Onko kukaan saanut töitä valtiolle.fi-sivuston
kautta? Olen hakenut vaikka kuinka montaa paikkaa tuon sivuston kautta, mutta yhteenkään ene edes ole päässyt haastatteluun, vaikka pätevyys ym. vaatimukset ovatkin täyttyneet.
Meneeköhän nuo valtion paikat jotenkin tiskin alta? Ne kun on pakko laittaa julkiseen hakuun. Jotenkin alkaa siltä vaikuttamaan.
Kommentit (143)
Valtiolla kaikki vakituiset virantäytöt on laitettava julkiseen hakuun ja hakijoita myös haastateltava vaikka talon sisältä olisikin jo tuleva valittu tiedossa. Ja ainakin meidän virastossa enemmän sääntö kuin poikkeus, että perusduuneissa sisäinen hakija saa paikan koska aina löytyy sopivia määräaikaisia vakinaistettaviksi. Poikkeuksena ylimmät virat ja erityisasiantuntijat joita tarvitaan silloin tällöin talon ulkopuoleltakin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on innostavaa sitten hakea..
Ja ikinä ei kuulu mitään kun laitat hakemusta toisen perään. Ja aina menee muutama tunti kun muokkaat hakemuksen. Huoh.
Kyllä on mahdollista. Minut valittiin töihin valtiolla.fi -sivuston kautta suoraan vakituiseen virkaan. Aiempaa kokemusta valtiolta tai ylipäätään julkiselta puolelta ei ollut. Hakijoita oli 78.
Minä olen itse saanut virkani muutama vuosi sitten ko. kanavaa käyttäen ja tänäkin vuonna olen rekrytoinut sitä kautta jo kolme hakijaa erityisvirkoihin. Hakijoita on todella paljon!
Vierailija kirjoitti:
Minä olen itse saanut virkani muutama vuosi sitten ko. kanavaa käyttäen ja tänäkin vuonna olen rekrytoinut sitä kautta jo kolme hakijaa erityisvirkoihin. Hakijoita on todella paljon!
Mitä on erityisvirat?
Vierailija kirjoitti:
Työnsaaminen tuollaisen 190-300 hakijan joukosta tuntuu melkein mahdottomalta. Millainen ihmenainen/ihmemies sitä pitäisi olla että paikan saisi. Huhn huh.
Pitää olla se, joka tunnetaan jo ennestään.
Juuri näinä päivinä meillä kotona on melkein riidelty siitä, onko eräs tuolla sivulla avoinna oleva paikka aivan varmasti sen henkilön, jota siihen on jo pyydetty. Julkisessa haussa pitää tietenkin olla, mutta juuri se tietty henkilö on jo siinä hommassa ollut niin pitkään ja hyvin työnsä aina tehnyt, miksi häntä ei otettaisi.
Joo tiedän, että on todella turhauttavaa olla yksi 345 hakijasta, kun etukäteen on jo yhtä hyvin valituksi tuleva henkilö tiedossa kuin muinoin Neuvostoliiton vaaleissa.
Sama pätee kuntien virkoihin. Niissä on vielä se vinkeä tapa, että vahvinta hakijaa ei edes kutsuta haastatteluun, jotta kukaan hölmö ei menisi erehdyksessä ehdottamaan häntä ja siten väärä henkilö valituksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen hakenut noita vakituisia paikkoja ja eihän niihin ole mitään mahkuja. En ole vaan nähnyt yhtään sopivaa paikkaa määräaikaisena auki :(
Määräaikaisia ei tarvitse laittaa julkiseen hakuun. Monet niistä ovat sellaisia, joihin tarvitaan tekijää heti esim. sairausloman sijaiseksi. Ei vaan kutsua kuulu työttömälle, ei ... sisäpiirin juttuja ne ovat.
Ja miten se työnkierto virastosta toiseenkin on niin helppoa. Eikö perkele siellä ole vaatimuksena mitään erityisosaamista? Voi vaan pompata vaikka LVM hommista suoraan OKM hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hakenut noita vakituisia paikkoja ja eihän niihin ole mitään mahkuja. En ole vaan nähnyt yhtään sopivaa paikkaa määräaikaisena auki :(
Määräaikaisia ei tarvitse laittaa julkiseen hakuun. Monet niistä ovat sellaisia, joihin tarvitaan tekijää heti esim. sairausloman sijaiseksi. Ei vaan kutsua kuulu työttömälle, ei ... sisäpiirin juttuja ne ovat.
