APUVA! Suututin opettajan
Olisikohan muita USA äitejä paikalla. Olin tänään niin tollo, että kävin viemässä luokan myyjäisprojektiin 15 taalaa. Lapsi oli kipeänä autossa odottamassa ja samalla kun vein rahan luokkaan huomasi, että opettajan pöydällä oli lapsen nimellä merkitty 2 työpaperi, joita muu luokka näyttikin jo tehneen. Nappasin paperit mukaan ja kirjoitin opettajalle vielä lapun, että näin tein ja btw 15 taalaa on pöydällä kirjekuoressa myyjäisiä varten.
Eukko lähettää sähköpostin, että voisinko ystävällisesti jättää rauhaan hänen pöydällään olevat paperit...
Lähetin jo anteeksipyyntömailin ja sanoin, että en enää tee samaa mokaa.
Mutta jotenkin ajattelin, että olisi ollut tyytyväinen kun huolehdin lapsen läksyt. Hänelläkin on ihan vaivaksi saakka vanhempia jotka eivät huolehdi lapsista, saatikka läksyistä.
Onko se opettajan pöytä sitten niin pyhä paikka? Eikä muuten edes kiittänyt panoksestani myyjäisiin. Käyn muutenkin auttamassa luokassa kerran pari viikossa. Tuli mieleen, että pitäköön tunkkinsa. Tulkoon vaihteeksi ne kotona löhöävät hiukan tummemmat rouvat tekemään hommia.
Kommentit (104)
Kiitos kaikille vastanneille. Lähden kieriskelemään tervassa, ripottelen höyheniä ylleni, kierrän manillaköyden vyötärön ympärille, ruoskin itseäni pikkuisen, nukun piikkipatjalla ja paastoan pari viikkoa. Ehkä sitten olen hyvittänyt tekoni.
Olen niin hoopo, että joskus ajattelen että jos tarkoitus on hyvä voi tällaiset hämäräperäiset keinotkin ottaa käyttöön. Ajattelin, että opettajan ei tarvitse lähetellä papereita, lapsi voi tehdä samat tehtävät kuin muutkin ja kaikki ovat onnellisia. VÄÄRIN! Opin, että tällainen ajattelu on turmiollista ja itsestään perkeleestä. Tämä on vastassa viimeistään viimeisellä portilla, helvettiin tästä joudun käristymään ja ihan syystä. Ei paha oo kenkään ihminen, vaan toinen on heikompi toista...
Rasistikorttia käyttäville. Olen äänestänyt viimeisen neljän vuoden aikana niin latinoja, african-american, aasialaisia,valkoihoisia kuin miehiä ja naisia. Kuinka monta kertaa te olette äänestäneet muita kuin valkoisia ehdokkaita? Minulle on puoluekanta tärkeä, demokraatti sen olla pitää!
Aloitan katumusharjoittelun.
Hyvää päivänjatkoa.
ainakin!
En asu Yhdysvalloissa, mutta Amerikan mantereella kylläkin. Täällä vallitsee luokkayhteiskunnat; ihmisten elintaso, elinympäristö, elintavat ja jopa käyttäytymistä ohjaavat arvot ovat pitkälti sosiaali- tai yhteiskuntaluokan "määräämiä".
Toisin sanoen, mitä köyhempi ihminen on, sitä moniongelmaisempaa on elämä. Ja kun mennään slummitasolle, ihmiset ovat jo pudonneet pois yhteiskunnasta ja käytös on sen mukaista. Asuinmaassani (asumme mieheni kotimaassa) voi suorastaan haistaa pelon kaduilla, kun slummialueen nuoret tulevat kaupunkiin aseiden kanssa ryöstöretkille. Pitkiä, laihoja poikia, lian peitossa, silmissä kylmä katse, tatuointeja kaulassa ja sääriä pitkin, kädessä ase tai puukko. Aivot on tuhotumassa halpojen, mutta äärimmäisen addiktoivien huumeiden vuoksi. Nämä pojat tappavat, silmää räpäyttämättä. Oli uhri raskaanaoleva nainen, perheen isä, lapsi -he tappavat. Slummit ovat niin vaarallisia, että poliisi menee sinne ainoastaan panssarivaunun kanssa.
