APUVA! Suututin opettajan
Olisikohan muita USA äitejä paikalla. Olin tänään niin tollo, että kävin viemässä luokan myyjäisprojektiin 15 taalaa. Lapsi oli kipeänä autossa odottamassa ja samalla kun vein rahan luokkaan huomasi, että opettajan pöydällä oli lapsen nimellä merkitty 2 työpaperi, joita muu luokka näyttikin jo tehneen. Nappasin paperit mukaan ja kirjoitin opettajalle vielä lapun, että näin tein ja btw 15 taalaa on pöydällä kirjekuoressa myyjäisiä varten.
Eukko lähettää sähköpostin, että voisinko ystävällisesti jättää rauhaan hänen pöydällään olevat paperit...
Lähetin jo anteeksipyyntömailin ja sanoin, että en enää tee samaa mokaa.
Mutta jotenkin ajattelin, että olisi ollut tyytyväinen kun huolehdin lapsen läksyt. Hänelläkin on ihan vaivaksi saakka vanhempia jotka eivät huolehdi lapsista, saatikka läksyistä.
Onko se opettajan pöytä sitten niin pyhä paikka? Eikä muuten edes kiittänyt panoksestani myyjäisiin. Käyn muutenkin auttamassa luokassa kerran pari viikossa. Tuli mieleen, että pitäköön tunkkinsa. Tulkoon vaihteeksi ne kotona löhöävät hiukan tummemmat rouvat tekemään hommia.
Kommentit (104)
Kohta sun lapses kärsii. Opettajanhuone tietää jo. Vapaaehtoiset ja vaikeat äidit tulee ja menee. Onko lapsesi yksityisessä koulussa? Itse en ole koskaan tonkinut opettajien pöytiä. Ei edes lapsilla ole asiaa mennä kohnaamaan opettajien tavaroita. Aika huonoa käytöstä sulta.
Olen ollut joskus sijaisena ja en tiedä toista sellaista juoruakkojen pesää kuin opettajien huone. Lisäksi opettajat ovat hyvin pienisieluisia: viattomalle lapselle kostetaan kaikki niin oman parisuhteen ongelmista johtuen kuin lapsen taustasta tai muusta johtuvat asiat.
Tässä keskustelussa näkyy mielestäni vieläkin se, että opettajat olivat ennen älymystöä ja herraluokkaa, kirkonkylän päättäjiä ja vaikuttajia.
Monella opettajalla taitaa olla edelleen samanlainen kuva työstään. Sitä auktoriteettiä haetaan sitten vaikka väkisin.
Jännä juttu myös, että yksikään täällä itsensä opettajaksi esitellyt ei ole ollut sitä mieltä, että on hyvä asia, että vanhempi on kiinnostunut lapsen koulunkäynnistä ja huolehtii, että tehtävät tulevat tehdyiksi.
Sieltä potkaistaan opettajatkin pois aika äkkiä, jos mokailee.
Huomioikaa alueissa ja kouluissa on suuria eroja. Huonoimmilla alueilla ei ole hyviä ja päteviä opettajia. Hyvillä alueilla on tunkua ja taso on hyvä. (Opettajat saava omat lapsensa kouluun, riippumatta oman asuinpaikkansa koulupiiristä)
Sieltä potkaistaan opettajatkin pois aika äkkiä, jos mokailee. Huomioikaa alueissa ja kouluissa on suuria eroja. Huonoimmilla alueilla ei ole hyviä ja päteviä opettajia. Hyvillä alueilla on tunkua ja taso on hyvä. (Opettajat saava omat lapsensa kouluun, riippumatta oman asuinpaikkansa koulupiiristä)
että se koulu pysyisi hyvänä. On myyjäisiä, tapahtumia ym. ja kaikissa niissä kerätään rahaa, että koulussa olisi kivoja leikkipaikkoja ym. Ja vanhemmat käyvät koulussa tekemässä myös tällaisia töitä niin kuin toi AP kuvaa. Ei ole mitenkään epänormaalia. Onkohan AP ns. classroom mom?
