Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mikä kuukautissuoja 9-vuotiaalle?

Vierailija
08.12.2009 |

tuli tuosta yhdestä ketjusta mieleen: mikä on hyvä kuukautissuoja 9-vuotiaalle? esikoisella varmaan aivan kohta alkaa menkat, enkä ole tajunnut miettiä koko asiaa. itse käytän kuukuppia, mutta ei kai noin pienelle sellaista voi antaa? tai miten sen käyttöä voi edes harjoitella?

itse muistan kuinka kertakaikkisen kamalia siteet olivat, mutta onko se se ainoa vaihtoehto kuitenkin?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voit edes ajatella mitään muuta. Eiköhän siteet ole sinun nuoruudestasi muuttuneet.

Vierailija
2/49 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes valmisteta riittävän pieniä. Siteet ovat muuten kehittyneet huomattavasti niistä ajoista kun sinä niitä nuorena (?) jouduit käyttämään. Kyllä mä kuitenkin siteillä aloittaisin enkä tuputtaisi omaa käsitystäni niiden kertakaikkisesta kamaluudesta. Sitten jos lapsi valittaisi niin voisi miettiä onko muita vaihtoehtoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan eri maata kuin meidän nuoruuden vuokkoset. Uh.

Vierailija
4/49 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän se on paljon miellyttävämpi kuin side. Itse ainakin ajattelen niin, että voi kun joku olisi minulle nuorena hankkinut tamponeja, olisi säästynyt monelta harmilta.

Vierailija
5/49 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko sen ajan, kun kuukautiset minulla on ollut, käyttänyt siteitä.

Tällä hetkellä suosittelisin Allwaysia. Välillä Libresse oli parempi. Kannattaa antaa tytön kokeilla eri merkkejä.

On tosiaan siteen parantuneet sitten 90-luvun alun. Silloin ei vielä ollut siivellisiä siteitä. Se oli merkittävä parannus! Muistaako joku vielä kaameat Nainen-merkkiset siteet. Yök!

Vierailija
6/49 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän se on paljon miellyttävämpi kuin side. Itse ainakin ajattelen niin, että voi kun joku olisi minulle nuorena hankkinut tamponeja, olisi säästynyt monelta harmilta.

noin pienelle.

Vierailija
7/49 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo! Minkä ikäisiä omat tyttäresi ovat? Tai niitä ei taida olla. 9-v. on ihan lapsi.

Vierailija
8/49 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna kokeilla useampaa merkkiä, jokaiselle löytyy kyllä omansa. Itse en pidä tamponeista (en ole ikinä saanu asetettua niitä niin ettei olisi tulpattu olo) mutta niistäkin voi varmaan pienempia kokoja kokeilla.

Vierailija
9/49 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yritin yläaste-ikäisenä käyttää jotain supermini-tampaxeja mutta oli tosi epämiellyttävää kun _sattui_ niin paljon. Sekä sisäänlaittaminen (muutenkin hankalaa) että pois vetäminen.

Vierailija
10/49 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin pienelle.

eikä ole vielä kuukautiset alkaneet, mutta sitten kun alkavat miksi ei tamponia? Siis muita perusteluja nyt kuin mutu-fiilis!

Vierailija
11/49 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kyllä ehkä vähän nuori tamponien käyttäjäksi. Ei sillä, että niillä mitään "ikärajaa" olisi ja kyllä varhaisnuorikin niitä voi mun mielestä käyttää, mutta itse ainakin muistan, että niiden saaminen paikalleen oli tosi hankalaa. Mulla alkoi siis 12-vuotiaana, äiti esitteli siteiden toimintaperiaatteen ja kertoi tamponeistakin, että niitä voi halutessaan kokeilla myöhemmin.