No niin, suomimammat. Areena on teidän, arvostelkaa. Annas kun arvaan: olen rasisti?
siitä, että itse asiassa et ajatellut tekeväsi "väärin", mutta tajusit myöhemmin (opettajan huomautettua) että ehkä olisit voinut tehdä eri tavalla. Ja olet ehkä itsellesi hieman närkästynyt, kun et osannut etukäteen ajatella opettajan loukkaantuvan?
Muiden paperit pitäisi kyllä jättää rauhaan, mutta opettajan pitäisi pitää salassapidettävät jutut pois työpöydältä. Kuka tahansa pääsee ne siitä näkemään, ottamaan ja koskemaan.
pidä ne salaiset paperit sellaisessa paikassa, ettei niitä kukaan vahingossa näe. Tai penkomalla. Lakikin varmaan sanoo niin :)
ei ap
vastaan myöskin, että työpöytäni on rauhoitettu niin oppilailta kuin vanhemmiltakin. Siellä on korjattuja kokeita, joiden arvosanat ei kuulu muille. Siellä voi olla työn alla vaikkapa henkilökohtaisia opetussuunnitelmia, mitkä on pidettävä salassa. En halua, että kukaan muu näkee listat, joissa on läksyjen unohdukset tai rangaistukset. Eikä kyse ole pelkästään mminun haluamisistani, vaan laki sanoo, että näitä ei saa muille näyttää. Siksi opettaja on varmaan ollut näreissään. Monisteissa voi olla joku tietty ohjeistus, mikä olisi pitänyt antaa samanlaisena kaikille. Yms. Itse en myöskään mene kenenkään toisen työpöydälle.
Onko nyt todella kaikkien vastanneiden opettajien mielestä ap tehnyt niin kamalan väärin napatessaan ne paperit siitä pöydältä? Eihän se opettajan työpöytä siinä luokassa nyt niin pyhä lehmä voi olla. Kai ne tärkeät paperit ennemmin on opehuoneessa tai muussa työtilassa. Ja kyllähän se ap nyt äkkiä näki, että pöydällä on hänen lapselleen tarkoitetut tehtäväpaperit, jos ne muut niitä parhaillaan teki.
Minä en ymmärrä opettajan tuohtumusta, varsinkin kun ap on henkilö, joka käy luokassa avustamassa jne. Eri asia kai olisi, jos opettaja ei kunnolla tuntisi tätä vanhempaa.
t. ope
Tuo on just niin suomalaista "jârkevyyttä", että ei tajuta kunnioittaa opettajan yksityisyyttä. Joskin suomalaisetkin opettajat närkästyisivät tämän ketjun mukaan. Itsekin olen opettaja, ja raivoistuisin tosi kovasti, jos papereitani, kansioita, muistilappuja tai kirjoja yhtään nuuskittaisiin. Ja nuuskimista se on jos osaa ottaa yhtään paperia siitä päältäkään! Siitä jää fiilis, että mikäÄn muukaan ei ole turvassa. Se on ihan sama sen suhteen, ettÄ jättâä toisen pöydälle yhtäÄn mitään. Sekään ei ole asiallista, ei lappujen kanssa tai ilman. Kaikesta jâä tunne, ettei tiedä, mitä on tutkittu. Sinuna olisin jättänyt rahakirjekuoren rehtorille. Ja opettajan käytöksestä en valittaisi, koska sinä tässä olet syyllinen, anteeksipyynnöistäsi huolimatta. Rehtori ymmärtää täysin opettajaa pöydän suhteen. Toiseksi muistatko sitä, että opettaja on luokassaan/koulutilanteessa aina se ylin auktoriteetti. Kuulostat niin avuliaalta, että melkein oletan sinun luulevan olevan suomalaisittain sinut opettajan kanssa. Amerikkalainen opettaja ei tule asemansa vuoksi niin kaverilliseksi ja todennäköisesti kokee sinun tuttavallisuutesi ylikävelemiseksi. Muista kunnioitus, arvostus ja alamaisuutesi, niin voi alkaa sujua yhteistyö paremmin. Ulkomailla asuvana opettajana minäkin kokisin tuollaisen avuliaan, mutta ylituttavallisen asenteen ihan kauheana ja sitten kun pöytää tongittaisiin, niin olisin ihan täysin kireä. Ja mitä opettajan painoon tai henkilökohtaisiin ongelmiin tulee, ne eivät kuulu sinulle ja voi olla viisainta pysyä how-are-you linjalla ilman vihjauksia sen kummempaan. Opettaja tuskin kokee järkeväksi kertoa yksityiselämâstään kenellekâän vanhemmalle, olit kuinka vapaaehtoinen ja sÄännöllinen auttaja tahansa. Sellainen nöyrä asenne olisi auttajanakin kivempi... Se on myös peruskäytöstapoja, ettei tee numeroa auttamisestaan vaan auttaa oikeasti hyvillä mielin.
