Onko kukaan saanut töitä valtiolle.fi-sivuston
kautta? Olen hakenut vaikka kuinka montaa paikkaa tuon sivuston kautta, mutta yhteenkään ene edes ole päässyt haastatteluun, vaikka pätevyys ym. vaatimukset ovatkin täyttyneet.
Meneeköhän nuo valtion paikat jotenkin tiskin alta? Ne kun on pakko laittaa julkiseen hakuun. Jotenkin alkaa siltä vaikuttamaan.
Kommentit (143)
Mieheni on hakenut muutamia paikkoja sivuston kautta, päässyt kerran haastatteluun. Paikkaa hän ei ole saanut sivuston kautta.
Täällä ilmoittautuu yksi.
Hain valtiolle.fi:n kautta töihin heti kun valmistuin vuonna 1992, ja minulle tarjottiin viikon päästä siitä peräti kolmea virkaa. Valitsin mieluisen ja olen hoitanut sitä virkaa jo yli 20 vuotta.
Itse olen aina saanut ne paikat joita olen hakenut. Ammattitaito puhuu.
Nostan tätä keskustelua.. Olen hakenut nyt muutaman kuukauden aikana kymmentä paikkaa. Ei ole ollut onnea.
Olen joskus jonkun hakemuksen laittanut tuolta. Mitä olen valtiolle töissä olevilta kuullut niin aina on joku jo sisältä katsottuna joka hommaan.
Olen nyt kaksi viikkoa odottanut josko tulisi kutsu haastatteluun. Ei taida olla tulossa..
Aikanaan hain jotain paikkaa ja sain jälkeenpäin ilmoituksen että hommaan on valittu Ano Nyymi (nimi muutettu) joten kaipa sitä kautta joku sitten sai homman.
Nyt on montakin hakemusta sisällä mutta ei vielä tietoa tuloksista. Varmaan ei valittu jos hakuajan jälkeen ei tipu haastattelukutsua :)
Vierailija kirjoitti:
eli niiden on pakko kutsua haastatteluun ihmisiä, vaikka käytännössä paikka on jo mennyt. esim. mieheni sai juuri vakiviran valtiolta, oli sitä ennen määräaikaisena, ja hän tietysti sai sen paikan sitten, kun muuttui vakiviraksi. silti he kutsuivat ihmisiä haastatteluun, vaikka oli jo sovittu, että mieheni saa paikan. ja tämä on siis ihan yleistä ja todella älytöntä, sekä mielestäni väärin muita hakijoita kohtaan. on aika harvinaista, että ulkopuolelta otetaan ketään. piiri pieni pyörii valtion laitoksissa, työnkierto on todella yleistä. jossain virassa voi olla vaikka 4 sijaisen sijaista, kun ihmiset hakevat eri paikkoja talon sisällä, koska se on helppoa, ja aina voi turvallisesti palata omalle paikalleen. valtiolta on lähes mahdotonta saada potkuja, mikä ei aina ole hyvä asia. mieheni kertomukset työpaikastaan kuulostavat usein lastentarhalta, aivan uskomattoman laiskaa ja lapsellista porukkaa. useat eivät tee mitään, paitsi juovat kahvia ja ovat "sairaslomalla". tätä me sitten verovaroin tuemme...
Tuo, että valtiolta on lähes mahdotonta saada potkuja ei kyllä pidä paikkaansa. Virastossa, jossa olen töissä on ollut kahdet YT neuvottelut ja potkuja on sadellut ihan kuin yksityiselläkin. Toinen juttu oli tämä hajasijoittaminen, eli meiltäkin osa virastosta siirrettiin toiseen päähän suomea. Siirry tai ota loparit.
Vierailija kirjoitti:
Mitä olen valtiolle töissä olevilta kuullut niin aina on joku jo sisältä katsottuna joka hommaan.