Mutta asiaan, eli open työpöytään.
Minulla on luokassa omalla pöydälläni päivällä työpäivän aikana papereita, jotka eivät sovi sivullisten silmille. Mutta jos on pelko että esim. oppilaat voivat ne nähdä, eli jollei luokka jää tyhjäksi ja ovi lukkoon kun sieltä välitunnilla poistun, niin nostan arkaluontoiset paperit kaappiin. Mutta noin periaatteessakin, en suvaitsisi että joku vanhempi kävisi ronkkimassa työpöytääni.
Sitten vielä vanhemman näkökulma. Oma lapseni on alakoululainen ja olisipa vaivaannuttavaa jos jonkun hänen luokkatoverinsa äiti siellä selailisi lapseni kansioita tai ylipäätään näkisi tai saisi tietoonsa salassapidettäviä asioita.
Minusta arkoja salassa pidettäviä papereita ei saisi pitää pöydällä. Olen nähnyt ko. papereita sairaaloissakin aivan hujan hajan. Uteliaiden luettavissa. Mutta onko joku koulutehtävä salassa pidettävä! Terveyteen liittyvät seikat ovat, mutta tuo ei voi olla.
Lukiko sen ap:n viestissä, että se olisi selaillut kansiota? Itse en ainakaan ole huomannut.
Miettikääpäs mitä olisi käynyt, jos ap olisi jättänyt vaan rahan pöydälle. Olisiko tullut viesti "Siinähän sun lapsesi tehtävä oli ihan näkysällä, miksi et ottanut mukaan?" Tämäkin on mahdollista.
Me asutaan pienessä kaupungissa, jossa on paljon muualta maailmasta tulleita. Julkinen koulu on erinomainen ja kerää oppilaiden parhaimmiston laajalta alueelta. Opettajat ovat ammattikunnan parhaimmistoa ja vanhemmat pitkälle koulutettuja ja kaikkia kohdellaan kohteliaasti ja tasapuolisesti, myös meitä muualta tulleita.
AP on mamu
kun kuuli kuinka korkearvoisessa asemassa mieheni on ja kuka olen sukujuuriltani. Hän ei tahtonut ottaa riskiä työpaikkansa puolesta, mutta näin täälä valtameren toisella puolen jossa nimi ja asema merkitsee valtaa.
Hyvä pointti. Olen ollut miehen mukana komennuksella jenkeissä ja eihän siellä kauhean hyvin esim. suomalaisiin suhtauduta. Suomi on Venäjän vieressä ja se katsotaan Itä-Eurooppaan kuuluvaksi. Luulen, että tosta ei olisi jollekin amerikkalaiselle kotiäidille sanottu mitään. Joku PTA:n jäsen saa säheltää ihan hirveästi.
Suomalaisella aksentilla englantia puhuvat eivät ole kovin korkeassa huudossa. On se aksentti vaan niin hirveä! Suomalainen = itäeurooppalainen. Kaikissa elokuvissahan konnat tulee itäeuroopasta.
mikä on itse asiassa aika ärsyttävää. Ap on ilmoittanut vapaaehtoisena työskennellessään käsittelevänsä oppilaiden kansioita, joissa mm. kokeita jne.
Lukiko sen ap:n viestissä, että se olisi selaillut kansiota? Itse en ainakaan ole huomannut.
Miettikääpäs mitä olisi käynyt, jos ap olisi jättänyt vaan rahan pöydälle. Olisiko tullut viesti "Siinähän sun lapsesi tehtävä oli ihan näkysällä, miksi et ottanut mukaan?" Tämäkin on mahdollista.
kun kuuli kuinka korkearvoisessa asemassa mieheni on ja kuka olen sukujuuriltani. Hän ei tahtonut ottaa riskiä työpaikkansa puolesta, mutta näin täälä valtameren toisella puolen jossa nimi ja asema merkitsee valtaa.
