Onko kukaan saanut töitä valtiolle.fi-sivuston
kautta? Olen hakenut vaikka kuinka montaa paikkaa tuon sivuston kautta, mutta yhteenkään ene edes ole päässyt haastatteluun, vaikka pätevyys ym. vaatimukset ovatkin täyttyneet.
Meneeköhän nuo valtion paikat jotenkin tiskin alta? Ne kun on pakko laittaa julkiseen hakuun. Jotenkin alkaa siltä vaikuttamaan.
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Sain ensin sijaisuuden, joka vakinaistettiin (tämä jo vuosia sitten). Paikkana eräs ministeriö. Heti perään ystävä haki myös valtiolla.fi kautta ja sai pitkän määräaikaisuuden, joka sittemmin mutkien kautta muuttui vakinaiseksi viraksi. Molemmat olemme tyytyväisiä. Emme ole samassa työpaikassa eikä koulutuksemme ole sama. Ystävällä kaksi maisteritutkintoa, silti huonompi palkka. Mutta emmehän me palkan vuoksi näitä hommia tee! *sarc*
Hakuprosessi omalla kohdallani yllättävän lyhyt, koska sijaista tarvittiin nopeasti (oli ollut sisäisiä rekryongelmia ilmeisesti...). Ystävällä n. 5 - 6 vkoa.
Meille ainakin pääsee kohtuullisen helposti(kin) sijaiseksi, jos ei ole aivan bimbo. Tällä osastolla esim. edellytetään tietyistä syistä jatkuvaa läsnäoloa, siisti(hköä) pukeutumista sekä valmiutta jäädä ylitöihin.
No kerro ihmeessä mikä ministeriö, että osaa hakea niitä sijaisuuksia!
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin turhauttavaa täytellä noita hakemuksia, kun aina tulee sama viesti. Joku hemmetin merkonomi on taas saanut paikan... Tämänkö takia pänttäsin yliopistossa?
Toisaalta se merkonomi on voinut jo tehdä sitä työtä tai vastaavaa jo aiemmin, eli hän voi olla osaavampi juuri siihen tehtävään, vaikka maisteri onkin koulutetumpi, maisteri ei välttämättä ole yhtä kokenut. Toki välillä ihmetyttää miksi paikat esim. kunnillakin edes ovat auki ja haastatellaan, kun valitaan usein joku joka on jo jollain tapaa tuttu tai on kyseistä työtä aiemmin jo tehnyt. Minun aiemmassa työpaikassa oli niin merkonomia, tradenomia kuin yliopiston käyneitä ja ei se yliopistotausta osaamisessa näkynyt kyseisissä tehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki välillä ihmetyttää miksi paikat esim. kunnillakin edes ovat auki ja haastatellaan, kun valitaan usein joku joka on jo jollain tapaa tuttu tai on kyseistä työtä aiemmin jo tehnyt.
Näissä on usein valtiolla ja muilla julkisilla organisaatioilla pakko vetää läpinäkyvyyden takia se rekryprosessi läpi, vaikka olisikin jo tiedossa se ehdokas talon sisältä, jolle paikkaa on pedattu. Se on tosi turhauttavaa ja syö myös resursseja, mutta toki lisää läpinäkyvyyttä ja mahdollistaa esim liian räikeän tapauksen riitauttamisen ääritilanteessa.
Itse valtiolla hommissa ja nähnyt muutaman jos toisenkin rekryn läpi. Arvioisin, että noin 9/10 avoinna olevaan paikkaan on tekijä valmiiksi talon sisällä, tekijä joka tekee juuri samaa tehtävää johon nyt haetaan henkilöä. Nämä sisäiset hakijat joutuvat hakemaan näihin tehtäviin myös siinä missä muutkin ja vain siten vakinaiset paikat jaetaan. Pisimpään tehtäviä tehneet ja talossa olleet tulevat näihin tehtäviin valituksi, mikä myös luonnollista koska kokemusta tehtävistä.
Valtio taitaa olla ainoa instanssi jossa jo valittu työntekijä joutuu julkisesti hakemaan työpaikkaansa uudestaan. Olen myös kollegoilleni tätä kritisoinut, sillä parempi olisi että tehtävät olisivat ensin sisäisessä haussa ja jos se ei tuota tulosta, niin tulisivat vasta julkiseen hakuun jos tarvitaan tuoretta verta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki suinkaan mene mitenkään tiskin alta, mutta valtion työpaikat on äärimmäisen haluttuja. Jotain harjoittelupaikkaakin voi hakea yli puolensataa ihmistä vaikka paikasta ei edes ilmoitettaisi juuri mistään.