että suomalaisena mammana en löydä niihin mitään kosketuspintaa. Et varmaan mielipidettäni kysellytkään, mutta kuulostaa oudolta nuo konferenssit ja myyjäiset ja ihmisten epätasa-arvoisuus ulkonaisten seikkojen perusteella. ja muuten... mitä se sinulle kuuluu, käykö ope lapsettomuushoidoissa vai ei, ja miten ihmessä se tähän asiaan liittyy?
suomessa opet pärjäävät ihan yksin. hämmästelen ja kummastelen
Onko nyt todella kaikkien vastanneiden opettajien mielestä ap tehnyt niin kamalan väärin napatessaan ne paperit siitä pöydältä? Eihän se opettajan työpöytä siinä luokassa nyt niin pyhä lehmä voi olla. Kai ne tärkeät paperit ennemmin on opehuoneessa tai muussa työtilassa. Ja kyllähän se ap nyt äkkiä näki, että pöydällä on hänen lapselleen tarkoitetut tehtäväpaperit, jos ne muut niitä parhaillaan teki. Minä en ymmärrä opettajan tuohtumusta, varsinkin kun ap on henkilö, joka käy luokassa avustamassa jne. Eri asia kai olisi, jos opettaja ei kunnolla tuntisi tätä vanhempaa. t. ope
Kas kun monella opella ei ole mitään työtilaa, suurin osa kollegoista tekee töitä omassa luokassaan oman pöydän äärellä. Itse esim. korjaan kokeet koululla (juuri siinä työpöydän ääressä) ja korjatut kokeet myöskin säilytän siinä pöydällä (en toki pinon päällä), koska minulla ei ole mitään lukittua tilaa ja pöydän lukittava laatikko on niin pieni, ettei sinne koepinkat mahdu. Jo pienimmätkin oppilaat tietävät, että open pöytä on open henkilökohtaista aluetta.
Ja vaikka ap käy avustamassa luokassa niin se ei anna hänelle oikeutta luokan tai opettajan tavaroihin tai minkäänlaista oikeutusta luokan asioihin muuta kun sen mitä opettaja kokee aiheelliseksi.
Tuo on just niin suomalaista "jârkevyyttä", että ei tajuta kunnioittaa opettajan yksityisyyttä. Joskin suomalaisetkin opettajat närkästyisivät tämän ketjun mukaan. Itsekin olen opettaja, ja raivoistuisin tosi kovasti, jos papereitani, kansioita, muistilappuja tai kirjoja yhtään nuuskittaisiin. Ja nuuskimista se on jos osaa ottaa yhtään paperia siitä päältäkään! Siitä jää fiilis, että mikäÄn muukaan ei ole turvassa. Se on ihan sama sen suhteen, ettÄ jättâä toisen pöydälle yhtäÄn mitään. Sekään ei ole asiallista, ei lappujen kanssa tai ilman. Kaikesta jâä tunne, ettei tiedä, mitä on tutkittu. Sinuna olisin jättänyt rahakirjekuoren rehtorille. Ja opettajan käytöksestä en valittaisi, koska sinä tässä olet syyllinen, anteeksipyynnöistäsi huolimatta. Rehtori ymmärtää täysin opettajaa pöydän suhteen. Toiseksi muistatko sitä, että opettaja on luokassaan/koulutilanteessa aina se ylin auktoriteetti. Kuulostat niin avuliaalta, että melkein oletan sinun luulevan olevan suomalaisittain sinut opettajan kanssa. Amerikkalainen opettaja ei tule asemansa vuoksi niin kaverilliseksi ja todennäköisesti kokee sinun tuttavallisuutesi ylikävelemiseksi. Muista kunnioitus, arvostus ja alamaisuutesi, niin voi alkaa sujua yhteistyö paremmin. Ulkomailla asuvana opettajana minäkin kokisin tuollaisen avuliaan, mutta ylituttavallisen asenteen ihan kauheana ja sitten kun pöytää tongittaisiin, niin olisin ihan täysin kireä. Ja mitä opettajan painoon tai henkilökohtaisiin ongelmiin tulee, ne eivät kuulu sinulle ja voi olla viisainta pysyä how-are-you linjalla ilman vihjauksia sen kummempaan. Opettaja tuskin kokee järkeväksi kertoa yksityiselämâstään kenellekâän vanhemmalle, olit kuinka vapaaehtoinen ja sÄännöllinen auttaja tahansa. Sellainen nöyrä asenne olisi auttajanakin kivempi... Se on myös peruskäytöstapoja, ettei tee numeroa auttamisestaan vaan auttaa oikeasti hyvillä mielin.