Kuka haluaa arvottaa itsensä miehensä aseman kautta? Todellisista mahtisuvuista olevat vetävät hyvin matalaa profiilia eikä tulisi mielenkään kehuskella asialla - edes anonyymina netissä ;)
Näin se vaan menee! Kotiäitikulttuurissa mennään näin. Onhan naiset opiskelleet, mut monikaan keskiluokkainen ei välttämättä oo töissä kun lapset on pieniä. Rouvat pistetään järjestykseen miehen arvon ja aseman mukaan. Tosi on.
on viela paljon oppimista. Olen asunut maassa monet vuosikymmenet ja kokemukseni ovat painvastaisia. Mita enemman on rahaa ja valtaa (todellista), sen vahemman siita pidetaan aanta. Jos esim. LA:ssa naet komean, upeasti pukeutuneen miehen han ei ole filmitahti vaan suurimmalla todennakoisyydella vaatekaupan myyja. Filmitahdet ja superrikkaat kulkevat vanhoissa farkuissa.
Filmitahdilla valtaa. Salli mun nauraa. muohahaah. muohahaha. Valtaa tosiaankin filmitahdilla.
Kuka haluaa arvottaa itsensä miehensä aseman kautta? Todellisista mahtisuvuista olevat vetävät hyvin matalaa profiilia eikä tulisi mielenkään kehuskella asialla - edes anonyymina netissä ;)
Näin se vaan menee! Kotiäitikulttuurissa mennään näin. Onhan naiset opiskelleet, mut monikaan keskiluokkainen ei välttämättä oo töissä kun lapset on pieniä. Rouvat pistetään järjestykseen miehen arvon ja aseman mukaan. Tosi on.
on viela paljon oppimista. Olen asunut maassa monet vuosikymmenet ja kokemukseni ovat painvastaisia. Mita enemman on rahaa ja valtaa (todellista), sen vahemman siita pidetaan aanta. Jos esim. LA:ssa naet komean, upeasti pukeutuneen miehen han ei ole filmitahti vaan suurimmalla todennakoisyydella vaatekaupan myyja. Filmitahdet ja superrikkaat kulkevat vanhoissa farkuissa.
Filmitahdilla valtaa. Salli mun nauraa. muohahaah. muohahaha. Valtaa tosiaankin filmitahdilla.
lukemisen ymmartaminen vahan heikoissa kantimissa.
muohahah muohahahaha. Myönä nyt kerrankin. Huono vertaus tuo filmitahdet :D
syyta vaan lukijaa :D ja ihmekös tuo kun ei osaa edes ään pilkkuja laittaa :D
muohahah muohahahaha. Myönä nyt kerrankin. Huono vertaus tuo filmitahdet :D
Sen taakse ei ole asiaa oppilailla eikä koulunkäyntiavustajillakaan, ilman erityistä ohjetta. Vaikka koulu on lain mukaan "julkinen" paikka, se ei tarkoita sitä, että kuka tahansa voi lampsia sisään penkomaan kaikkea, joka ei ole lukkojen takana. Niissä kouluissa, joissa olen itse opettanut, luokkien ovet pidetään suljettuna.
Kyse ei ole nyt suoraan ihonväristä, vaan sosiaaliluokasta. Täällä eri sosiaaliluokat ei mielellään asioi keskenään jo turvallisuussyistä. Kuilu on liian leveä ja syvä, ja yksi ihminen ei sitä pysty muuttamaan. Kun toisaalla perhe asuu suojattua elämää vartioudussa kerrostalossa, ruokaa voi tilata suoraan kotiovelle, lapset opiskelevat turvallisuus- ja laatusyistä vartioiduissa yksityiskoulussa, toisaalla asuu perhe slummissa, jonka lapset kerjäävät aamusta iltaan kellonajoista tietämämättöminä, vanhemmat tonkivat rosksikia löytääkseen myytävää kartonkia ja seuraavasta ateriasta ei ole tietoa. Köyhien keskuudessa liikkuu tuberkuloosia, koleraa, suolinkaisia, täitä, jopa pari vuotta sitten lepraa.
