ELOUNELMAT 2010 tammikuussa=)
Ajattelin aloittaa uuden pinon,helpompi näin uuden vuoden alussa löytää ja jatkaa kirjoittelua=)
Täällä paukkuu pian viikot 8+0 ja maanantaina varmistusultraa=)Perjantaina eka neuvola!
Pikkuhiljaa alkaa tämä masu tuntua ja saas nähdä kauanko salassa pysyy;)
[url=http://lilypie.com][img]http://lmtf.lilypie.com/bvOLp2.png[/img][/url]
Kommentit (124)
Minäkin uskallaudun mukaan.Tänään oli eka ultra ja kaikki näytti hyvältä.Odotan siis kolmatta, pojat 03 ja 06.Asukki oli viikoihin nähden iso, huimat 7cm mutta laskettu aika muuttui vain päivällä siis 1.8.koon perusteella olisi kuulemma siirtynut viikolla taaaksepäin, mutta tällä siis mennään.
Mulla tässä raskaudessa esiintynyt iltapahoinvointia kun noissa aiemmissa se on ollut 24/7,joten hitusen helpomalla olen nyt päässyt, johtuneeko sitten iästä (35v) vai olisiko pieni toivon kipinä jos tällä kertaa tulisikin tyttö.Väsymystä riittää ja toivonkin että se kohta jo helpottais.
Tässä alkuun lyhyesti, yritän tänne aina silloin tällöin rustailla kun kiireiltä joudan, kovasti olen kyllä käynyt täällä lukemassa mitä muille kuuluu ja miten menee.Nyt nukkumaan että jaksaa huomisen päivän taas töissä.
Pakkastyttö 12+2
Jospa sitä uskaltaisi hypätä mukaan Elokuisiin unelmiin:) Eilen ultrassa näkyi pieni "nassikka" ja vielä pienempi läpättävä sydän :) Alkumetreillähän tässä vasta ollaa, eli viikkoja 9+4. Paljon olen näitä elounelmia lueskellut ja jos sitä saisi itsestään sen verran irti, että jaksaisi myös itse kirjoitella.
tintti86
Itkettää ja suututtaakin...
Kesken meni, viikkoja oli 9+6. Eilen tuli vähän rusehtavaa vuotoa ja iltapäivällä menkkamaista verta. Luulin, että valemenkat. Mutta kahdelta alkoi lorotus ja jatkuu vieläkin. Kipuja ei ole, mutta vuoto tosi runsasta.
Pakko se on ajatella, että tällä on tarkoitus, mutta mikä? Mulla jo toinen keskenmeno, onneksi on myös kaksi ihanaa tyttöä pitäässä arjessa kiinni.
Hyvää jatkoa teille muille... siirryn taas kuumeilemaan...
Johanna
Ja toivotan kovasti onnea uuteen yritykseen!
Tänään tuli kutsu ultraan 2.2. jolloin siis rv 12+0. Miehellä on töitä, mutta esikoinen pääsee mummolaan yökylään, lapsia kun ei tosiaan mukaan voi ottaa. Ja yökylään siksi että ultra on klo 8:00 jolloin poika vasta heräilee, kivempi siis viedä jo illalla hoitoon kuin herättää poika kuudelta ja viedä kiukkuisena mummolaan.
Saa nähä miten sitä itse osaa silloin nukkua :)
mrsq: Esikoista odottaessa olin ihan varma että meillä sitten käytetään kestovaippoja. Niin kuitenkin kävi että esikoinen oli vauvana huonouninen ja vaati kaiken hereilläolo aikansa syliä. Päätin päästää itseni vähemmällä ja käyttää kertakäyttövaippoja, pyykkiä kun muutenkin on ihan liikaa (auttaisi kyllä jos tuo saakutin mies oppisi pesemään omansa!)
Nyt on kuitenkin harkinnassa kestovaipat tulokkaalle, jos olisi rauhallisempi tapaus kun veljensä.. :)
Huuto.nettiä minäkin ajattelin hyödyntää, sieltä olen tähän mennessä tehnyt pelkästään hyviä ostoksia. Juuri mitään ostettavaa ei kyllä ole, tuolta esikoiselta kun säästin kaiken tulokasta ajatellen.
kreetteli rv 10+2
Ensimmäisenä pahoittelut kuutille :( Täällä mennään suurinpirtein samoilla viikoilla ja keskenmenon pelko on ihan älyttömän suuri! Oon kehittänyt itselleni kauhean stressin siitä että kaikki ei menekkään hyvin... Mitään vuotoja tms ei ole ollut, vaikka joka kerta vessassa käynti jännittää.
