Suuttuuko mieheni tyhjästä vai olenko minä tunteeton sika?
Meillä on vähän väliä kiistoja, joiden seurauksena mies haukkuu ja kiroaa ja mököttää parikin päivää. Minulle yleensä kiistanaiheet ovat aika käsittämättömiä.
Kysyn siis teiltä, onko minun syytä mennä enemmän itseeni vai onko niin, että miehellä on jotain mielialan sääntelyn ongelmaa.
Tietenkään en tästä puhu miehelleni, koska "tilannediagnoosinne" joka tapauksessa perustuu tosi vähäisiin tietoihin.
Tässä tuorein esimerkki:
Menen keittiöön, aioin aloittaa illallisen valmistelun. Mies on käynyt kaksi päivää aiemmin kaupassa, ostanut useammalle päivälle ruokia minun laatiman ostoslistan mukaisesti.
Kaivan kanapaketin esille ja huomaan, että sen päivämäärä on tänään. Huokaisen ärsyyntyneenä ja kysyn mieheltä, mikä päivä on.
Mies vastaa olohuoneesta, monesko päivä.
- Kuinka niin? hän kysyy.
- No ei muuta kun että tää kana vanhenee tänään, mutta kai sen silti voi syödä. Katsoisis vähän tarkemmin noita päivämääriä (neutraalilla äänellä).
- Oisit itse katsonut tarkemmin, missä järjestyksessä ruuat teit. Oisit tehnyt kanan eilen, kivahtaa mies.
- No ajattelin tehdä ekana sen kalan.
- Mikä siinä kalassa oli päivämäärä, tivaa mies (kala oli vakuumipakattua).
- Ihan sama mikä oli, kalan tein silti ekana, sanoin.
Asia jää siihen. Tunnin päästä mies tulee ja kirosanojen saattelemana haukkuu minut, kun aina vittuilen ja syydän omat mokani hänen niskaansa. Olen äimänä, en muista tuota edellistä keskustelua, joka oman tulkintani mukaan oli tavallista arjen kritiikkiä (itse etsin aina lihatiskistä mahdollisimman pitkät päiväykset, mies ottaa ekan käteen osuvan).
Tunnustan, että on se niinkin, että voisi katsoa tarkemmin päivämäärät silloin, kun valitsee jääkaapista sitä, mitä ekana kokkaa. Olen tyynnyttelevä, mies poistuu paikalta ja ennusmerkeistä päätellen mököttää seuraavat päivät.
Mitä mieltä?
Kommentit (183)
Ja minusta mieskin sen takia "riitaantui".
Se nyt on ihan ihmisestä kiinni suuttuuko laakista ja leppyy seuraavassa, vai mököttääkö 2 päivää! Mitä ihmeen väliä sillä on jos miehen tyyli on mököttää?
Minusta olit KOHTUUTON.
Johan teidän "keskustelu" sen määrittää:
Syytät miestä kanan pilaantumisesta, vaikka kana on ostettu hyvissä ajoin kaappiin sinulle.
Sinä se vaan alat niuhottamaan kun päiväys menee tänään umpeen (olisin ostanut sen alennuksesta itse tänään)! ;)Sinun olisi pitänyt tosiaan siirtää liha pakastimeen jos et sitä TARVITSEKAAN!
Tai sitten käytte useammin kaupassa ja ostatte halvemmalla saman paketin.Kyllä minä loukkaantuisin jos mies mulle sanoisi NÄPÄYTYKSENÄ että "kai tämän voi vielä syödä"!
Vaikka kuinka sanot "neurtaalilla" äänellä mitä vaan, niin sää silti tarkotit piikkinä.Tunnin kuluttua alkaa kiroilu, koska te ette puhu asioita läpi!
Mies ajatteli tunnin kaikkia vinoilujasi ja sillä meni nyt vaan sieto.Oma mies tekee tota kanssa joskus: ei käydä joka asiaa läpi tälläsestä PIENESTÄ sanailusta, se jää kasaantumaan ja sitten vaan menee maku ja pohja palaa.
