Mieheni ei ole ikinä käynyt helsingissä (41v)
Eli tapasin tuolta pohjoisesta miehen 8 vuotta sitten, rakastuin, avioiduttiin, ostettiin talo, lapsiakin jo kaksi. Hän yrittäjänä, minä kotona.
Viikonlopulla tuli ilmi ällistyttävä seikka, mieheni ei ole koskaan käynyt Helsingissä. Siis Kentälläkään ei ole käynyt kuin kahdesti, kun kävimme italiassa pari vuotta sitten. Kentällekin menille omalla autolla.
Hän on nuoruudessaan lentänyt aina Tukholman kautta (Luulajan kenttä lähempänä kuin Rovaniemi tai Oulu) ja muutenkin tuntui tuntevan Tukholman paremmin kuin Helsingin mm huvitusten suhteen.
Eilen ehdotin, että kun hänellä on synttärit tammikuussa, hommaan lapset viikonlopuksi mummolaan ja lähdemme viikonloppulomalle Helsinkiin.
Mutta se ei herralle käykään, alkoi vänkäämään että kun on ilman helsinkiä tähän asti pärjätty, pärjätään loppuelämäkin. Samperin jääräpää, tahallaan nyt ei lähde, jotta saa rehvastella jatkossakin...
Keksikääs hyvä houkutin jolla saan sen lähtemään. Joo ei lasta. Mies haluaa mutta minä en kolmatta halua.
Kommentit (118)
on jotenkin nostalgisia ja siksi niitä niin puolustetaan.
Mun täytyy myös myöntää (ihan jopa Helsingissä vuosia asuneena) että Särkänniemi on huomattavasti kivempi paikka kuin Lintsi. Miettikääpä nyt ihan ympäristöäkin, Särkänniemi on upealla paikalla Näsijärven rannalla. Lintsin ympäristö on aika säälittävä spurgulaumoineen.
mutta jos se on liian pieni ja hikinen kotimaanmatkailulle, niin mikäs Suomen kaupunki EI ole?
sitä väkisin kääntämään. Helsinki on kuitenkin aika pieni ja hikinen pääkaupunki valtaosaan muita verrattuna.
ei kyllä pidä Lintsiä ja Korkeasaarta kaupungin parhaina nähtävyyksinä.
on jotenkin nostalgisia ja siksi niitä niin puolustetaan.
Mun täytyy myös myöntää (ihan jopa Helsingissä vuosia asuneena) että Särkänniemi on huomattavasti kivempi paikka kuin Lintsi. Miettikääpä nyt ihan ympäristöäkin, Särkänniemi on upealla paikalla Näsijärven rannalla. Lintsin ympäristö on aika säälittävä spurgulaumoineen.
Ihan kuin kaikilla maailman ei-pääkaupunkilaisilla olisi joku valtaisa alemmuuskompleksi ja sitä myötä tarve vähätellä oman pääkaupunkinsa merkitystä.
Jos ei koe merkitykselliseksi nähdä omin silmin mistä kotimaata johdetaan, niin se on kyllä ihan jokaisen oma valinta. Minusta itsestäni olisi hyvin omituista matkustella maailmalla tietämättä omasta maastaan edes sen vertaa, että olisi käynyt pääkaupungissa.
Minulla oli juuri ryhmä ulkomaalaisia asiakkaita vieraana, ja olisin kyllä vaikuttanut todella hölmöltä, jos en olisi osannut kertoa monipuolisesti Suomesta. Onneksi olen kiertänyt Helsingin lisäksi kaikki muutkin maamme suurimmat kaupungit (aika monta pientäkin) ja muutenkin merkittävimmät matkailukohteet idästä länteen ja pohjoisesta etelään. Ei ollut vaikeuksia kertoa ylpeästi omasta maasta ihan omakohtaisiin kokemuksiin perustuen.
olen sitä mieltä, että jos ap:n mies jostain kumman syystä noin haluaa, niin älkää menkö Helsinkiin. Ei kannata tehdä tuollaisesta mitään arvovaltakiistaa. Lähtekää johonkin muualle.
Tai teatteriliput kansalliseen tai johonkin trendikkäämpään teatteriin, stand up iltaan, balettiin, nykytanssiesitykseen tms. Suunnittele valmiiksi museo/taidekierros, Kansallismuseo, Ateneum, Kiasma, joku pienemmistä gallerioista, pöytä Bellevuesta... Vie katsomaan keskustaa ja "horror"-lähiöitä, istukaa kuppiloissa, sopikaa kiertokäynti eduskuntataloon - sellaisia juttuja, joita muista kaupungeista ei löydy. Jos loppukesästä menisitte, niin Kesäkino Engel olisi ehdoton. Se on mielestäni parasta mitä Helsingistä löytyy.