Nimenomaan suomalainen järkevyys tekee sen, että ne muuten kyseenalaisetkin vanhemmat tietävät, että open pöytä on kiellettyä aluetta. En ole urano aikana (15 vuotta opena) kertaakaan kuullut, että yksikään vanhempi olisi mennyt ottamaan mitään opettajan pöydältä ellei näin olisi erikseen sovittu. Ja enpä ole pahemmin kuullut, että vanhempi täällä Suomessa menisi edes luokkaan ja lapsensa pulpetista hakemaan jotain ilman, että olisi kysynyt siihen luvan.
Heipä hei,
Ensinnäkin: Olen itse ylipainoinen luokanope ja silti hoidan työni siinä missä hoidin hoikkanakin, eikä vaikuta asiaan. Myös liikunnan tunnit ja esimerkkiliikkeiden näyttämiset sujuvat vaikkakin nykyään suositaan sitä että joku oppilaista näyttää.
Mutta asiaan, eli open työpöytään.
Minulla on luokassa omalla pöydälläni päivällä työpäivän aikana papereita, jotka eivät sovi sivullisten silmille. Mutta jos on pelko että esim. oppilaat voivat ne nähdä, eli jollei luokka jää tyhjäksi ja ovi lukkoon kun sieltä välitunnilla poistun, niin nostan arkaluontoiset paperit kaappiin. Mutta noin periaatteessakin, en suvaitsisi että joku vanhempi kävisi ronkkimassa työpöytääni.
Toisekseen; en myöskään suvaitsisi että joku vanhempi ramppaisi tuohon tahtiin luokassa "auttamassa" omaa pätemisentarvetta tyydyttääkseen tai muutenkaan. Tuollainen jatkuva luokassa oleminen häi-rit-see tuntien sujumista, opetusta ja ylipäätään omaa työtäni. Kerrassaan outoa, mutta ehkä siellä on niin erilainen kulttuuri sitten.
Sitten vielä vanhemman näkökulma. Oma lapseni on alakoululainen ja olisipa vaivaannuttavaa jos jonkun hänen luokkatoverinsa äiti siellä selailisi lapseni kansioita tai ylipäätään näkisi tai saisi tietoonsa salassapidettäviä asioita. Eli noin aktiivinen koululla oleminen kyllä rikkoo salassapitovelvollisuutta. en tietenkään tunne sikäläisiä lain säädöksiä, mutta Suomessa tuo olisi akuutti ongelma kohdallasi. On myös huomattava että Suomessa saisit vain seurata hiljaa nurkassa ja sulautua tapettiin, sillä et voisi osallistua esim. askartelupisteisiin tms. ellei opettaja niin pyytäisi, sillä opettajan vastuu on jakamaton. Vain opettaja, joka on vastuussa lapsista voi Suomen lain mukaan opettaa uusia asioita tai komentaa, käskeä, kehottaa, moittia tms. Tiukan laintulkinnan mukaan esim. siivojalla ei ole asiaa sanoa lapsille mitään kasvattavassa hengessä tai muutenkaan. Mutta maassa maan tavalla. Täällä tuo ei toimisi, enkä siis huolisi sinua omassa luokassani tunneille mukaan lainkaan. Tai jos haluaisit seurata lapsesi oppimista, niin minun olisi yhteisten opetushetkien jälkeen laitettava lapsesi vaikka käytävään tekemään tehtäviä kanssasi niin muut saavat olla rauhassa.
Vastaavasti jos olisit lapseni luokkatoverin äiti, niin ottaisin kyllä lapseni koulun rehtoriin yhteyttä, sillä pelkäisin oman lapseni oikeusturvan ja salassapitonäkökulman vaarantuvan.
kun kuuli kuinka korkearvoisessa asemassa mieheni on ja kuka olen sukujuuriltani. Hän ei tahtonut ottaa riskiä työpaikkansa puolesta, mutta näin täälä valtameren toisella puolen jossa nimi ja asema merkitsee valtaa.