Vakiviroista nyt puhumattakaan. En ole saanut töitä valtiolle.fi:n kautta, mutta olen rekrytoinut sitä kautta ihmisiä meille töihin.
Hehheh näin 10 vuotta sitten. Nykyään harjoittelupaikkoihin on useita satoja
Ylempitoimihenkilö kirjoitti:
Itse valtiolla hommissa ja nähnyt muutaman jos toisenkin rekryn läpi. Arvioisin, että noin 9/10 avoinna olevaan paikkaan on tekijä valmiiksi talon sisällä, tekijä joka tekee juuri samaa tehtävää johon nyt haetaan henkilöä. Nämä sisäiset hakijat joutuvat hakemaan näihin tehtäviin myös siinä missä muutkin ja vain siten vakinaiset paikat jaetaan. Pisimpään tehtäviä tehneet ja talossa olleet tulevat näihin tehtäviin valituksi, mikä myös luonnollista koska kokemusta tehtävistä.
Valtio taitaa olla ainoa instanssi jossa jo valittu työntekijä joutuu julkisesti hakemaan työpaikkaansa uudestaan. Olen myös kollegoilleni tätä kritisoinut, sillä parempi olisi että tehtävät olisivat ensin sisäisessä haussa ja jos se ei tuota tulosta, niin tulisivat vasta julkiseen hakuun jos tarvitaan tuoretta verta.
Tämä
Ylempitoimihenkilö kirjoitti:
Eihän tuo reilua ole niitä ulkopuolisia hakijoita kohtaan, jotka käyttävät aikaa ja vaivaa hakemusten täyttämiseen. Mieluummin käyttäisi saman ajan hakemalla paikkoja, joiden saamiseen on edes jotain realistisia mahdollisuuksia.
Valtiolle hakiessa olennaista ei ole osaatko mitään, vaan onko sinulla jo valmiiksi oikeita suhteita kyseisen lafkan sisällä. Jos ei ole, niin ihan turha edes hakea. Vuosia valtiolla olleena...
Kokemukseni (noin 14 vuotta) mukaan tietyntyyppisiä hakijoita ei koskaan noteerata valtion työnhaussa. Minulla on kaksi maisterin tutkintoa (KTM, laskentatoimi ja FM, tietojenkäsittely) ja olen hakenut töitä laajasti Etelä- ja Keski-Suomesta. Tänä aikana on tullut kaksi haastattelukutsua ja hakemuksia on lähetetty arviolta useampia satoja.
Valtio ilmoittaa hurskaasti, että hakemuksia toivotaan kaikenlaisilla taustoilla olevilta hakijoilta. En tiedä, mikä taustassa tässä tapauksessa estää valinnan, mutta kriteerit vaikuttavat sittenkin melko yhtenäisiltä eri organisaatioiden välillä. Esimerkiksi talousalan paikoissa jätetään kerta toisensa jälkeen noteeraamatta, vaikka välillä tehtävään lopulta valitulla henkilöllä ei ole lainkaan talousalan koulutusta.
Vaikuttaa siis vahvasti sekä suhdepeliltä että muista sysistä diskriminoivalta valtion rekrytointikriteerit.
Itse hain tänä vuonna kolmea valtion virkaa ja jokaiseen osalta kutsuttiin haastatteluun. Kahdessa paikassa jäin kakkoseksi ja kolmannen kohdalla sain pestin. Merkonomi-koulutuksella olen liikkeellä. Usein käy niin, että minne tahansa haenkaan, niin lähes aina pääsen haastatteluun asti. Asiallisimmat työpaikkahaastatteluni olen käynyt tänä vuonna, hakiessani valtiolle. Yksityisenpuolen haastatteluissa on enemmän vaihtelua, osa ihan asiallisia ja osa totaalisen luokattomia tilanteita. Yksityisellä puolella aloin saada enemmän haastattelukutsuja sen jälkeen kun jätin syntymäaikani pois CV:stä (suosittelen samaa), koska ikärasismi on ihan totta.
Kauanko kestää haastattelun jälkeen yleensä saada tieto miten meni?