Sama. Koskee myös kuntien hommia, pl. hoitoala. Siksipä en enää hukkaa aikaani hakemalla julkiselle sektorille.
Meillä (valtiolla) avoimiin virkoihin on aina joku jo valmiiksi jonossa määräaikaisena. Paikka pitää laittaa kuitenkin julkiseen hakuun lain mukaan, joten sitten laitetaan ja esitetään näytelmää siitä, että oikeasti olisi työtä tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä (valtiolla) avoimiin virkoihin on aina joku jo valmiiksi jonossa määräaikaisena. Paikka pitää laittaa kuitenkin julkiseen hakuun lain mukaan, joten sitten laitetaan ja esitetään näytelmää siitä, että oikeasti olisi työtä tarjolla.
Tämä. Ulkopuolisen hakijan pitää olla aikamoinen ihmemies, jos meinaa tulla valituksi yli virkaa määräaikaisena hoitaneen. Tai sitten se määräaikainen on hankala tyyppi, josta ei talossa pidetä.
Omassa virastossa ei vakituisiin virkoihin juuri pääse talon ulkopuolelta, mutta kiinnostaville hakijoille voidaan tarjota esim jotain määräaikaisuutta. Siinä mielessä kannattaa kyllä hakea.
Muutamissa haastattelussa käyty tuon "palvelun" kautta eri valtion laitoksissa.
Jokaisessa tapauksessa vastauksena tuli "päädyimme tällä kertaa rekrytoimaan talon sisältä". Eli suomeksi kyse lienee siitä, että täytyy nämä valtion virat laittaa julkiseen hakuun juridisista syistä, mutta käytännössä on jo luvattu paikka meidän omalle pikku Matti Mallikkaalle.
Vituttaahan se reissata ympäri maata paikkojen perässä, jotka eivät oikeasti ole edes auki.
Olen hakenut noita vakituisia paikkoja ja eihän niihin ole mitään mahkuja. En ole vaan nähnyt yhtään sopivaa paikkaa määräaikaisena auki :(
Mä olen hakenut tuota kautta paikkoja myös, enkä ikinä ole päässyt haastatteluun. Vaikka muuten pärjään työnhaussa yleensä hyvin, osaan ilmeisesti tuoda osaamiseni ytimekkäästi esiin ja kirjoittaa hyviä hakemuksia (ja ennen kaikkea haen vain niitä paikkoja joissa oikeasti tietäisin olevani tosi hyvä) eli haastattelukutsuja saan hyvällä prosentilla, niin tuota kautta ei ole ikinä tullut minkäänlaista yhteydenottoa tai haastattelupyyntöä.
Vierailija kirjoitti:
Muutamissa haastattelussa käyty tuon "palvelun" kautta eri valtion laitoksissa.
Jokaisessa tapauksessa vastauksena tuli "päädyimme tällä kertaa rekrytoimaan talon sisältä". Eli suomeksi kyse lienee siitä, että täytyy nämä valtion virat laittaa julkiseen hakuun juridisista syistä, mutta käytännössä on jo luvattu paikka meidän omalle pikku Matti Mallikkaalle.
Vituttaahan se reissata ympäri maata paikkojen perässä, jotka eivät oikeasti ole edes auki.
En osaa nyt muuten kuin "oman" virastoni puolesta puhua, mutta meillä kyllä rekryprosessi menee niin, että ensin haetaan talon sisältä (tehtäväkierto, ns. työtorin kautta tms) ja vasta sitten, jos viraston sisältä ei löydy sopivaa ehdokasta paikka laitetaan ulkoiseen hakuun. Eli haastatteluun kutsutuilla on kaikilla ihan realistiset mahdollisuudet tulla valituksi, omaa väkeä ei pääsääntöisesti siinä porukassa ole. Sanon nyt, että pääsääntöisesti, koska joskus on käynyt niin, että jotakuta omasta väestä on ruvennut paikka kiinnostamaan vasta sitten, kun se on laitettu ulkoiseen hakuun (en tiedä miksi) ja on sitten vasta hakenut. Tällaista tapahtuu tosi harvoin, mutta just tänä keväänä kävi yhden paikan suhteen näin. Tämä oma hakija ei kuitenkaan tullut valituksi ko. virkaan.
