MARRASMURUT tammikuu 2009
Ajattelin uuden pinon laittaa kun vanha on hukkunut johonkin. Ovatkos kaikki vielä joulutohinoissa kun on niin hiljaista?
Nyt on täällä etelässäkin laskenut pakkasen puolelle ja pähkäilen miten paljon tuota vaavia uskaltaa viedä ulos? Päivät on niin pitkiä sisällä ton isomman kanssa ett ulos tekis mieli. Meillä kun on se BPD:kin, krooninen hengityselinsairaus, niin en tiedä miten sekin vaikuttaa. No onneks viikon päästä on kontrolli niin voi kaikkea kysellä. Eikös pakkasraja ole se 10 astetta? Esikonen kun oli kesävauva, se oli paljon helpompaa...
Pojasta on tullut oikein tissivauva, tuttiakaan ei enää oikein huolisi. Nukkuisi mieluiten sylissä tissi suussa. Oon vähän hemmotellut liikaa :) Iloinen hymypoika on ja juttua alkaa tulla. Lattialle kun laittaa niin jalat ja kädet alkaa heilua. Isosisko on tosi kiva ja sen touhuja tykkää katsella, Kantoliinaa kokeilin kun uneen rauhoittuminen oli vaikeaa ja sehän olikin hyvä, poitsu sammu ilman kitinöitä viidessä minuutissa.
Mites muiden kuulumiset?
murunmamma ja mussumuru 6viikkoa
Kommentit (67)
Luin ketjun läpi ja monella tuntuu olevan samoja "ongelmia" kun meilläkin. Tyttö täyttää nyt 6.pvä 3kk. Miten se aika meneekin niin nopeesti. Mut nyt asiaan:
Meilläkään ei tuttia syödä. Mä en edes muista millon tytöllä on tutti ollut viimeksi suussa edes sen siunatun sekunnin, mikä on meillä yleensä se maksimi aika. Enpä ole kovasti sitä sitten tyrkyttänytkään kun näkee selästi että hän ei siitä pidä niin olkoon sitten ilman kun on tähänkin asti pärjännyt noin hyvin.
Rotavirus rokotteesta: En muista enää että kuka puhu mistäkin... Mutta puhetta oli että joku oli sitä menossa ottamaan. Niin kerron muillekkin että se kannattaa tilata apteekista muutamaa päiväa ennen neuvolaan menoa kun tuo on tilaustavaraa eikä niillä sitä siellä apteekissa heti valmiina. Me otettiin se missä on 3annosta ja mun mielestä se "tuubi" on vähän hölmö kun se suu on kova. Olis varmaan vauvallakin kivempi kun se olis pehmeämpi.
Nukkumisesta: Meillä tyttö nukahtaa suunilleen 22-23 aikaan, niin että menen hänen kanssaan sänkyyn (älkää nyt sitten ajatelko tota sanaa kaksmieleisesti) ja hän syö niin kauan kun nukahtaa. Me nukutaan perhepedissä, mutta kovasti toivon hänen oppivan nukahtamaan omaan sänkyyn. Te, jotka olette siinä onnistuneet, kertokaa miten sen teitte ja miten se meni ja miten vauva siihen suhtautui. Mulla on nukkuminen ahdasta kun tyttö vajoo mun kainaloon.
Meillä kestoillaan kotona, mutta kyläilyreissulla on kerttikksia. Ostin niitä biohajoavia vaippoja, joten ne on vähän ympäristöystävällisempiä. Kuinka monella ne jotka suunnittelu kestoilevansa niin on tuo suunnitelma pitänyt? Ja mistä olette vaipat ostanut. Mä olen ahkera huuto.netin käyttäjä ja sieltä onkin kaikki vaipat meille hankittu.
Nyt kun muistin vielä... niin meidän tyttö suostuu syömään pullosta. Joskus hän luulee sitä tutiksi ja sylkee ulos, mutta on vaan sinnikkäästi tarjottava takasin että tajuaa että se onkin ruokaa.