Teidän pitää PUHUA asioita: jos toinen ostaa ruokaa, jota et tee niin ole hyvä ihminen edes sen verran järkevä että siirrät pilaantuvan tuotteen pakkaseen. Kuin että syytät toista!!
Tämä asia on kärpänen, kasvanut härkäseksi, koska te ette vaan osaa kommunikoida: ettekä osaa, vaikka kuinka sanoisit "kritiikin" pokerinaamalla ja tasasen tappavalla lauseella. Se silti ei tee asiasta yhtään parempaa; sinun lause "Kai tämän vielä voi syödä" on suoraa loukkausta miestä kohtaan. Vaikka sinun paikka on syyttää ITSEÄSI kun et sitä pakastanut.
Siis pähkinänkuoressa:
Miehellä on oikeus mököttää, koska "se nyt vaan sattuu olemaan sen tyyli".
Ap: lla ei ole oikeutta "näpäyttää", koska se tekee hänestä "kohtuuttoman" (mikset muuten puolusta ollenaan ap: n oikeutta omaan tyyliinsä? alkaa haiskahtamaan siltä, että miehellä olisi mielestäsi oikeus pitää tyylistään kiinni, vaikka se tyyli olisi sitten paiskoa ap: ta lapsineen ympäri seiniä).
Pahin ongelma on siis se, että ap puoliskoineen ei osaa keskustella, mikä lienee kuitenkin siteeratun kirjoittajan mielestä jollain tapaa puhekykyisen ap:n syytä, koska mieshän ei osaa kuin mököttää, ja hänellä on siihen vieläpä täysi oikeus.
Ymmärrän hyvin, mistä koulukiusaajien ympärille ilmestyy se lauma takapiruja, jotka kovaan ääneen lällättävät kohteelleen. Tässä on vähän samaa paskanmakua.
En koe oikeudekseni opettaa aikuista ihmistä mitenkään. Tämä on harvoja asioita, joista olen kotona tarkka. ap
Toista nöyryyttämällä harvoin kuitenkaan saa haluamiaan asioita. Tapa, jolla esitit toiveesi tuoreista elintarvikkeista oli miestä nöyryyttävä. Yleensä toista kunnioittavalla puhetavalla saa asiansa paremmin perille ;) Tässä tapauksessa olist yksinkertaisesti voinut pyytää tuomaan seuraavalla kerralla tuoreempaa kanaa. Miestä ei olisi tarvinnut moittia ja rangaista piikittelyllä, sillä kana edelleen oli käyttökelpoista.
Olen esittänyt tuon toiveen MONTA KERTAA. Asiasta ON KESKUSTELTU miehen kanssa usein, eikä HÄNKÄÄN halua syödä vanhentunutta lihaa.
Huokaus.
ap
ja on edelleen sitä mieltä ettei tuollainen piikittely ole ok. Ja kanassa ei ole mitään vikaa. JOs sulle päivämäärät ovat noin tärkeitä,niin kannattaa hoitaa kauppareissut itse tai olla hiljaa kun joku muu ne hoitaa. Elämässä harva asia menee niin täydellisesti kuin omasta mielestä sen pitäisi mennä.
En koe oikeudekseni opettaa aikuista ihmistä mitenkään. Tämä on harvoja asioita, joista olen kotona tarkka. ap
Toista nöyryyttämällä harvoin kuitenkaan saa haluamiaan asioita. Tapa, jolla esitit toiveesi tuoreista elintarvikkeista oli miestä nöyryyttävä. Yleensä toista kunnioittavalla puhetavalla saa asiansa paremmin perille ;) Tässä tapauksessa olist yksinkertaisesti voinut pyytää tuomaan seuraavalla kerralla tuoreempaa kanaa. Miestä ei olisi tarvinnut moittia ja rangaista piikittelyllä, sillä kana edelleen oli käyttökelpoista.
Olen esittänyt tuon toiveen MONTA KERTAA. Asiasta ON KESKUSTELTU miehen kanssa usein, eikä HÄNKÄÄN halua syödä vanhentunutta lihaa.
