ELOUNELMAT 2010 tammikuussa=)
Ajattelin aloittaa uuden pinon,helpompi näin uuden vuoden alussa löytää ja jatkaa kirjoittelua=)
Täällä paukkuu pian viikot 8+0 ja maanantaina varmistusultraa=)Perjantaina eka neuvola!
Pikkuhiljaa alkaa tämä masu tuntua ja saas nähdä kauanko salassa pysyy;)
[url=http://lilypie.com][img]http://lmtf.lilypie.com/bvOLp2.png[/img][/url]
Kommentit (124)
Täällä myös samoja ajatuksia kuin mrsgreyllä ja maijamehillä. Mitään oireita ei ole ollut eikä tullut; en siis vieläkään miellä väsymystä ja turvotusta noihin... Eka raskaudessa kuitenkin oli pahaa oloa ja kahvi alkoi maistua pahalta aamuisin. Nyt vois kahvia vedellä mielin määrin milloin vaan, mutta olen katsonut silti parhaaksi lopettaa aamukahvin juonnin ja siirryin teehen ( päivällä tulee kuitenkin juotua pari kupillista kahvia).
Itseä kovasti helpotti keskenmenoajatuksien takia kotidopler, jonka ekan raskauden aikana ostin. Ja kyllä se oli silloin kovasti käytössä ja nyt myös. Joten jos ajatukset vaivaavat, voin suositella semmoista ( mielestäni se oli aika pieni raha siitä, että sai mielenrauhan. itse käytin sitä alussa ennen kuin liikkeet tuntuivat sekä lopussa kun vauva ei enää niin kovasti liikkunut).
Jokin aika sitten näin esim. huutonetissä semmoisia kaupattavan ( huom. olivat uusia, samalla myyjällä pari kappaletta) hieman edullisemmin kun "oikeissa" nettiliikkeissä.
tuppaavat aina unohtumaan...
eli edellisen kirjoitti
iipukka 10 + 4
Tiedän tuon teidän tunteen. Meillä on ICSI hoidoilla alkuun saatu raskaus, joten tekeminenkään ei ole helppoa. Nyt ravaan joka hetki vessassa ja tutkiskelen, että minkälaista vuotoa sitä milloinkin tulee.
Viime keväänä koin tuollaisen msrg:n mainitseman keskeytyneen keskenmenon eli olin olevinani viikolla 11, mutta kun sain päähäni ajatuksen ettei kaikki ole hyvin niin mentiin 4 päivää ennen np-ultraa yksityiselle ja siellä todettiin, että kehitys oli päättynyt viikoille 8+4. Mitään oireita mulla ei raskaudesta ollut ja ne viimeisetkin oli hävinneet, keskenmeno ei siis myöskään aiheuttanut mulle mitään kipuja tai vuotoja. Sykkeet oli juuri kuultu viikolla 7+1. Eihän se varmasti kovin yleistä ole, mutta ihmeen paljon niitä kuitenkin kuulee tapahtuvan. Siksi olen nyt aivan pelosta jäykkänä. Kaksi kertaa olen jo ollut ultrassa, viimeksi maanantaina ja silloin oli kaikki hyvin. Silti mulla alkaa jo nyt taas usko hiipua enkä millään malttaisi odottaa ens ke, jolloin seuraava kontrolli.
Tsemppiä tähän jännitykseen kaikille ja toivotaan, ettei se oireettomuus meinaa mitään.
kjt-78 + Toivo 9+1
Kirjoitin alunperin tonne alkuperäiseen ketjuun ja sittemmin käynyt vaan lueskelemassa kuulumisia. Olen siis plussannut n. puolen vuoden yrityksen jälkeen juuri ennen joulua ja omien laskujen mukaan la ajoittuisi ihan elokuun lopulle. Esikoista odotellaan. On ollut ihana lukea about samoilla viikoilla menevien mietteitä! Jospa koittaisin nyt aktivoitua myös kirjoittelun suhteen.
Ikävä että joitain on pudonnut pois. Tsemppiä ja jaksamista heille kaikille jos vielä ovat kuulolla! Itsellä myös kokoajan vähän pelko persuksissa. Kaikenmaailman oireita/ oireettomuksia tulee tutkittua ja tarkkailtua.
