APUVA! Suututin opettajan
Olisikohan muita USA äitejä paikalla. Olin tänään niin tollo, että kävin viemässä luokan myyjäisprojektiin 15 taalaa. Lapsi oli kipeänä autossa odottamassa ja samalla kun vein rahan luokkaan huomasi, että opettajan pöydällä oli lapsen nimellä merkitty 2 työpaperi, joita muu luokka näyttikin jo tehneen. Nappasin paperit mukaan ja kirjoitin opettajalle vielä lapun, että näin tein ja btw 15 taalaa on pöydällä kirjekuoressa myyjäisiä varten.
Eukko lähettää sähköpostin, että voisinko ystävällisesti jättää rauhaan hänen pöydällään olevat paperit...
Lähetin jo anteeksipyyntömailin ja sanoin, että en enää tee samaa mokaa.
Mutta jotenkin ajattelin, että olisi ollut tyytyväinen kun huolehdin lapsen läksyt. Hänelläkin on ihan vaivaksi saakka vanhempia jotka eivät huolehdi lapsista, saatikka läksyistä.
Onko se opettajan pöytä sitten niin pyhä paikka? Eikä muuten edes kiittänyt panoksestani myyjäisiin. Käyn muutenkin auttamassa luokassa kerran pari viikossa. Tuli mieleen, että pitäköön tunkkinsa. Tulkoon vaihteeksi ne kotona löhöävät hiukan tummemmat rouvat tekemään hommia.
Kommentit (104)
se ei oikeuta ottamaan opettajan pöydältä tavaraa. Kulkulupa antaa sinulla luvan kulkea, se ei ole oikeus tehdä mitä huvittaa ja tutkia toisten tavaroita.
Toisekseen edelleenkään et tiedä, mikä paperin ohjeistus tms. oli.
Ja edelleen: kenenkään pöydältä ei oteta tavaraa ilman lupaa.
Mutta jos on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla ottaa...
En puutu muuhun keskusteluun, mutta totean, että opettaja teki oikein, kun huomautti siitä, että otit hänen pöydältään papereita luvatta. Kenenkään työpöydältä ei pidä ottaa mitään ilman lupaa, ei koulussa eikä missään. Pitäisin todella huolestuttavana ja tökerönä, jos joku omin luvin veisi jotain luokkani opettajanpöydältä.
se ei oikeuta ottamaan opettajan pöydältä tavaraa. Kulkulupa antaa sinulla luvan kulkea, se ei ole oikeus tehdä mitä huvittaa ja tutkia toisten tavaroita. Toisekseen edelleenkään et tiedä, mikä paperin ohjeistus tms. oli. Ja edelleen: kenenkään pöydältä ei oteta tavaraa ilman lupaa. Mutta jos on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla ottaa...
Toisaalta on hyvä huomata, että opettajilla on kaikilla tämä sama asenne.
Minusta ei olisi opettajaksi. Ei kerta kaikkiaan. Toisaalta voisin kuvitella, että jos joku vanhempi olisi niin viitseliäs että ottaisi lapselle kotiläksyt mukaansa, kun tuo luokan kassaan rahaa niin saattaisin olla hyvilläni. Ajattelisin, että onpas kiva, kun lapsen koulunkäyntiä näin paljon tukevat.
Mutta pitänee olla opettajan työssä, että ymmärtää ettei koulumyönteisyys ja joskus ehkä yli-innokkuuskin ole ollenkaan hyvä asia. Se on sellainen asia, josta pitää nostaa haloo ja moittia huonosti käyttäytyvää äitiä.
Osaatko muuten vastata, minkä vuoksi valtaosa opettajista on kyynisiä, väsyneitä, ikäviä? Ihan uransa alussa moni puhkuu intoa ja on avoin, hyväntuulinen? Mikä on se työaika, että alkaa naamasta nähdä, että työ ja elämä kyrsii?
Tämän olen jo tajunnut, enkä tee enää. Ja pyysinhän jo opettajaltakin anteeksi ja lupasin olla moista tekemättä.
Kieltämättä minua vaivaa toisinaan yli-innokkuus. Ajattelen asiat pidemmälle. Olisin joka tapauksessa työpaperit nähnyt edessäni viimeistään ensi viikolla.
