MARRASMURUT tammikuu 2009
Ajattelin uuden pinon laittaa kun vanha on hukkunut johonkin. Ovatkos kaikki vielä joulutohinoissa kun on niin hiljaista?
Nyt on täällä etelässäkin laskenut pakkasen puolelle ja pähkäilen miten paljon tuota vaavia uskaltaa viedä ulos? Päivät on niin pitkiä sisällä ton isomman kanssa ett ulos tekis mieli. Meillä kun on se BPD:kin, krooninen hengityselinsairaus, niin en tiedä miten sekin vaikuttaa. No onneks viikon päästä on kontrolli niin voi kaikkea kysellä. Eikös pakkasraja ole se 10 astetta? Esikonen kun oli kesävauva, se oli paljon helpompaa...
Pojasta on tullut oikein tissivauva, tuttiakaan ei enää oikein huolisi. Nukkuisi mieluiten sylissä tissi suussa. Oon vähän hemmotellut liikaa :) Iloinen hymypoika on ja juttua alkaa tulla. Lattialle kun laittaa niin jalat ja kädet alkaa heilua. Isosisko on tosi kiva ja sen touhuja tykkää katsella, Kantoliinaa kokeilin kun uneen rauhoittuminen oli vaikeaa ja sehän olikin hyvä, poitsu sammu ilman kitinöitä viidessä minuutissa.
Mites muiden kuulumiset?
murunmamma ja mussumuru 6viikkoa
Kommentit (67)
Meidän muru ei vielä käänny mahalleen =( Miten tota sais edistettyä? Mä oon alakanu pitää sitä enemmän tossa puuhamatossa, joka on meidän sängyllä. Onko sänky liian pehmeä sitä harjoittelua varten?? Lattialla ei voi pitää kun täällä vetää niin pirusti. Meidän kämpän lämpötila on just ja just 20 paremmalla puolella. Tytöllä on villasukat jalassa aina niinkuin meillä vanhemmillakin ja aina kun laitan hänet sitteriin niin laitan fleece peiton päälle. (asutaan kerrostalossa 4. kerroksessa päätyasunnossa)
Täällä oli rutiineista puhetta. Meillä käydään yöunille n. 22-23 aikaan ja yöllä pari kolme kertaa herää tissille ja sitten jatkuu unet. Me nukutaan perhepedissä, mutta toive olis että tyttö oppis pian tuohon omaan hienoon sänkyyn. Se kun on isopapan tekemä =)
Kuka muu nukkuu/ on nukkunu perhepedissä? Aamulla tyttö herää siinä 10 jälkeen. Itse heräilen ysin aikaan niin kerkeen aamuteen juomaan ennen tytön heräilyä. Sitten hereillä olosta kun ohitettu sellainen 2 tuntia niin hän alkaa väsymään. Nytkin nukkuu sitterissä. (Nukahti ensin tissille ja kun siirsin sitteriin, alkoi hikka vaivaamaan ja se kun lähti niin tyttö nukahti siihen heijaukseen sitteriin.) Meillä nukutaan pitkät päiväunet ulkona. Jos vaan pakkanen sallii. Jos pakkasta on liikaa ja tyttö sopivan väsynyt, alan pukea hänelle ulkovaatteet päälle mihin usemmiten nukahtaa ja avaan makkarista ikkunan rakoselleen, jos en oo aikasemmin makkaria muistanu viilentää ja jätän makkariin nukkumaan. Näin nukutaan parhaimillaan 3 tuntia. Meidän tyttö kun on huono nukkumaan sisällä. Ulkona nukku kyllä piiitkät unet. Ennätys on 6.5 tuntia.