Kyllä mä niitä kokeilinkin jo melkein heti, mutta en minä ainakaan niin nuorena tuntenut anatomiaani niin hyvin, että oisin sen saanut perille asti niin, ettei se tunnu. itse asiassa se onnistui multa vasta joskus 17-v:nä. :) Kova voi olla ährääminen ysivuotiaalla, jos pelkkiä tamponeja suojaksi tarjoaa. Siteestä on helpompi aloittaa.

Vierailija
12/49 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ikäisenä en olisi halunnut laittaa mitään emättimeeni.

Vierailija
13/49 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä niitä kokeilinkin jo melkein heti, mutta en minä ainakaan niin nuorena tuntenut anatomiaani niin hyvin, että oisin sen saanut perille asti niin, ettei se tunnu. itse asiassa se onnistui multa vasta joskus 17-v:nä. :) Kova voi olla ährääminen ysivuotiaalla, jos pelkkiä tamponeja suojaksi tarjoaa. Siteestä on helpompi aloittaa.

Mun mielestä tuo oman anatomian tunteminen on just se syy. Ja voihan niitä tamponeja ostaa tytölle valmiiksi, että saa kokeilla sitten kun haluaa. Voi sanoa vaikka, että aloittele noilla, ja voit sitten kokeilla noita, jos haluat. Eihän ne tamponit avaamattomassa paketissa mene miksikään.

Vierailija
14/49 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ermerkkisiä siteitä jo valmiiksi varastoon. Meillä nuori neiti on tykästynyt libresseen. On tarpeeksi kapea, mutta siivellinen kuitenkin.

Ne siivet on sinä mielessä hyvät, etteä lapsi liikkuu vielä ihan erilailla ja ne varmistavat siteen paikallaan pysymisen.

Älä tampooneja ainakaan vielä tarjoa. Jo pelkästään kuukautisten alkaminen on iso asia, niin ei vielä tarvitse oppia mitään työtämään sisälleen.

Vierailija
15/49 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni kävi vielä 15-vuotiaana niin, että kun vuoto oli kovin niukkaa en kerran saanutkaan tamponia itse ulos... Olin ihan paniikissa ja niinpä sitten käytiin terveyskeskuksessa iskän ja äiskän kanssa otattamassa tamponi pois, oli todella noloa...

Vierailija
16/49 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaako joku vielä kaameat Nainen-merkkiset siteet. Yök!

Itselläni alkoi menkat 13-vuotiaana v. -83, ja äitini antoi minulle Nainen-siteitä. Olivat hirveän paksuja ja suorakaiteen mallisia (siis ei puhettakaan ohennetuista reunoista tai kulmien pyöristämisestä saati siivekkeistä). Eivätpä ne muutkaan merkit kyllä sen parempia olleet. Runsaampaan vuotoon - mutta kuitenkin päiväkäyttöön - tarkoitetut siteet taisivat olla tuohon aikaan samaa kokoluokkaa kuin ne siteet, joita nykyään käytetään synnytytyssairaalassa heti synnytyksen jälkeen...

Paksut siteet rajoittivat pukeutumista liikuntaharrastuksissa ja muutenkin. Koko ajan oli tunne, että side pullotti selvästi näkyvillä ja sitä yritti peitellä pitkillä paidoilla tms. Siirryinkin hyvin nopeasti tamponien käyttöön.

Onneksi siteet ovat noista ajoista parantuneet aivan ratkaisevan paljon eli sen puolesta ei luulisi olevan kovaa kiirettä tamponien kokeilulle.

Vierailija
17/49 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.myllymuksut.com/kuukautiset-kangassiteet-c-16_56.html

Itekin käytän kuukuppia, mutta oon miettinyt ostavani noita lisäksi. Inhoan siteitä, ne on niin muovisia, mutta tartteisin joskus lisäsuojaa. Noi kävisi kuoseiltaankin lapselle minusta.

Vierailija
18/49 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaako joku vielä kaameat Nainen-merkkiset siteet. Yök!