Ja jos ei näillä lähde, niin sano suoraan se perimmäinen syy: yleissivistyksessä on norsun mentävä aukko, jos ei oman maansa PÄÄKAUPUNGISSA ole käynyt. Ei sellainen yrittäjä voi ulkomaisia vieraita kestitä, joka ei omasta maastaan tuon vertaa välitä!
kuin Helsinki tai kamalia paikkoja. Mä olen Helsinkiläinen, oon silti käynyt Särkänniemiessa, olen käynyt Kouvolan tykkimäessä ja monessa muussa paikassa. Ei olis tullut mieleenkään vuodesta toiseen jumittua yhteen ja ainoaan samaan paikkaan.
Kun lapset oli pieniä, käytiin muumimaailmassa, ja mä voin ihan rehellisesti sanoa että mua ei muumit kiinnosta pätkääkään, ainoa ilo minkä sain siitä reissusta oli katsoa lapsien riemua. Vaikka en niistä muumeista digannut, en silti morkkaa koko Naantalia ihan paskaksi paikaksi. Me käytiin ihanassa ravintolassa syömässä ja saatiin hyvää ruokaa. Kiva päivä kaikenkaikkiaan.
Ap rinnasti lopuksi kolmannen lapsen teon ja sen, että mies ei halua käydä Helsingissä?
Kuinka moni helsinkiläinen on käynyt vaikka Lapissa? Kun kehäkolmosen ulkopuolella joku on ylimielinen Helsinkiä kohtaan niin sisäpuolella on 13 tusinaan, jotka on ylimielisiä muita paikkoja kohtaan.
Ihan ymmärrettävää jos ei ole käynyt tekemällä tehdyssä pääkaupungissa, Helsinki on syrjässä tuolta (ja monesta muustakin) suunnasta.
Ap rinnasti lopuksi kolmannen lapsen teon ja sen, että mies ei halua käydä Helsingissä? Kuinka moni helsinkiläinen on käynyt vaikka Lapissa? Kun kehäkolmosen ulkopuolella joku on ylimielinen Helsinkiä kohtaan niin sisäpuolella on 13 tusinaan, jotka on ylimielisiä muita paikkoja kohtaan. Ihan ymmärrettävää jos ei ole käynyt tekemällä tehdyssä pääkaupungissa, Helsinki on syrjässä tuolta (ja monesta muustakin) suunnasta.
Itse olen käynyt n. 10 kertaa. Ensimmäisen kerran vauvana, toisen kerran 12-vuotiaana oltiin leirikoulussa viikon verran. Matka tehtiin bussilla ja pysähdyttiin aika paikkoihin missä oli joku nähtävyys tai muuten kuulu paikka. Että kyllä meitä Helsinkiläisiä ainakin viedään täältä toisiin kaupunkeihin tutustumaan. Käytiin myös Tampereen särkänniemessä luokkaretkellä.
Viime kesänä mä ja mies lähdettiin päiväksi Kotkaan, ihan extemppore ja meillä oli oikeesti todella ihana päivä vaikka siihen ei sisältynytkään mitään nähtävyyksiä tai muuta erikoista. Meillä ei ole siellä edes tuttuja. Käytiin jollain kirppiksellä, kahvilla ja syömässä ja vaan ajeltiin ja käveltiin. Terkkuja vaan Kotkaan, oli oikein mukavaa.
Kuinka moni helsinkiläinen on käynyt vaikka Lapissa?
Yleensä liikutaan Riihimäki - Hämeenlinna - Renko -akselilla. Hämeenlinna on Suomen ihanin kaupunki. Mä tykkään :)
"yleissivistyksessä on norsun mentävä aukko, jos ei oman maansa PÄÄKAUPUNGISSA ole käynyt. Ei sellainen yrittäjä voi ulkomaisia vieraita kestitä, joka ei omasta maastaan tuon vertaa välitä!"