Tää mun rutiini selittely karkas vähän käsistä. Eli
yöunet 22/23-09/10
pienet päikkärit 12-13 tai
isommat päikkärit 14/15 -17/19
saattaa ottaa n. 30 min torkut 21 aikaan
Hmm. mitäs sitten. Niin joo... Tyttö painoi 3kk neuvolassa 6,430g ja pituutta oli 62cm. (syntymämitat 3860g ja 53cm) Saatiin reiteen eka piikki jota tyttö jaksoi huutaa n. 10 sekuntia ja sen jälkeen oli taas kaikki hyvin. Ei siis pitkävihaistatyyppiä =)
Moschino, mä odotan kovasti tota kevättä. Lähinnä senki takia että tuo aurinko lämmitäis vähän tätä meidänki torppaa. Mutta kyllä se helpottaa sitä pukemistakin. Minkäs kokosia vaatteita täällä käytetään tällä hetkellä??
Meillä menee vielä 62cm, mutta tuo kestovaippa vie oman tilansa niin kohta tarttee siirtyä 68senttisiin. Mä ostinki huutonetistä ison paketin vaatetta. Ja kummit ja mummo (mieheni äiti) on kovia ostelemaan noita vaatteita. Ensimmäinen lapsenlapsi hänellä, niinkuin minunkin äidillä. Kummallakaan kun ei tällä hetkellä ole muuta vauvaa suvussa niin kyllä tää meidän neiti saa huomiota ja paaljon.
Mulla nyt tää ajatuksen juoksu katkes, enkä muista mitä mun piti vielä kirjottaa. Sen vielä kysyn että joko on joku alottanu uusien makujen maistelun? Meillä ei olla vielä. Täysimetyksellä on menty.
crabu-87 ja Sara 3kk 14pvää
Meillä oli tänään neuvola, pituutta 64,5cm ja painoa 6840g=) (syntyissä 54cm ja 4,5kg). Kyljelleen kääntyy, muttei meilläkään vielä mahalleen. Kovasti neiti hapuilee esineitä ja ottaa niistä kiinnikkin :) . Rotarokotteen tehoste ja ensimmäinen varsinainen pistosrokotekkin laitettiin ja nyt oon jännänny, että tulleeko kipeäksi noista. Huomenna ois eka vauvauinti, mutta taijamma sen suosiolla jättää viikon päähän.. Ovatko muut alkaneet harrastamaan uintia tai muuta kerhoilua?
Rytmi on meillä jotakuinkin seuraavaa, illalla nukutan tissille perhepedissä, josta nostan tytön nukkuvana omaan sänkyyn. Kerran herää yöllä syömään ja aamulla herää n.7-8 aikaan. Kymmenen maissa meemmä ulos unille, ja unta riittää kolmeksi neljäksi tunniksi=). Toisia päikkäreitä ei oikein ota muuta kuin tissillä, hyvässä lykyssä omassa sängyssä reilut puolisen tuntia. Meilläkään ei oikein oo alkanu enää päikkäröimään omaan sänkyyn ku vaunuiluun on tottunut ja se onki tylsää kovina pakkaspäivinä :( . Sellaista täällä meillä tällä kertaa=)..
Hanasu ja neitokainen
Sänky on liian pehmeä kääntymisen harjoitteluun tai meillä ainakin. Lattia parempi mutta toki jos on kylmä pidä vain lyhyitä aikoja. Ja kummalle kyljelle Sara tykkää kääntyä siirrä sille puolelle leluja niin kyllä se siitä ajallaan.
On ihan lapsikohtaista koska alkaa harjoittelemaan. Jokainen oppii sen jossain vaiheessa :D Ja oletko pitänyt häntä vielä mahallaan? Sekin toki vain lattialla.
Meillä kyllä odotetaan puolen vuoden ikään ennenkuin kiinteitä aloitellaan, siis tyttö on edelleen täysimetyksessä. Ei oo kiirettä siihen.
perhepedissä nukutaan täysin, tyttä mun ja seinän välissä. Viimeyönäkin nukuhdin kesken syötön, heräsin sit puol7 siihen kun tyttö hamus tissiä uudestaan suuhunsa, mutta ei ihan itse sitä saanut. Toi on hyvä puoli perhepedissä kun voin nukkua samalla kun tyttö syö, ei tartte nousta tai siirtää ketään pois. Pinnasänkykin on, mutta se on ollut/on vaan tavaroiden säilytyspaikkana. Yöllä neiti syö 1-2 kertaa, yleensä kerta riittää.