Menkkamaisia vatsajomotuksia kylläkin.. onko muilla? Voisikohan sen olettaa olevan kohdun kasvusta johtuvaa? Huoh, musta tuntuu että ajattelen ihan liikaa :D
Aamupahoinvointi jatkuu vaihtelevasti, toiset aamut parempia kuin toiset mutta oksentamisen jälkeen helpottaa kyllä heti. Joinain päivinä ei tietoakaan pahoinoinnista.
Huomenna mennään käymään pikaisesti neuvolassa joko sydänäänet kuuluisi, jännittäääää!
Ja viikon päästä (10+3) on JO np-ultra.
Voikun kaikki olisi hyvin ja pystyis luottamaan siihen että oikeesti on raskaana ja pienellä kaikki hyvin.. me kun ei käyty varhaisultrassa vaan ollaan odoteltu kunnallista niin mitään "todisteita" ei vauvasta vielä ole..
Jännittää ja pelottaa.
miukuli rv 9+2
Pahoittelut kuutille. Ja tervetulotoivotukset uusille elokuisille!
Aamulla oli niskapoimu-ultra. Siellähän se meidän pieni kovasti liikuskeli. On 2 pv pienenmpi viikkoihin nähden, mutta laskettua aikaa ei muutettu; se pysyy 9.8. Pituutta pienellä oli 4,5cm ja niskaturvotusta 0,3mm eli sen suhteen pitäisi kaikki olla ihan ok.
Oli kyllä tosi ihanaa nähdä pieni viuhtomassa käsin ja jaloin. Yllätyin, kun jopa sormien luut näkyivät hetkellisesti aivan selvästi :)
Aivan samalta näytti kun ensimmäisenkin kohdalla; niinpä ne kaikki vauvat taitavat tässä vaiheessa samalta näyttää... Tuli vaan semmoinen olo, että "hei, mehän on jo nähty tää tyyppi jo aiemminkin" Mutta oli tämä kyllä paljon elävaisempi kun ensimmäinen. Ensimmäistä sai ravistella hereille, että vaivautui kääntymään ja näyttämään niskaturvotuksen.. Tämä senkun kääntyi ja vääntyi ja ojenteli käsiä ja jalkoja :)
Yllätyin tosi paljon, kun nyt sai paljon paremmin selvää kuvasta kuin ekalla kerralla. Laitteet kuulemma olivat samat...ehkä sitä vaan osaa katsoa paljon tarkemmin kun on jo "tuttua juttua" eikä jännitä niin kovasti.
Sanoinkin miehelle, että pitää katsoa ensimmäisen ultra uudelleen ja perään tämän toisen ultra, onko niissä oikeasti niin paljon eroa... Meillä on joka kerta ollut videokamera mukana ja on saatu lupa kuvata ultra, tai ainakin osa siitä. Eka raskaudessa mies oli yhden ultran aikaan ulkomailla työmatkalla ja kaverini tuli mukaan kuvaamaan. Ihan vaan vinkiksi, jos muut ei ole tätä keksineet :) Kaikki eivät ehkä anna kuvata, mutta me on aina saatu lupa.
No nyt taas töiden pariin!
Ultrasta, meidän pienellä tais olla pituutta 5,9 cm ja niskaturvotusta 1mm. Näytti rauhalliselta kaverilta, kunnes herätettiin toinen unesta.
Tänään tuli käytyä siellä diabeteshoitajalla, joten nyt sit alkaa sokerien mittaileminen. No mitäpä sitä ei tekis jotta pikkuinen vois hyvin ja ite tietysti myös.
Maijamehi81 ja toukka rv 12+5
taas unohtui viikot laittaa viime viestiin...
En ole kyllä ihan 100% varma noista mitoista; muistaisin, että kätilö sanoi pituudeksi 4,5cm ja turvotukseksi tuon 0,3mm... Ihmetyttää, että voi noin isot erot olla, kuitenkin ei niin isoa eroa ollut viikoissa/päivissä ( viittaan maijamehi81 mittoihin)...No, jokainen vauva kasvaa käyrällään ja nythän sitä pituutta taitaa viikossa tulla aika paljon...