Kuka haluaa arvottaa itsensä miehensä aseman kautta? Todellisista mahtisuvuista olevat vetävät hyvin matalaa profiilia eikä tulisi mielenkään kehuskella asialla - edes anonyymina netissä ;)
Näin se vaan menee! Kotiäitikulttuurissa mennään näin. Onhan naiset opiskelleet, mut monikaan keskiluokkainen ei välttämättä oo töissä kun lapset on pieniä. Rouvat pistetään järjestykseen miehen arvon ja aseman mukaan. Tosi on.
on viela paljon oppimista. Olen asunut maassa monet vuosikymmenet ja kokemukseni ovat painvastaisia. Mita enemman on rahaa ja valtaa (todellista), sen vahemman siita pidetaan aanta. Jos esim. LA:ssa naet komean, upeasti pukeutuneen miehen han ei ole filmitahti vaan suurimmalla todennakoisyydella vaatekaupan myyja. Filmitahdet ja superrikkaat kulkevat vanhoissa farkuissa.
että suomalaisena mammana en löydä niihin mitään kosketuspintaa. Et varmaan mielipidettäni kysellytkään, mutta kuulostaa oudolta nuo konferenssit ja myyjäiset ja ihmisten epätasa-arvoisuus ulkonaisten seikkojen perusteella. ja muuten... mitä se sinulle kuuluu, käykö ope lapsettomuushoidoissa vai ei, ja miten ihmessä se tähän asiaan liittyy?
ja sit se kiukuttelee ap:n lapselle. Sellaistahan ne hormonit teettää.
Täähän on hauska ketju! Meilllä tosin suomalainen koulu ja opettaja, mutta on siinä joskus tekemistä olla "alamainen" 20 v. nuoremmalle tytönheitukalle, jollla ei ole itsellään lapsia. Tai elämäänsä kyllästyneelle vanhallepiialle!
Pitäiskös opettajien harrastaa myös asennetarkastelua?
Heipä hei, Ensinnäkin: Olen itse ylipainoinen luokanope ja silti hoidan työni siinä missä hoidin hoikkanakin, eikä vaikuta asiaan. Myös liikunnan tunnit ja esimerkkiliikkeiden näyttämiset sujuvat vaikkakin nykyään suositaan sitä että joku oppilaista näyttää. Mutta asiaan, eli open työpöytään. Minulla on luokassa omalla pöydälläni päivällä työpäivän aikana papereita, jotka eivät sovi sivullisten silmille. Mutta jos on pelko että esim. oppilaat voivat ne nähdä, eli jollei luokka jää tyhjäksi ja ovi lukkoon kun sieltä välitunnilla poistun, niin nostan arkaluontoiset paperit kaappiin. Mutta noin periaatteessakin, en suvaitsisi että joku vanhempi kävisi ronkkimassa työpöytääni. Toisekseen; en myöskään suvaitsisi että joku vanhempi ramppaisi tuohon tahtiin luokassa "auttamassa" omaa pätemisentarvetta tyydyttääkseen tai muutenkaan. Tuollainen jatkuva luokassa oleminen häi-rit-see tuntien sujumista, opetusta ja ylipäätään omaa työtäni. Kerrassaan outoa, mutta ehkä siellä on niin erilainen kulttuuri sitten. Sitten vielä vanhemman näkökulma. Oma lapseni on alakoululainen ja olisipa vaivaannuttavaa jos jonkun hänen luokkatoverinsa äiti siellä selailisi lapseni kansioita tai ylipäätään näkisi tai saisi tietoonsa salassapidettäviä asioita. Eli noin aktiivinen koululla oleminen kyllä rikkoo salassapitovelvollisuutta. en tietenkään tunne sikäläisiä lain säädöksiä, mutta Suomessa tuo olisi akuutti ongelma kohdallasi. On myös huomattava että Suomessa saisit vain seurata hiljaa nurkassa ja sulautua tapettiin, sillä et voisi osallistua esim. askartelupisteisiin tms. ellei opettaja niin pyytäisi, sillä opettajan vastuu on jakamaton. Vain opettaja, joka on vastuussa lapsista voi Suomen lain mukaan opettaa uusia asioita tai komentaa, käskeä, kehottaa, moittia tms. Tiukan laintulkinnan mukaan esim. siivojalla ei ole asiaa sanoa lapsille mitään kasvattavassa hengessä tai muutenkaan. Mutta maassa maan tavalla. Täällä tuo ei toimisi, enkä siis huolisi sinua omassa luokassani tunneille mukaan lainkaan. Tai jos haluaisit seurata lapsesi oppimista, niin minun olisi yhteisten opetushetkien jälkeen laitettava lapsesi vaikka käytävään tekemään tehtäviä kanssasi niin muut saavat olla rauhassa. Vastaavasti jos olisit lapseni luokkatoverin äiti, niin ottaisin kyllä lapseni koulun rehtoriin yhteyttä, sillä pelkäisin oman lapseni oikeusturvan ja salassapitonäkökulman vaarantuvan.