Huokaus.ap
Siis pähkinänkuoressa: Miehellä on oikeus mököttää, koska "se nyt vaan sattuu olemaan sen tyyli".
Minusta kenelläkään ei pienten lasten perheessä ole oikeutta mököttää. Se on ihan tajuttoman raskasta kaikille muille, lapsillekin. Meillä kotona äiti mökötti isälle ja vihaan sitä yli kaiken.
SAMANTEKEVÄÄ, mistä riidellään, aikuisten ihmisten pitää osata keskustella asia halki.
ap:n perheessä se taito on hukassa ainakin miehellä.
Siis pähkinänkuoressa: Miehellä on oikeus mököttää, koska "se nyt vaan sattuu olemaan sen tyyli".
Minusta kenelläkään ei pienten lasten perheessä ole oikeutta mököttää. Se on ihan tajuttoman raskasta kaikille muille, lapsillekin. Meillä kotona äiti mökötti isälle ja vihaan sitä yli kaiken.
SAMANTEKEVÄÄ, mistä riidellään, aikuisten ihmisten pitää osata keskustella asia halki.ap:n perheessä se taito on hukassa ainakin miehellä.
päiväkausien kestävällä, jäätävällä mökötyksellään. "Parasta" oli, että piti mykkäkoulua minullekin, jos oli riidoissa isäni kanssa. Todella kohtuutonta pistää ala-asteikäinen lapsi sitten pohtimaan viikoksikin, että mitä helvettiä nyt on tullut tehtyä väärin kun äiti ei puhu mitään.
Olen täysin kypsä ja v****ntunut mökötykseen ja mykkäkouluihin kärsittyäni äitini tyylistä koko sen ajan, mitä kotona asuin.
Minä ap: n sijassa pistäisin koko äijän pihalle. Sille varmaan passaisi yksinolo paremmin, jos kerran noin rakastaa hiljaisuutta. Niin olisi muuten passannut äidillenikin, harmi ettei hän tajunnut muuttaa omaan kämppäänsä aikoinaan.
Eihän se ollutkaan vanhaa
Olen esittänyt tuon toiveen MONTA KERTAA. Asiasta ON KESKUSTELTU miehen kanssa usein, eikä HÄNKÄÄN halua syödä vanhentunutta lihaa. Huokaus. ap
toista ruokaa, mutta oli pakko tehdä ne kanat sinä päivänä, koska seuraavana ne olisivat jo olleet vanhoja.
En - toistan tsiljoonatta kertaa - siis ollut vihainen kanojen mentyä vanhaksi, vaan koska mies ei ollut toiminut toivotusti. Oli viis veisannut usein esitettyä toivettani vastaaan. Ja koska piti tehdä kanaa, vaikka olisi ollut muuta, paremmin kiireiseen iltaan sopivaa ruokaakin kaapissa.
ap
Olen esittänyt tuon toiveen MONTA KERTAA. Asiasta ON KESKUSTELTU miehen kanssa usein, eikä HÄNKÄÄN halua syödä vanhentunutta lihaa. Huokaus. ap
toista ruokaa, mutta oli pakko tehdä ne kanat sinä päivänä, koska seuraavana ne olisivat jo olleet vanhoja.
En - toistan tsiljoonatta kertaa - siis ollut vihainen kanojen mentyä vanhaksi, vaan koska mies ei ollut toiminut toivotusti. Oli viis veisannut usein esitettyä toivettani vastaaan. Ja koska piti tehdä kanaa, vaikka olisi ollut muuta, paremmin kiireiseen iltaan sopivaa ruokaakin kaapissa.ap
vänkäisit. Ja toimitko itse aina virheettömästi niin kuin joku muu haluaisi sinun toimivan? Enpä usko.
Mies vaan on se, joka takertuu päivämääriin ja kaikkeen epäolennaiseen. Minä olen suurpiirteisempi. Jos kana on vanha kiskaisen sen roskiin ja syömme riisiä herne-maissi-paprikan kanssa. Ei elämä ole niin vakavaa.
