mikä kuukautissuoja 9-vuotiaalle?
tuli tuosta yhdestä ketjusta mieleen: mikä on hyvä kuukautissuoja 9-vuotiaalle? esikoisella varmaan aivan kohta alkaa menkat, enkä ole tajunnut miettiä koko asiaa. itse käytän kuukuppia, mutta ei kai noin pienelle sellaista voi antaa? tai miten sen käyttöä voi edes harjoitella?
itse muistan kuinka kertakaikkisen kamalia siteet olivat, mutta onko se se ainoa vaihtoehto kuitenkin?
Kommentit (49)
juuri noistakin syistä voisi olla hyvä käyttää kestositeitä. Niitä ei tartteisi ostaa uusia ja lapsi vois itte pestä niitä koneessa. Lisäksi ne on iholle ystävällisemmät kuin muovisiteet, eikä unohdeta tietty luontoa.. :)
21. Joka ei kylläkään tiedä lopulta millaiselta ne tuntuu, mutta vihaa muovisiteitä.
Itse olen vannoutunut allwaysin käyttäjä! Ja joo, en taida veieläkään muistaa, miten se kirjoitetaan... Mutta oikeesti, ne on tosi hyviä, ja nykyään on hajustettujakin! Kannattaa ostaa ihan niitä kolmen "tipan" siteitä, ovat ihan niitä normaalikokoa. Osta vaikka hajustettuja ja hajusteettomia. Ja ne hajustetut tunnistat siitä,kun niissä lukee "Fresh". Toki voit ostaa Libresseakin, toiset tykkää niistäkin kovasti. niistä itse en osaa sanoa mitään, kun en niistä tykännyt lainkaan, kun joskus kokeilin...
Mutta EI kuukuppia EIKÄ tamponia noin nuorelle!!!
Ei ikinä hajustettuja! Niillä saa ärsytettyä alapäänsä huonoon kuntoon, tai vähintään hirveän määrän turhia kemikaaleja kehoonsa. Itse käytän kuukuppia, ja jos se ei ihan nuorelle sovi niin sitten suosittelisin kestositeitä jotka eivät haudo eivätkä hiosta, eivätkä ole täynnä kemikaaleja
Itse olen vannoutunut allwaysin käyttäjä! Ja joo, en taida veieläkään muistaa, miten se kirjoitetaan... Mutta oikeesti, ne on tosi hyviä, ja nykyään on hajustettujakin! Kannattaa ostaa ihan niitä kolmen "tipan" siteitä, ovat ihan niitä normaalikokoa. Osta vaikka hajustettuja ja hajusteettomia. Ja ne hajustetut tunnistat siitä,kun niissä lukee "Fresh". Toki voit ostaa Libresseakin, toiset tykkää niistäkin kovasti. niistä itse en osaa sanoa mitään, kun en niistä tykännyt lainkaan, kun joskus kokeilin...
Ei ikinä hajustettuja! Niillä saa ärsytettyä alapäänsä huonoon kuntoon, tai vähintään hirveän määrän turhia kemikaaleja kehoonsa. Itse käytän kuukuppia, ja jos se ei ihan nuorelle sovi niin sitten suosittelisin kestositeitä jotka eivät haudo eivätkä hiosta, eivätkä ole täynnä kemikaaleja
Minulle ei ole ikinä tullut mitään ärsytystä niistä. Kuvittelet tietty, että kaikki ovat samanlaisia kuin sinä... Muistaakseni kirjoitin viestiini, että kannattaisi ostaa myös hajusteettomia, jos tyttö tykkää niistä enemmän!
...että tytöllä on reilusti ja erilaisia siteitä käytössään. Älä päästä varantoa ikinä loppumaan! Mulla on ikuinen trauma äitini huolettomasta kuukautiskulttuuurista, kun tämä esim. kolmens päivänä peräkkäin unohti ostaa siteitä mun pahimpien menkkojen aikaan. Omaa rahaa ei sillä hetkellä ollut enkä muutenkaan kehdannut ostaa niitä. Siinä sitten vaan vessapaperia ja pumpulia pöksyyn...
mutta vaikka sinua ei ärsyttäisi, niin turhia kemikaaleja hinkkaat silti kehoosi, se ei ole terveellistä
Minulle ei ole ikinä tullut mitään ärsytystä niistä. Kuvittelet tietty, että kaikki ovat samanlaisia kuin sinä... Muistaakseni kirjoitin viestiini, että kannattaisi ostaa myös hajusteettomia, jos tyttö tykkää niistä enemmän!
Vuokkosten "eko-siteitä", niitä on myös jotain toista merkkiä ihan marketeissa. Niissä ei ole turhia kemikaaleja ja nuorta herkkää ihoa vasten se lienee tärkeintä. Minun kokemukseni mukaan ne ovat myös muuten miellyttäviä käyttää.
Niissä ei ole niin paljoa kemikaaleja kuin muissa ja ovat kaiken lisäksi kotimaisia. Joten suosittelen vuokkosia tai kestositeitä. Tamponeja ja niiden käyttöä yläasteella käydään terveystiedon tunnilla läpi.