Tunnen murhetta ja hätää näiden ihmisten puolesta, mutta turvallisuussyistä en voi tehdä muuta, kuin antaa vaatteita eteenpäin kirkon kautta, lahjoittaa rahaa joka kuukausi hyväntekeväisyysorganisaatiolle ja yöllä pyöriä unettomana, kun talvipakkaset alkavat ja tiedän siltojen alla elävän lapsia. Ideaalimaailmassa voisin kävellä slummiin, jutella ihmisten kanssa, kartoittaa heidän tarpeita, pyrkiä politiikkaan, saada äänivyörön ja valtion rahoilla alkaa toimimaan isossa mittakaavassa. Pois köyhyys! Pois nälkä, sairaudet, epäoikeudenmukaisuus! Mutta kun se ei mene niin. En pysty edes kadulla kävelemään päivisin, koska täällä valkoisilla ja ns. varakkaamman oloisilla on riski tulla ryöstetyiksi, kidanapatuiksi tai jopa tapetuksi. Niinpä asumme suojattua, eristettyä elämää, lapsemme menee vartioituuun yksityiskouluun ja omalta osaltamme jatkamme tämän syvän uran kaivamista eri yhteiskuntaluokkien välillä.
Maailma on kova ja epäoikeudenmukainen :/
En asu Yhdysvalloissa, mutta Amerikan mantereella kylläkin. Täällä vallitsee luokkayhteiskunnat; ihmisten elintaso, elinympäristö, elintavat ja jopa käyttäytymistä ohjaavat arvot ovat pitkälti sosiaali- tai yhteiskuntaluokan "määräämiä". Toisin sanoen, mitä köyhempi ihminen on, sitä moniongelmaisempaa on elämä. Ja kun mennään slummitasolle, ihmiset ovat jo pudonneet pois yhteiskunnasta ja käytös on sen mukaista. Asuinmaassani (asumme mieheni kotimaassa) voi suorastaan haistaa pelon kaduilla, kun slummialueen nuoret tulevat kaupunkiin aseiden kanssa ryöstöretkille. Pitkiä, laihoja poikia, lian peitossa, silmissä kylmä katse, tatuointeja kaulassa ja sääriä pitkin, kädessä ase tai puukko. Aivot on tuhotumassa halpojen, mutta äärimmäisen addiktoivien huumeiden vuoksi. Nämä pojat tappavat, silmää räpäyttämättä. Oli uhri raskaanaoleva nainen, perheen isä, lapsi -he tappavat. Slummit ovat niin vaarallisia, että poliisi menee sinne ainoastaan panssarivaunun kanssa. No niin, suomimammat. Areena on teidän, arvostelkaa. Annas kun arvaan: olen rasisti?
Miten ihmeellä tällaisen taustan omaava tummempi ihoinen äiti voisi uskaltautua sinne teidän arjalais äitien kahvittelu kekkereille tekopyhää hyväntekeväisyyttä harjoittamaan?
Ymmärrän täysin miksi jäävät mieluummin sohvalle löhöämään. Asuin itse muutaman vuoden maahanmuuttajana ulkomailla ja olin aina murtua kun minuun suhtauduttiin jokapaikassa, kouluissa ja virastoissa, kaupoissa ja kaduilla töykeästi ja epäilevästi vain oman syntyperäni vuoksi.
Ymmärrän tuskasi. Eräs täkäläinen ystäväni päätti ohjeista huolimatta asettua asumaan kaupunginosaan, jossa valtaosin asuu mustia ja latinoja. Hänellä kesti alle 6 kk tajuta, että paikka ei ole oikea. Hän muutti kipin kapin pois. Murtoja, ahdistelua, kerjääjiä, ilkivaltaa... Hän sanoi, että olisi pitänyt vain uskoa varoittajia eikä olla idealistinen ja uskoa että "we are the world".