Mutta nyt on mentävä kun tyttö huutelee ruokaa... eli minua :D
Meillä aivan alussa poika ei suostunut nukkumaan omassa sängyssä. Nukahti tissille ja sit kun otti tissin pois ja nosti sänkyyn niin heräsi eikä suostunut jäämään omaan sänkyyn. Aina tosin vaan odotin että poika nukahti sikeästi ja sit varmaan heräsi siihen kun oma sänky oli kylmä. Sitten aloinkin nostamaan pojan heti sänkyyn kun nukahti, eikä hän kerennyt päästä syvään uneen joten hän ei pelästynyt nostamista ja kylmää sänkyä. Eli meillä ainakin on toiminut se että nostetaan heti omaan sänkyyn kun on nukahtanut rinnalle. Alussa kuitenkaan ei suostunut siltikään jäämään omaan sänkyyn mielellään mutta muutama silitys vauvan rinnasta ja poika rauhoittui ja nukahti. Alussa myös siirrettiin pinnasänky meidän sänkyyn kiinni ja nukuin aivan kiinni pinnasängyssä ja kun poika alkoi kitistä (ei nälkäänsä) silitin jälleen rinnasta ja hän nukahti. Ja kun taas oli yöllöä syönyt nostin vaan sänkyyn ja silitin muutaman kerran. Nyt on jo yli kuukauden ollut pinnasänky eri puolella huonetta ja yöt menee paremmin kuin hyvin. Myös rauhallinen musiikki on auttanut meidän poikaa rauhottumaan ja nukahtamaan omaan sänkyyn.
Löysin viikonloppuna tuttipullon mikä kelpaa meidän pojalle. Eli NUK first choise merkkinen kelpaa ja tuttiosa on pehmeää luonnonkumia ja reikä on iso niin ei pojan tarvitse paljoa imeä kun omasta tissitä tulee suihkuamalla eikä poika siis ole tottunut imemään kovasti.
Onko muut ajatellut ottaa muita rokotteita kuin mitä on yleisessä rokotusohjelmassa?
Me otettiin tytölle se calmette rokotus joka on siis tuberkuloosia vastaan koska reissataan tuolla viron puolella niin on sitten suoja valmiina. Tyttö heräs näköjään just NYT 6 tunnin päikkäreiltä , joten jatkan kirjoittelua myöhemmin
Meillä neuvola oli viime viikolla, jossa tytsi sai ensimmäisen annoksen tuosta Rotarokotteesta. Onneksi pysy sisällä, eikä tullut mitään sivuvaikutuksiakaan :) . Paino ja pituus kulkee hyvin käyrällä, 6,1kg ja 60,5cm, (syntymämitat 4,5kg ja 54cm). Rintaruokinnalla on menty ja hyvin tuntuu maitoa riittävän ihan pumpattavaksi asti. Onneksi tyttönen ottaa myös pullon, niin oon päässyt kampaajalle ja jopa kerran käytiin myös iskän kans elokuvissa, kun mummu ja pappa tuli lapsenlikaksi :D . Meillä on siis tuo Pamperspakkauksessa tullut Aventin pullo.
Nukkumisesta vielä.. meillä on tähän asti nukahdettu yöunille rinnalla, mutta nyt oon alkanu hiljan opettaan, että nukahtaa syötyään syliin äidin poskea vasten, näin on päästy siitä, että heräis ku laskee omaan sänkyyn. Pääsääntöisesti herää kerran aamuyöstä tankkaan, mutta onpa jo pari yötä mennyt ilman heräämisiäkin. Jännä, että Localoballako se oli neuvolatäti ollu moisesta huolissaan, meillä ku täti vain kovasti onnitteli hyvistä öistä :D :D . Parhaat päikyt lähtee vaunuissa pitkän lenkin päälle!
Olipas siinä kerraksi juttua :D ,
terveisin Hanasu
Neuvolalääkäri sanoi laittavansa lähetteen allergiasairaalaan. Polvissa oli pienet ihottumapläntit (noin peukalonpääni kokoiset), jotka sitten räjähtivät kasvuun ja nyt on polvet ja reidet koppuraa ja etenee pohkeisiin. Maidon jätin jo pois, jolloin posket rauhoittui, nyt mennään sitten lisäksi ilman kotimaisia viljoja... Kaiken kukkuraksi olen itse nyt herkistynyt pähkinälle! Olen lapsena ollut allerginen kananmunalle ja suklaalle, joten tää oli pieni sokki. Onneksi oire on vain kyynertaipeiden kutiaminen ja tulee vain syödessä paljaasti pähkinöitä.