Meillä bodit ovat 68-74cm kun kestovaippoja käytetään menkin, alaosat on 62cm just sopivia.
Masu on ollut parempana vauvalla noin kk oon saanut ruokia mm teen ja ruisleivän lisättyä ruokavalioon, suklaalla tyttö on selvästi allerginen. Sekä on atooppinen iho. Mutta nämä on ihan normaalia meidän perheelle...
Voi, että kun siitä on aikaa kun on itse naputellut kuulumisia, lukemassa olen kyllä kerinnyt käydä. :)
Mulla on vaan alkanut olemaan intoa käsitöihin ja leipomisiin niin sitten se ns. oma aika hurahtaa sellaisten juttujen parissa ja koneelle ei edes huomaa tulla.
Meidän neiti on nyt sitten 24.pvä JO *virn* =D 4kk:tta!
Kääntynyt on jo 3 viikkoa ja on sitten ihan turha laittaa masulteen kun samantein kääntyy selälteen. :)
Jumppalelu hommattiin vasta viikko sitten ja se on sitäkin hienompi juttu kun on värikkäitä leluja aivan käden ulottuvilla koko ajan.
Höpisee myös kovasti jo ja ihan itsekseenkin sängyssä esimerkiksi aamuisin. Peilikuvansa tunnistaa ja hymyilee leveästi sille heti kun hiemankin peilin edessä pyörähdetään.
Yöt meillä on nukuttu putkeen 2kk:n ajan, saas nähdä tuleeko heräily vielä kuvioihin. Nyt kuulostaa juuri siltä, että neiti haluaa aamuvellinsä. :)
Pitää mennä ja tulla jatkamaan syötön jälkeen...
Hope4 ja Mimosa
Papu on nyt 68,5 cm ja 7,5 kg ( syntyessä 54 ja 4,8). Vaatekoko 74 ja 80:kin kun pääaukot bodeissa ja paidoissa liian pieniä (päänymp 42). Hoikka poika, on onneksi allergiadieetti tepsinyt ja alkaa jutut pysyä sisällä, 20 päivässä tullut kilo painoa.
Kiinteitä ei vielä suunnitella, kun nuo allergiat pitää ensin saada selville.
Ja tuo painonnousu kertoo, että saa kyllä riittävästi ravintoa, onneksi!
Viikonloppuna poika alkoi kääntyilemään aktiivisesti selältä kyljelleen. Jumppamatto on lemppari, sylin jälkeen, varsinkin isän syli. Kun on vauhti päällä, niin Papu pyörii matolla päänsä ympäri (ymmärsiköhän tätä kukaan?). Peilikuvalleen hän kovasti hymyilee ja ihmettelee, kun äiti näkyy näin ja toinen samanlainen peilissä!
3kk rokote siirrettiin, kun ollaan nyt maitoaltistuksella, ettei oireet mene sekaisin, jos rokotteesta jotain oireita tulisi, maidosta nimittäin kyllä tulee ja joka päivä hieman erilaisia, huokaus. Allergialääkärin soitto on keskiviikkona, eiköhän sitten saa tietää lisää miten edetään.
Localoba ja Papu 3kk
miten olette aloittaneet vellin antamisen? Suoraan koko purkki tuttipulloon ja kattoo paljonko syö??
No en mä noin meinannu, mutta aattelin kysyy että onko joku noin tehny. Mä oon kuullu että se pitää alottaa vähitellen antaa.
Pliis auttakaa, avutonta!
crab-87 ja Sara 2pvää vajaa 4kk
ja sit vauva juo sen mitä juo. Ellaa en ole imettänyt enää aikoihin mutta kun muita vielä imetin tein juuri noin eli pieni makuannos. Seuraavana päivänä voi laittaa vähän enemmän jos kaikki meni. Ja aina aamusta jos masu ei tykkääkään niin huuto ei ole yötä vasten. Joudun syöttämään Ellaa melko istuvassa asennossa kun vellitutin reikä on paljon isompi niin ettei tukehdu velliin kun tulee sen verran vauhdilla. Muistaakseni tuo maissivelli saattaisi onnistua myös tavallisella maito/vesitutilla kun on sen verran juoksevampaa kuin muut vellit.