Ärrr!!
Meillä ainakin yli 6kk määräaikaisuudet on pistettävä yleiseen hakuun. Sen olen huomannut, että vakituisista viroista selvästi suurin osa menee jollekin joka on ko. hommaa määräaikaisena joskus tehnyt, vain muutama voi tulla uutena ulkopuolelta vakivirkaan. Kylläkin juuri yksi tuttuni vakiviran näin sai, mutta ehkä paikka oli sitten täysin uusi.
Mutta käytännössä menee siis niin, että määräaikaisena pitää kärvistellä joskus useampia vuosia ja sitten voi vakiviran saada. Useimmiten se siis pistetään julkihakuun vaikka tiedetään kuka sen saa ja muitakin on haastateltava. Mutta joskus tosiaan näille haastateltaville voidaan sit määräaikaisia pestejä tarjota, joten kandee aina hakea ja mennä haastatteluun. Ikäsyrjintää on valtiolla mielestäni vähemmän. Yli 50 vuotiaitakin on palkattu ja saanu jopa vakiviran.
Itse olen siis hakenut useitakin paikkoja ja käyny muutamissa haastatteluissa. Ja yhteen paikkaan sitten kun en päässyt, minulle soitettiin myöhemmin että pääsisinkö sittenkin tulemaan (6kk) joka sitten jatkui määräaikaisena ja lopulta sitten vakivirankin sain kun yks lähti pois. Ja sitten siihen minun "pysyvään" määräaikaiseen paikkaani otettiin uusi (sisäisessä haussa). Ja todella puheessa tuota entistä paikkaani kuulin kutsuttavan pysyväksi määräaikaisuudeksi. Valtio todella osaa keinotella määräaikaisuuksien kanssa. Lisäksi tiedän tapauksia, joissa määräaikaisia virkoja on vakinaistettu suoraan ilman mitään hakua eli sekin on mahdollista.
Ja mitä palkkaan tulee, ne on lähtökohtaisesti huonot ja tehtävät arvioidaan aina todella ala-arvoisesti, pohjapalkan päälle tulevat hekot määrätään ainakin meillä, että eivät saa olla tiettyä prosenttiosuutta suuremmat, teit sitten kuinka loistavaa työtä tahansa. Eli tiimin muiden työntekijöiden henkilökohtaiset prosentit vaikuttavat. Jos siis on joku vanha työntekijä joka on hyvänä ainaka saanut itselleen hyvät hekot, niin uudet saavat tyytyä surkeisiin, koska koko ryhmän prosentit ei saa olla kuin tietyn rajan alle.
Mutta, tämän lisäksi ainakin meillä on mahdollista saada ns. pärstäkerroinlisää. Eli jos sinulla on tarpeeksi jotain..munaa..ääntä jne, voit saada vielä erityislisää. Lähinnä siis tarkoitan jotain speciaaliosaamista tai muuten vaan hyvät välit isoihin pomoihin. Tämä lisä voidaan kyllä peruuttaa seuraavana vuonna mutta siis persoonalla tuntuu olevan väliä.
Edut on ok, jos pitkät lomat vielä voi laskea. On etätyötä. Muuten työajanseurankirjaaminen jne byrokratia ärsyttää, työkaverit on mukavia meillä mutta yleinen henki ei kovin hyvä. Organisaatiomuutokset ovat nykyään melkein kuin yksityisellä ja yt:t myös tuttuja. Tuskin olen eläkevirassa enkä oikeastaan edes toivo olevani, 30 v töitä vielä jäljellä.
Ainakin meidän virastoomme tulee tämän tulee uusia virkailijoita ja nimenomaan valtiolle.fi:n kautta. Pakkohan virastoihin on ihan uusia rekrytoida, koska väki vanhenee ja jää eläkkeelle, että työt tulee tehtyä.
