Suuttuuko mieheni tyhjästä vai olenko minä tunteeton sika?
Meillä on vähän väliä kiistoja, joiden seurauksena mies haukkuu ja kiroaa ja mököttää parikin päivää. Minulle yleensä kiistanaiheet ovat aika käsittämättömiä.
Kysyn siis teiltä, onko minun syytä mennä enemmän itseeni vai onko niin, että miehellä on jotain mielialan sääntelyn ongelmaa.
Tietenkään en tästä puhu miehelleni, koska "tilannediagnoosinne" joka tapauksessa perustuu tosi vähäisiin tietoihin.
Tässä tuorein esimerkki:
Menen keittiöön, aioin aloittaa illallisen valmistelun. Mies on käynyt kaksi päivää aiemmin kaupassa, ostanut useammalle päivälle ruokia minun laatiman ostoslistan mukaisesti.
Kaivan kanapaketin esille ja huomaan, että sen päivämäärä on tänään. Huokaisen ärsyyntyneenä ja kysyn mieheltä, mikä päivä on.
Mies vastaa olohuoneesta, monesko päivä.
- Kuinka niin? hän kysyy.
- No ei muuta kun että tää kana vanhenee tänään, mutta kai sen silti voi syödä. Katsoisis vähän tarkemmin noita päivämääriä (neutraalilla äänellä).
- Oisit itse katsonut tarkemmin, missä järjestyksessä ruuat teit. Oisit tehnyt kanan eilen, kivahtaa mies.
- No ajattelin tehdä ekana sen kalan.
- Mikä siinä kalassa oli päivämäärä, tivaa mies (kala oli vakuumipakattua).
- Ihan sama mikä oli, kalan tein silti ekana, sanoin.
Asia jää siihen. Tunnin päästä mies tulee ja kirosanojen saattelemana haukkuu minut, kun aina vittuilen ja syydän omat mokani hänen niskaansa. Olen äimänä, en muista tuota edellistä keskustelua, joka oman tulkintani mukaan oli tavallista arjen kritiikkiä (itse etsin aina lihatiskistä mahdollisimman pitkät päiväykset, mies ottaa ekan käteen osuvan).
Tunnustan, että on se niinkin, että voisi katsoa tarkemmin päivämäärät silloin, kun valitsee jääkaapista sitä, mitä ekana kokkaa. Olen tyynnyttelevä, mies poistuu paikalta ja ennusmerkeistä päätellen mököttää seuraavat päivät.
Mitä mieltä?
Kommentit (183)
olet kyllä todella urvelon oloinen emäntä, oikea Justiina kaulin kädessä. Päivämääristä kimittäminen on kyllä yksi tyhmimmistä asioista mitä olen tältä palstalta tänän lukenut.
No ei tasan ollut.
ja muut mököttäjät voisivat tutustua vaikka tähän tekstiin: http://www.mtv3.fi/helmi/ihmissuhteet/artikkeli.shtml/392334?ihmissuhte…
Vaikka ap:n ja miehen riita alkoi turhasta, niin eipä tuo miehen tapa reagoida asiaan kovin rakentava ole. Toivottavasti saatte keskusteluyhteyden auki ja pääsette sopuun!
miehenkin kanssa niin en ihmettele että mies suuttuu. Voihan se ukkosikin toki olla täys paska, en mene sanomaan kun en tunne, mutta just tällanen huokailu ja vihjailu siitä kuinka toinen ei tajua TAASKAAN MITÄÄN on suunnattoman rasittavaa.
Olen esittänyt tuon toiveen MONTA KERTAA. Asiasta ON KESKUSTELTU miehen kanssa usein, eikä HÄNKÄÄN halua syödä vanhentunutta lihaa. Huokaus. ap
Kun kaltaisiasi inttäjiä on ollut ketjussa jo kymmeniä.
Miksi ihmeessä ette lue keskustelua yhtään, ennen kuin kommentoitte?
ap
numero 39:llä erittäin hyvä kirjoitus!
Ensin kysyit mielipiteitä ja sitten kun saat niitä niin ei kelpaakaan vaan alat vängätä että väärä mielipide, et sä noin saisi mulle sanoa koska sun pitäisi itse olla täydellinen että voisit kritisoida mua mitenkään.
