Onko kukaan saanut töitä valtiolle.fi-sivuston
kautta? Olen hakenut vaikka kuinka montaa paikkaa tuon sivuston kautta, mutta yhteenkään ene edes ole päässyt haastatteluun, vaikka pätevyys ym. vaatimukset ovatkin täyttyneet.
Meneeköhän nuo valtion paikat jotenkin tiskin alta? Ne kun on pakko laittaa julkiseen hakuun. Jotenkin alkaa siltä vaikuttamaan.
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vaikea päästä valtiolle.
Selvästi suositaan sisäpiiriä.
Eli pitää olla jo talossa tai sitten puolueen jäsenkirja ja suhteita.Eli ei vapaa valinta vaan enemmänkin hyvävelisysteemi ja korruptio.
Ex kuntaihmisenä tiedän, kunnan työelämä on äärimmäisen poliittista.
Valtiolla sama mutta kertaa sata.
Rumaa peliä. Minun hyvin hoitamani virka lopetettiin viitisentoista vuotta sitten, ja minulle tarjottiin täsmälleen samaa työtä freelancerina. Virkamieslautakunta totesi tapauksen laittomaksi irtisanomiseksi, eikä minulla ole tuon jälkeen ollut "pelkoa" siitä, että tulisin palkatuksi valtiolle mihinkään tehtävään.
En ole aktiivisesti seurannut entisen työnantajani touhuja, mutta silmiin osuu silloin tällöin täsmälleen samoista töistä erotettujen ihmisten käräjäuutisia. Jokin aika sitten peräti kaksi erotettua kävi oikeutta yhtaikaa. Taannoin perustettiin kaksi uutta virkaa samojen duunien hoitamiseksi, ja minä piruuttani niitä hain, kun näyttöjä ja pätevyyttä oli, mutta en päässyt haastatteluihin.
Tuossa työssä tuli kierrellyksi ministeriöitä ja muita valtionlaitoksia, eikä jäänyt epäselväksi se, että kaveriverkosto ja sukulaisuus olivat rekrytoinnissa ykkössijalla. Jollei tarvittavaa duunipaikkaa pomon jälkikasvulle tai virkaheitolle kaverille ole, sellainen tehdään.
Ei tuo asia ole näin mustavalkoinen. Tietyissä tehtävissä vaaditaan tiettyä koulutusta. Poliisin, rajavartiolaitoksen ja vastaavien virkoja jaetaan kyllä koulusta valmistuneille. Samaten PV:n virkoja kyllä menee myös talon ulkopuolelta tuleville. Erityisesti juuri valvontaviranomaisen tehtäviin palkataan paljon talon ulkopuolelta. Esimerkiksi Tukesin tai Elyn ylitarkastajat/tarkastajat.
Niissä on oltava tiettyä speksiosaamista tekniikan alalta. Puolustusvoimilla on hankaluuksia rekrytä esimerkiksi järjestelmäasiantuntijoita.
Vaikea päästä valtiolle.
Selvästi suositaan sisäpiiriä.
Eli pitää olla jo talossa tai sitten puolueen jäsenkirja ja suhteita.
Eli ei vapaa valinta vaan enemmänkin hyvävelisysteemi ja korruptio.
Ex kuntaihmisenä tiedän, kunnan työelämä on äärimmäisen poliittista.
Valtiolla sama mutta kertaa sata.