi vähän epäselväksi mielipiteesi aiheeseen.
Ei nyt ehdi selittää uudet tuulet puhaltaa, virta vie ja juna puksuttaa, hyvästi siis jää ja usvaan hämärään. Noin.
Itselle vieraat kesällä olisi ok jos
A) ilmoitetaan ja YHDESSÄ SOVITAAN selkeästi milloin sopii tulla ja kuinka kauan viivytään. Tähän sisältyy myös se että olisi mahdollista halutessaan kieltäytyä ottamasta vieraita vastaan mikäli jaksaminen ei vain riitä/ aikataulut ei sovi, ilman että tarvitsee pelätä saavansa ikuiset vihat niskaan kieltäytymisestä.
B) tuodaan tullessa edes jotain perustarviketta jota vieras tietää kuluvan vierailun aikana esim kahvia, leipää, maitoa tai korvata jotenkin rahallisesti ruokailuja
C) pidettäisiin kiinni kohdasta A eikä aleta omin päin sooloilemaan ja muuttamaan jo sovittuja aikatauluja.
Itse olen tullut siihen tulokseen että vaikka joka kesä näitä asioita ääneen toivon ja kommunikoin niin silti saan aina pettyä huomaamaan etten osaa vetää rajoja ja annan kyläilijöiden kävellä ylitseni ja käyttää hyväksi rahallisesti. Olen vierailujen jälkeen aivan loppu henkisesti kun vain venytän ja venytän omaa jaksamista ja lopulta kun vieraat häipyvät istun lamaantuneena tuijottamassa seinää monta tuntia. Sori nyt tuli vähän omakohtaista tilitystä viikon takaisesta teatterista jossa olin jälleen kuin mikäkin kynnys matto omassa kodissani. Inhoan itseäni etten uskalla jämäkän ystävällisesti vetää rajoja kuin aikuinen.