Naulan kantaan!!
tekee? Mikä siellä on niin ihmeellistä, että sinne pitää mennä? Yleissivistykseen kuuluu tietää mikä on maan pääkaupunki, mutta mitä lisäarvoa siitä saa jos käy paikanpäällä? Helsinkiläiset eivät näemmä vaan tajua ettei kaikkia heidän "hieno" kaupunkinsa vain kiinnosta ja Suomesta löytyy monta muuta mielenkiintoisempaa kohdetta. Ja käyvätkö helsinkiläiset sivistämässä itseään sitten Suomen maakunnissa ja lapissa yhtälailla, tuskin.
Ihan kuin kaikilla maailman ei-pääkaupunkilaisilla olisi joku valtaisa alemmuuskompleksi ja sitä myötä tarve vähätellä oman pääkaupunkinsa merkitystä.
Jos ei koe merkitykselliseksi nähdä omin silmin mistä kotimaata johdetaan, niin se on kyllä ihan jokaisen oma valinta. Minusta itsestäni olisi hyvin omituista matkustella maailmalla tietämättä omasta maastaan edes sen vertaa, että olisi käynyt pääkaupungissa.
Minulla oli juuri ryhmä ulkomaalaisia asiakkaita vieraana, ja olisin kyllä vaikuttanut todella hölmöltä, jos en olisi osannut kertoa monipuolisesti Suomesta. Onneksi olen kiertänyt Helsingin lisäksi kaikki muutkin maamme suurimmat kaupungit (aika monta pientäkin) ja muutenkin merkittävimmät matkailukohteet idästä länteen ja pohjoisesta etelään. Ei ollut vaikeuksia kertoa ylpeästi omasta maasta ihan omakohtaisiin kokemuksiin perustuen.
Taidat kyllä olla aika yksinkertainen :D
kun se on maan pääkaupunki. Mä laittaisin nekin rahat ihan johonkin muuhun matkaan, Helsingissä ei ole mitään nähtävää, parempia löytyy pilvin pimein lähimaista.
Loistoristeilijätkin yleemsä sivuuttavat Helsingin ja menevät Tallinnaan mieluummin Ovat huomanneet, että vain pieni osa lähtee laivasta käydäkseen Helsingissä. Ei Helsingillä valitettavasti ola mitään vetovoimaa turistien silmissä, Lappikin on monin verroin houkuttelevampi.
kiinnostavuudesta vaan siitä että satamamaksut Helsingissä on ihan poskettoman suuret.
kun se on maan pääkaupunki. Mä laittaisin nekin rahat ihan johonkin muuhun matkaan, Helsingissä ei ole mitään nähtävää, parempia löytyy pilvin pimein lähimaista.
Ootko käynyt Helsingissä? Jos et, niin kannattaa kuitenkin tutustua, voit yllättyä positiivisesti. Jos olet käynyt, niin silloinhan sä sentään oot tosiaan käynyt, etkä ole sellainen junttipulla joka ei oman maansa pääkaupunkiin viitsi edes kerran elämässä matkustaa.
Ootko käynyt Helsingissä? Jos et, niin kannattaa kuitenkin tutustua, voit yllättyä positiivisesti. Jos olet käynyt, niin silloinhan sä sentään oot tosiaan käynyt, etkä ole sellainen junttipulla joka ei oman maansa pääkaupunkiin viitsi edes kerran elämässä matkustaa.
Olen jopa asunut siellä
Helsingistä mitään itsellesi. Mä tykkään tosi paljon, varsinkin keväisin ja kesäisin Helsinki on parhaimmillaan.
Millä tavalla se olis parempi mies käytyään Helsingissä?
Kyllä minä tiedän siellä Porthaniassa luennoilla vuosia istuneena, mitä Helsingillä on tarjottavana, viimeksi syyskuussa olin siellä viikon. Mutta miten houkutella mies liikkeelle? On kulttuurista kiinnostunut, ei eläintarhat tai kapakat kiinnosta. Klassinen musiikki ja teatteri vetävät puoleensa, samoin Jazz ja golf. Mies puhuu 6 kieltä sujuvasti, kontakteja löytyy ympäri maailmaa, viimeksi marraskuun alussa oli meillä 4 ranskalaista vieraana, elokuussa sveitsiläisiä. Itse kävimme SAS:lla viimeksi syyskuussa Pariisissa. Eli juntista ei todellakaan ole kysymys mieheni kohdalla, vaikka "vain" merkonomi onkin. Mutta siis jääräpäinen on. Miten te käännätte miehen pään, kun se oikein juntturaksi alkaa, sitähän tässä alunperin kysyin, en sitä, kannattaako hesaan mennä vai ei.
jos ei voi mieliksesi lähteä Helsinkiin.