Huh huh. Tästäpä taas riemu ratkes :( Kielsin pph:ta viemästä lapsiamme seurakunnan
perhekerhoon. Nyt pph:lla kuulemma koko elämä pilalla. On käynyt siellä aaaiiina ja se on ollut hänen ja lasten kohokohta ja nyt ei voi meidän lasten takia käydä. On ärtyinen ja kiukkuinen.
Emme siis ole uskovaisia ja tuo perhekerho on sellainen jossa Jumalasta puhutaan ja ihmeteoista =/ ja lauletaan virsiän, on hartausta jne.
Kommentit (196)
Sen sijaan että vie ne kerhoon, jossa muut aikuiset leikittää.
ovat jo käyneet muutaman kerran lyhempää päivää tutustumassa siellä. Eipä tullut aiemmin että moisia viikottaisia uskontorituaaleja harrastettaisiin pph:n toimesta! Pph kyllä myöntyi siihen että kys kerhossa ei enää käydä, tosin erittäin pitkin hampain. Hoh hoh.
ap
pph:lla on vaikka mun lapset hoidossa ja ehdottomasti haluan, että lapset ja hoitaja menee srk perhekerhoon.... Niin mitenkäs pph sitten toimii.. kun sinä et halua mutta minä haluan? Kumman halua on tärkeämpi???
Ap oikeasti sinun lapset ei kaiketi ole pph:n ainoat? Kävikö mielessä, että muiden vanhemmat ehkä haluaa lastensa käyvän siellä??
lasten kanssa perhekerhossa ja siellä on vain lyhyt uskonnollinen hetki jota suurin osa lapsista ei jaksa edes seurata. Lähinnä vanhemmat seuraa. Sitten kahvitellaan ja lapset saavat leikkiä keskenään. Että ei tästä luulis sun lapsille niin paljon harmia koituvan. Ymmärrän kyllä hoitajaa että haluaa käydä jos on aina käynyt ja se on hänelle jonkinlainen henkireikä.
Niinhän olet nyt tehnyt. Kannattaisi soittaa ehkä perhepåivähoidonohjaajalle. Miten lapsenne oikein vaurioituu, kun käy pari kertaa vkossa seurakunnan perhekerhossa?
Perhepäivähoitajalle tuo on henkireikä varmaankin ja lapset näkevät muita lapsia.
kerhoon tai harrastukseen, niin sitten vie ne sinne itse. Pph:n työnä on hoitaa niitä lapsia eikä viedä niitä muualle leikkimään.
Olen ollut 1,5 nyt kotiäitinä, ja seurakunnan avoin päiväkerho on minullekin viikon kohokohta arkipäivinä. Enkä ole uskovainen, ateisti pikemminkin (vaikka kuulunkin kirkkoon). Olisin tosi surullinen jos en päääsisi tuonne enää menemään. Siellä saa aikuista kivaa juttuseuraa ja lapsetkin viihtyvät. Uskonnollinen osuus on vain lyhyt.
Se on toki huono puoli, että tuolta kerhosta (lisäksi käy myös srk:n päiväkerhossa) meidän 5v-lapsi saa aiheita hankalille kysymyksille ja "noloja" Jeesus-puheenaiheita meidän ei-uskovaisissa sukulais- ja tuttavapiireissä.
Meidänkään lapsi ei osallistu päiväkodin uskonnollisiin retkiin mutta on onneksi mahdollisuus jäädä päiväkodille siksi aikaa kun ei ole ainut! Eritystilanteet aiheuttaa muissa aina närää jollain tasolla. Voisiko pph jotenkin järkätä että lapsenne tosiaan olisi tuon uskonnollisen hetken muissa tiloissa?? Näin meilläkin tehdään esim. joulujuhlissa.
Ja mitä ihmettä se joulupukkiin uskominen uskontoon liittyy??? Meillä vietetään joulua, mutta ilman mitään uskonnollisia osia, eli syöden ja lahjoja jaellen. Jokainen tavallaan....
ei siellä MLL yleensä ole perhepäivähoitajia.
seurakunnan kerhossa sellaisena päivänä, kun siellä on avoimet ovet. Eli eivät vie kenenkään kotihoidetun paikkaa. Kerhossa on kyllä ohjattua toimintaa, mutta lapset ovat sielä pph:n vastuulla, heitä ei siis voi viedä sinne ja lähteä itse pois.
vanhemmat lapset eivät mahtuneet mukaan seurakunnan kerhoon, kun sen olivat vallanneet perhepäivähoitajat omine ja hoitolapsineen.
seurakunnan perhekerhoon. Minua asia ei tosin haittaa, ainoastaan poika voisi tavata siellä muita saman ikäisiä. Mutta minusta pph:lla on oikeus päättää ja minä hyväksyn päätöksen.
Meidän kunnassa ainakin pph:lle on muutamia muitakin yhteisiä juttuja, jonne pääsisi muita hoitajia tapaamaan, mutta ei käy niissäkään.