Siis niistä jaloista, nyt näyttäisi että viljaton helpottaa jalkojen ihon reagointia. Neljäs päivä menossa. Tänään vaan tuli jonkin aineen kohdalla takapakkia, kun posket punoittaa ja silmiä hierontaan imetyksen yhteydessä. On tää salapoliisi työ tuskaa. Onneksi poika edelleen saa nukuttua ja yöt menee pääosin nukkuessa (nyt syödään taas kaksi kertaa yössä). Paria poikkeusta lukuunottamatta yöt menevät edelleen omassa sängyssä, johon siirto tosiaan kävi hämmästyttävän kivuttomasti. Ainoa "virhe" viime viikolla oli kun vaihdoin kaikki lakanat kerralla, poika selvästi vieroksui sängyn muuttunutta tuoksua.
Olisi mukavaa käydä jossain itsekseen, mutta kun pakkasessa oleva maito ei ole nyt ratkaisu, sillä käytin silloin maitotuotteita. Joten odottelen tuota allergiasairaalan yhteydenottoa....
t.Localoba
Poika aloitti oksentamaan ti aamuna ja koko päivä meni siihen. Nyt olen sitten yrittänyt pitää lapsia vähän erillään toisistaan josko vaikka olisi niin hyvä tuuri ettei muut tautia saisi. Sunnuntaina pitäisi olla Typsyn ristiäiset niin menee kaikki pieleen jos joudutaan perumaan ja juhlapaikka on seuraavan kerran vapaana vasta maaliskuun lopussa. Esikoinen meni kouluun mutta muut pidän kotona loppuviikon etteivät enää mitään uutta tautia meille tuo. Soitin aamulla eskuun niin puolet lapsista on poissa kuumeen takia.
Meillä ei onneksi kenelläkään ole mitään allergioita mutta tiedän kaveri perheiden kautta kuin hankalia ne voivat olla :( Ainoa mitä meidän Typsyllä tällä hetkellä on niin karstaa päässä. Pitää joku ilta vähän öljytä päätä ja sitten pesun jälkeen vielä harjaus niin eiköhän se vähän ainakin auta.
Rokotuksista joku kyseli. Minä olen ilmoittanut itseni, 5v tytön ja Typsyn rokotetutkimukseen. Itse olen mukana lintuinfluenssatutkimuksessa, 5v influenssatutkimuksessa ja Typsy meningokokki B- tutkimuksessa. Typsy saa tuota kautta myös kaikki neuvolan kautta saatavat rokotteet. Olemme aiemminkin olleet mukana vastaavissa tutkimuksissa jolloin tutkittiin rotavirus rokotetta. Poika sai tuolloin lumerokotteen ja tyttö oikean rokotteen. Voisiko tuosta johtua että mielestäni tytöllä vatsataudit eivät ole olleet niin kovia kuin muilla. Varsinkin poika on se joka oksentaa monta päivää.
Meillä oli hieman hankaluuksia saada kummeja kun eipä enää porukat kuulukaan kirkkoon niinkuin aikoinaan. Saatiin kuitenkin Typsylle kaksi kummia ja yksi "hengessä mukana" oleva kummi. Nimestä ei edelleenkään ole havaintoa joten taitaa illat ennen sunnuntaita mennä nimeä pohtiessa.
Lupasin tänään lapsille että pääsevät hiihtämään kun kerrankin on luminen talvi. Joten ruokaa naamariin ja ulos :)
Moschino ja Typsy 2kk
Ja Typsy sai nimekseen Nea Ella Aurora (Ella kutsumanimenä) Meni vähän nimen keksiminen puihin kun piti lauantai illalla miettiä niin meidän 5v aloitti sitten oksentamaan :( Luulin jo että olisimme selvinneet vain yhdellä tautisella mutta eipä sitten onnistunutkaan. Alunperin meitä piti olla 32 mutta peruutuksia tuli kun laitoin viestin taudista joten meitä ei ollut sitten kuin 17. Harmittaa vaan reippaasti kun ruokaa jäi yli tosi paljon. Vähän sain pakkaseen ja lopun voileipäkakun mies vie huomenna töihin. Nyt kun juhlat ovat ohi ei enää väliä vaikka tulis kuin monta tautia peräjälkeen.
Onkos muilla jo ristiäiset/nimiäiset vietetty?