Mutta onko nyt niin, että rikokseni on niin kovin paha? Eikö sinulle tulisi mieleen, että onpa kiva kun vanhempi näkee näin paljon vaivaa lapsensa koulutyön eteen? Olisitko katsonut että asia on huomauttamisen arvoinen (sähköposti) vai olisitko tyytynyt esim. seuraavalla kerralla toteamaan, että onpas mukava että näette vaivaa lapsenne suhteen, mutta toista kertaa ei saa opettajan pöydältä tavaroita ottaa! Heristänyt leikillisesti sormeasi ja sanonut nauranut päälle?
pikaisesti vilkaisemalla katsoit muiden oppilaiden pulpeteilla olevat paperit ja saman paperin löysit open pöydältä lapsesi nimelle merkattuna, sekin pikaisesti vilkaisemalla? En usko. Kyllä ne täytyy pitempää vilkaista, siis lukea. Ihmekö tuo että ope kilahti.
pikaisesti vilkaisemalla katsoit muiden oppilaiden pulpeteilla olevat paperit ja saman paperin löysit open pöydältä lapsesi nimelle merkattuna, sekin pikaisesti vilkaisemalla? En usko. Kyllä ne täytyy pitempää vilkaista, siis lukea. Ihmekö tuo että ope kilahti.
Paperit olivat sikäli helposti huomattavissa, että niissä oli kuvioita. Jos 26 pöydällä on levällään paperit, joissa on kuvioita, niin ne on suhteellisen helppo erottaa.
Kerroin jo, että kirjoitin kirjekuoren päälle muistilapun. Opettajan pöydän reunalla oli keltaisella muistilapulla merkittynä kaksi paperia, joissa oli samat kuviot. Muistilapussa luki lapseni nimi. En mennyt edes opettajan pöydän taakse, vaan seisoin pöydän edessä ja paperit olivat niin, että olivat luokkahuoneeseen päin, eivät opettajan tuolia päin. Luokkahuoneen ovi oli auki, ja tähän tapahtumaan kului viestin kirjoittamisineen n. 90 sekuntia. Oli nääs kiire, kun lapsi sairaana autossa.
Kiitos kaikille vastanneille. Lähden kieriskelemään tervassa, ripottelen höyheniä ylleni, kierrän manillaköyden vyötärön ympärille, ruoskin itseäni pikkuisen, nukun piikkipatjalla ja paastoan pari viikkoa. Ehkä sitten olen hyvittänyt tekoni.
Olen niin hoopo, että joskus ajattelen että jos tarkoitus on hyvä voi tällaiset hämäräperäiset keinotkin ottaa käyttöön. Ajattelin, että opettajan ei tarvitse lähetellä papereita, lapsi voi tehdä samat tehtävät kuin muutkin ja kaikki ovat onnellisia. VÄÄRIN! Opin, että tällainen ajattelu on turmiollista ja itsestään perkeleestä. Tämä on vastassa viimeistään viimeisellä portilla, helvettiin tästä joudun käristymään ja ihan syystä. Ei paha oo kenkään ihminen, vaan toinen on heikompi toista...
Rasistikorttia käyttäville. Olen äänestänyt viimeisen neljän vuoden aikana niin latinoja, african-american, aasialaisia,valkoihoisia kuin miehiä ja naisia. Kuinka monta kertaa te olette äänestäneet muita kuin valkoisia ehdokkaita? Minulle on puoluekanta tärkeä, demokraatti sen olla pitää!
Aloitan katumusharjoittelun.
Hyvää päivänjatkoa.
Luuletko, että mikään maailmassa muuttuu paremmaksi, kun heti leimataan rasistiksi? Jos ongelman tunnistaminen on rasisimia, niin sittenhän Thomas Jefferson oli ihan pahimman luokan rasisti, kun kapinoi orjuutta vastaan.
Itse asiassa tekisi mieleni kääntää peiliä vähän sinne sinun suuntaasi ja sanoa, että koska et suostu myöntämään mitään ongelmia olevan et halua, että myös huonompiosaisten asiat paranevat. Tässä maassa huonompiosaisia tilastojen mukaan ovat alkuperäisasukkaa (intiaanit, heillä menee huonoiten) ja sen jälkeen african-american. Tekisi mieleni sanoa, että sinä se vasta rasisti oletkin: et näe mitään, joten mitään korjattavaakaan ei ole. Maailma on tällaisenaan hyvä paikka ja jos joku muuta sanoo, on rasisti...
Tuntuu ihan tyhmältä jauhaa tätä asiaa, mutta itsepä aloitit. Tiesin aivan tarkkaan sinun vastaavan juuri näin ja käyttävän näitä argumentteja. Voin siis edelleen allekirjoittaa ensmmäisen viestini, vaikkakin olisin suonut itseni sanoneen asian hienotunteisemmin.