Iipukka rv 11 + 4
...myös täällä käytiin ultrassa aamulla, ja pienokaisella oli mittaa 6 cm. Liikkuva kaveri näytti olevan :)
Vaikka varhaisultra onkin takana, niin uskomattoman helpottunut olo on silti, ja nyt kun oikeasti näki myös aivan vauvan näköisen tyypin siellä masussa eikä vain tummaa länttiä.
Nyt onkin sitten melkoisen vaikea keskittyä enää mihinkään töiden tekoon...
Viikoissa palattiin alkuperäiseen eli nyt siis viikkoja jo 12+4
illi78
mulla oli ultra maanantaina jolloin äippäpolin mukaan viikkoja 12+0 (neuvolan mukaan 12+1) ja tää Toukan pituus 5,9 vastas viikkoja 12+3
Maijamehi81 ja Toukka
Tänään aamulla käytiin pikaisesti neuvolassa kuuntelemassa sydänäänet.. ja ne kuului!! Siellä se pieni puksutti menemään 135x/min, ei hirveellä vauhdilla sydän väpättänyt, mutta tarpeeksi kuitenkin :) Kyllä oli helpottunut olo!! Ja kuulosti kyllä ihanalta.
Viikon päästä olis np-ultra, en millään jaksais odottaa :)
Helpottunut ja onnellinen Miukuli 9+3
Taas joutuu joku poistumaan joukosta... Harmillista.
Tänään tuli ultra-kutsu, 1.2 oli ap aika, mutta ei käy itelle joten 3.2 on sitten aika siirretty. Silloin viikot 12+1, eli jos hyviä uutisia tulee, niin ne on sitten oikeesti hyvi uutisia. Ihan kiva, koska se 12 vkoa on kuitenkin se maaginen rajpyykki, niin varmasti tulee helpottunu olo.
Kreetteli: Mennään kivasti samaa tahtia koko ajan, ja kun sullakin näytti synnytyssairaala olevan KOS, niin voidaan osua samaan aikaan sinnekin =) Hassua.
Ihan tulee kateelliseksi lukiessa muiden ultrakuulumisia! :)
No pian se minäkin pääsen näkemään mitä tuolta masusta löytyy.
Tuohon Iipukan ihmetykseen. Eikös juuri tässä vaiheessa sikiö kasva vauhdilla ja kokoerot tuntuu isolta. Ja juuri sen takia ultralla saa tarkasti selville millä viikoilla mennään? Meinaan sitä kun osaavat sanoa niin tarkasti että koko vastaa esim rv 11+6. Joten kai sitä kasvua tapahtuu päivittäin.
Chocomum: Olis se aika jännä jos satuttais samaan aikaan kättärillä olemaan :)
Tosin saa nähdä miten täsmällinen tämä tulokas on, kun esikoinen syntyi rv 39+3 (ja meinasi tulla jo edellisen päivän puolella, mutta ihan ei ehtinyt)
Kävin jos esittelemässä itseni tuolla elokuu-ketjussa, mutta laitetaan moikkaus nyt tännekin:
"Venda täällä hei, huomenna olisi viikkoja 12 ja np-ultra edessä. Jännittää.
Esikoinen tulossa, kolmen vuoden hedelmötyshoitojen jälkeen, ikää 30v ja miehellä 33v. Helsinki ja Kätilöopisto ja 9.8. laskettu aika. Voi toki huomenna tarkentua."
Huomenna aamulla siis ultra. Hui.
Oireita on ollut tähän mennessä paljon, ällötystä, Valtavaa Ruokahalua, painoa on tullut jo 5kg, tissit on jättimäiset, omat vaatteet ei tunnu mahtuvan, pissattaa ja janottaa.
Thaimaan matkakin edessä, sekin jännittää. :/
Tänään np-ultrassa, ja kaikki hyvin! Mahtavaa!
LA tarkentui 8.8. eli nyt 12+0. Niskaturvotusta vain 1mm ja siellä tyyppi heilutteli käsiään ja jalkojaan ja pyöri vilkkaasti :) Iso pino kuviakin saatiin mukaan. Voi miten iso kivi vierähti sydämeltä!