Laittakaapa muutkin kuulumisia tulemaan ettei ihan yksinpuheluksi mene :)
Moschino ja Ella 2kk
heips
meillä nimiäiset oli jo 11.1. ja poika on nyt Joel Juho. Tosin kutsun edelleen Pavuksi :-). Olin jo aloittanut maidottoman dieetin, joten herkut meni sivu suun.
Käytiin yksityisellä Prick-testeissä, jotka eivät paljastaneet mitään. Kokeilin kauraa takaisin, huonolla menestyksellä, polvet aukesi taas... Tänään neuvola-punnitus ja perjantaina allergiasairaalaan lääkärille.
Ongelmallisinta on se etten saa mistään oikein proteiineja. Reumaoireiden vuoksi lopetin lihan syönnin 4v sitten pl. kala. Nyt kuitenkin olen kalattomalla, koska poika saa siitä oireita. Rakastan papuja ja linssejä, eikä niitäkään voi nyt syödä ja itselleni ei sovi soijatuotteet. Huah, eli kaksi vaihtoehtoa enää: aloitan lihan syönnin tai siirrymme täysin korvikkeisiin. Oikeastaan nuo korvikkeet on ainoa vaihtoehto, sillä en tiedä miten sairaaksi tulen tuosta lihasta... Ankeaa, sillä maitoa kyllä tulisi!
Localoba ja Papu kohta 2,5kk
Meilla viikkoja kasassa 10 ja pari paivaa paalle.
Niin on vaan helppo vauva ( verrattuna kahteen aiempaan ) etta ei ole ollut mitaan kirjoitettavaa ( olen niita jotka kirjottavat vain kun haluan valittaa :P ).. Mutta meidan 2kk on mennyt jota kuinkin nain...
6 viikkoseksi asti nukkui mun vieressa sangyssa sitten aloin siirtaan imetyksen jalkeen omaan sankyyn ja sinne typsytin naytti hyvin jaavan joka kerran jalkeen:)
Nyt tytto menee nukkumaan 20:00 hereilla imetyksen jalkeen ja nukahtaa itse. Syo sitten 00:00 ja 04:00 ja heratys 07:00-07:30 kun taytyy saada noi "kamppikset" kouluun :) Paivalla nukkuu valilla paljon valilla hyvinkin vahan, mutta on hyvan tuulinen kun mika nukku tai ei.
Meillakin taitaa olla allergiaa mika laittaa posket punottamaan mutta en ole asialle tehnyt mitaan ja mitaan en ole lopettanut syomasta kun ei muita oireita tule kun noi posket, ihon pesen aamuin illoin ja rasvaan ja silla on parjatty. Ehka tallainen rintamaidon kautta altistaminen on se "hella tapa" kun oireet on noin pienet.....
Tuttia kaytetaan vain ja ainoastaan jos itkee kun menee vaunuihin ( ettei ala hikoileen ) ja muuten en anna. Peukkua olen yrittanyt tarjota tosin han ei siitakaan ole liian kiinnostunut, mutta mina olen enemmankin peukku kuin tutti kannattaja :)
Tuttipulloa en ole edes kokeillut mutta kun 6kk "saa" alkaa antaan ruokaa niin saa han myos alkaa juoda mukista vetta jne jne ( nain tehty aiemmillakin kerroilla, eli meilla ei ole ollut ikina kaytossa tuttipullo ).
Mutta jeps ihanaa elamaa <3
Kaikille hyvia vointeja ja kuulumisiin :)
... ettei käy niin että se lutkuttaa sitä vielä 4-5 vuotiaan. Tutista on helpompi päästä eroon kun peukusta...Mä näin tässä yks päivä kun rattaissa istu VÄHINTÄÄN 3 vuotias tyttö ja lutkutti peukkuaan kyllä kävi sääliks raukkaa, kun on tavoista vaikea päästä eroon.
mulla on entuudestaan jo yks peukuttelija ja yks tutittelija :)
Peukuttelija oli ihan mielettoman ihana kun ei tarvinnut tuttia kaivella ja nostella oisin tai paivisin ja 2vuotiaana Nalle Puh laastarin avulla ( oli niin kiva laastari etta poika ei raaskinut sita imutella ) lopetti peukuttelun alta viikossa.