Meillä menee velliä vajaa 2d aamuin illoin. Eipä ole yösyötiin vaikuttanut jota olin toivonut että tulisi pidempi syöntiväli.
Ihanaa, kun ollut vihdoinkin oikeasti pakkasta!
Minulla on parhaillaan rintatulehdus ja poika on nuhasta ihan tukossa, joten ei meille kurjuutta kummempaa kuulu! Meillä on koko perhe ollut enemmän tai vähemmän flunssainen kuluneella viikolla ja tietysti vauvakin sai taudista osansa. Pikkuisen puolesta harmittaa mutta vauva näyttää voivan ihan hyvin; syö hyvin, juttelee ja naureskelee entiseen tapaan.
Ensimmäinen ulkomaanmatka mummolaan on tehty ; 10 päivän reissu joulun aikaan sujui hienosti. Vauva hurmasi kaikki hymyillään ja jokeltelulla; kiersi sylistä syliin aina hereillä ollessaan. Oli ihana nähdä sukulaisia ja isommat lapsetkin (3v ja 5v) nauttivat matkasta kovasti. Reissussa vietettiin myös kuopuksen kastejuhlaa. Lennot sujuivat vauvan osalta juuri niin helposti kuin arvelimme. Seuraavan kerran matkustetaan kesällä ja sillä reissulla viivytäänkin sitten useampi viikko.
Vauva on "kasvanut" jo kovasti; hymyilee paljon ja juttelee mielellään sekä seurailee kiinnostuneena isompien touhuja. Hoitopöydällä pötköttelemisestä pitää erityisen paljon mutta viihtyy myös leikkimatolla leluja katsellen jonkin aikaa. Tosin jotenkin hän aina onnistuu "kulkeutumaan" maton reunalle ja kauas leluista. Meidän vauva nukkuu ulkona todella hyvin, mutta nyt en ole pariin päivään nuhaisena ja kovalla pakkasella laittanut pihalle. Lomalla totuttuun sylissä olemiseen poika on mieltynyt vähän liikaakin, joten aika paljon häntä saa kannella. Manduca-reppua on muutaman kerran kokeiltu mutta poika ei oikein pitänyt siitä. Pitää vielä harjoitella, että tottuu repussa olemiseen ja minä saisin käteni takaisin. Tuttia poika ei millään huoli; kaikenlaisia malleja on kokeiltu huonolla tuloksella. Tuttia poika saisi kyllä oppia syömään; minä en haluaisi toimittaa tutin virkaa...
Vauvalla oli lääkärintarkastus jo ennen matkaa, minulla on jälkitarkastus ensi viikolla. Samalla kertaa vauvalle annetaan rota-rokotteen ensimmäinen annos. Vauvan mitat 5vkon ikäisenä olivat 4500g ja 55cm (syntyessä 3660g, 50cm). Kotona vauvan oma vaaka näytti tänään painoksi 5250g ja pituuttakin on varmasti tullut muutama sentti lisää. Ensimmäisiä peneksi jääneitä vaatteita olen jo pakkaillut pois ja miettinyt mitä niille tekisin - kiertoon vai säilöön??
Kirjoitelkaahan muutkin marraskuiset kuulumisia!
t. Nonna2 ja poju 7vkoa
Meillä on yhtä juhlaa aina tämä loppuvuosi kun nuorempi tytöistä 5v on syntynyt 18.12. ja vanhempi 9v 4.1. Välissä vaan juhlitaan joulu ja uusi vuosi. Nyt kun vielä typsy syntyi marraskuussa niin eikun juhlat vaan alkaa aikasemmin. Huomenna meille on tulossa 9 tyttöä synttäreille ja viikonloppuna on kestitty sukulaisia ja kavereita.