Huomenna ensimmäinen ultra.. jänskättää hirmuisesti, varsinkin kun viimeisten päivien aikana raskausoireista suurin osa on joko hävinnyt tai laimentunut kovasti. Pahaa oloa (ei oksennusta) on ollut ilmoilla pari viikkoa ja syöminen ollut vaikeaa. Nyt muutaman päivän ruokahalu on taas ollut ihan hirmuinen ja jopa kahvi taas maistuu. Tietysti tavallaan kiva, mutta huolestuttaa jos tämä onkin merkki jostain huonosta. Lisäksi alavatsaa ja -selkää on taas alkanut nippailemaan ikävästi.
Mrsgrey ja Sanna1, täällä myös yksi jolla ulkomaalainen mies ja asun myös ulkomailla. Se tuokin tähän vähän lisäjännitystä, varsinkin kun en ole vielä ihan perillä näistä täkäläisistä äitiys- ja neuvolajärjestelyistä. Huomenna onneksi pääsee ensimmäiseen lääkäriin, toivottavasti siellä näkyisi että kaikki on kohdallaan ja sitten voisi myös kysellä kaikennäköistä.
t. Marmeladi 7+5 (?)
Ja siellähän se. =) Laskettu aika siirtyi, ja uusi on siis 09.08. Kaikki oli ok joten nyt voi ehkä hengitellä vähän vapaammin.
Itse ehdin olla rauhallisin mielin varhaisultran jälkeen, mutta nyt kun on viikko aikaa "varsinaiseen" ultraan niin pieni pelko nostaa taas päätään. Toisaalta mulla on kyllä oireet edelleen melko voimakkaat - pahaa oloa ja väsymystä lähinnä, joten siltä kantilta luulisi kaiken olevan hyvin, jos sillä nyt jotain merkitystä on.
Itsekin mietin sitä kotidopleria, mutta en tiedä pahentaako asiaa, jos en sitten kotona saa niitä sydänääniä kuuluviin.
No mutta kaikille kovasti tsemppiä ja malttia ensimmäisiin ultriin :)
Illi78 (10+5)
Ihan kiva reissu, kun oli jo ennestään tuttu terkka. Pari tuntia siinä juteltiin ja täyteltiin papereita yms. Sydänääniä kokeiltiin kuunnella, mutta vaan istukka kuului.. Nooh parin viikon sisällä pitäisi olla np-ultra eli siellähän sitä näkee jo ison asukin =)
Muuta kummallisempaa ei oikeen kuulu =) Pitänee tuota neuvolakorttia mennä täyttelemään =)
chocomun 9+3
No mutta mä tulen iloitesemaan,sydämen syke havaittu tänään,tuksutti 170krt/min(taitaa olla tyttö taas tuloilla=))
Kylläpä sitä voi pienestä asiasta iloita,mutta silti niin suuresta ja merkityksellisestä=)
Vointeja kaikille!
gianni rv 10+
Onneksi olkoon kaikille ääniä kuulleille/ nähneille! Niin se meilläkin sydän puksutti kovasti perjantaina, se sekä nähtiin että kuultiin. Yksityisellä tietty tosi tarkat laitteet, pystyivät jo päältäpäin havaitsemaan.
Viikonloppuna pientä vuotoa la-iltana, aika kovia vatsanippailuja ja myös alaselkä taas vaivaa. Ajattelin nyt kuitenkin olla vielä ottamatta yhteyttä mihinkään, katsotaan nyt paheneeko. Eilen eikä tänään vuotoa ei ole ollut, kipuilua kylläkin. Tietysti mielessä kokoajan ja työnteko aika vaikeaa.
Mitenkäs muiden vointi tässä viikolla yhdeksän, onko ollut vuotoja/ kipuja?
t. Marmeladi 8+4
Tänään oli ensimmäinen neuvolakäynti ja pikkuinen nähty ja kuultu:) Kovin terhakkaan näköisesti "nytkähteli" ultrassa ja sydänäänet pamppaili tiuhaan. Voi kun tuollainen tekee äiti-ihmisestä onnellisen:)
Torstaina olisi jo ensimmäinen neuvola-lääkäri. Mitäs siellä tehdäänkään?! Ei pysty muistamaan kahdeksan vuoden takaa:) Verikokeessa pitäisi huomenna käydä ja sokerirasitukseen mennä pikapuolin. Kiitos isän diabeteksen:( Niskapoimuun terkkari laittoi lähetteen ja seuraava neuvola olis kuukauden kuluttua.