Tutittelijaltani otin tutin pois 11kk ikasena ettei se sit istu rattaissa 3v ja lutkuta tuttia :P ( oikeesti otin tutin pois sen takia kun huomasin etta kaytin tuttia lapsen lohduttajana sen sijaan etta oisin itse "vaivautunut" lohduttaan ) Tosi tylsaa sit yollakin kun sita ei loytynyt niin mistaan ja kalliitakin ovat pirulaiset... Mutta viikossa selvittiin siitakin vierrottautuun, eli ei sinansa eroa ollut vierroituksen ajassa.
Mun hlokohtasen kokemuksen mukaan siita peukun imemisesta pelotellaan ihan liikaa :) Meilla se oli vaan positiivinen kokemus :)
Maisha
P.s ja meilla lapset on joutunut pois rattaistakin 2v :)
Meillä ei tuota ongelmaa ole kun tyttö ei syö tuttia eikä peukkua. Tuttia olen tarjonnut mutta sylkee saman tien ulos ja ja ilme kertoo että "mitä hittoa sä tunget mun suuhun", eikä selvästikään pidä siitä. Joten väkisin en ole tarjonnut.
Tyttö kutsuukin, joten täytyy mennä.
Ai niin, meidän tytän ristiäiset oli tammikuun puolessa välissä ja nimeksi tuli Sara Hertta Emilia
crabu-87 ja Sara 3kk ja 2pvää
maisha:
en minäkään mitään tekisi, jos vain hieman posket tai vain iho yleensä oireilisi. Saattaa olla merkki atooppisesta ihosta, ei välttämättä allergiasta. Toki kannattaa ihoa rasvailla ettei se muutu pahemmaksi ja seurailla tilannettta.
Meillä tuo allergia oli seurattavien listalla jo etukäteen, kun molemmat vanhemmat ollaan oltu vauvana/lapsena allergikkoja.
Seuraava etappi on maitoaltistus allergiasairaalassa noin 1,5 vkon kuluttua. Siihen asti jatkuu dieetti ja äiti kärsii ja menee ostamaan huomenna lihaa kaupasta.... Mitä ei lapsensa hyvinvoinnin eteen tekisi. No joo, en ole marttyyri! Olo on helpottunut, kun on päästy tutkimuksiin ja dieetti on tuottanut tulosta. Rasvauksella on saatu pojan iho kuntoon ja on nyt sellainen, ettei vieras uskoisi, että ongelmia on.
Poika on hyväntuulinen ja juttelee kovasti. Eilen kylvyssä keksi, että vettä on kivaa läiskiä!
Tutti maistui, muttei maistu enää, tilalle on otettu nyrkki....
Localoba ja Papu 2,5kk
En kans suosittele peukuttelua. Siitä vaikea opettaa pois,ja voi saada aikaan pahoja purenta vikoja,mitä sit on ikävä alkaa korjaamaan hammasraudoilla vanhempana! Tutti parempi,vaik ei sekään hyvä. Dento bon tutti varmaan parhain mihin kannattaa opettaa,jos jotain haluaa lutkuttaa.:)
@Salsa, onko noi tutit tullut jo takas markkinoille : http://www.iltalehti.fi/uutiset/200901148913861_uu.shtml
Mut en ois ihan varma siita toisesta vaihtoehdosta missa se ttti vapauttaa ruoankorviketta vauvan suuhun.
Meijan mimmi kans sai sillon aikoinaan tutin 4kk iassa kun sen refluksi oli niin paha ja ei "voinut" tissia antaa kun puklaili sitten niin paljon ja vatsahapot sitten ois kiusannut kurkun rikki.... eli kerkes sita imuttaan kai "vaan" ( ? ) 7kk.
Mutta siis mua ei hamaa yhtaan lapset tutittomina tai tutin kanssa. Vauvat ja vanhemmat on erilaisia :)
@Localoba:
Hyva etta ootte paassyt noihin testeihin. Taalla kun ei oikein edes ammattilaiset usko etta aidinmaidosta vois valittya mitaan allergisoivia aineita vauvaan, hoh hoh mutta on ihan turha yrittaa hakata paataan seinaan ja yrittaa vakuutella :(
Oliko sun omat allergiat ihan vaan lapsuus ajan allergioita?
Meilla myos todettu etta mun kuukautiset vaikuttaa vauvaan, eli 2 menkat on ollut jo ja kummallakin kerralla iho menee naamasta ihan punasille napyille, tosi kurjaa mutta toivottavasti ajan kanssa helpottaa..