Ymmärrän tuskasi. Eräs täkäläinen ystäväni päätti ohjeista huolimatta asettua asumaan kaupunginosaan, jossa valtaosin asuu mustia ja latinoja. Hänellä kesti alle 6 kk tajuta, että paikka ei ole oikea. Hän muutti kipin kapin pois. Murtoja, ahdistelua, kerjääjiä, ilkivaltaa... Hän sanoi, että olisi pitänyt vain uskoa varoittajia eikä olla idealistinen ja uskoa että "we are the world".
Toisaalta yksi sadasta on muita älykkäämpi ja yksi sadasta tulee pääsemään olympialaisiin.. Yksi sadasta on kuitenkin se yksi sadasta. Oletko sinä yksi sadasta? Siihen kannattaa pyrkiä. Minä nimittäin olen.
Mieheni työskenteli hyväntekeväisyydessä ja asui slummialueen ihmisten keskuudessa pari vuotta.
Ymmärrän, että suomalaisen on vaikea käsittää tätä, mutta köyhyys ei tarkoita sitä, että ihminen olisi jotenkin erityinen ja hyvä. Päin vastoin. Jos lapsuudesta asti elät vääristyneessä maailmassa, jossa on omat lait ja säännökset, näet nälkää ja silmitöntö köyhyyttä, väkivaltaa, raiskauksia, tappoja; vanhempasi elävät huume- ja alkoholiorjuudessa; et saa opiskella, sillä vanhempasi haluavat tienata kustannuksellasi ja kun mittaat katuja paahtavassa kuumuudessa, pikkisisarus käsivarsillasi saadaksesi enemmän sympatiaa, vanhempasi istuvat varjossa ja tarkkailevat liiketoiminnan sujumista; elät vanerista ja pahvilaatikosta kyhätyssä hökkelissä keskellä slummikaupunkia tuhansien, tuhansien muiden kanssa; todennäköisesti sotkeudut itsekin huumeisiin, tulet ensimmäisen kerran raskaaksi n. 13-vuotiaana, poikaystäväsi karkaa henkirikoksen vuoksi ja piilottelee poliisilta; kerjäät nälän ja auringon tainnuttamien lapsiesi kanssa kadulla, itsekin vielä teini-ikäinen ja anot ruokarahaa - sinusta kasvaa erilainen, mentaliteetiltasi, moraaliltasi, käytöstalvoiltasi, ulkonäöltäsi ja valitettavasti, sinua monta kertaa kohdellaan kuin toisen luokan kansalaista. Kenties ylimielisyydestä, kenties pelosta.
Mieheni työskenteli hyväntekeväisyydessä ja asui slummialueen ihmisten keskuudessa pari vuotta.
Ymmärrän, että suomalaisen on vaikea käsittää tätä, mutta köyhyys ei tarkoita sitä, että ihminen olisi jotenkin erityinen ja hyvä. Päin vastoin. Jos lapsuudesta asti elät vääristyneessä maailmassa, jossa on omat lait ja säännökset, näet nälkää ja silmitöntö köyhyyttä, väkivaltaa, raiskauksia, tappoja; vanhempasi elävät huume- ja alkoholiorjuudessa; et saa opiskella, sillä vanhempasi haluavat tienata kustannuksellasi ja kun mittaat katuja paahtavassa kuumuudessa, pikkisisarus käsivarsillasi saadaksesi enemmän sympatiaa, vanhempasi istuvat varjossa ja tarkkailevat liiketoiminnan sujumista; elät vanerista ja pahvilaatikosta kyhätyssä hökkelissä keskellä slummikaupunkia tuhansien, tuhansien muiden kanssa; todennäköisesti sotkeudut itsekin huumeisiin, tulet ensimmäisen kerran raskaaksi n. 13-vuotiaana, poikaystäväsi karkaa henkirikoksen vuoksi ja piilottelee poliisilta; kerjäät nälän ja auringon tainnuttamien lapsiesi kanssa kadulla, itsekin vielä teini-ikäinen ja anot ruokarahaa - sinusta kasvaa erilainen, mentaliteetiltasi, moraaliltasi, käytöstalvoiltasi, ulkonäöltäsi ja valitettavasti, sinua monta kertaa kohdellaan kuin toisen luokan kansalaista. Kenties ylimielisyydestä, kenties pelosta.