¨
Jahas isäntä tuli töistä, pitää mennä esittelemään neuvolasta saatua oheismateriaalipinoa:)
Voimia kaikille!
Maisa02 10+3
Minullakin on nyt ensimmäinen neuvolakäynti takana, mikä tosin oli vain papereiden täyttelyä. Sydänääniä ei edes yritetty kuunnella. Seuraavaa terkkaria pitää soitella sitten niskapoimun jälkeen, tai jos olo on hyvä niin vasta viikkojen 20-22 aikoihin.
Tein vielä ylijääneen raskaustestin ennen neuvolaan menoa, en osaa vieläkään uskoa raskauteen oireista huolimatta! :D
Pahaolo minulla on hieman helpottanut. Yhä kyllä etoo ympäri vuorokauden, mutta enään en oksenna jokaista ateriaa.
Ei tunnu olokaan enään ihan niin uupuneelta kun saa energiaa ruuasta :)
Mieliala ollut kovin matalalla, itken helposti ja tulkitsen kaikki miehen sanomiset vihaiseksi ärjynnäksi.
Lisäksi lisääntynyt valkovuoto, jota lurahtelee housuihin, saa välillä kauhun partaalle. Vessaan on päästävä heti katsomaan mitä siellä vuotelee.
Tunnustelin muutama ilta sitten mahaa ja oikealla puolella tuntuu selvä kova kohta, mieskin tämän huomasi. Vähän niinkuin pallo ja vain oikealla puolella. Minä tyhmä en älynnyt tästä mitään tänään kysyä neuvolassa. En edes ymmärrä miten saatoin unohtaa, kun se hieman on huolettanutkin.. :/
Mutta siis, tietääkö joku että onkohan tämä ihan normaalia?
Onko muut kokeilleet masuaan ja mitä siellä tuntuu? :)
kreetteli rv 9+6
Piitkästä aikaa kirjottelen, nyt ei enää tee niin pahaa katella tietokoneen ruutua, meinasi siitäkin huonon olon tehä! Annoin itelleni luvan surffailla mammavaatesivuilla :), H&M:llä ja Elloksella nättejä ja edullisiakin vaatteita. Meinaatteko miten paljon mammavaatteita hommata? Aattelin ite kuitenkin hommailla niin, ettei tulis ihan toivoton olo että aina samat vaatteet päällä. Vielä menee omat tavalliset vaatteet kevyesti, tosin yhet farkut oon jättäny suosiolla pois, aattelin niihin hommata sen "jatkokappaleen" ja tuubin kanssa sitte pitää, jos ei ota persuksista kiinni :0 heh.
Vointi hyvä, mutta väsymys suuren suurta, öisin pissille herättää, rintojen kipuilu vaihtelee, mahavihomiset vähentyneet, mutta silloin tällöin edelleen.
Joku kyseli vuodoista, mulla ei oo ollu mitään verisiä vuotoja (kopkop puuta) raskauden aikana. Valkovuoto lisääntyny nyt viikon aikana.
Ultra tällä viikolla, jännittää. Vaikka vk 7 löytyikin alkio oikeasta paikasta sydämen kera :).
Hei meinaatteko ottaa sikapiikin? Itse ajattelin rohkaistua vkoilla 13-14.
Sorry oma napa, harmi kun muitten tarinoita ei tässä samalla näe eikä niitä ulkoa muista.
Voidaan hyvin :)
-Tikunen rv 11+4
Siellähän se meidän pieni toukka oli, vastasi viikkoja, sydänkin näytti sykkivän ja liikkuikin hyvin.
Huomenna sit olis lääkäri neuvola edessä. Saas nähdä mitä ne keksii tosta sokerirasituksesta sanoa.
Maijamehi81 ja toukka rv 12+1
Marmeladi, kyselit kivuista ja vuodoista. Mulla oli viikon 9 loppupuolella erilaisia kipuja alavatsassa ja kyljissä lisäksi liuta kaikenlaisia nipistyksiä. Kohdun kasvusta ajattelin näiden johtuvan.