Toivottavasti teillakin tilanne helppaa siina mielessa etta et itse joudu karsiin kovin paljoo ja kauaa kun sita lihaa joudut syomaan... ja etta Pavullakin helppaa pian:)
Kaikille hyvat alkaneet viikot
maisha:
ruoka-allergiat loppu minulla murrosiässä ja ristiallergiaoireet alkoivat uudelleen parikymppisenä eli koivunsiitepölyn aikana reagoin mm. tomaatille ja omenalle, joita voin muulloin syödä. Siitepöly ja eläinallergiat on olleet riesana vaihtelevasti koko ajan paitsi raskaana ollessa, jolloin kaikki oireet oli poissa.
Meillä tuo Pavun allegiaoireiden toteaminen oli onneksi helppoa eli lehahtelu ja ihon huonontuminen, mutta tuttavilla on nyt vuoden ikäinen poika, joka reagoi ainoastaan suolistolla ja kummallakaan vanhemmista ei mitään allergioita.
Onneksi löysivät osaavan lääkärin ja poika voi ja kasvaa hyvin suppeasta ruokavaliosta huolimatta.
Eilen lisäsin mangon valikoimaan ja tulipa tänään jännän väristä, hehkuvan oranssia, kakkaa pojalta, toivottavasti väri lähtee pesussa vaatteista.... onneksi ei paljon tullut vaipasta yli.
Meillä kävi vaari hakemassa tänään vanhemmat lapset mökille hiihtämään ja nyt mulla on kokoajan sellainen tunne että pitää käydä ikkunasta kurkkaamassa mitä lapset touhuaa pihalla eli en osaa rentoutua. Ellan laitoin päikkäreille ja sit telkkarista kattelin viime viikon tallennuksia niin meinasin vähän väliä käydä ikkunalla. Keskiviikkona tulevat varmaan kotiin jolloin äitikin rentoutuu :) En sitä tarkoita etteikö vaari lasten kanssa pärjäisi mutta on vaan niin outo olo.
Hieman on meillä päivärytmi muuttunut. Aamulla ollaan hereillä pari tuntia ja sit ekat päikkärit. Iltapäivällä ja illalla sit ne muut. Jos ei aamu päikkäreitä jostain syystä ole saanut nukuttua sitten nukkuu yhdet pidemmät. Soseita (porkkanaa, jauhelihaa, kanaa yms) ajattelin tehdä pakkaseen valmiiks ettei sit tarvii kuin sulattaa perunan kaveriks. Varmaan huhtikuussa aletaan maistelemaan noita. Lihat sitten myöhemmin.
Tutista ja peukusta oli aiemmin juttua ja minä olen kyllä ehdottomasti tutin kannalla koska saimme esikoisen 9v pois peukusta vasta viime vuonna. En ole varma onko vieläkään ilman koska saattaa nukkumaan mennessä vielä syödä peukkua kun en ole näkemässä. Hampaisiin ei ole vaikuttanut mutta sormethan ovat tunnetusti pöpön kerääjiä ja mulla on hirvee pöpökammo. Muilta olen saanut tutin pois ennenkuin ovat täyttäneet 2v. Meillä oli yöllä useampi tutti pöydällä odottamassa jos oli edellinen hukkunut. Ei tarvinnut sänkyä tai lattiaa koluta. En tiedä kuin Ellan käy koska ei tuttia huoli ja peukku sekä etusormi ovat molemmat hyvästi niveliä myöten suussa ja lussutus on kovaa. Yöllä varsinkin syönnin jälkeen ennen kuin nukahtaa. Pitää vaan sitkeesti yrittää jos sitten jossain vaiheessa huolisikin.
Torstaina on Ellan neuvola joten kuulumisiin :)
Moschino ja Ella (melkein 3kk)
Tänään oli allergiasairaalassa maitoaltistus ja nyt jatketaan maidon antoa kotona, kun ei tullut selkeää näyttöä allergiasta. Sairaalaan otin mukaan leikkimaton ja poika päätti tosissaan treenata selältä kyljelle kääntymistä!
Paino tarkistettiin ja oli noussut, kuten uumoilinkin, kun masu on nyt saatu rauhoittumaan. Eli nyt poika kai n. 68cm ja 7,3kg. Maanantaina 3kk neuvola, jolloin saan tietää tarkan pituuden, painon ja käyrät. Viimeksi pituus oli +4 ja paino -18.