Ei kukaan koskaan ole saanut töitä niitten sivujen kautta. Senhän sinä halusit kuulla!
rambe333 kirjoitti:
Itse hain tänä vuonna kolmea valtion virkaa ja jokaiseen osalta kutsuttiin haastatteluun. Kahdessa paikassa jäin kakkoseksi ja kolmannen kohdalla sain pestin. Merkonomi-koulutuksella olen liikkeellä. Usein käy niin, että minne tahansa haenkaan, niin lähes aina pääsen haastatteluun asti. Asiallisimmat työpaikkahaastatteluni olen käynyt tänä vuonna, hakiessani valtiolle. Yksityisenpuolen haastatteluissa on enemmän vaihtelua, osa ihan asiallisia ja osa totaalisen luokattomia tilanteita. Yksityisellä puolella aloin saada enemmän haastattelukutsuja sen jälkeen kun jätin syntymäaikani pois CV:stä (suosittelen samaa), koska ikärasismi on ihan totta.
Kyllä ikä näkyy ansioluettelosta monellakin tavalla. Minä tein äskettäin hakemuksen "anonyymissa rekrytoinnissa", ja rekrytoijan pitää olla erityisen tollo, jollei bongaa edes yhtä niistä puolesta tusinasta vinkistä, jotka lomakkeeseen oli pakko täyttää.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki suinkaan mene mitenkään tiskin alta, mutta valtion työpaikat on äärimmäisen haluttuja. Jotain harjoittelupaikkaakin voi hakea yli puolensataa ihmistä vaikka paikasta ei edes ilmoitettaisi juuri mistään.
Vakiviroista nyt puhumattakaan. En ole saanut töitä valtiolle.fi:n kautta, mutta olen rekrytoinut sitä kautta ihmisiä meille töihin.
Då är det väldigt sjukt i Finland. Vanligen jobbar de hos stat och kommun som inte får något bättre. Har man i Finland lyckats med att göra statens jobb till de bästa? Om så, i vilket skick är hela staten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Då är det väldigt sjukt i Finland. Vanligen jobbar de hos stat och kommun som inte får något bättre. Har man i Finland lyckats med att göra statens jobb till de bästa? Om så, i vilket skick är hela staten?
Suomenruotsi on siitä erikoinen ruotsin variantti, että se ei vain näytä, vaan myös kuulostaa erittäin rumalta.
Eikös ulkoministeriö saanu ihan noottia nepotismista...
Sukulaiset ja kummin kaimat palkattu tekeen helppoja duuneja lähetystöihin.
Itse sain vakiviran tuota kautta +15 v sitten (uusi virasto, joten oli varmaan helpompaa päästä yksityisen taustalla). Välillä oli taas yksityisellä ja n. 2 v sitten hain taas uuteen virastoon (jossa tehtävä/yhteistyötahot osittain samoja kuin vanhassa virassa). Jäin kakkoseksi koska tehtävään valittiin tehtävää hoitanut määräaikainen. Kuitenkin alle 2 vkoa tuon haun kariutumisen jälkeen haastattelun tehnyt henkilö tarjosi määräaikaisuutta vastaavanlaisessa tehtävässä. Nyt edelleen määräaikaisena samassa työssä ja tänä vuonna tämä ehkä saadaan näennäiseen vakkarivirka-hakuun.
Sain ensin sijaisuuden, joka vakinaistettiin (tämä jo vuosia sitten). Paikkana eräs ministeriö. Heti perään ystävä haki myös valtiolla.fi kautta ja sai pitkän määräaikaisuuden, joka sittemmin mutkien kautta muuttui vakinaiseksi viraksi. Molemmat olemme tyytyväisiä. Emme ole samassa työpaikassa eikä koulutuksemme ole sama. Ystävällä kaksi maisteritutkintoa, silti huonompi palkka. Mutta emmehän me palkan vuoksi näitä hommia tee! *sarc*
Hakuprosessi omalla kohdallani yllättävän lyhyt, koska sijaista tarvittiin nopeasti (oli ollut sisäisiä rekryongelmia ilmeisesti...). Ystävällä n. 5 - 6 vkoa.
Meille ainakin pääsee kohtuullisen helposti(kin) sijaiseksi, jos ei ole aivan bimbo. Tällä osastolla esim. edellytetään tietyistä syistä jatkuvaa läsnäoloa, siisti(hköä) pukeutumista sekä valmiutta jäädä ylitöihin.