Ekassa neuvolassa olin viime ke, eikä siellä mitään ihmeellistä, lähinnä papereiden täyttelyä. Mulla olisi huomenna kontrolliultra tiedossa, taidan käydä vähän teitä muita tiheämmin tarkastamassa tilannetta, mutta sellaisen peikon se viime kevään km jätti. Onhan se aina rauhoittavaa kun näkee, että kehitys jatkuu ja kaikki on hyvin. Olo on todella väsynyt, kun tasaista kuvotusta on ollut alusta asti ja nyt olen pari viikkoa ollut vähän vähemmällä ruoalla, kun ei se pysy sisällä.
Toivottavasti huomenna kaikki hyvin, niin taas jaksaa paremmin!
kjt-78 + toivo 9+6
Ilmoittaudun joukkoon!!
Kolmattani odottelen, laskettu aika 6.8. Isommat pojat ovat 8- ja 5-vuotiaita, joten nyt tuntuu, että tätä hommaa saa opetella ihan alusta.
Onpa ollut ihana lukea viestejänne. Tähän asti olen ollut pahoine oloineni kovin yksin, mutta nyt sainkin kerralla saa saavillisen vertaistukea!
Neuvolassa olen käynyt kertaalleen, ensi viikolla odottaa np-ultra. Jännityksellä odotan...
T: Annukka 11+4
Tervetuloa Annukka ja onnittelut!
Tikuselle vastailisin, että itse olen tässä odottanut (LUE JÄNNITTÄNYT...) tuota perjantaista ultraa, jonka jälkeen olen antanut itselleni luvan, että voin oikeasti alkaa hommata äitiysvaatteita yms. tarvikkeita. Sen verran itse asiassa tossa jo shoppailin mekkoja ajatuksella, että menee sitten myöhemminkin keväällä, mutta eivät olleet vielä äitirysvaatteita... Varsinaisia mammavaatteita ajattelin kyllä kanssa ostella niin, ettei tosiaan aina tartte laittaa samoja vaatteita.
Eilen kävin puntarissa salilla, ja kiloja oli tullut 2,5... kai se suht normaalia tai ehkä hieman keskimääräistä enemmän. Olen normaalipainoinen ja olen huomannutkin, että muodot ovat muuttuneet, eikä se oikeastaan haittaa yhtään - päinvastoin, kun tietää sen ihanan syyn siihen :) Mites teillä muilla?
Tikuselle vielä tiedoksi: sikapiikki on jo otettu ihan ensimmäisillä raskausviikoilla.
Hyviä vointeja kaikille tältäkin suunnalta!
Illi78 rv 11+2
Kiva kun joukko kasvaa uusilla odottajilla, ikävää kun jotkut tippuu joukosta.
Tervetuloa Annukka75! :)
Minä uskaltaudun mammavaate ostoksille vasta kun olen ultrassa käynyt. Housuja olen kyllä jo katsellut, kun omien nappi ei mene kiinni enään, vaikka paino tippunut 5kg.
Kuitenkin käytössä on nyt siis vanhat housut nappi auki ja pitkät paidat :D
Jonkin verran tosin on mammapaitoja viime raskaudesta ja nuo tavalliset pidemmät paidat/ tavallinen paita+masutuubi toimii myös hyvin.
Tuosta sikapiikistä. Luulen että otan sen sittenkin, vaikka aluksi olin sitä mieltä etten missään tapauksessa. Sairastin siis syksyllä influenssan (lääkärin mukaan sika, mutta ei otettu kokeita)
Terkkari eilen sanoi että siitähän ei silloin ole ainakaan haittaa, jos sika on jo sairastettu. Joten siis odotan että 12 vikkoa takana ja otan sitten.
kreetteli rv 10+0 (Jo! :))
paino oli tippunut hieman, mikä on ihan hyvä juttu kun tota ylipainoa on hirmuisesti. Hb on hyvä. Vauvan sydänäänet kuulu. Kohtu kohtalaisen iso (lääkäri meinas et jos ei oltais ultrassa käyty ni hän olis sitä mieltä että olisin pidemmällä, mikä ei kyllä oo mahdollista). Ja sitten nyt tarvis soittaa diabeteshoitajalle, ku sokerirasituksessa oli arvot hiukan kohollaan.
