Hormonikierukka ollut vuoden eikä kuukautiset edelleenkään ole jääneet pois
Ilmeisesti ei tule jäämäänkään. Eka vuosi on ollut pelkkään tiputtelua, taukojakin on ollut ja runsaahkoa veristä vuotoakin. Menkat voi kestää parikin viikkoa sitten max parin viikon tauko ja taas vuotaa. Voi helv...! Kierukka laitettiin runsaiden vuotojen vuoksi ja sen takia että muu hormonaalinen ehkäisy ei sovi. EIkä sitten ilmeisesti tämäkään?
Kommentit (13)
Noista vuodoista vaan haluaisin jo eroon tai tulisi sitten ihan säännöllisesti kerran kk, mutta kun puolet kuukaudesta vuotaa niin se käy jo hermoille.
Hormonikierukkaa hehkutetaan ja sen mahdollisia hyviä vaikutuksia toitotetaan suureen ääneen.
Sen sijaan sen käytön huonoista kokemuksista ei ääneen saisi edes puhua. Tällainen fiilis ainakin minulle syntyi kun vaadin - ja mieheni vaati - sen poistoa sen tehtyä elämästäni liki 4 kk:n ajan yhtä h-ttiä.
Kuvittelisin kuitenkin, että tyytyväisiä käyttäjiä on isompi osa kuin niitä, joille kierukka ei sovi. Ehkä mielipiteesi siksi hukkuu massaan.
Itse en todellakaan halua muuta ehkäisymenetelmää. Kierukka on minulle täydellinen ratkaisu, vaikka toki ekat 6kk esiintyi kaikenlaista vaivaa.
Kuukaudessa on ehkä seitsemän vuodotonta päivää eivätkä nekään ole peräkkäin. Muuten on sopinut ihan hyvin. Todella hyvin ehkäisee kaiken intiimin kanssakäymisen miehen kanssa : (
100% ehkäisykeino, ei tehnyt seksiä mieli tippaakaan...
lääkärit eivät missään tapauksessa suostuneet myöntämään että kierukka voisi sellaisia aiheutta. Kummasti vain oireet helpottivat kun kierukka otettiin pois.
ja hirmonikierulan haittavaikutuksena tiputtelu on tavanomaista. Tuntuu siltä, että liian moni aattelee et vuoto ikäänkuin loppuu automaattisesti.
sitä tosin kovasti toivoin, mutta en nyt voinut ajatellakaan että vuotopäivien määrä lisääntyisi noin hurjasti. Minulla jo ennestään kuukautiset kestivät viikon, mutta että nyt jopa kaksi viikkoa. En tiedä mitä tekisin, koska pillerit ja ehkäisyrengaskaan eivät sovi.
kolmas hormonikierukka menossa ja 11 vuotta ilman vuotoja!!!
MUTTA paino on noussut, seksihaluja ei ole ja mieli on maassa. Eli nämä ovat varmasti hormonikierukan nurja puoli kohdallani.
Siinä ajassa keho sopeutuu kierukan hormonitasoon. Näin mulle sanottiin. Aina hehkutetaan, kuinka hieno kapistus se hormonikierukka on, vuodot jää pois jne. Mulla tiputteli koko ajan puoli vuotta. Sitten tiputtelu loppui, mutta normaali kuukautiskierto säilyi. Eli vuodot eivät todellakaan jääneet pois. En tykännyt muutenkaan, kumma olo ja halut katosivat. Poistatin alle vuoden käytön jälkeen.
Se on kierukan hyvä puoli. Mullekaan ei e-pillerit sovi, kierukka siis parempi niitä. Mutta toisaalta hormonaalinen ehkäisy tämäkin, mielestäni kuparikierukka sopi minulle paremmin (ekan lapsen jälkeen mulla oli se 1,5 vuotta).
Mutta allekirjoitan kyllä haittojakin muutaman: finnejä, painoa tullut 8kg kiloa lisää (voi olla muustakin kiinni, kuten aineenvaihdunnan hidastumisesta kun kolmenkympin viivan ylitti) sekä haluttomuus. Haluttomuutta ei ollut ekana käyttövuotena, mutta sitten ovat kyllä kadonneet täysin halut. Harrastetaan huomattavasti vähemmän seksiä nykyisin (ennen 3-7 krt/vk ja nyt 1-2 krt/vk). Aina saa "pakottautua" innostumaan seksiin, koska haluja ei kyllä ole. Onneksi mies tekee aloitteet, jos mun aloitteita ja haluja odottaisi, niin harrastettaisiin varmaan vain 1-2 krt kuukaudessa! Huoh. Mutta keväällä tulee kolme vuotta käyttöaikaa taakse, jos siihen asti ainakin sinnittelisi tämän haluttomuuden kanssa. Kuparikierukkaan voisi vaikka sitten vaihtaa.
ja mulle tyypilliset runsaat kuuden päivän menkat tulee hyvin säännöllisesti. On myös kovat ovulaatiokivut ja menkkakivut, PMS kiukku ja turvotus on aina muutaman päivän ennen menkkoja ja näppyjäkin tulee ovulaatioaikaan.
Tästä kaikesta huolimatta tykkään kierukasta ehkäisykeinona. Halut ovat ennallaan ja seksi on mukavaa! Ei tarvitse muistaa pillereitä tai pelata kortsujen kanssa.
plus armoton ketutus, jalkasäryt ja selkäsäryt.
kierukka kun otettiin pois, säryt jäivät sinne sitten.