Miksi haluat siitä vängätä? Sinulle se ei ole tärkeää, minulle on. Missä ihmeessä väitän toimivani virheettömästi? Päinvastoin! Mutta jos mies on monta kertaa esittänyt minulle toiveen tietynlaisesta toimintatavasta, niin kyllä: minä ymmärrän asian hänelle tärkeäksi ja toimin toivotusti. Ei tuossa ole rakettitieteestä kyse: ruokaostoksilla vaan katsotaan EDES ne lihan viimeiset käyttöpäivämäärät ja yritetään valita mahdollisimman tuoreet tuotteet. Mietis itse itseäsi. Sinä et koskaan ikuna ässähdä mistään? ET ihan tosi??? Miksi siis väität itse olevasi täydellisen harkitsevainen ja kaunokielinen?? Jos et olekaan sellainen, miksi edellytät minulta sellaista? Kyse oli nyt siitä, miten mielipahaa saa siipalle ilmaista ja onko miehen vastareaktio reilu? ap
niin eroa. Et sä voi ketään ihmistä muuttaa, jos se ei itse halua ja miehesi ei ilmeisesti halua. Miksi väittelet täällä kook ajan muita vastaan, mitä vastausta kaipaat että olet tyytyväinen?
alkutekstissäsi olit valmistamassa kanaa ja huomasit sen esille ottaessasi sen olevan vanhenemassa seuraavana päivänä. Nyt sinulle sopiikin yht'äkkiä paremmin versio, että jouduit valmistamaan sen, koska se muuten olisi vanhentunut.
joo-o.
[
i]
Elintarviketta ei saa myydä eikä sitä pidä käyttää viimeisen käyttöpäivän jälkeen. Tätä päiväysmerkintää käytetään mikrobiologisesti helposti pilaantuvissa elintarvikkeissa. Parasta ennen päiväyksen jälkeen elintarviketta sen sijaan saa myydä ja käyttää. Parasta ennen -päiväysmerkintää käytetään hyvin säilyvissä elintarvikkeissa. Niissä valmistaja on säilytyskokeissaan varmistanut, että tuote säilyy tuoreen veroisena merkittyyn päiväykseen asti.
Minä tiedän tuon hyvin, vaikka osa vastaajista ei näy tietävän. Kyse oli siis kanasta ja niin muodoin viimeisestä käyttöpäivämäärästä. Se siis oli syötävää sinä päivänä, ja sen takia se oli pakko valmistaa sinä päivänä, vaikka kaapissa olisi ollut nopeamminkin laadittavaa ruokaa siihen kiireeseen. Ja joka tapauksessa mitä lähempävä se viimeinen käyttöpäivämäärä on, sitä vähemmän tuoretta ja hyvälaatuista liha on. ap
pyytää mieheltään anteeksi. Jotenkin tulee sellainen kuva, että ap ei tähän helposti taivu, sen verran kova halu on olla oikeassa ja ns. voittaa riita. Eipä ihme että miestä harmittaa.
muodostanut mielipiteeni kommunikaatiotavoistasi juuri sillä perusteella. Mitään muutahan en sinusta tiedä.
Mitä olen inttänyt tässä ketjussa?
Kerro nyt sitten kaikille, mikä olisi ollut oikea vastaus ja oikea mielipide tähän sun kirjoitukseesi, kun tämä ketju on täynnä tyhmiä inttäjiä eikä kukaan muu kuin sinä tajua mitään.
miehenkin kanssa niin en ihmettele että mies suuttuu. Voihan se ukkosikin toki olla täys paska, en mene sanomaan kun en tunne, mutta just tällanen huokailu ja vihjailu siitä kuinka toinen ei tajua TAASKAAN MITÄÄN on suunnattoman rasittavaa.
Olen esittänyt tuon toiveen MONTA KERTAA. Asiasta ON KESKUSTELTU miehen kanssa usein, eikä HÄNKÄÄN halua syödä vanhentunutta lihaa. Huokaus. ap
Kun kaltaisiasi inttäjiä on ollut ketjussa jo kymmeniä. Miksi ihmeessä ette lue keskustelua yhtään, ennen kuin kommentoitte? ap
En kimittänyt, en haukkunut miestä paskaksi.