Typsylle ei sen paremmin kuulu mitään uutta. Hymyä on meilläkin jo vilauteltu. Jos ei ulos olla vaunuilla lähdetty niin päiväunet ovat olleet aika katkonaiset. Nukahtaa niin helposti vaunuihin. Ja juu nuo pakkaset kun nyt alkoivat ei paljoa viitsi nenäänsä ulos laittaa. Mutta eipä nyt kannata valittaa kun kerrankin on edes hetken oikea talvi :)
Moschino ja typsy 7vkoa
Onpa täällä hiljaista! Missäs kaikki murut ovat? Meillä oli tosiaan neuvolalääkäri ja mun jälkitarkastus. Painoa poitsulle oli tullut jo reilut 5kg ja pituutta oli venynyt 59cm. Muutenkin kaikki ok. Ensi viikolla sitten tarkastus lastenklinikalla.
Kovin on nauravainen ja iloinen poika, itkee vain nälkää ja väsymystä. Leikkimatolla viihtyy hyvin, juttelee leluille ja potkiskelee. Masullaankin viihtyy ja eilen nosteli jo päätä komeasti ylös. Kova kiire ois liikenteeseen selvästi.
Tota rotavirus-rokotetta oon myös miettinyt, mutta on melko kallis. Ensi syksystähän sen saa kaikki vauvat, eli ilmeisesti ihan tarpeellinen olisi. Meillä kun on vielä tuota keuhkovaivaa niin pitäis suojata kaikilta pöpöiltä. Pikkuflunssistakin kun meillä on helposti sairaalakeikka edessä... :( Taidanpa ensi neuvolareissulle sopia sen rokotuksen.
Tänään onkin lupaavasti pakastumassa täällä etelässäkin. Ostin esikolle luistimet, jospa päästäis niitä kokeilemaan ellei ihan paukkupakkasia tule. Meidän vauvaa kun ei saa viedä ulos kuin pikkupakkasilla.
Talviterkuin
murunmamma ja poitsu 8vkoa huomenna
Heippa!
Pieniä ongelmia pitkin matkaa... silmätulehdus uudenvuoden aikaan, nielussa ( ei nenässä!) limaa ja sitten alkoi olla allergiaoireita ihossa... Aloitin maidottoman dieetin kaksi viikkoa sitten ja posket rauhottuivat. Jokin vielä kuitenkin ärsyttää, sillä polvet on pojalla ihottumalla ja pahenee vaan.
Neuvolassa tänään ja Papun pituus 65cm ja paino 6 kg. Painoa sais olla enemmän, mutta mennyt kai ruoka kasvamiseen. (Imetin vastaanotolla ja paino nousi 100gr, vaikka välissä tuli kakkakin!) Rintamaito näyttää riittävän mainiosti, mutta askarruttaa onko imeytymisongelmia. No, ensi viikolla lääkäri, katsotaan sitten. Onneksi ei vielä mitään hälyyttävää.
Poika aloitti hymyilyn ja kujertelun kaksi viikkoa sitten. Nyt kaksi yötä mennyt nukkuessa ja siitä neuvolassa vähän huolestuttiin, sillä kyllä näin pienen kuuluisi vielä yöllä tankata. Yö ja päivä on erotettu jo alusta alkaen ja pidemmät päiväunetkin on aika tarkkaa kellotettu 13 ja 16 välille. Siis en minä vaan poika itse huolehtii siitä!
Kovasti haluaa olla sylissä. Uudesta vuodesta on nukutettu omassa sängyssä (sitä ennen nukkui äidin vieressä yöt), kun sen sai rohisijalle paremmin kohoasentoon, niin saahan sitä olla hellyyden kipeä muun ajan (minäkin olen) ja on mukavaa pitää häntä lähellä.