Ihan kuin meillä. Tuli tavallaan oma lapsuus mieleen. Kovalla tadolla sieltä noustaan.
Mieheni työskenteli hyväntekeväisyydessä ja asui slummialueen ihmisten keskuudessa pari vuotta. Ymmärrän, että suomalaisen on vaikea käsittää tätä, mutta köyhyys ei tarkoita sitä, että ihminen olisi jotenkin erityinen ja hyvä. Päin vastoin. Jos lapsuudesta asti elät vääristyneessä maailmassa, jossa on omat lait ja säännökset, näet nälkää ja silmitöntö köyhyyttä, väkivaltaa, raiskauksia, tappoja; vanhempasi elävät huume- ja alkoholiorjuudessa; et saa opiskella, sillä vanhempasi haluavat tienata kustannuksellasi ja kun mittaat katuja paahtavassa kuumuudessa, pikkisisarus käsivarsillasi saadaksesi enemmän sympatiaa, vanhempasi istuvat varjossa ja tarkkailevat liiketoiminnan sujumista; elät vanerista ja pahvilaatikosta kyhätyssä hökkelissä keskellä slummikaupunkia tuhansien, tuhansien muiden kanssa; todennäköisesti sotkeudut itsekin huumeisiin, tulet ensimmäisen kerran raskaaksi n. 13-vuotiaana, poikaystäväsi karkaa henkirikoksen vuoksi ja piilottelee poliisilta; kerjäät nälän ja auringon tainnuttamien lapsiesi kanssa kadulla, itsekin vielä teini-ikäinen ja anot ruokarahaa - sinusta kasvaa erilainen, mentaliteetiltasi, moraaliltasi, käytöstalvoiltasi, ulkonäöltäsi ja valitettavasti, sinua monta kertaa kohdellaan kuin toisen luokan kansalaista. Kenties ylimielisyydestä, kenties pelosta.
Tätä on vain hyvinvointivaltion kasvatin vaikea ymmärtää. Ja eipä se näiden lasten vika ole. Mutta ei ole tietoa paremmasta, eikä tietoa miten kierre katkaista.
Itse asiassa olemme idealisteja mieheni kanssa. Olemme vielä nuoria, mutta kunhan omaisuutta, elämänkokemusta ja suhteita karttuu, aiomme pyrkiä politiikkaan, jotta voimme olla siellä, missä päätökset tehdään.
Toinen tavoitteemme, miksi myös haluamme kartuttaa varallisuutta, on stipendi-organisaation perustaminen, niin että voimme tukea lahjakkaita, kunnianhimoisia, mutta köyhiä nuoria, joilla ei muuten olisi mahdollisuutta nousta ja valaista maailmaa kyvyillään.
Mutta tämä tästä. Olen jo tarpeeksi vetänyt tätä keskustelua offtopickiksi.
Kohta sun lapses kärsii. Opettajanhuone tietää jo.
Vapaaehtoiset ja vaikeat äidit tulee ja menee. Onko lapsesi yksityisessä koulussa?
Itse en ole koskaan tonkinut opettajien pöytiä. Ei edes lapsilla ole asiaa mennä kohnaamaan opettajien tavaroita. Aika huonoa käytöstä sulta.