Itselläni alkoi menkat 13-vuotiaana v. -83, ja äitini antoi minulle Nainen-siteitä. Olivat hirveän paksuja ja suorakaiteen mallisia (siis ei puhettakaan ohennetuista reunoista tai kulmien pyöristämisestä saati siivekkeistä). Eivätpä ne muutkaan merkit kyllä sen parempia olleet. Runsaampaan vuotoon - mutta kuitenkin päiväkäyttöön - tarkoitetut siteet taisivat olla tuohon aikaan samaa kokoluokkaa kuin ne siteet, joita nykyään käytetään synnytytyssairaalassa heti synnytyksen jälkeen... Paksut siteet rajoittivat pukeutumista liikuntaharrastuksissa ja muutenkin. Koko ajan oli tunne, että side pullotti selvästi näkyvillä ja sitä yritti peitellä pitkillä paidoilla tms. Siirryinkin hyvin nopeasti tamponien käyttöön. Onneksi siteet ovat noista ajoista parantuneet aivan ratkaisevan paljon eli sen puolesta ei luulisi olevan kovaa kiirettä tamponien kokeilulle.

Vierailija
19/49 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Libresse merkkisiä ohutsiteitä.

Ne ovat mukavia käyttää.

Yösiteinä ohuet yösiteet. Katsopa kaupan hyllyä siellä on kyllä valikoimaa.

Paksuja pökkelöitä eivät ole käyttäneet.

Vierailija
20/49 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelkaa äidit tyttärienne kanssa siitä, miten siteet hankitaan, varsinkin näiden joilla alkaa aikaisin. Tai en tiedä, kuinka monelle on itsestäänselvyys, että äiti ostaa yleensä kaikki hygieniajutut kotiin... Meillä ei mennyt niin.

Mun äiti osti mulle ekan paketin mutta sen jälkeen sain ostaa siteeni itse. (En siis toki omalla rahalla, vaan meillä oli kaupassa tili, ja meillä lapsilla oli velvollisuuskin käydä välillä kaupassa ostamassa tilille maitoa jne. ja siinä samalla sitten hoitaa omien hygieniatuotteiden osto, deodorantit jne.)

Mulla alkoi kuukautiset 12 v. ja vaikkei se nyt niin aikaisin ole, niin mielestäni se oli tosi noloa. Ei ainakaan meidän luokan tytöillä ollut mitään keskustelukulttuuria siitä, että kellä on, kellä ei. Mä en kerta kaikkiaan uskaltanut käydä ostamassa niitä siteitä, pelkäsin, että jos joku esim. samanluokkalainen poika on yhtäaikaa kaupassa tms.

Askartelin sitten itse siteitä wc-paperista ja teipistä jne. ja "varastin" aina äidiltä pari sidettä runsaimpaan vuotoon varmaan pari ekaa vuotta. Tilailin myös ilmaisnäytteitä. (Olin meillä ekana kotona ja hain postin.) Pikkareissa oli veritahroja ja niitä en uskaltanut laittaa pyykkiin jne. vaan itse yritin pestä ja kuivattaa vaatekaapissani...

Ja mulla oli ihan normaali, kiva äiti joka ilmeisesti vaan kannusti lastaan omatoimisuuteen kaupassakäynnin suhteen ja siihen, että kuukautisissa ei ole mitään noloa, mikä nyt varmaan sinänsä on ihan jees. Mutta ei mulla tullut mieleenkään uskaltaa sanoa äidille, että en uskalla ostaa niitä siteitä vaan pidin kaiken sisälläni... Voi mitä luksusta olisikaan ollut, jos olisin aina saanut ne kotiin kannettuna! Pienestä voi olla onni kiinni :)

Voi että mua sapettaakin nyt kun muistelen, äiti vielä joskus myöhemmin sanoi, että "niin kun silloin aluksi veit multa niitä siteitä, etkö itse uskaltanut ostaa". Ei sitten olis voinut kysyä, että haluaako, että hän toisi niitä mulle!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi