Mieheni ei ole ikinä käynyt helsingissä (41v)
Eli tapasin tuolta pohjoisesta miehen 8 vuotta sitten, rakastuin, avioiduttiin, ostettiin talo, lapsiakin jo kaksi. Hän yrittäjänä, minä kotona.
Viikonlopulla tuli ilmi ällistyttävä seikka, mieheni ei ole koskaan käynyt Helsingissä. Siis Kentälläkään ei ole käynyt kuin kahdesti, kun kävimme italiassa pari vuotta sitten. Kentällekin menille omalla autolla.
Hän on nuoruudessaan lentänyt aina Tukholman kautta (Luulajan kenttä lähempänä kuin Rovaniemi tai Oulu) ja muutenkin tuntui tuntevan Tukholman paremmin kuin Helsingin mm huvitusten suhteen.
Eilen ehdotin, että kun hänellä on synttärit tammikuussa, hommaan lapset viikonlopuksi mummolaan ja lähdemme viikonloppulomalle Helsinkiin.
Mutta se ei herralle käykään, alkoi vänkäämään että kun on ilman helsinkiä tähän asti pärjätty, pärjätään loppuelämäkin. Samperin jääräpää, tahallaan nyt ei lähde, jotta saa rehvastella jatkossakin...
Keksikääs hyvä houkutin jolla saan sen lähtemään. Joo ei lasta. Mies haluaa mutta minä en kolmatta halua.
Kommentit (118)
Helsingistähän (niin kuin monesta muustakin Suomen kaupungista) löytyy teatteria ja jazz- musiikkia. Jos on muuten valmis ja halukas matkustelemaan maailmalla ja Suomessa, mutta ei Helsingissä niin on aika ihmeellistä.
Toisaalta ymmärrän kyllä, helsinkiläisillä on aika huono maine kaupunkinsa ulkopuolella. Mutta kaupunki on hieno ja tarjoaa kyllä kaikille varmasti jotain.
Voisitko yllättää miehen? Ostat lentoliput, mutta et kerro minne ja suunnittelet oikein huikean viikonlopun täällä Helsingissä?
vaan kun se on Lapin lääniin pääkaupunki / Oulun läänin pääkaupunki / tms. Mä laittaisin ne rahat ihan johonkin muuhun matkaan, sillä Rovaniemellä/Oulussa/tms. ei ole mitään nähtävää, parempia löytyy pilvin pimein lähimaista.
kun se on maan pääkaupunki. Mä laittaisin nekin rahat ihan johonkin muuhun matkaan, Helsingissä ei ole mitään nähtävää, parempia löytyy pilvin pimein lähimaista.
vaan kun se on Lapin lääniin pääkaupunki / Oulun läänin pääkaupunki / tms. Mä laittaisin ne rahat ihan johonkin muuhun matkaan, sillä Rovaniemellä/Oulussa/tms. ei ole mitään nähtävää, parempia löytyy pilvin pimein lähimaista.
kun se on maan pääkaupunki. Mä laittaisin nekin rahat ihan johonkin muuhun matkaan, Helsingissä ei ole mitään nähtävää, parempia löytyy pilvin pimein lähimaista.
pakko sinne kaikkien matkustaa. Helsinkiin tuntuu olevan pakko kaikkien joskus mennä, jottei helsinkiläiset pidä junttina. Tässä meidän ero :)
Minusta vain on erittäin outoa, että kansalaista ei kiinnosta käydä oman maansa pääkaupungissa. Minä pyrin vierailemaan kaikkien niiden maiden pääkaupungeissa, missä maissa käyn. En siis vain mene jonnekin rannalle näkemättä sitä kaupunkia, josta maata hallitaan. Merkillistä merkillistä asennevammaisuutta.
t: ulkosuomalainen
Minusta vain on erittäin outoa, että kansalaista ei kiinnosta käydä oman maansa pääkaupungissa. Minä pyrin vierailemaan kaikkien niiden maiden pääkaupungeissa, missä maissa käyn. En siis vain mene jonnekin rannalle näkemättä sitä kaupunkia, josta maata hallitaan. Merkillistä merkillistä asennevammaisuutta.
ja kaikkien pitäisi elää ja tehdä niin kuin sinä?
kaupunki on minkäkin maan pääkaupunki, mistä sitä johdetaan? Oletko sä jotenkin pakkomielteinen vai miksi niissä pääkaupungeissa pitäisi käydä, jos ei kiinnosta yhtään? Ei edes Helsinki. Olen myös asunut ulkomailla, enkä ole pääkaupugin tuntemuksella tehnyt yhtään mitään.
tekee? Mikä siellä on niin ihmeellistä, että sinne pitää mennä? Yleissivistykseen kuuluu tietää mikä on maan pääkaupunki, mutta mitä lisäarvoa siitä saa jos käy paikanpäällä? Helsinkiläiset eivät näemmä vaan tajua ettei kaikkia heidän "hieno" kaupunkinsa vain kiinnosta ja Suomesta löytyy monta muuta mielenkiintoisempaa kohdetta. Ja käyvätkö helsinkiläiset sivistämässä itseään sitten Suomen maakunnissa ja lapissa yhtälailla, tuskin.
helsinkiläisenä olen tietysti käynyt muissa Suomen suurissa kaupungeissa (ja pienillä paikkakunnilla toki myös) kuten Lapissakin. Olisi noloa sanoa, ettei ole koskaan nähnyt Suomesta oikeastaan muuta kuin oman kotipaikkakuntansa. Ihan yhtä lailla, kun olisi noloa sanoa, ettei ole koskaan käynyt oman maansa pääkaupungissa.
Ap:lle... saisiko miehesi reissuun niin, että lähdettekin koko perhe? Että lapset pääsisivät Lintsille ym. lastenkohteisiin (joo tiedän, että huvipuistoja on muuallakin, mutta miksei yhtä hyvin Helsingissä)?
Minusta vain on erittäin outoa, että kansalaista ei kiinnosta käydä oman maansa pääkaupungissa. Minä pyrin vierailemaan kaikkien niiden maiden pääkaupungeissa, missä maissa käyn. En siis vain mene jonnekin rannalle näkemättä sitä kaupunkia, josta maata hallitaan. Merkillistä merkillistä asennevammaisuutta. t: ulkosuomalainen
kaupunki on minkäkin maan pääkaupunki, mistä sitä johdetaan? Oletko sä jotenkin pakkomielteinen vai miksi niissä pääkaupungeissa pitäisi käydä, jos ei kiinnosta yhtään? Ei edes Helsinki. Olen myös asunut ulkomailla, enkä ole pääkaupugin tuntemuksella tehnyt yhtään mitään.
Lontoo, Pariisi, Rooma, Ateena...kaikki turhia, ei mitään mielenkiintoista... Mitäpä sitä sivistämään itseään moisilla paikoilla :p
Minusta vain on erittäin outoa, että kansalaista ei kiinnosta käydä oman maansa pääkaupungissa. Minä pyrin vierailemaan kaikkien niiden maiden pääkaupungeissa, missä maissa käyn. En siis vain mene jonnekin rannalle näkemättä sitä kaupunkia, josta maata hallitaan. Merkillistä merkillistä asennevammaisuutta. t: ulkosuomalainen
Lontoo, Pariisi, Rooma, Ateena...kaikki turhia, ei mitään mielenkiintoista... Mitäpä sitä sivistämään itseään moisilla paikoilla :p
Kapunkilomailuko sinusta on vain sivistävää? Aika erikoinen tapa miettiä maailmaa.
että onko käynyt Helsingissä ja nähnyt eduskuntatalon tai presidentin linnan.
Oleellisempaa on tietää millaiset ihmiset tätä maata johtaa ja mitä mieltä he ovat tärkeistä asioista.
Minulla ei itsellä mitään hinkua ole Helsinkiin, olen toki käynyt useinkin ja olen nähnyt eduskuntatalon, presidentin linnan, tuomiokirkon ym. ym. samalla lailla olen vastaavat "tärkeät" rakennukset nähnyt Tukholmassa.
Nykyisin en edes vaivaudu Helsinkiin kaupungille vaan riittää että siirryn lentokentältä satamaan tai rautatieasemalle tai ehkä johonkin ympäryskuntaan.
Mielummin menisin Turkuun ja näkisin Turun linnan tai Olavin linnan Savonlinnassa. Tai kävisin Kuopion torilla syömässä lörtsyn tai napapiirilla ylittämässä napapiirin.
Tarkoitat varmaan karkoittimeksi :D :D :D
Jos se on 2% Suomen väestöstä jota ooppera kiinnostaa, niin tuskin sen enempää ainakaan. OIkein toivon että ooppera joutuis tulemaan toimeen 100% omillaan. Ai niin, ei se ole mahdollista, ei ihmisiä oikeesti kiinnosta.
Mua ärsyttää tällainen korkeakulttuurin pakko-elossapito...
Kapunkilomailuko sinusta on vain sivistävää? Aika erikoinen tapa miettiä maailmaa.
että Euroopan pääkaupungeista ei löytyisi mitään sivistävää...
että Euroopan pääkaupungeista ei löytyisi mitään sivistävää...
lomailla pääkapungeissa. Sivistyksestäkään en menisi niin vannomaan, tuskinpa sä sellaista ihmistä sivistyneempi olet, joka ei ole käynyt vaikkapa Lontoossa. En ole koskaan kuullut että sivistystä mitattaisiin pääkaupungeissa vierailun määrällä.