Paljon on paikkoihin hakijoita, joten onhan ymmärrettävää, ettei yhtä avoinna olevaa paikkaa kohti voi kolmeasataa palkata.
Kiinnostaisi tietää kuinkahan moni valtiolle.fi kautta tulijoista työllistyy tänne pääkaupunkiseudulle. Olen itse hakenut useampaa paikkaa, mutta vielä ei ole tärpännyt. Näyttää kuitenkin siltä, että usein paikan saaneella ei ole ollut aiempaa kokemusta valtionhallinnosta. Olisiko tuo tuttujen palkkaaminen yleisempää pks ulkopuolella. Itse haen ihan tavallisia sihteerin yms. tehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
eli niiden on pakko kutsua haastatteluun ihmisiä, vaikka käytännössä paikka on jo mennyt. esim. mieheni sai juuri vakiviran valtiolta, oli sitä ennen määräaikaisena, ja hän tietysti sai sen paikan sitten, kun muuttui vakiviraksi. silti he kutsuivat ihmisiä haastatteluun, vaikka oli jo sovittu, että mieheni saa paikan. ja tämä on siis ihan yleistä ja todella älytöntä, sekä mielestäni väärin muita hakijoita kohtaan. on aika harvinaista, että ulkopuolelta otetaan ketään. piiri pieni pyörii valtion laitoksissa, työnkierto on todella yleistä. jossain virassa voi olla vaikka 4 sijaisen sijaista, kun ihmiset hakevat eri paikkoja talon sisällä, koska se on helppoa, ja aina voi turvallisesti palata omalle paikalleen. valtiolta on lähes mahdotonta saada potkuja, mikä ei aina ole hyvä asia. mieheni kertomukset työpaikastaan kuulostavat usein lastentarhalta, aivan uskomattoman laiskaa ja lapsellista porukkaa. useat eivät tee mitään, paitsi juovat kahvia ja ovat "sairaslomalla". tätä me sitten verovaroin tuemme...
Tässä Suomen taloudelliset ongelmat tiivistettynä. Nämä maksetaan liian korkeilla veroprosenteilla jolloinka ostovoima ei riitä pitämään yllä kysyntää.
Seurauksena yksityinen sektori vähenee ja julkisen sektorin suhteellinen koko vain kasvaa.
= leikkaaminen käy yhä hankalammaksi kun julkinen sektori on alkaa olla koko talous, kuten neuvostoliitossa
Tuon palvelun ongelma on, että tietyt henkilöt hakevat sen kautta joko ajan suunnilleen jokaista mahdollista paikkaa, koska hakminen on niin helppoa ja vaivatonta. No, eihän tällaisia "ammattihakijoita" kukaan rekrytoija vakavasti ota!
Minusta tuntuu, että suurinosa mielenkiintoisista tehtävistä on nimenomaan pääkaupunkiseudulla. Mutta siellä on tosiaan paljon (enemmän) hakijoitakin kun maakunnissa. Ja varsinkin noihin "yleispäteviin" sihteeri/hlöstöhallinto/viestintä -tehtäviin, joita ajatellaan pystyvän tekemään monenlaisellakin koulutuksella ja kokemuksella. Olen sisäisistä järjestelmistä nähnyt hakijoita mm. tämmöiseen assistentti/viestintäsihteeripestiin (palkkaa n. 2000 €) ja hakijoita oli pitkälti yli sata ja suurimmalla osalla oli maisterin tutkinto. Eli paljon on työttömänä (yli)pätevääkin joukkoa, joka olis valmis tekemään tuolla palkalla töitä. Tuskin tuommoiseen virkaan ylikoulutettua valitaan, mutta sai kuitenkin käsittämään minut sen, että työt ovat nyt kiven alla ja hakijoita on paljon.
Tänään hain kahta paikkaa UM:stä. Vähän taas innostuin vaikka ei mitään mahdollisuuksia tietenkään..
Muutoin hyvä, mutta vaikka valitus menisi läpi, se ei kumoa jo tehtyä valintaa. Valituksen kautta on mahdollista saada korvauksia ja vain korvauksia.
Ja kyllä, olen saanut kaksi työtä valtiolle.fi -sivuston kautta, vaikka en ollut ns. Sisäinen hakija.