Pakkasterveisin
Localoba ja Papu
Hiljasta on mutta eiköhän se pikku hiljaa vilkastu kun murut kasvaa :)
Meillä tosiaan oli tänään neuvola lääkäri ja kun tuon painon kanssa on ollut vaikeeta niin pidin kirjaa kuin paljon tuttelia menee vuorokaudessa. Syönnillä menee 150ml ja kaikkineen menee sitten litran verran. Tuntu musta aika paljolta kun muita olen vielä tässä vaiheessa imettänyt niin ei ole pystynyt samanlailla seurantaa tekemään. Ja tuolla määrällä paino oli noussut kuukaudessa reilun kilon eli nyt on painoa 4520g ja pituus 57cm.
Päivät ovat jatkuneet samalla rytmillä kuin aiemmin eli yöllä syödään kerran. Aamupäivät ja illat ollaan hereillä ja iltapäivästä ottaa ne yhdet pidemmät päikkärit. Iltasella sitten pienet nokkikset iskän masun päällä sohvalla missä ukko rohjottaa ja kattoo töllöö raskaan työpäivän päätteeksi :D Jutustelua on myös alkanut tulla ja päätäkin kääntelee lattialla jo molempiin suuntiin kun tähän saakka katsellut vain oikealle. Isommat sisarukset ovat tosi suureksi avuksi eikä mustasukkaisuutta ole esiintynyt. Johtuu varmaan siitä kun ovat jo sen verran isompia etteivät enää ole minussa niin kiinni.
Ristiäisetkin ovat kahden viikon päästä eikä nimestä saatikka kummeista ole vielä tietoa. Itsellä on nimestä hyvä ehdotus mutta ei mies pahemmin siihen lämmennyt. Enpä minäkään hänen ehdotuksista tykännyt kun yhtenä iltana laitoin nimikirjoja selailemaan ja laittoi omia ehdotuksia paperille. Taitaa olla yhtä vaikeaa kuin esikoisen nimen kanssa.
Nytpä typsy heräsikin joten maidon lämmitykseen :)
Tulkaas muutkin kertomaan kuulumisia vaikka vähäisiäkin.
Moschino ja typsy 2kk
Meillä poika on nyt hieman reilu 2kk; painoa 5800g. Painoa tulee kotona päivittäin mitattua, pituudesta ei ole tietoa kun ei olla neuvolassa vähään aikaan käyty. Poju ei edelleenkään huoli lainkaan tuttia, joten yöt ovat hieman hankalia; tisu suussa nukkuisi kyllä hyvin mutta minä en halua olla tutti! Pitää vielä yrittää keksiä jotain...
Päiviin on saatu kiva rytmi; aamulla heräämisen jälkeen poika on noin tunnin hereillä, jonka jälkeen menee ulos unille. Parin tunnin unien jälkeen jaksaa olla hereilläkin pari tuntia ja sitten taas ulos unille. Alkuillasta ottaa vielä lyhyet torkut. Yöunille poika nukahtaa tosi myöhään, n. klo 22-23 aikoihin. Sisällä nukkumisesta ei päivällä oikein tule mitään, mutta ulkona nukkuu 2-3 tuntia joka kerta. Poju on ensimmäisen nuhansa sairastanut; inhottava tauti pienelle, joka ei osaa niistää... Vauva viihtyy lattialla lelukaaren alla hyvin ja huitoo leluja vauhdikkaasti. Hymyilee ja jokeltelee iloisesti aina, kun joku ehtii hänelle seuraa pitämään; hyväntuulinen ja tyytyväinen tapaus koko poika.
Tällaista meille tällä kertaa,
t. Nonna2 ja Poju 2kk
Nonna2 meilläkin oli sama ongelma aivan alussa ettei tutti kelvannut ja minun olisi pitänyt olla tuttina mutta onneksi sitten tissillä nukkuminen loppui kun nostin kylmän rauhallisesti syönnin jälkeen omaan sänkyyn ja niin poitsu sitten tottui pikkuhiljaa ajatukseen. Vieläkään ei oikein tunnu tutti kelpaavan ja niinpä poitsu on alkanut nyrkkiä syömään, tosi kiva!