Maanantaina olisi rokotus, jonka päätin nyt siirtää tulevaisuuteen, kun tarvii seurata tuota maitoreaktiota. Eiköhän siinä ole pikkuiselle (ja äidille) ihan riittävästi kiusaa.
Rytmi meilläkin hieman muuttui, kun masu rauhoittui: yöuni 21-08, nokoset 10-10.30, päikkärit 12-13, toiset päikkärit 16-17.
laitanpa vähän meidänkin kuulumisia. Eli vihdoin on aika lailla keuhko-ongelmat voitettu, lisähapesta luovuttiin viime viikolla kokonaan, ja nyt toivotaan ettei saa mitään infektiota ja tule takapakkia. mutta siis toistaiseksi näyttää hyvältä =)
Pikkumies kasvaa tosi hyvin, painoa nyt 6100g ja pituutta 61cm, ekat kolme viikkoa kun meni nesterajoituksella eikä siis kasvanut yhtään. Rytmi alkaa löytyä pikkuhiljaa, yöt nukkuu 23-09, sitten päikkärit n. 10-12 , pikkutirsat 13.30-14 ja pidemmät unet 15.30-17.30 sit illalla vielä saattaa ottaa 20min torkut tai kahdet. Yösyötöt on nyt jääneet ainakin hetkeksi, viime yö meni 7.30 asti heräämättä. Tosin sama oli esikoisella ja 5kk vanhana heräiltiin taas.
Poitsu on kova juttelemaan ja rakastaa tuota esikoista. yleensä laitan poitsun leikkimatolle tai sitteriin ja Muru sitten siinä touhuaa vieressä ja ovat tyytyväisiä molemmat. Päätä kannattelee upeasti makuullaan, ei käänny vielä itse, mutta viihtyy hyvin kun massulle laittaa. Tarttuu leluihin kun tarjoaa niitä.
Meillä siis on mennyt kaikki tosi hyvin sen kamalan alun jälkeen. Nyt ei ulkopuoliset edes meinaa uskoa,että poitsu oli hengityskoneessa ja sairaana synnyttyään, on sen verran pulleroinen eikä yhtään "sairaan" näköinen. Kontrolleja on vielä kuukausittain, mutta eiköhän ne pikkuhiljaa vähene.
murunmamma kera Murun 2v9kk ja Mussukan lähes 3kk
Pikaisesti...
meiillä kolliikki on ohi, kiitos minun ruokavaliomuutosten ja etenkin 6 vyöhyketerapian! :)
Kun maha alkoi olemaan ok, niin neiti on nukkunut hyvin, syö yöllä kerran aamuyöstä. mutta tämäkin muru menee nukkkumaan 22.30-00 aikaan, ja aamulla pitää herätä isompien lasten kanssa niin toivisin että nukahtaminen aikaistuisi.
Meillä nykyään toimii niin että neiti nukahtaa tissille, mutta jos ei oo sitä itse sylkäissyt pois niin sitten sormella irroitan otteen. joskus neiti herää siihen, mutta usein onnistuu. Nukutaan edelleen vierekkäin ja niin jatketaan.
Niiskuuneiti: meillä jos haluan yksin käydä jossain niin käyn miehen vapaapäivinä ja neidin aamupäiväunien aikaan (ne ovat toisia pitemmät) tai sitten pikaisesti muulloin. Tuttipulloa ei melläkään hyväksy, mutta itse ajattelen että nyt on mun tehtävä ruokkia vauvaani ja pystyn paremmin olemaan yksin myähemminkin. 6kk täysimetysaika on kuitenkin niin lyhyt aika!!
Siitä piereskelystä. En olis huolissani jos vauvan vointi on ok, ei siis valita mahaansa.
Tuttia olen yrittänyt opettaa, mutta tuloksetta. Käsi on parempi. Huoh.
Tämäkin lapsukainen on vahvasti atoopikko, raskaa kuluu. Suklaalle on ainakin allerginen. Toivoin että tämä olisi säästynyt tältä ihosairaudelta, mutta ei. Puhkesi vaan aikaisemmin kuin isommilla lapsilla.
Pukleja lentää paljon, mutta lääkäri ei ollut niistä huolissaan.
Kestoillaan päivisin.
Nyt pomo (neiti) kutsuu!