Jos miehelle olisi tärkeää, että muistan kysymättä päivämäärät - ja asiasta olisi moneen kertaan rakentavastikin keskusteltu, niin joo: närkästys olisi ollut hänen puoleltaan täysin ok.
Eli et suostu millään ymmärtämään, ettei tämä ollut eka kerta, kun päivämääristä meillä puhutaan. Vaan kaiketi kymmenettä luokkaa.
Olen pyytänyt häntä tarkistamaan aina päivämäärät, pannut listaan minä päivänä aion kunkin ruuan valmista jnejne.
Kyllä se pitäisi olla miehelle jo tuttu asia, sen takia en allekirjoita sitä, että sellainen unohtuu vahingossa. Tai no, tuskin mies minua halusi tahallaan kiusatakaan - mutta kertoo hiukan miehen asenteesta minua kohtaan, jos minulle tärkeä asia on hänelle ihan evvk.
Siitä unohtamisesta siis oli ennen kaikkea kyse. Ei niinkään jostain muutaman euron kanapaketista. Sitä olen tässä sanonut, en suinkaan siitä, että "haluat voida sanoa miehellesi, kun sinulla on paha mieli, kun sinä haluat kritisoida yms.". Miksi vääntelet sanojani?
Olen samaa mieltä, mieheni ei ole palvelijani. Yleensä minä käyn meillä kaupassa. Nyt olen keuhkoputkentulehduksessa, enkä jaksanut lähteä. Eikö siihen täysivertaiseen kumppaanuuteen kuulu se, että töitä jaetaan? Minusta kuuluu. Mies pyysi minua laatimaan ostoslistan, jonka laadin ja mies hoiti muutoin ostokset hyvin.
TOTTA KAI miestä ärsyttää moni minun tapani ja hän totta vie myös sanoo niistä, hyvinkin kovaan ääneen. Et sitten tätäKÄÄN asiaa ole muka lukenut kommenteistani tässä ketjussa??? Vaikka olen siitä ihan sinullekin maininnut moneen kertaan???
Kuten olen moneen kertaan tainnut jo sanoakin, niin kyllä: pyydän anteeksi mieheltäni, kun olen sanonut pahasti. Nyt en vaan mielestäni sanonut. Tietenkin olen pahoillani siitä, että hän pahoitti mielensä, ei se ole koskaan tarkoitukseni.
Täytyy rutistaa omaa miestä illalla, jos meillä pitäisi tuollaisen pikkuasian vuoksi toiselle kitistä, niin huonosti olisi asiat. Mutta ap hyvä, ehkä sun olisi helpompi elää ykisn, niin ei olisi kukaan sekoittamassa sun listojasi :D
kun ap jaksaa vaahdota jokaiselle vastaajalle erikseen. Tarina muuttuu vähän kerrallaan, mutta yhtään sympaattisemmaksi ap ei ketjun kasvaessa muutu. Tämä kanafarssi kuuluu aivan samaan sarjaan vessanpöntönkansi -riidan ja hammastahnaputkilo -kinan kanssa.
kun ap jaksaa vaahdota jokaiselle vastaajalle erikseen. Tarina muuttuu vähän kerrallaan, mutta yhtään sympaattisemmaksi ap ei ketjun kasvaessa muutu. Tämä kanafarssi kuuluu aivan samaan sarjaan vessanpöntönkansi -riidan ja hammastahnaputkilo -kinan kanssa.
Sanoopa ap mitä hyvänsä, hyeenat saavat vain lisää vettä myllyynsä ja lynkkaavat häntä joukolla kunnon koulukiusaushengessä.
Sanoopa ap mitä hyvänsä, hyeenat saavat vain lisää vettä myllyynsä ja lynkkaavat häntä joukolla kunnon koulukiusaushengessä.
mies on iskenyt käden oven läpi kun on raivostunut lapsille, mutta siitä ei ole tarvinnut tänne tehdä ketjua. Mutta kun mies ei toimi ap:n mielen mukaan, niin siitä avataan ketju. Hmm, aika erikoinen arvomaailma ainakin ap:llä on... Lapsille voi tehdä mitä vaan, mutta ap:tä ei saa uskaltaa vastustaa.
Nainen on aina syypää.Hänen täytyy olla alistuva osapuoli.Olette te täydellisiä ihmisiä,itse motkotatte ukoillenne aivan samalla tavoin, voisinpa veikata että pahemmin kuin ap!
alkutekstissäsi olit valmistamassa kanaa ja huomasit sen esille ottaessasi sen olevan vanhenemassa seuraavana päivänä. Nyt sinulle sopiikin yht'äkkiä paremmin versio, että jouduit valmistamaan sen, koska se muuten olisi vanhentunut.
joo-o.
[
i]
Elintarviketta ei saa myydä eikä sitä pidä käyttää viimeisen käyttöpäivän jälkeen. Tätä päiväysmerkintää käytetään mikrobiologisesti helposti pilaantuvissa elintarvikkeissa. Parasta ennen päiväyksen jälkeen elintarviketta sen sijaan saa myydä ja käyttää. Parasta ennen -päiväysmerkintää käytetään hyvin säilyvissä elintarvikkeissa. Niissä valmistaja on säilytyskokeissaan varmistanut, että tuote säilyy tuoreen veroisena merkittyyn päiväykseen asti.
Minä tiedän tuon hyvin, vaikka osa vastaajista ei näy tietävän. Kyse oli siis kanasta ja niin muodoin viimeisestä käyttöpäivämäärästä. Se siis oli syötävää sinä päivänä, ja sen takia se oli pakko valmistaa sinä päivänä, vaikka kaapissa olisi ollut nopeamminkin laadittavaa ruokaa siihen kiireeseen. Ja joka tapauksessa mitä lähempävä se viimeinen käyttöpäivämäärä on, sitä vähemmän tuoretta ja hyvälaatuista liha on. ap
muodostanut mielipiteeni kommunikaatiotavoistasi juuri sillä perusteella. Mitään muutahan en sinusta tiedä. Mitä olen inttänyt tässä ketjussa? Kerro nyt sitten kaikille, mikä olisi ollut oikea vastaus ja oikea mielipide tähän sun kirjoitukseesi, kun tämä ketju on täynnä tyhmiä inttäjiä eikä kukaan muu kuin sinä tajua mitään.
Kun kaltaisiasi inttäjiä on ollut ketjussa jo kymmeniä. Miksi ihmeessä ette lue keskustelua yhtään, ennen kuin kommentoitte? ap
Ketjussa ON paljon hyviä kommentteja ja sellaisia, joiden kritiikin otan onkeeni.
Mutta tässä on turhauttavan moni alkanut vängätä ja inttää esimerkistä. IHAN SAMA mitä mieltä olette viimeisistä käyttöpäivämääristä, niistä tässä nyt ei ole puhe.
Ja tosi monta kertaa olen sanonut selvällä suomen kielellä, että asia on minulle tärkeä ja mies tietää sen. Asiasta on monta monituista kertaa puhuttu rakentavasti ja mies tietää perustelut toiveelleni, ja on itsekin sitä mieltä, että mitä tuoreempaa, sen parempi.
Miksi siis aina pitää vängätä samasta asiasta? Jos lukee ketjun, näkee, että seikkaa on kysytty ja siihen on kommentoitu. Keskustelu ei mene vaan eteenpäin samaa asiaa jauhamalla.
ap
Tämä on hyvä neuvo ja on toiminut myös meillä. Meidän suhteessa mies käytti aiemmin valtaansa mykkäkoululla ja sai minut sillä nöyräksi ja pelokkaaksi. Annoin kaikkien asioiden olla kun pelkäsin miehen viikon mittaista murjotusta ja kerjäsin mieheltä anteeksi vaikka mieheni oli loukannut minua. Siinä sivussa menetin itsekunnioitukseni ja mieheni kunnioituksen.
Sitten sain tarpeekseni siitä. Tajusin, ettei miehen mykkäkoulu vahingoita minua millään lailla. Aloin käyttäytyä miehen mököttäessä ihan normaalisti ja näytin miehelle, että en välitä murjotuksesta paskan vertaa.