Kuten saatat huomata, jos luet viestini uudestaan, en ole kieltänyt, ettei maailmassa ole mitään ongelmia. Sen sijaan en ole aivan varma, mihin ongelmaan sinä viittaat. Voisitko selventää? Siihenkö, että lapsesi luokalla olevat "vähän tummempi-ihoiset" lapset ovat mielestäsi säälittäviä, koska heidän äitinsä eivät sohvalla löhöämiseltään jaksa laittaa lapsilleen evästä kouluun? Onneksi sinä kunnollisena vähän vaaleampi-ihoisena kuitenkin hoidat äidinvelvollisuudet heidänkin puolestaan. Vai tarkoitatko sitä, että asia on yhteiskunnankin tasolla sama, että sinä ja muut vaaleaihoiset hoidatte niiden vähän tummempi-ihoisten asiat, kun he makaavat sohvalla tai notkuvat kadulla? Vai siis mitä? Kerro nyt oikein kunnolla, mikä on se ongelma, niin minäkin ymmärrän, mistä puhut.
On hyvä, että tiedostat uuden maasi ongelmat. Luuletko kuitenkin tosiaan, että alkuperäisasukkaiden tai "vähän tummempi-ihoisten" ongelmat väistyvät sillä, että sinä tiedostat ne sivulauseessa sanomalla, että ko. kansalaiset löhöävät sohvalla vain kiillottaaksesi omaa sädekehääsi ja puolustaaksesi moukkamaista mokaasi?
Sillä ihan viimeiseksi haluaisin kysyä sinulta: miten ihmeessä amerikan eri kansanryhmien eriarvoisuus liittyy siihen, että sinä nappasit lapsesi opettajan pöydältä paperin?
T. Häirikön mamu-äiti
joko hän on todella yksinkertainen eikä ymmärrä edelleenkään pointtia (joka on siis se, ettei kenenkään työpöydältä oteta yhtikäs mitään ilman lupaa) tai sitten hän kokee sellaista ylivoimaisuutta muihin nähden, ettei tavalliset käyttäytymissäännöt koske häntä.
Ap:han oli omasta mielestään vain fiksu, ajatteleva ja ties mitä, joka ei edelleenkään koe, että teki mitään niin kovin väärin.
kun kuuli kuinka korkearvoisessa asemassa mieheni on ja kuka olen sukujuuriltani. Hän ei tahtonut ottaa riskiä työpaikkansa puolesta, mutta näin täälä valtameren toisella puolen jossa nimi ja asema merkitsee valtaa.
joko hän on todella yksinkertainen eikä ymmärrä edelleenkään pointtia (joka on siis se, ettei kenenkään työpöydältä oteta yhtikäs mitään ilman lupaa) tai sitten hän kokee sellaista ylivoimaisuutta muihin nähden, ettei tavalliset käyttäytymissäännöt koske häntä. Ap:han oli omasta mielestään vain fiksu, ajatteleva ja ties mitä, joka ei edelleenkään koe, että teki mitään niin kovin väärin.
Mutta eikös se ookin amerikkalainen!
kun kuuli kuinka korkearvoisessa asemassa mieheni on ja kuka olen sukujuuriltani. Hän ei tahtonut ottaa riskiä työpaikkansa puolesta, mutta näin täälä valtameren toisella puolen jossa nimi ja asema merkitsee valtaa.
Hyvä pointti. Olen ollut miehen mukana komennuksella jenkeissä ja eihän siellä kauhean hyvin esim. suomalaisiin suhtauduta. Suomi on Venäjän vieressä ja se katsotaan Itä-Eurooppaan kuuluvaksi. Luulen, että tosta ei olisi jollekin amerikkalaiselle kotiäidille sanottu mitään. Joku PTA:n jäsen saa säheltää ihan hirveästi.
Suomalaisella aksentilla englantia puhuvat eivät ole kovin korkeassa huudossa. On se aksentti vaan niin hirveä! Suomalainen = itäeurooppalainen. Kaikissa elokuvissahan konnat tulee itäeuroopasta.
Kuka haluaa arvottaa itsensä miehensä aseman kautta?
Todellisista mahtisuvuista olevat vetävät hyvin matalaa profiilia eikä tulisi mielenkään kehuskella asialla - edes anonyymina netissä ;)
Kuka haluaa arvottaa itsensä miehensä aseman kautta? Todellisista mahtisuvuista olevat vetävät hyvin matalaa profiilia eikä tulisi mielenkään kehuskella asialla - edes anonyymina netissä ;)
Veikkaan, että tämä kirjoittaja on nainnut amerikkalaisen, joka on paikkakuntansa silmäätekevien sukulaisia.
Kyllä tän huomasi jo lyhyessä ajassa. Lapsen preschool opettaja oli miehen työkaverin vaimo. Mun mies oli vähän korkeammalla duunipaikan hierarkiassa. Meidän poju sai kyllä ihan ruhtinaallisen kohtelun. Se on pienestä kiinni.
Jenkeissä merkkaa kenet tunnet, mitä teet, paljonko hankit. Eikä tällaisia asioita salailla, kyllä niitiä käytetään hyväksi. Meillä on suomessa vähän eri tyyli.