Kuulostaa siltä, että akkalauma taas kasassa nokittamassa toisiaan. Siinä sitten katsotaan kuka on suurin kana koulussa.
Putkiaivoinen mies olisi ollut tyytyväinen, kun läksyt tulee tehtyä ja ei tarvitse itse alkaa tehtäviä laitella minnekään.
Olisi aika saada kouluihin mieskiintiöt, niin tulisi siihenkin hommaan järkeä.
Meillä mietitään kotiopetusta vakavissaan. En halua laittaa lastani kanalauman keskelle. Tässä keskustelussa esiintyneet opettajat ovat niin auktoriteettinsä perään, että hirvittää. Jos ei auktoriteettiä ole, niin näyttää tulevan parku jonkun mutsin ottamista papereista! Jesus.
kun kuuli kuinka korkearvoisessa asemassa mieheni on ja kuka olen sukujuuriltani. Hän ei tahtonut ottaa riskiä työpaikkansa puolesta, mutta näin täälä valtameren toisella puolen jossa nimi ja asema merkitsee valtaa.
Kuka haluaa arvottaa itsensä miehensä aseman kautta? Todellisista mahtisuvuista olevat vetävät hyvin matalaa profiilia eikä tulisi mielenkään kehuskella asialla - edes anonyymina netissä ;)
Näin se vaan menee! Kotiäitikulttuurissa mennään näin. Onhan naiset opiskelleet, mut monikaan keskiluokkainen ei välttämättä oo töissä kun lapset on pieniä. Rouvat pistetään järjestykseen miehen arvon ja aseman mukaan. Tosi on.
on viela paljon oppimista. Olen asunut maassa monet vuosikymmenet ja kokemukseni ovat painvastaisia. Mita enemman on rahaa ja valtaa (todellista), sen vahemman siita pidetaan aanta. Jos esim. LA:ssa naet komean, upeasti pukeutuneen miehen han ei ole filmitahti vaan suurimmalla todennakoisyydella vaatekaupan myyja. Filmitahdet ja superrikkaat kulkevat vanhoissa farkuissa.
Jenkeissä nousukkaat pitävät ääntä taustasta ja nimestä, ne todelliset mahtisuvut pitävät matalaa profiilia.
Eli opetusta voi tulla seuraamaan periaatteessa kuka tahansa ja koska tahansa. Itse(opettajana) tulkitsen, että pöydällä olevat paperit ovat julkisia, mutta laatikoissa ja laukussa olevat paperit eivät ole. Tärkeimmät, henkilökohtaista tietoa sisältävät paperit, pidetään lukkojen takana!
Sinun pitäisi tietää, että ei ole kovin montaa asiakirjaa, joita koskee salassapitolaki! Suurin osa tiedoista on julkisia. Sen sijaan laiton rekisteri voi olla opettajan kompastuskivi. Opella on kirjattuna tietoa, jota ei saisi olla!
vastaan myöskin, että työpöytäni on rauhoitettu niin oppilailta kuin vanhemmiltakin. Siellä on korjattuja kokeita, joiden arvosanat ei kuulu muille. Siellä voi olla työn alla vaikkapa henkilökohtaisia opetussuunnitelmia, mitkä on pidettävä salassa. En halua, että kukaan muu näkee listat, joissa on läksyjen unohdukset tai rangaistukset. Eikä kyse ole pelkästään mminun haluamisistani, vaan laki sanoo, että näitä ei saa muille näyttää. Siksi opettaja on varmaan ollut näreissään. Monisteissa voi olla joku tietty ohjeistus, mikä olisi pitänyt antaa samanlaisena kaikille. Yms. Itse en myöskään mene kenenkään toisen työpöydälle.