Meillä oli muutama päivä sit neuvola ja 2 kk lääkäri. Nyt painoa 5800g ja 61,5 cm ja meilläkin tuntuu ruoka menevän enemmänkin pituuteen. Nyt on alkanut hieman tulemaan makkaroita reisiin.
Olen koittanut löytää syytä ja ruoka-ainetta kun poika piereskelee jatkuvasti. Vatsaa ei valita mutta pierut ovat aivan järkyttävän hajusia. Olisko kenelläkään neuvoa mistä kannattaisi aloittaa? Ei ole mitään ihottumaa vain nuo pierut häiritsee.
Meillä yöt menee vieläkin todella hyvin 1-2 kertaa yöllä syö. Nukkuu aamulla pitkään ja on noin 1,5 h hereillä ja sit ulos päikyille ja ulkona nukkuu n. 3h. Uudenvuoden jälkeen kun oli kovat pakkaset ja joutu nukuttaa sisällä niin uni oli todella katkonaista ja koko päivä meni hieman kiukutelleessa.
Rintamaitoa tuntuu tulevan hyvin ja tissi on alkanut taas maistua kun muutama viikko oli hirveää tissitappelua, karjumista ja äidin tissien raapimista. Mutta nyt ongelma on kun poika ei huoli tuttipulloa, ei sitten millään. Olisi kiva munkin joskus kävästä jossakin. Olisko jollain neuvoa tähän ongelmaan?
Niiskuneitinen ja Poika 2kk
Tyttöö ottaa pienet nokoset niin mulla on aikaa kirjottaa tänne. Mä en tosta sormiruoasta osaa sano mitään. Mutta se minkä takia mä tänne aloin kirjoittaa niin piti kommentoida tota murunmamma06 :n viimeistä lausetta. Pissamäärä todellakin vähenee kiinteiden aloitettua. Olen saanut huomata sen.
Mun vanhemmat kävi meillä viime viikolla ja isä sattui kysymään että eikö se juo vettä. Mä sanoin no enpä ole kokeillut, mutta sitten kun kokeilin hän ei suostunut ottamaan pulloa suuhunsa. Mietin että vaikuttaako tämäkin siihen pissan vähänemiseen.
Miten teillä muilla? Juotatteko vettä lapsellenne ja kuinka paljon?
Mä kun imetän vielä ja tyttö saa pullosta lähinnä silloin kun ollaan kyläilemässä, koska joka paikassa ei ole sitä mahdollisuutta että pääsisin toiseen huoneeseen imettämään. Ja silloin jos on pullosta juomisesta pidempi tauko niin hän sylkee sen pois. Musta tuntuu että se luulee sitä tutiksi, mitä meillä ei siis syödä ollenkaan ja kun olen tarjonnut pulloa tarpeeksi pitkään niin sitten hän kyllä älyää että "Hei, oisit sanonu että tästä saa ruokaa" =)
Imettämistä ajattelin jatkaa ainakin kun tyttö on 6kk, ja miksei pidempäänkin. Tämä kun on halvempi syömistapa ja joskus tuntuu että myös helpompi.. Enkä nyt siis katso pahalla ollenkaan niitä jotka eivät imetä vaan antavat tuttelia. Pääasia kuitenkin on että lapsi saa ruokaa, niin tai näin.
murunmammalla onkin hoikka poika, kun meidän tyttö painoi 5kk neuvolassa 8,040kg ja oli 66,5cm pitkä. Meidän tyttö on kyllä vähän vanhempikin. Mä laskin tuon pojan iän että hän olisi synt. 20.11, joten meidän tyttä on siis vain 14 päivää vanhempi. Mutta siis ovat samanpituiset ja n. 400g on painossa eroa. Aloin miettii että onko meidän tyttö pätkä vai onko teillä pitkä poika? No eipä kai tuolla ole suurempaa merkistystä.
Olisi muuten kiva kasata sellanen pino mihin jokainen laittais vauvansa syntymäpäivän ja mikä oli laskettu aika. Vois vertailla kellä piti parhaiten paikkaansa.