Voisit varmaan jo nyt puhua tytön kanssa kuukautisista ja ostaa siteitä valmiiksi ja näyttää mistä niitä löytää kun asia tulee ajankohtaiseksi.
Vaikka sisäisesti käytettäviä suojia voi periaatteessa käyttää alusta asti, kuukuppi voi olla jopa pelottavakin 9-vuotiaalle (ja saattaa olla, että immenkalvo pitäisi puhkaista ennen käyttöä), ja tamponit tehdä huonoa limakalvoille ihan aikuisillakin. Puhumattakaan TSS:n riskeistä.
Kestositeissä on se hyvä puoli, ettei niitä tarvitse ostaa marketista jos asia hävettää (ja monilla 9-vuotiailla menkat eivät ole vielä ajankohtaisia, joten tunne erilaisuudesta on todennäköisempi). Kaikki siteet voi ostaa kerralla ja vaikka netistä kotiin kannettuna. Lisäksi kangas ei tunnu ihoa vasten yhtään alushousuja erilaisemmalta, joten totuttelu on helpompaa. Ja jos itse käytät kuppia ympäristö- tai terveyssyistä, ei ole mitään pahaa opettaa samaa lapselleen. Nykyaikaiset kangassiteet ovat ohuita, imukykyisiä ja siivekkeellisiä ihan kuten kertakäyttöisetkin (ja mikä parasta: eivät ala haista kuten kertikset).
Mutta tämä on vain arvailua, mikä olisi paras vaihtoehto. Keskustele lapsen kanssa, älä meidän :)
sai vuokkosten käytöstä aina kipeän kirvelevää ihottumaa, todennäköisesti se liima ei sopinut.
Että 9-vuotiaalla kuukautiset, joopa joo..
Työnnä se kuukuppi vaan omaan pimpsaasi, normaalit ihmiset käyttää laadukkaita siteitä tai tamponeja.
mä en ainakaan itse pysty käyttämään mitään muita.
kuukuppi voi olla jopa pelottavakin 9-vuotiaalle (ja saattaa olla, että immenkalvo pitäisi puhkaista ennen käyttöä)
Ettekö te yhtään kunnioita neitsyyden puhdasta salaisuutta??
mutta en todellakaan suosittele sitä 9-vuotiaalle suojaksi!
Ensinnäkin tyttö ei tiedä vielä yhtään millainen kierto hänellä on, miten paljon vuotaa jne. Ennen kuin siirtyy käyttämään tamponeja tai kuukuppia niin pitäisi tietää omasta vuodosta perusasiat eli miten runsaasti vuotaa, miten pitkä kierto ja mitkä päivät runsaimpia jne. Tamponeja en ole koskaan käyttänyt, mutta kuukupin kanssa meinasi ensin mennä hermot kun sitä ei tuntunut millään saavan asetettua kunnolla. Enkä edes ollut neitsyt. Lisäksi kuukuppeja on lukuisia eri merkkejä ja ne eroavat toisistaan ja se valinta on hankalaa, monille käy niin, että eka kuukuppi ei olekaan hyvä vaan pitää kokeilla toista. No mulle onneksi tää Mooncup, jonka valitsin netin juttujen ja kokemusten perusteella, on osoittautunut hyväksi.
Mutta tosiaan kuukupin laitto ja poisotto on paljon hankalampaa kuin siteen, joten eiköhän ole parasta, että tyttö ensin opettelee siteillä ja vasta myöhemmin kun kuukautiset vakiintuneet niin siirtyy noihin sisäisiin suojiin. Pahimmassa tapauksessa lapselle aiheutetaan vain hirveät traumat jos tungetaan tamponeja ja kuukuppia eteen.
ON teillä taas jutut!! kuukautiset JO 9-vuotiaalla no huh huh! ja että vielä tampoonia ja kuukuppia sisälle,no hei haloo eipä taida mahtua ees tytön omasormi sisälle!
Taitaa tää taas olla jonkui mieshörhön provojuttu?
4-5 vuotta vanhaan ketjuun vastaat... ei ole mahdottomuus 9 vuotiaana, pönttö.
Provo joka kestää ajan hampaan vuoden 2009 kliimaksi.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2009 klo 10:35"]
kyllähän se on paljon miellyttävämpi kuin side. Itse ainakin ajattelen niin, että voi kun joku olisi minulle nuorena hankkinut tamponeja, olisi säästynyt monelta harmilta.
[/quote]OMG. Tampooni 9 vuotiaalle?????
[quote author="Vierailija" time="08.12.2009 klo 14:45"]
Että 9-vuotiaalla kuukautiset, joopa joo..
Työnnä se kuukuppi vaan omaan pimpsaasi, normaalit ihmiset käyttää laadukkaita siteitä tai tamponeja.
[/quote]no kylla minulla oli ystava jolla alkoi tuon ikaisena.....
ja toisaalta näkisin, että noin nuorella pitää olla sellainen systeemi, mistä hän pystyy itse huolehtimaan.