Kreetteli: Poju syntyi rv 39+4 :D :D Että ei se kaukaa ole haettu =)
Tervetuloa uusille odottajille! Mäkin haluan jo sinne prkl ultraan!!! meni ihan viime päivillä, on vasta rv 12+1 eli reilu viikko pitää vielä kituuttaa itseään... Menispä aika nopeasti.
Väsymys ja phoinvointi tuntuu vähän helpottavan, onneksi. kohta pääsee siihen ihanaan vaiheeseen kun pieni masu alkaa kasvaa mutta ei ole vielä tukala olo tynnyrinä =) aaah kesähelteitä jo odottaen.
(esikko syntynyt myös elokuussa ja heinäkuu oli täyttä tuskaa: sormukset ja kengät ei mahtunu päälle ja jalat väsy pienestäkin seisomisesta.) Ihanaa =)
no kyllä sen kestää kun tietää, et on vauvan ja tietysti omaks hyväks:) Toivotaan nyt et pysyis tälläi ruokavaliolla vaan aisoissa, ettei nousis.
Esikoista oon odotellut näihin aikoihin, tais olla viikkoja joku 30 tai jotain. Poju synty 39+6, aika tarkka poju. Katsotaan nyt mitenkä tämä mahtaa haluta pois, vaikka oon taaskin varautunut kyllä siihen että syntyy 2 viikkoa lasketun ajan jälkeen. Joku tuttu kysy et koska mulla on laskettuaika, taisin olla ilkeä ku totesin et siinä elokuussa:) Eipähän ainakaan ala heti kysymään ku laskettuaika lähestyy, et joko jo on tulossa.
Mä odotan kans tota et alkais masu kasvaa, vaikka en kyllä usko, että se ihan heti näkyy, kun on tota ylipainoa sen verran. No aika sitten näyttää.
Maijamehi81 ja Toukka rv 13+1
Meillä pikkuinen on ultrattu jo kolme kertaa. Eipä siihen mitään tarvetta ole ollut mutta aina kun olen neuvolassa käynyt ovat ultranneet. Ihan kiva kun tännekin pikkukylän neuvolaan on ultra saatu.
Np-ultra olis ensi viikolla 3.2. Itse olen jo melko luottavaisin mielin, kun on pikkuisen olon nähnyt jo useamman kerran, että josko se matkassa pysyisi loppuun saakka. Voihan sitä toki kaikenlaista tapahtua missä vaiheessa tahansa, että siinä suhteessa pitää olla realistinen...
Mulla oli ystävän polttarit viime lauantaina. En jaksanu alkaa sen kummemmin omaa juomattomuuttani salailemaan. Eikä kyllä monikaan sitä noteerannut millään lailla. Kumma kyllä oikein baarissakin jaksoin pyörähtää. Toisaalta oli ihan valaiseva kokemus nähdä se touhu selvästä päästä:D
Itse myös, kuten muutama edellä, odotan mahan kasvua. Toisaalta esikoista odottaessa maha alkoi näkyä vasta tosi myöhään. Synnytysvalmennuksessa muistan olleeni vielä normi kokoiset farkut jalassa, kun muut mahat pystys piteli selkiään:) Tuli olo, että kuka ei kuulu joukkoon... Mulla on jotenkin kohtu niin takana, että se kaiketi vaikuttaa asiaan. Toivottavasti vaan alkaisi tämä raskaus näkymään ennemmin, kun ajattelin olla kertomatta töissä raskaudesta. Näkevät sitten mahan kasvusta. Mutta jos tämäkin näkyy vasta myöhään niin onhan se pakko kertoa. En oikein pidä omasta pomostani enkä välitä hänelle kertoa. Olikohan se, että viimeistään kaksi kk ennen äitiyslomaa pitää kertoa...
Pitäis jaksaa mennä sinne sokerirasitukseen, plääh. Ei oikein hutsittaisi mutta pakkohan tuo. En vaan ymmärrä miten pystyn olemaan syömättä 12h, kun muutenkin on nälkä vähintään parin tunnin välein...
Juuh, että tälläistä tällä kertaa:) jaksamisia kanssasisaret!
maisa02 11+2
...kuului tänään kun tohtorin kanssa kuunneltiin sydänääniä. Mulla on tosi outo lääkäri.