En ole koskaan kuullut että sivistystä mitattaisiin pääkaupungeissa vierailun määrällä.
Jos mietin, niin kyllä pidän sivistyneempänä ihmistä, joka on reissannut esim. Roomassa, Lontoossa, Pariisissa ja New Yorkissa kuin vastaavasti henkilöä, joka ei ole niissä käynyt, mutta reissannut kymmenessä eri turistirantakohteessa Teneriffalla ja Mallorcalla. Ei niin, ettei turistirannoillakin voisi käydä, mutta pääkaupungit eivät syyttä suotta ole maidensa edustuskohteita.
En ymmärrä tätä raivokasta "Helsinki on turha paikka / mitä välii on pääkaupungeilla" -tyyppistä jankkaamista. Kuulostaa samalta kuin 14-vuotiaiden jatkuva marmatus "Mitä vitun välii on historialla? Mix vitus mun pitäis tietää, kuka on Mikael Agricola?" (tällaisia kommentteja olen saanut mm. yläkoulussa sijaistaessani). Aiemmin vain luulin, että tuo vaihe menee ohi ja perspektiivi laajenee viimeistään peruskoulusta päästäessä...
En ole koskaan kuullut että sivistystä mitattaisiin pääkaupungeissa vierailun määrällä.
Jos mietin, niin kyllä pidän sivistyneempänä ihmistä, joka on reissannut esim. Roomassa, Lontoossa, Pariisissa ja New Yorkissa kuin vastaavasti henkilöä, joka ei ole niissä käynyt, mutta reissannut kymmenessä eri turistirantakohteessa Teneriffalla ja Mallorcalla. Ei niin, ettei turistirannoillakin voisi käydä, mutta pääkaupungit eivät syyttä suotta ole maidensa edustuskohteita.
En ymmärrä tätä raivokasta "Helsinki on turha paikka / mitä välii on pääkaupungeilla" -tyyppistä jankkaamista. Kuulostaa samalta kuin 14-vuotiaiden jatkuva marmatus "Mitä vitun välii on historialla? Mix vitus mun pitäis tietää, kuka on Mikael Agricola?" (tällaisia kommentteja olen saanut mm. yläkoulussa sijaistaessani). Aiemmin vain luulin, että tuo vaihe menee ohi ja perspektiivi laajenee viimeistään peruskoulusta päästäessä...
On paljon ihmisiä jotka eivät matkustele missään ja siltikin laajalti löytyy sivistystä monelta eri elämänalueelta. Helsingissä käymisestä sitä sivistystä tuksin kannattaa hakea.
kaikki matkailu sivistää jollain tasolla, jos vaan tekee sen avoimin silmin ja mielin. Eri asia tietty jos kulkee laput silmillä ja pään sisällä...
On junttia luulla Helsingissä käymisen sivistävän ihmistä jotenkin :D
perusteella mikä kohde antaisi minusta sivistyneemmän kuvan tai missä minun pitäisi käydä jonkun muun mielestä. Aika outoa on, jos joku niin tekee, mutta kukin tyylillään.
kaikki matkailu sivistää jollain tasolla, jos vaan tekee sen avoimin silmin ja mielin. Eri asia tietty jos kulkee laput silmillä ja pään sisällä...
On junttia luulla Helsingissä käymisen sivistävän ihmistä jotenkin :D
Aika hassua ajatella, että erityisesti joku nähtävyys sivistää ihmistä :)
ihan omasta kokemuksesta eikä vaan mielikuvien tai sterotypioiden takia. Ihan vastaavalla tavalla sivistää esim. käynti Turussa tai Savonlinnassa, näkee että eipä ne sterotypiat ja ennakkoluulot pidäkänä paikkaansa.
Aika hassua ajatella, että erityisesti joku nähtävyys sivistää ihmistä :)
jos helsinkiläinen matkailee mieluummin ulkomailla, tai Helsingin lähistöllä hän on moukka kun ei sivistä itseään. Sen sijaan jos maakuntien väki tekee vastaavaa, niin se on okei ja melkein kehuttavaa!
Ihmeellisiä ennakkoluuloja myös: itse olen asunut ikäni Helsingissä ja paria poikkeusta lukuunottamatta tuttavani ovat reissaneet eri puolilla Suomea runsaastikin.
Tästä keskustelusta tulee kyllä sellainen olo, että eipä olisi maksanut vaivaa :P