Jos itse kaatuisit liukkailla ja satuttaisit itsesi ja miehesi sanoisi esim. "Ja tuomaristo antaa tuosta piruetista 5.2. Miinuspisteitä pyllähtämisestä." ja nauraisi päälle, niin se ei varmaan tuntuisi kivalta.
Ei mua tuollainen hetkauttais, tosin tiedän, et mun mies ei sitä ilkeyttään tekis ja auttais ja hoivais mua senjälkeen.
Minusta kenelläkään ei pienten lasten perheessä ole oikeutta mököttää. Se on ihan tajuttoman raskasta kaikille muille, lapsillekin. Meillä kotona äiti mökötti isälle ja vihaan sitä yli kaiken. SAMANTEKEVÄÄ, mistä riidellään, aikuisten ihmisten pitää osata keskustella asia halki. ap:n perheessä se taito on hukassa ainakin miehellä.
päiväkausien kestävällä, jäätävällä mökötyksellään. "Parasta" oli, että piti mykkäkoulua minullekin, jos oli riidoissa isäni kanssa. Todella kohtuutonta pistää ala-asteikäinen lapsi sitten pohtimaan viikoksikin, että mitä helvettiä nyt on tullut tehtyä väärin kun äiti ei puhu mitään. Olen täysin kypsä ja v****ntunut mökötykseen ja mykkäkouluihin kärsittyäni äitini tyylistä koko sen ajan, mitä kotona asuin. Minä ap: n sijassa pistäisin koko äijän pihalle. Sille varmaan passaisi yksinolo paremmin, jos kerran noin rakastaa hiljaisuutta. Niin olisi muuten passannut äidillenikin, harmi ettei hän tajunnut muuttaa omaan kämppäänsä aikoinaan.
Myös minulla oli äidillä mökötys taktiikkana, ja sen vuoksi minun on aika vaikea asennoitua siihen neutraalisti miehen kohdalla, vaikka yritänkin.
Meillä ei ero tule kysymykseen monesta syystä, joita en nyt halua tässä valottaa, kun saan niistä kuitenkin taas av-mammat niskaani. Mutta harkinnut olen monta kertaa, ja varmaan mieskin on. Ei tämä ole toimivaa, vaikka välillä on tietysti hyviäkin jaksoja.
ap
Elintarviketta ei saa myydä eikä sitä pidä käyttää viimeisen käyttöpäivän jälkeen. Tätä päiväysmerkintää käytetään mikrobiologisesti helposti pilaantuvissa elintarvikkeissa. Parasta ennen päiväyksen jälkeen elintarviketta sen sijaan saa myydä ja käyttää. Parasta ennen -päiväysmerkintää käytetään hyvin säilyvissä elintarvikkeissa. Niissä valmistaja on säilytyskokeissaan varmistanut, että tuote säilyy tuoreen veroisena merkittyyn päiväykseen asti.
Miksi ette pakasta lihaa, josta tiedätte, että ette käytä sitä heti tai seuraavana päivänä?
Meillä ei koskaan säilytetä lihaa jääkaapissa, se joko käytetään heti/seuraavana päivänä tai laitetaan pakastimeen. Ihan siksi että en luota jääkaapin pysyvän riitävän kylmänä lihan pitkäaikaiseen säilyttämiseen.
miehenkin kanssa niin en ihmettele että mies suuttuu.
Voihan se ukkosikin toki olla täys paska, en mene sanomaan kun en tunne, mutta just tällanen huokailu ja vihjailu siitä kuinka toinen ei tajua TAASKAAN MITÄÄN on suunnattoman rasittavaa.
jos mies on "hullu äkkipikainen suuttuja mököttäjä ovien rikkoja" ja viitsit vielä jostain noin älyttömistä asioista nipottaa ja valittaa!
"Kriittinen palaute" annetaan jossain rauhallisessa tilanteessa. Onko sellainen se, että kimität keittiöstä halveksuvan kysymyksen: mikäs päivä tänään on? Tyyliin: jaha - taasko sinä p-ska menit ostamaan siitä edestä sitä vanhempaa kanaa...
Väität ettet tiennyt, mikä päivä on meneillään.
Mites olisit reagoinut, jos miehesi olisi huhuillut vastaan: no voi sun helekutti, etkö taaskaan muista edes viikonpäiviä - yritä nyt edes oppia ne. Miehesihän vain olisi siinä esittänyt rakentavaa kritiikkiä, eikö niin?
No niin - sait miehen kertomaan, että tiistaihan tai mikä nyt sitten päivä oli menossa ja niin ja niin mones. Oikeastaan ihmettelen, miksi miehesi edes vastasi sinulle. Sillä hänhän osasi kaiketi odottaa, että nyt seuraa sitten moite. Niinkuin seurasikin. Vaikka kana oli vielä täysin myynti/ostokelpoinen.
Ja yrität selittää, että kysehän ei oikeastaan edes ole kanasta vaan siitä, että haluat voida sanoa miehellesi, kun sinulla on paha mieli, kun sinä haluat kritisoida yms.
Joo, mutta nyt siis oli kyse kanajupakasta ja kysyt, miten voisi antaa kritiikkiä ilman että mies räjähtää.
Mitä tulee kritiikin antamiseen, ei ole mitään järkeä varoittaa lasta sen jälkeen, kun tuo on liukastunut jäällä - voit neuvoa vain ennen tämän menoa jäälle. Sama tilanne, jos sinulta putoaa lasi lattialle ja menee sirpaleiksi: ei se lasi siitä ehjäksi muutu, jos sinulle sätitään, että enkö ole sanonut, että sinun on oltava varovaisempi.
Oleellista tässä on se, että miehesi ei tehnyt "ostosvirhettään" tai joitain muita "virheitään" tahallaan. Eikä piruuttaan. Eikä niin ollen ansaitse kritiikkiäsi.
Kun tuo vanheneva kana tms nyt niin tavattomasti nyppii sinua, voisit lähteä siitä, että muutat omaa toimintamalliasi: pyydä miestäsi käymään useammin kaupassa. Älä tilaa koko viikon ruokalistaa kerralla. Ja lopeta sitä paitsi miehen "lähettäminen" kauppaan - hän ei ole palvelijasi, ei työntekijäsi vaan hänen tulisi olla täysvertainen kumppanisi ja ansaitsee tulla kohdelluksi sellaisena.
Toinen mahdollisuus on, että muistat ENNEN kauppaan menoa pyytää häntä tarkistamaan päivämäärät - sinulle kun ne ovat selvästi tärkeämmät kuin hänelle. Yhtä lailla voi olla, että miestäsi häiritsee sinun tapasi jättää lavuaariin hiuksiasi tai tapasi hörpätä kahvia, tai tietty tapasi jättää shampoopullo saunan lauteille tai ihan mitä vain, mutta kritisoiko hän sinua siitä? Luultavasti ei - vaan noukkii hiukset tai shampoopullon ohimennen pois ja hymyilee, kun katselee sohvalla vierellään kahvia hörppivää vaimoaan - vaikka jonkun toisen tekemänä ko seikat voisivat häiritäkin. Erona on se, että rakastamaltaan ihmiseltä ei vaadi niin täydellistä performanssia kuin sellaiselta, joka on itse asiassa samantekevä.
Ole armollisempi miehellesi. Niinkuin toivot itseäsikin kohtaan oltavan.
Ja mieti, voisiko se, että miehesi on alkanut kimpaantua niin herkästi kenties johtua siitä, että olet ajamassa häntä nurkkaan?
Vai onko hän alusta pitäen ollut niin äkkipikainen?
Ja lopuksi: mikäs ehdotus tuo seuraavassa mainitsemasi on:
Yleensä pyrin sanomaan kritiikin ehdotuksen muodossa. Että (aloitukseni esimerkkiin soveltaen) "olisi helpompi tehdä ruokaa, kun ei tarvitsisi katsoa lihojen päivämääriä enää kotona niin tarkkaan. Mitä luulet, voisikohan siellä kaupassa jo katsoa, jos siellä altaassa olisi mahdollisimman pitkällä olevia päivämääriä...?".
Minusta kyse on suoraan sanottuna leukailusta. Ethän sinä ehdota vaan syytät: jos katsoisit kaupassa, minun ei pitäisi olla sinuun tyytymätön
Mikset sano suoraan: KATSOThan siellä kaupassa...
Toivottavasti et käytä samaa tyyliä lapsiisi: voisitko viedä roskat, haluaisitko siivota huoneesi....
Kuitenkin ODOTAT, että näin toimitaan. Puhu lapsillesi sitten suoraan: siivoa huoneesi ole hyvä, ja vie roskat, ole hyvä.
Toisin sanoen: puhu miehellesikin suoraan silloin kuin sen aika on äläkä vihjaile ikävään sävyyn.
Ja vihoviimeisenä: anteeksi, että hermostuin. Minua vain suretti kun.... Mutta taisin ylireagoida. Olen pahoillani.
Tuntuisiko vaikealta myöntää tuo?
Ja kysymykseesi: enkö minä koskaan???? Kyllä. Mutta osaan myös nöyrtyä. Ja pyytää anteeksi, jos olen pahoittanut mieheni mielen.
toista ruokaa, mutta oli pakko tehdä ne kanat sinä päivänä, koska seuraavana ne olisivat jo olleet vanhoja. En - toistan tsiljoonatta kertaa - siis ollut vihainen kanojen mentyä vanhaksi, vaan koska mies ei ollut toiminut toivotusti. Oli viis veisannut usein esitettyä toivettani vastaaan. Ja koska piti tehdä kanaa, vaikka olisi ollut muuta, paremmin kiireiseen iltaan sopivaa ruokaakin kaapissa. ap
vänkäisit. Ja toimitko itse aina virheettömästi niin kuin joku muu haluaisi sinun toimivan? Enpä usko.
vakuumipakattua, se alkaa heiketä heti teurastuksen ja käsittelyn jälkeen. Varsinkin jauheliha, mutta myös muu liha. Ei se nyt niinkään mene, että se liha pilaantuu *vips* sekunnissa, kyse on mikrobien vähittäisestä toiminnasta. Mitä tuoreempaa, sen parempi.
Mutta edelleenkään: siitä tässä ei ollut varsinaisesti puhe. Miksi haluat siitä vängätä? Sinulle se ei ole tärkeää, minulle on.
Missä ihmeessä väitän toimivani virheettömästi? Päinvastoin! Mutta jos mies on monta kertaa esittänyt minulle toiveen tietynlaisesta toimintatavasta, niin kyllä: minä ymmärrän asian hänelle tärkeäksi ja toimin toivotusti. Ei tuossa ole rakettitieteestä kyse: ruokaostoksilla vaan katsotaan EDES ne lihan viimeiset käyttöpäivämäärät ja yritetään valita mahdollisimman tuoreet tuotteet.
Mietis itse itseäsi. Sinä et koskaan ikuna ässähdä mistään? ET ihan tosi???
Miksi siis väität itse olevasi täydellisen harkitsevainen ja kaunokielinen??
Jos et olekaan sellainen, miksi edellytät minulta sellaista? Kyse oli nyt siitä, miten mielipahaa saa siipalle ilmaista ja onko miehen vastareaktio reilu?
ap
olet kyllä todella urvelon oloinen emäntä, oikea Justiina kaulin kädessä. Päivämääristä kimittäminen on kyllä yksi tyhmimmistä asioista mitä olen tältä palstalta tänän lukenut.
Toista nöyryyttämällä harvoin kuitenkaan saa haluamiaan asioita. Tapa, jolla esitit toiveesi tuoreista elintarvikkeista oli miestä nöyryyttävä. Yleensä toista kunnioittavalla puhetavalla saa asiansa paremmin perille ;)
Tässä tapauksessa olist yksinkertaisesti voinut pyytää tuomaan seuraavalla kerralla tuoreempaa kanaa. Miestä ei olisi tarvinnut moittia ja rangaista piikittelyllä, sillä kana edelleen oli käyttökelpoista.