Minusta teidän hoitaja ehkä ylireagoia tai ei osaa muuttaa tapojaan, joiden mukaan on vuosia tehnyt. Olisko mahdollista pyytää hoitajan vaihtoa?
Ikävää, että tällä tavalla estät muiden hauskanpidon.
Ei se "jumaluus" tartu. Mutta hauskoja leikkejä, lauluja ja juttuja siellä kerrotaan. Ja olla toisten lasten kanssa. Opitaanpa myös sosiaalisuutta.
Voisitko mennä itseesi ja ajatella asiaa järkevästi? Ihan oikeasti, ei lapset siellä hurahda uskoon. Saavat kuitenkin ihan hyvän yleissivistyksen yhdestä uskonsuuntauksesta, kristinuskosta.
Teillä on ihana pph, kun järjestää lapsille ohjelmaa. Olen kuullut myös tapauksesta, joka telkesi lapset päiväksi saunarakennukseen ja välillä antoi ranskalaisia lounaaksi...
Ja ehdota itse sille pph:lle, että etsitte uuden hoitopaikan.
Mun mielestä jos perhe haluaa viedä lapsensa johonkin kerhoon tai harrastukseen, niin sitten vie ne sinne itse. Pph:n työnä on hoitaa niitä lapsia eikä viedä niitä muualle leikkimään.
ryhmiksessä ja he käyvät viikko-ohjelman mukaan muskarissa, jumpassa sekä satutunneilla...
Pysy lujana. Sinulla on oikeus kasvattaa lapsesi uskonnottomaksi. Minun lapseni eivät saa osallistua uskonnolliseen ohjelmaan, mutta en kuitenkaan estä tietystikään muita menemästä (ja yhtä komeesti nuotin vierestä meidän mukulat veisaa suvivirttä kuin muutkin). Mutta seurakunnan tilaisuuksiin meiltä ei mennä. Pienen nikottelun jälkeen homma on toiminut mainiosti. Päiväkodissa tietävät, että sekä minä ja mieheni voimme sortteerata tarvittaessa työaikoja niin, että jos lapseni poisjäänti kirkosta aiheuttaisi koko muulle ryhmälle ongelmia, me voimme hoitaa lapsen kotona silloin ne tunnit (tyyliin joulukirkko).
Eihän lapsi kirkkoon menehdy, mutta meidän perheelle on kirkko korkeintaan kaunis rakennus. Koetamme opettaa lapselle tieteellis-ateistista, mutta suvaitsevaista maailmankuvaa ja siihen ei kyllä kuulu jokaviikkoinen ”satutunti” seurakunnassa. Lapsi saa totta kai itse tehdä päätöksensä isona, mutta toistaiseksi mennään meidän säännöillämme. Kristityille sanoisin, että miltä teistä tuntuisi, jos lapsenne olisi kuuntelemassa juutalaista tai islamilaista ohjelmaa viikottain? Aivan samasta on kyse meillä.
Koulussa elämänkatsomustiedossa on sitten ihan eri asia, jos eri uskontokunnista tullaan käymään kertomaan asioista. Kyllähän lapsi Jeesuksesta ja muusta kyselee, kun siitä on jossakin puhuttu, mutta me selitämme asian niin, että hän on ollut todennäköisesti olemassa parisen tuhatta vuotta sitten, historiallinen henkilö niin kuin Napoleon tai Kaarle Suuri.
viedä uskonnolliseen tilaisuuteen. Päiväkodeissa kysytään vuosittaisessa hoitopalaverissa vanhemmilta lupaa sille, saako lapsi ottaa osaa niihin vähiin uskonnollisiin hetkiin, joita päiväkodissa on.
Joten miksi sitten perhepäivähoitaja voisi pakottaa hoitolapset jonnekin seurakunnan kerhoon?
Suhtautuisitteko yhtä vapautuneesti asiaan, jos lapsenne joka viikko vietäisiin johonkin Koraanikerhoon? Tai kommunistiseen pioneerikerhoon. Tuskin.
Joten hoitolasten vanhempien aattellista vakaumusta pitää kunnioittaa, on se sitten kristillinen tai ateistinen.
seurakunnan perhekerhoissa vain pätkä uskontoa. SEKIN ON LIIKAA!!!
Kristityille sanoisin, että miltä teistä tuntuisi, jos lapsenne olisi kuuntelemassa juutalaista tai islamilaista ohjelmaa viikottain?
asioista voi keskustella... Jos mulle tarjoittaisiin juutalaista hoitopaikkaa niin kai mä nyt kysyisin minkälainen suhde hoitopaikalla on uskonnon opettamiseen tai harjoittamiseen.
Aika itsekästä kieltää niiltä muilta hoitolapsilta tuttu kerho.
Joten hoitolasten vanhempien aattellista vakaumusta pitää kunnioittaa, on se sitten kristillinen tai ateistinen.
saako käydä kirkossa, srk kerhoissa ja yleensä kantaanne uskon asioihin???
se pitäisi kyllä jokaisen ammattitaitoisen pph:n kysyä kun lapsi tulee hoitoon ja tehdään hoitosopimusta.