Maijamehi81 ja toukka rv 12+2
Ihanaa np-ultra takana. Kaikki hyvin ja normaalia. Muutamalla päivällä heitti lapsen koko laskelmiin, mutta täti sanoi ettei lähdetä muuttamaan la:a sillä voi kiriä vielä ajan kiinni. Eli 12+2 sijasta olisikin nyt 12+0. Mutta 12+2 mennään.
Ihana oli hetki kun näki että vauva elää. Suuri taakka tippui harteilta ja nyt tuntuu siltä että voi todella alkaa nauttimaan tästä raskaudesta.
Ensi viikolla lääkäri+th, odotankin tätä sillä monenmoista kysymystä on tullut mieleen... Kuten hiustenvärjäys! Vaikka lääkäri tietenkin kieltää kaiken.
Vaatteita ja muuta tavaraa en ole ajatellut ostaa vielä aikoihin. Sitten kesänkorvalla vasta... Lähinnä mielessä on vaatehuoneiden ja kaappien inventaario ja tilantekeminen uudelle tulokkaalle! Muutenkin sydän sanoo ostamaan käytettyä tavaraa mm. huuto.netistä ja kirppareilta etenkin kun vauva on pieni kun vaatekoko muuttuu niin nopeasti. Tietenkin autonistuimet ym. täytyy uutena ostaa mutta vaatteet ja vastaavat ehdottomasti käytettynä!!
Lapsia jo saaneet / tulevat äidit: Mitäs mieltä olette kestovaipoista?
Vuodoista joku kyseli; kerran oli vähän viikolla 7 mutta vain paperiin tuli verta eli ei varsinaista vuotoa. Vuodothan voi olla ihan normaaleja esim. jos sijoittuvat aikaan jolloin muuten ilman raskautta olisi kuukautisten aika. Kannattaa kysellä myös äidiltä oliko hänellä vuotoja.
Marmeladi: Miten olette ajatelleet kielipuolen? Me ajateltiin että mies puhuisi lapselleen omaa äidinkieltään ja minä omaani ja koska pääasiassa käytämme kolmatta kieltä keskenämme, pyrimme puhumaan sitäkin ihan normaalisti. Kuulemma ei kannata sekoittaa niin että alkaisin puhumaan mieheni kieltä miehelle ja hän minun (vaikka siis osaamme myös niitä) sillä lapsi voi mennä sekaisin millä kielellä puhuu kenellekin. Että olisi siis selkeä "rajat" että äidin kanssa puhutaan tätä kieltä ja isän kanssa tuota. Meillä on jonkin verran "kansainvälisiä" lapsiperheystäviä ja moni ohjeistaa näin. Lisäksi perheeseemme liittyy vahvasti myös neljäs kieli mutta sen ajattelimme jättää pois nyt ainakin alussa sillä muuten sekoitamme pienen pään jo alkuunsa. Aikamoinen viidakko kyllä tiedossa, mutta ainakin rikkaus lapselle. :)
Sellaisia kuulumisia tällä kertaa täältä! Kiitos aiemmin kommenteja antaneille aiheesta "apua onko kaikki hyvin", aina helpottaa kun voi lukea muillakin olevan samankaltaisia ajatuksia.
mrsg ja asukki 12+0 tai 12+2
kuin sulla mrsgrey. Kokoajan sellainen pelko persiissä et mitä jos onkin mennyt jo kesken enkä tiedä siitä itse mitään. Itse kans oon helpottunut ku ens viikon ma on ultra, tosin mies ei pääse ultraan mukaan, mut onneks mun sisko on lupautunut tulla.
Mullakaan ei oo mitään ns. tyypillisiä oireita ja edellisestä raskaudesta on aikaa joten en muista mitä oireita silloin oli. Muistaakseni silloin rinnat oli ihan älyttömän kipeät pitkän aikaa ja väsymys vallitsi varmaankin ensimmäisen kolmanneksen. Nyt oli rinnat kipeät alussa muutaman viikon, mut ei ne nyt enää hetkeen oo ollu.
Maijamehi81 11+4 tai jotain siihen suuntaan