Kuka haluaa arvottaa itsensä miehensä aseman kautta? Todellisista mahtisuvuista olevat vetävät hyvin matalaa profiilia eikä tulisi mielenkään kehuskella asialla - edes anonyymina netissä ;)
Näin se vaan menee! Kotiäitikulttuurissa mennään näin. Onhan naiset opiskelleet, mut monikaan keskiluokkainen ei välttämättä oo töissä kun lapset on pieniä. Rouvat pistetään järjestykseen miehen arvon ja aseman mukaan.
Tosi on.
Kyllä maikan suhtautumiseen varmasti vaikutti myös se, että joku ulkomaalainen seikkailee luokkahuoneessa. Kyllähän suomalainen on ulkomaalainen jenkeissä, vaikka olis kansalainenkin. ap sai siis kyllä vähän myös rasistista kaupanpäällistä.
tämä on jo huvittavaa =)
Kuka haluaa arvottaa itsensä miehensä aseman kautta?
Todellisista mahtisuvuista olevat vetävät hyvin matalaa profiilia eikä tulisi mielenkään kehuskella asialla - edes anonyymina netissä ;)
Tiedän miltä tuo kuulostaa suomalaisesta, joka on tottunut vaatimattomuuteen. Täälä peli pelataan toisin. Enkä voi kieltää etteikö tullut hyvä olo kun opettajan ääni muuttui kellossa kuullessaan kuka oikein olen ja mikä mieheni on miehiään. Kyllä sitä ajatellessa leviää suu hymyyn vieläkin. Vieläpä makoisasti :D
you need an attitude adjustment.
Kieltämättä nyt ottaa päästä, kun olen luokassa se äiti joka roudaa välipaloja lapsille joilla ei sellaisia ole, ostan kaikenlaista luokkaan kopiopaperista alkaen, käyn jeesaamassa kopioimisen ym. kanssa, vien leivonnaista ja mehua luokan kekkereille, autan työpisteiden kanssa askartelupäivinä. Pidän suuni kiinni ja mukisematta leikkaan askartelua varten 100 pahviläpyskää... Sitten tämä rouva alkaa vouhkata, kun olen ottanut lapselle tehtävät kotiin.
Olisihan se kiva, jos sanoisi edes kiitos.
Tosiaan pitää kai alkaa asennoitua niin, että teen saman kuin muutkin valtaosa muistakin vanhemmista: en mitään.
mutta mitä olen tähän asti viestejäs lukenu, ei ollu tuo käytös oikein opelta. Eikö lastas voi laittaa toiseen kouluun?
you need an attitude adjustment.
Kieltämättä nyt ottaa päästä, kun olen luokassa se äiti joka roudaa välipaloja lapsille joilla ei sellaisia ole, ostan kaikenlaista luokkaan kopiopaperista alkaen, käyn jeesaamassa kopioimisen ym. kanssa, vien leivonnaista ja mehua luokan kekkereille, autan työpisteiden kanssa askartelupäivinä. Pidän suuni kiinni ja mukisematta leikkaan askartelua varten 100 pahviläpyskää... Sitten tämä rouva alkaa vouhkata, kun olen ottanut lapselle tehtävät kotiin. Olisihan se kiva, jos sanoisi edes kiitos. Tosiaan pitää kai alkaa asennoitua niin, että teen saman kuin muutkin valtaosa muistakin vanhemmista: en mitään.
kavi selville etta olet muita parempi, varsinkin niita tummempia. Kylla minakin olisin vihainen jos joku kavisi tyopoydaltani ottamassa jonkun paperin. Samalla voisi sitten tonkia kasilaukkunikin.
hän tekee ja muut (tai lähes kaikki muut) eivät. entä sitten? Näinkin voi olla.
Luuletko, että mikään maailmassa muuttuu paremmaksi, kun heti leimataan rasistiksi? Jos ongelman tunnistaminen on rasisimia, niin sittenhän Thomas Jefferson oli ihan pahimman luokan rasisti, kun kapinoi orjuutta vastaan.
Itse asiassa tekisi mieleni kääntää peiliä vähän sinne sinun suuntaasi ja sanoa, että koska et suostu myöntämään mitään ongelmia olevan et halua, että myös huonompiosaisten asiat paranevat. Tässä maassa huonompiosaisia tilastojen mukaan ovat alkuperäisasukkaa (intiaanit, heillä menee huonoiten) ja sen jälkeen african-american. Tekisi mieleni sanoa, että sinä se vasta rasisti oletkin: et näe mitään, joten mitään korjattavaakaan ei ole. Maailma on tällaisenaan hyvä paikka ja jos joku muuta sanoo, on rasisti...