Meillä on periaatteessa ollut jo useamman vuoden ajan rekrytointikielto, joten ensisijaisesti vapaana olevat virat pyritään täyttämään sisältä erilaisin tehtäväjärjestelyin jne., mutta silloin kun se ei yrityksestä huolimatta onnistu, uusi työntekijä otetaan ulkopuolelta. Ei siis missään nimessä pidä paikkansa, etteivät mitkään virat olisi oikeasti haettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eli niiden on pakko kutsua haastatteluun ihmisiä, vaikka käytännössä paikka on jo mennyt. esim. mieheni sai juuri vakiviran valtiolta, oli sitä ennen määräaikaisena, ja hän tietysti sai sen paikan sitten, kun muuttui vakiviraksi. silti he kutsuivat ihmisiä haastatteluun, vaikka oli jo sovittu, että mieheni saa paikan. ja tämä on siis ihan yleistä ja todella älytöntä, sekä mielestäni väärin muita hakijoita kohtaan. on aika harvinaista, että ulkopuolelta otetaan ketään. piiri pieni pyörii valtion laitoksissa, työnkierto on todella yleistä. jossain virassa voi olla vaikka 4 sijaisen sijaista, kun ihmiset hakevat eri paikkoja talon sisällä, koska se on helppoa, ja aina voi turvallisesti palata omalle paikalleen. valtiolta on lähes mahdotonta saada potkuja, mikä ei aina ole hyvä asia. mieheni kertomukset työpaikastaan kuulostavat usein lastentarhalta, aivan uskomattoman laiskaa ja lapsellista porukkaa. useat eivät tee mitään, paitsi juovat kahvia ja ovat "sairaslomalla". tätä me sitten verovaroin tuemme...
Tuo, että valtiolta on lähes mahdotonta saada potkuja ei kyllä pidä paikkaansa. Virastossa, jossa olen töissä on ollut kahdet YT neuvottelut ja potkuja on sadellut ihan kuin yksityiselläkin. Toinen juttu oli tämä hajasijoittaminen, eli meiltäkin osa virastosta siirrettiin toiseen päähän suomea. Siirry tai ota loparit.
Toki nykyisessä taloustilanteessa YT:t on tavallisia ja sitä kautta tulee irtisanomisia. Sen sijaan virassa olevaa henkilöä on muuten lähes mahdotonta irtisanoa, käytännössä vaatii varmaan virkavirheen tai hyvin vakavaa virkatehtävien laiminlyöntiä.
Olen nyt toisessa valtion työpaikassani. Ensimmäinen ei ihan vastannut koulutustani tai kiinnostuksen kohteitani, vain etäisesti liippasi, mutta sain sen paikan kuitenkin. Sittemmin hain sisäisessä haussa toista, kiinnostavampaa valtion paikkaa ja tulin valituksi :)
Olen saanut vakituisen viran valtiolle.fi-rekryn kautta pari vuotta sitten. Tehtävään yritettiin katsella ensin sisäisesti sopivaa henkilöä, mutta kun ihan toivottua osaamista ei organisaatiossa ollut, haettiin ulkoa.
Omassa virastossa ilmapiiri ihan ok. Porukan keski-ikä aika korkea, mutta nuortumaan päin. Lähes kaikki uudet työntekijät ovat mun aikana tulleet yksityiseltä puolelta, itsekin aiemmin yrityksissä työskennellyt. Plussaa pitkät lomat ja työnantajan erittäin myönteinen suhtautuminen kouluttautumiseen. Miinusta kankeahkot päätöksentekoprosessit.