Kas kummaa, mies ei enää mökötä kuin todella harvoin ja nykyään hän useimmiten alkaa hieroa sovintoa kun aiemmin se olin _aina_ minä. Suhteeme on nykyään paljon parempi, vaikka edelleen siinä on kipupisteitä ja ongelmia. Kuitenkin, nykyään jos minä mokaan jotenkin (juu, teen sitä kyllä toisinaan ;o)) ja kerron miehelle olevani pahoillani asiasta, hän tietää että tarkoitan sitä enkä vain yritä karttaa konfliktia tai saada meneillään olevaa loppumaan keinolla millä hyvänsä.
Olin tuo ylempänä mykkökoulua kommentoinut ja jatkan vielä, että itse sain parisuhdeterapiassa seuraavanlaisen ohjeen: Muuta omaa käytöstäsi. Et siis mielistele miestä, olet ihan kohtelias ja oma itsesi. Jos on sanottavaa, sanot sen pelkäämättä mykkäkoulua. Jos ja kun mykkökoulu alkaa, muutat reaktiotasi siihen aivan täysin. Mykkäkoulu on tällä hetkellä miehen oppima kätevä vallankäytön väline, jolla sinut pidetään ruodussa. Mies ei ole paha eikä ilkeä, hän on vain oppinut tehokkaan keinon saavuttaa oma päämääränsä. Eli: jos ennen häiriinnyit mykkäkoulusta, nyt vaan yksinkertaisesti päätät olla välittämättä tippaakaan. Sinä et ole vastuussa miehesi tunteista tai reaktioista. Kukaan ei pakota miestäsi mykkäkouluun, vaan hän itse valitsee oman tiensä ja on vastuussa siitä itse 100%:sti. Jos lapset syyttävät sinua, voit sanoa heille jotain neutraalia, esim. "isiä harmittaa, mutta hänen on itse otettava vastuu omista tunteistaan." (ok, ehkä liian jenkkiä, mutta tajuat pointin) Sinä jatkat elämääsi ja otat vastuun VAIN omista tunteistasi ja reaktioistasi. Olet mahdollisimman mukava ja kohtelias, muttet ovimatto. Voit nätisti ehdottaa keskustelua, mutta jos mies ei suostu, vaan mököttää, on tämä täysin hänen oma valintansa. Sinä vaan kohautat olkapäitäsi ja jatkat normaalia olemistasi ja elämääsi. Muuttamalla omaa suhtautumistasi pakotat miehen todennäköisesti muuttamaan omaansa huomatessaan mykkäkoulun olevan täysin hyödytön, koska sinä et enää reagoi siihen mitenkään. Ja jos ei miehen käytös muutu, se ei oikeasti ole sinun ongelmasi, vaan miehen ihan ikioma valinta.
alkutekstissäsi olit valmistamassa kanaa ja huomasit sen esille ottaessasi sen olevan vanhenemassa seuraavana päivänä. Nyt sinulle sopiikin yht'äkkiä paremmin versio, että jouduit valmistamaan sen, koska se muuten olisi vanhentunut. joo-o. [ i]
Missä sanoin aloituksessani, että aioin valmistaa kanaa? Menin keittiöön valmistaakseni ruokaa ja kaivoin kaikki lihat vuorollaan esille(kanan lisäksi oli nautaa ja jauhelihaa, joista vm. olisi ollut siinä kiireessä nopeampaa kuin nauta tai isot kanankoivet).
Aloituksessani muotoilin muistaakseni, että kaivoin kanapaketin esille. En sanonut mitään siitä, mitä aioin valmistaa, vai missä sanoin?
Minä tiedän tuon hyvin, vaikka osa vastaajista ei näy tietävän.
Kyse oli siis kanasta ja niin muodoin viimeisestä käyttöpäivämäärästä. Se siis oli syötävää sinä päivänä, ja sen takia se oli pakko valmistaa sinä päivänä, vaikka kaapissa olisi ollut nopeamminkin laadittavaa ruokaa siihen kiireeseen.
Ja joka tapauksessa mitä lähempävä se viimeinen käyttöpäivämäärä on, sitä vähemmän tuoretta ja hyvälaatuista liha on.
ap