Np-ultrahan jo olikin viime viikolla, nyt kuultu sydänäänet, verikokeet ok. Ei kuppaa eikä muitakaan, kaikki jees. Ensin kerran tapaankin terveydenhoitajan vasta ensi kuun puolivälin jälkeen eli nyt tämä on sitä odotusta varmaan. Musta tuntuu että vatsa alkaa jo vähän näkymään. Ylipainoahan mulla on, mutta jotenkin tuo alamaha on erilainen kuin ennen. Eikä housunnappi mene enää niin sutjakasti kiinni kuin ennen. Hihi.
Noniin, nyt mä sitten odotan :)
Oikein paljon onnea uusille tulokkaille ja tekin jotka enemmän luette juttujamme mutta ette aina jaksa kirjoitella, pliis laittakaa viestiä ja kokemuksianne ja tuntojanne!! :)
Msrg ja asukki 13+2
Hei kaikille kanssaodottajille!
Kiitos kaikille kipuiluun/ vuotoasioihin vastanneille. Olen nyt ajatellut, että epämääräisen hieman värillisen vuodon taustalla saattaa olla myös hiivatulehdus (kutinaakin ollut) ja soitin sitten lääkäriin. Välilä vaikea oikeastaan erottaa minkä väristä tuo vuoto on.. sitä rupeaa näkemään rusehtavaa/ vaaleanpunaista joka vessakäynnillä jos niin itseään opettaa! Todellisuudessa voi olla ehkä juuri vähän kellertävää, niinkuin kai hiivassa saattaa olla. Kehotti ostamaan Canesten-kuurin kolmeksi päiväksi apteekista ja kävinkin sen sitten hakemassa. Siinä toki sanotaan että vain lääkärin luvalla ensimmäisen 3 raskauskuukauden aikana, mutta uskalsin nyt ottaa kun lääkäri oli sitä mieltä että siitä ei olisi haittaa kunhan ei käytä asetinta. Meillä täällä siis mitään neuvolasysteemiä ei ole, käydään samalla synnytyslääkärillä alusta asti, joka tietysti toisaalta on ihan mukavaa, mutta systeemi ei varmaan toimi ihan niin hyvin kuin Suomen neuvola. Katsotaan nyt miten etenee, jos ei mene ohi niin täytyy sitten pyytää päästä tutkimuksiin, kaikki tämmöinen epätietoisuus on tässä kohtaa niin kovin huolestuttavaa. Lääkäri kyllä oli kovasti sitä mieltä, että vasta verinen vuoto ja voimistuvat kivut ovat huolen paikka. Tähän koitan nyt uskoa ja luottaa toistaiseksi!
Mrsg: Meillä käytössä kotona yksi kieli, miehen äidinkieli. Mieheni kyllä ymmärtää myös suomea aika hyvin, ei puhu juurikaan (ainakaan vapaaehtoisesti!) Minä olen kyllä vahvasti sitä mieltä että koitan itse puhua lapselle suomea, varsinkin kun ei asuta siellä Suomessa, koska mistään muualta sitä täällä ei voi oppia. Olen itseasiassa vähän asiasta lukenutkin opiskeluaikoina (kielitieteitä opiskellessa) ja sieltä muistuu mieleen kirja nimeltä "Raising multilingual children: foreign language acquisition and children", kirjoittaja muistaakseni Tokuhama-Espinosa. Siinä (ja varmaan monissa muissakin teoksissa) käydään tätä asiaa paljon läpi. Varmaan kuten mainitsit, "rajat" on pidettävä tiukkoina niin, että vanhemmat kummatkin puhuvat lapselle vaan yhtä kieltä, vaikka yhdessä puhuttaisiin vain toista, tai jotain kolmatta kieltä. Ja varmaan ei kannata huolestua, jos alku on hankalaa/ lapsi oppii vain yhden kielen ensin. Jos oikein opiskeluistani muistan, vallalla olevien teorioiden mukaan jokaisella ihmisellä on vain yksi todellinen äidinkieli (vaikka toinen olisi hyvin sujuva ja natiivin kaltainen). Todellisuudessa meistä kai kaikki käsittelee esim. syvimpiä tunteita ja ajatuksia vain yhdellä kielellä, vaikka toinen kieli olisi opittu jo ihan elämän alkumetreillä. Mutta näistäkin on varmaan useita teorioita.
Tulipahan pitkä sepustus. Hyviä vointeja ja hyvää viikonjatkoa kaikille!
t. Marmeladi 8+5