Jos sais näitä muitakin marramuruja liikkeelle, kun täällä on ollut pitkään tosi hiljaista. Nyt kun se kevätkin on aina vaan lähepänä niin tuntuu että oman kerrostalon ihmisetkin heräilee talven horroksesta kun niitä näkee ulkona useammin, niin päteisköhän sama tänne =)
Mä lähen hörppii vielä kupposen teetä kun tyttö vielä nukkuu.
crabu-87 ja tyttö synt. 6.11.
Mun piti kysyy tää mun aikaisemmassa viestissä mutta pää on niin laho ettei muista... Mitä puette vauvallenne päälle näillä keleille vaunuun ja kaukaloon? Mulla on tytöllä tällä hetkellä: pusero, college pökät, toppahaalarin tumput ja töppöset ja se äp oleva valkovihreä raidallinen vanuhaalari. Nämä siis sisävaateiden eli bodyn ja potkuhousujen lisäksi. Tää kun on meitin eka lapsi niin oon aika kokematon tuon pukemisen suhteen.
Ainakaan tytöllä ei taida olla liian kuuma kun on nukkunut nyt 2,5tuntia
vaunuissa on vielä makuupussi, ei äp:n ja siis kova kantokoppa.
Meillä pojalla body, potkarit, flleecehaalari jossa huppu käännettävät lahkeet ja hihansuut , kypäräpipo ja kova koppa. Aika vähän on päällä, mutta ei ole kylmä ollut. Ja kun hikoilu on tosi pahasta, kun on ihottumainen iho (allergioista). Tuntuu, että meillä järjestään on pojalla yksi kerros vähemmän kuin yleensä, jo talvellakin.
Kaikki äp:n vaatteet on nyt pieniä:-( Äkkiä ne meni....
Nyt on löydetty omat varpaat! Ei vielä sentään mene suuhun.
Myös meillä seurataan himoiten lautasella olevia juttuja, harmi vaan, kun allergiasselvittelyt on kesken, niin ei päästä vielä aloittamaan.
Hienoa että murunmammalla ja localoballa menee jo paremmin :)
Meillä oli tänään 3kk neuvola ja hienosti oli likka kasvanu. Ensin th laitto käyrän pieleen ja näytti siltä että alaspäin ollaan menossa mutta tarkisti sitten mitat ja ylöspäin mentiin. Painoa on nyt 5670g ja pituus 59,4cm. Maissivellin meinaan aloittaa varmaan ens viikolla. Hienosti näytti kuinka kääntyy mahalleen. On harjotellukin sitä sen verran että meni heittämällä siinä pöydällä. Th ei ollu meidän oma ja olikin ihmeissään ettei ole ennen nähnyt kuin 3kk voi jo kääntyä. Kaikki meidän lapset ovat olleet nopeita käänteissään :D
Tänään lopultakin vaari tuo lapset kotiin mökiltä. On meillä ollut hiljaista. Kuvittelin niin että saan siivoiltua ja vaihdettua kukkiin mullat mutta laiskuus on iskeny niin etten muuta ole saanut tehtyä kuin kauppareissut. Tänään kävin ostamassa uuden pölynimurin kun edellinen on tosi surkea. Sellanen pölypussiton malli joka menee kokoajan tukkoon. Mies sen aikanaan osti multa kysymättä ja on sekin sitä haukkunu. Mulla on tapana vertailla ennen ostosta mikä on hyvä yms ja mies kun saa jotain päähänsä niin se vaan ostaa ilman enempiä miettimisiä.
IHANAA, IHANAA kohta on KEVÄT!! Ei tarvii enää pukee niin paljoa päälle ja pyörät saa ottaa käyttöön. Viritetään Ellallekin vauvakeinu tohon pihalle niin pääsee keinumaan. Toki on tuo remonttikin mikä pitäis alkaa sitten kun maa on sulanut ja luvat ollaan saatu.
Hyviä lomia niille kenellä se vasta alkaa ja kevään alkuja kaikille :D
Moschino ja Ella 3kk